Mä uskon, että on armolahjoja ja lahjoja. Mä uskon myös, että "oikeita" armolahjoja ilmenee lähinnä silloin, kun tilanne sitä ehdottomasti vaatii. Esim. opetuslapset saivat kielillä puhumisen voidakseen viedä evankeliumia muun kielisille. Tai jossain todella vakavassa tilanteessa rukoilija voi saada armolahjana oikeat sanat rukoillessaan jonkun henkilön puolesta. Uskon myös, että valitettavan iso osa ns. armolahjoista ei ole todellisia armolahjoja, vaan ihmisten itsensä "tekemiä".
Vielä suurempi ongelma kuin luulotellut armolahjat, on oikeiden (ja miksei niiden väärienkin) armolahjojen väärinkäyttö. Armolahjat annetaan aina rakennukseksi ja hyödyksi, joten jos niitä käytetään lyömäaseena toista ihmistä vastaan, mennään pahasti pieleen. Karismaattisissa piireissä tällaista lyömistä saattaa olla jollekin jo se, että häneltä kysytään, puhuuko hän jo kielillä. Vielä törkeämmästä väärinkäytöstä on itsellänikin kokemusta, kun exälläni oli (en tiedä oliko) henkien erottamisen armolahja. Hän heitti milloin minkäkin lautasen tai villapaidan tai nojatuolin roskiin, koska siinä oli demoneita. Lisäksi hän myös syytti minua siitä, että minussa on demoneita. Kerran pizzeriassa käydessämme demoneita oli valkosipulimurskassa, joten sitä ei saanut laittaa pitsalle jne. Tällainen on omiaan hajottamaan läheisten psyykettä ja sielua.
Mä väitän myös, että silloin jos pikkulapsi pelkää, niin kyseessä ei ole Jumalan antama armolahja. Olin joskus nauruherätyksen kokouksessa, jossa oli myös eräs äiti kahden alle kouluikäisen lapsensa kanssa. Kesken ylistystä lähellämme kaatui mies maahan ja alkoi nauraa hervottomasti. Lapset pelästyivät niin että alkoivat itkeä. Enpä oikein usko, että Jumala toimisi näin.
Mä ajattelen niin, että jos jollakin on oikeasti armolahja, hänen ei tarvitse elvistellä sillä, eikä kysellä muiden armolahjojen perään. Hän käyttää sitä kaikessa hiljaisuudessa omaksi rakennuksekseen tai ympäristön rakennukseksi. Ei hänellä silloin ole tarvetta sanoa edes, että Jumala sanoi mulle näin, vaan hän tuo asian esiin pohdittavaksi (Raamattu sanoo koeteltavaksi) eli esim. Voisko tää olla näin?
Mun kokemuksen mukaan parhaimmat, aidoimmat ja toimivimmat armolahjat on annettu niille, jotka hädintuskin myöntävät heillä sellaisia olevankaan. Ja ei, minä en kuulu heihin.