Kirjoittaja Aihe: Kielilläpuhumisketju. Puhutko kielillä? Mitä hyötyä on kielilläpuhumisesta?  (Luettu 36292 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
”Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama.”
(1Kor.12:4)

”Kielillä puhuva ei näet puhu ihmisille vaan Jumalalle; kukaan ei ymmärrä häntä, Hengen valtaamana hän puhuu salaisuuksia.”
(1Kor.14:2)

”Kielillä puhuva rakentaa itseään, profetoiva rakentaa seurakuntaa.”
(1Kor.14:4)

”Toivoisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin toivoisin teidän profetoivan. Profetoiva on arvokkaampi kuin kielillä puhuva, ellei tämä sitten osaa myös tulkita puhettaan, niin että se koituu seurakunnan parhaaksi.”
(1Kor.14:5)

”Minä puhun kielillä enemmän kuin kukaan teistä, ja siitä kiitän Jumalaa.”
(1Kor.14:8)

Kielilläpuhuminen eli glossolalia on on armolahja, , jonka saa Jumalalta. Jumala ei anna hyödyttömiä armolahjoja. Tässä ketjussa olisi tarkoitus keskustella herännäisyydessä, tai sen ulkopuolella toimivasta kielilläpuhumisen armolahjasta. Sana on vapaa.

 Puhutko kielillä? Mitä hyötyä on kielilläpuhumisesta?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22114
”Hengen valtaamana hän puhuu salaisuuksia.”
(1Kor.14:2)

Taitavat useimmin jäädä salaisuuksiksi puhujallekin. Joskus on havaittu kielilläpuhujan tuottavan alitajunnastaan esimerkiksi portugalilaisia kirosanoja.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Joskus on havaittu kielilläpuhujan tuottavan alitajunnastaan esimerkiksi portugalilaisia kirosanoja.

Joskus on myös havaittu sellainenkin tapahtuma, että joku on ostanut kaupasta tavaraa väärällä rahalla.
Koska näin on, niin mikä on oikea johtopäätös:
a) Älä osta kaupasta mitään
b) Jos ostat, älä käytä rahaa vaan käytä korttia taikka varasta
c) Joku muu

Mainittakoon vielä, että minulla ei ole mitään syytä epäillä Penan tietoa.

Ps.
Sanomani on se, että selvillä tosiasioilla on helppo torpata keskustelua ja viedä se väärille raiteille.

PPs.
Voihan olla, että tämä reaktioni juontaa juurensa yleisestä turhautumisesta foorumilla asuvaan tiettyyn keskustelutapaan.
Jos itse olen kutakuinkin ainut turhautuja, niin siitä voi tietysti vetää sen johtopäätöksen, että joiltain osin olen vähintäänkin henkisesti vinksahtanut tai muuten vain eri aaltopituudella, kuin normaalit ja ei-erilaiset ihmiset.

PPPs.
Näin lopuksi itsekriitikkona totean, että ehkäp tämä kirjoituskseni on yksi niistä, joita ei olisi edes pitänyt kiroittaa.
En kuitenkaan omaa mitään ylimaallista lahjaa, jonka avulla voisin tekstini ennen kirjoittamista tarkistuttaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Kielilläpuhujat ovat kielistä kiinnostuneita. He eivät kuitenkaan ole opiskelleet mitään tiettyä kieltä. Siksi tarve ilmaista itseään puhkeaa uskonnollisuuden yhteydessä kielillä, siis useammasta kielestä omaksutuilla sanoilla puhumisena. Koska se ei ole ymmärrettävää, puhuminen liitetään uskonnolliseen viitekehykseen. Sitä pidetään armolahjana, jotta henkilö säilyttäisi omissa ja toisten silmissä arvokkuutensa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
 :icon_rolleyes: :icon_rolleyes: :icon_rolleyes: Yli 50 vuode3n ajan olen saanut armolahjojen toimintaa kanssakulkijoissa seurata..... eipä tule vähimmässäkään määrin satmanin määritelmä mieleen.....

Pitäiskö lukea hieman raamattua?????

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Glossolalia on hengellisillä ylikierroksilla käyvän ihmisparan alitajunnastaan tuottamaa siansaksaa. Sen selittäminen "armolahjaksi", -kuten Satman sanoi; -mahdollistaa siansaksan puhujan "arvokkuuden" säilyttämisen.  On yhteisöjä joissa mongerretaan sankoin joukoin siansaksaa ja selitetään ne "armolahjoiksi".

Ehdotan, että jos mongerrat(te) siansaksaa, lopettaisit(te) sen heti ja mikäli tunnet(te) halua jatkaa sitä, menisitte tutkituttamaan päänne sillä siellä todennäköisesti kaikki ei ole aivan kohdallaan.

Suurelta osin voidaan kyllä syyttää massiivista hurmahenkistä vouhotus-hengellisyyttä tällaisista outouksista. Sitten on laumoittain ihmisparkoja jotka ovat näiden johdateltavissa. Mitä valkoisemmat hampaat ja leveämpi hymy saarnamiehellä, sitä kauempaa sellaiset kannattaa kiertää!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Onko keskustelun tähänastisilla osallistujilla kokemusta glossolaliasta, joko tuottajana tai havainnoijana?
Vasara, Pena, Frank, Karjalaisenkyösti, Satman, Jampe, miten on?

Minulla ei ole kokemusta.

Mt

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Onko keskustelun tähänastisilla osallistujilla kokemusta glossolaliasta, joko tuottajana tai havainnoijana?
Frank?

Mt
Minä puhun kielillä rukoillessani, ensin omin sanoin, ja pian jo uusin kielin. Kielilläpuhuminen virvoittaa rukouselämääni, ja voin Hengessä purkaa tuntojani Jumalalle.

Koska kielilläpuhuminen ei liity seurakunnan kokoontumisiin, ellei siihen liity selitystä, niin rukoilen kielillä vain kotonani päivittäisessä rukoushetkessäni yksin Herran edessä.

 ”Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.”
(Matt.6:6)

”Jos puhutaan kielillä, vain kaksi tai enintään kolme saa puhua, kukin vuorollaan, ja jonkun on tulkittava puhetta.  Ellei tulkitsijaa ole, puhuja olkoon seurakunnan parissa vaiti ja puhukoon vain itselleen ja Jumalalle.”
(1Kor.14:27-28)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22114
Viimeisin kokemukseni on televisio-ohjelmasta, jossa joku saarnamies esikuntineen piiritti 'kieliä puhuen' rohkean toimittajan. Sain muutamasta sanasta selvän ja kokeilin Googlea. Sieltä löytyi sivusto, jossa käsiteltiin omituista käsikirjoitusta (Voynich?), jonka kielestä ei kukaan ole ottanut mitään tolkkua. Sieltäpä voi kuka tahansa opetella vaikuttavalta kuulostavaa höpötystä.
« Viimeksi muokattu: 02.09.10 - klo:16:30 kirjoittanut Pena »

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Glossolalia on hengellisillä ylikierroksilla käyvän ihmisparan alitajunnastaan tuottamaa siansaksaa. Sen selittäminen "armolahjaksi", -kuten Satman sanoi; -mahdollistaa siansaksan puhujan "arvokkuuden" säilyttämisen.  On yhteisöjä joissa mongerretaan sankoin joukoin siansaksaa ja selitetään ne "armolahjoiksi".

Ehdotan, että jos mongerrat(te) siansaksaa, lopettaisit(te) sen heti ja mikäli tunnet(te) halua jatkaa sitä, menisitte tutkituttamaan päänne sillä siellä todennäköisesti kaikki ei ole aivan kohdallaan.

Suurelta osin voidaan kyllä syyttää massiivista hurmahenkistä vouhotus-hengellisyyttä tällaisista outouksista. Sitten on laumoittain ihmisparkoja jotka ovat näiden johdateltavissa. Mitä valkoisemmat hampaat ja leveämpi hymy saarnamiehellä, sitä kauempaa sellaiset kannattaa kiertää!

Jokseenkin samaa mieltä. Helppohintaista pyrkiä loistamaan taidoilla, joita muiden on mahdotonta todentaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Ei ole kokemusta.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Puhun suomea, englantia, saksaa, ruotsia ja toivottavasti piakkoin unkaria. Mahdetaanko sitä laskea armolahjaksi, jos osaa puhua jotakin kieltä niin hyvin, että pystyy kääntämään Raamatun kieleltä A kielelle B? Minusta se pitäisi laskea.

En ole törmännyt glossolaliaan. Mutta käsitykseni siitä poikkeaa aika rutkasti Raamatun kielilläpuhumisesta. Raamatussa puhuttiin kielillä, että vierasmaalaisetkin kuulisivat ylistettävän Jumalaa omalla kielellään (Ap.t. 2:1-13). Ymmärtääkseni nykyaikana puhutaan kielillä ihan kielilläpuhumisen itsensä vuoksi. Että saa ihastella että kun minulla on nyt tämä armolahja. SEN SIJAAN taito kääntää Raamattua toisille kielille on oikeasti arvokas ja Jumalan valtakunnan tulemista edistävä asia. Se on minusta käyttötarkoituksessaan huomattavasti lähempänä alkuperäistä armolahjaa kuin se siansaksa, mikä nykyaikana kielilläpuhumiseksi käsitetään...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus käyttäjältä: Jampe
Ehdotan, että jos mongerrat(te) siansaksaa, lopettaisit(te) sen heti ja mikäli tunnet(te) halua jatkaa sitä, menisitte tutkituttamaan päänne sillä siellä todennäköisesti kaikki ei ole aivan kohdallaan.

Mitenhän foorumin johto suhtautuisi siihen, jos joku vaihtaisi tuon kielilläpuhujan paikalle kurjan ja pienen armonkerjäläisen  ja esittäisi tämänkaltaiseen henkilöön liittyvän väitteen?

Mahtaisikohan siitä selvitä pelkällä bannilla?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus käyttäjältä: SAnneli
Raamatussa puhuttiin kielillä, että vierasmaalaisetkin kuulisivat ylistettävän Jumalaa omalla kielellään (Ap.t. 2:1-13). Ymmärtääkseni nykyaikana puhutaan kielillä ihan kielilläpuhumisen itsensä vuoksi. Että saa ihastella että kun minulla on nyt tämä armolahja. SEN SIJAAN taito kääntää Raamattua toisille kielille on oikeasti arvokas ja Jumalan valtakunnan tulemista edistävä asia. Se on minusta käyttötarkoituksessaan huomattavasti lähempänä alkuperäistä armolahjaa kuin se siansaksa, mikä nykyaikana kielilläpuhumiseksi käsitetään...

Raamatussa nimenomaan puhutaan kielillä niin, että
a) Vierasmaalaiset ymmärtävät
b) Kukaan ei ymmärrä ja se rakentaa tällöin
   1) Vain puhujaa
   2) suurempaakin joukkoa, jos on selittäjä

En jaksa etsiä Raamatunpaikkoja, koska se en jaksa ja se taitaa olla myös syntiä.

Mainittakoon vielä meille kaikille, että toisen ihmisen halveksiminen ei ole armolahja.
Asiallinen argumentointi väärinä pitämiään asioita vastaan on taasen hyve, joskaan ei ehkä sentään armolahja.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22114
Glossolalia on hengellisillä ylikierroksilla käyvän ihmisparan alitajunnastaan tuottamaa siansaksaa.

Ahdistuneelle ihmiselle voi olla hyväksi saada piilotajuntaansa padottuja kamaluuksia puretuksi vaikkapa uskonnollisen hurmoksen keinoin. Tuntuu vain siltä, että riskitkin ovat melkoiset. Se, mikä kontrollin hetkeksi hellittäessä pullahtaa esiin, voi lisätäkin ahdistusta. Ehkä siansaksa on 'armollisempaa' kuin tunnistettavat ruokottomuudet.