Kirjoittaja Aihe: Meidän jokapäiväinen leipämme  (Luettu 46415 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #45 : 16.10.15 - klo:12:41 »
Herttoniemeläiset poikkeavat vajaan tunnin kuluttua kahville.  Paista itselleni uuden reseptin mukaiset kardemummapannukakut heille.

Löytyy K-ruoka resepteistä haulla Appelsiini-kardemummapannukakut.

Linkitys ei taaskaan onnistu, tulee Kantelettaren runo   :017:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #46 : 16.10.15 - klo:13:40 »
Appelsiini-kardemummapannukakut.

Et ehkä sittenkään kopioinut reseptilinkkiä, jolloin leikepöydälläsi oli päällimmäisenä aiemmin kopioimasi runolinkki.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 16.10.15 - klo:15:20 »
Söimme hyvät pannarit.  Kiitos öppiäinen linkistä yhteiseen käyttöön. Minun tekniset taidot ovat hyvin heikot, sillä vasta kantapään kautta olen oppinut vähän jotakin.

Kirjoittaminen ja aiemmalla koneella linkityskin olivat ne mitä osasin, ja se riittikin.
Tämä uusi ASUS on haasteellinen koska tämä tarjoaa niin paljon, nopeasti ja pienikin hipaisu näppäimistöön vie ties minne.

Äskeiset syömämiehet koettivat kaikki neuvoa, jokainen omaan tyyliinsä. Urho sanoikin , että konsteja on monia.
Vävy-Matti on ennenkin auttanut ja auttoi nytkin. Miksi ei linkitys onnistunut kuten ennen ei ole se, että kopioin YouTube-tililtä johon minulle on ilm. Google lähettänyt monenlaista kivaa, vaan se etten ollut keksinyt oikeaa kopio-paikkaa.
 Kun kopioin Muokkaa-toiminnoin Kopio-kohdasta jäi se viimeisin ns. ' päälle'.

Vävy on opettanut minun huonoille sormilleni sopivan , hiiren oikean korvan käytön.
Se antaa myös sen Kopioi-toiminnon joka ei kenkkuile vaan kopioi sen yhden ja ainoan mitä haluan jakaa.

..
p.s. Pannarit ovat amerikkalaistyyliset, paksut ja rapeat. Oikein maukkaat kardemumman ja raastetun appelsiininkuoren ansiosta.  Nyt kun ne on testattu, teen niitä myös maanantaisille kahvivieraille. Kyökkihommissa on minulla tekniikkakin paremmin hallussa.   :icon_lol:

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #48 : 21.10.15 - klo:18:21 »
^Sienistä ja kirjolohesta: Teinpä tässä päivänä muutamana tällaista soosia:

Kiehautin purkillisen (2 dl) kermaa ja reilun ruokalusikallisen dijon-sinappia. Paistoin pannussa n. 8 dl sienisilppua (ryöpättyjä sinivalmuskoita), lisäsin reippaasti valkosipulia ja hieman musta-, viher- ja rosépippureita sekä suolaa. Kaadoin päälle kerman ja hauduttelin niin että sakenee ja sienet maustuvat. Lopuksi vielä muutama kylmäsavukirjolohen siivu pikku silppuna ja puoli puskaa persiljaa, kypsennetään hetki jotta lohikin lämpeää. Söin basmatiriisin kanssa.

Ohjeen sain tuttavalta, joskaan siinä ei ollut mitään määrämittoja, mutta suunnilleen noin tuli hyvä. Eikä siinä tuota lohtakaan ollut, mutta kun sitä sattui olemaan jääkaapissa ja sille piti tehdä jotakin. Ja se tosiaan sopi kokonaisuuteen. Kerma oli aitoa kuohukermaa eikä mitään kermaketta, ja sinapin pitää olla juuri Dijonia eikä mitään Auraa. Muutkin sienet varmaan kävisivät, mutta ei varmaan mitään hienoja mietoja kannata käyttää sillä niiden maku tuonne hukkuisi. Sinivalmuska on aika voimakas ja sopi hyvin (kaveri oli tehnyt härmämalikoista).
olen syönyt sieniä ja olen itsekin laittanut... mutta kun ne eivät maistu. Ajattelin laittaa porsaan ulkofilettä (5,90/kg) uuniin. Siitä teen pihvejä, pikkasen kermaa, soijaa, pippuria, sitruunamehua, sipulia ja Vanhasen Matin lankkuperunoota. Kyllä maistuu. Terveisin amatöörikokki, joka ei tykkää maronlakeista.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 22.10.15 - klo:14:42 »
Minäkin kyllä mieluummin sienestän kuin syön sieniä. Viime syksyn sadon kanssa tehtiin työnjako: Minä keräsin, perkasin ja säilöin, ja kiireinen kaveri, joka ei itse ehtinyt sienimetsään, hoiti kokkaus- ja syömäpuolen. -Muutenkin toimiva työnjako on minusta yksi tyydyttävimpiä asioita elämässä, silloin kun sellainen hoituu.

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #50 : 22.10.15 - klo:18:59 »
Kaaliruokien kuningatar on mielestäni maitokaalikeitto. (kuningas on varmaankin lammaskaalikeitto) Aivan hurmaavan hyvää! voisin syödä loputtomiin. Sain sitä ensimmäisen kerran vuosia sitten harjoittelupaikassa, ja oli pakko kokeilla myöhemmin kotona. Maitoisaa, pehmeää, hyvää.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #51 : 22.10.15 - klo:19:07 »
Eläköön kunigaspari !

Prinssejä ovat Läskisoosi, Hernerokka ja Ohrapuuro.
Prinsessat taas; Paahtokiisseli, Leipävanukas ja Räiskäle mansikkahilolla !

Ihan totta, perinneruoat ovat hyviä ja tulossa myös nuorten suosioon.

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #52 : 22.10.15 - klo:20:20 »
Kyllä. Perinneruoissa on unohtuneita aarteita. Ennen ruoka oli yksinkertaista ja tuli läheltä, laadukkaista ja tuoreista raaka-aineista.

Uunipuurot kuuluivat omaan lapsuuteen, virittelen hiljalleen puuroperinnettä. Tuoreet puolukat eivät ole koskaan maistuneet niin hyviltä kun nyt lokakuussa.  Niissäkin on tosin paljon eroja: parhaimmat ovat suuria, kiinteitä ja makeahkoja. Happamuudesta ei tietoakaan. Vedän niitä kaksin käsin tuoreena.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #53 : 24.10.15 - klo:07:36 »
Saunan lisäksi lauantaina lämmitetään myös uuni. Tässä resepti jota aion kokeilla:

http://www.soppa365.fi/resepti/52091/omenaiset-naurispiiraat/

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 24.10.15 - klo:12:20 »
Tein suutarinlohen maustumaan. Paistoin uunissa ensin lihamakaroonilaatikon, sitten voisilmäpullia ja viimeisiksi jäivät suuritöisimmät naurispiiraset.

Tuoretta kirveliä ei Prismassa ollut joten tyydyin pelkkään salviaan. Reseptin mitat ovat tarkat eikä täytettä juuri jäänyt. Yhden lusikallisen maistoin ja hyvää se oli.
Kolme tuntia saavat vetäytyä jotta maut tasaantuvat.

Pullat ja makaroonilaatikko on jo korkattu. Onnistuivat tällä kertaa. :023:

Ja nyt olen laittanut hevosenlihasta ruoan. Stroganoffin tapaan sen tein. Matti maistoi sitä, on kuulema syötävää. :'(

Poissa Saukkis

• ystäväkansaa
« Vastaus #55 : 27.10.15 - klo:17:07 »
Olemme syöneet joka päivä eri eläintä: karitsanpotkia, hevosen jauhelihaa, kaniinia, broileria, poroa, porsasta hernekeitossa ja nautaa makaronilaatikossa. ( kalaa leivän päällä ja kasviskeittoja lounaaksi, eli ei pelkkiä nisäkkäitä)

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #56 : 28.10.15 - klo:02:38 »
Siipikarja ohittaa pian possun lihankulutuksessa – kanan suosio kasvaa Suomessakin. Näin on käynyt meillä jo pitkään.
http://www.hs.fi/talous/a1445919546345
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #57 : 28.10.15 - klo:07:10 »
Juuri kuulin tv:stä erään ravitsemustieteilijän opettavan: Jos siipikarja korvaa kalan käytön, se on paha. Jos se korvaa punaisen lihan käytön se on hyvä.

Punainen liha on nyt myrkkyä. Makkara ja prosessoidut lihat etenkin. Riista ja poro ovat vielä kysymysmerkki.

Tästä nyt jauhetaan lihamössö.   :icon_eek:

Mie syön puuroja ! :023:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #58 : 28.10.15 - klo:07:16 »
Muistan lukeneeni jäniksen ruokavaliosta, että kukin sen eri vuodenaikoina syömä ravinto olisi sille ainoana vaihtoehtona tappavaa - myrkyllistä tai liian yksipuolista. Vaihtelu pitää jäniksen terveenä. Ihmisenkin pitäisi syönä monenlaista.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #59 : 28.10.15 - klo:10:28 »
Olenkohan minä tietämättäni jänis? En kyllä muuten muistuta sellaista ollenkaan (mm. surkeat loikkaustaidot), mutta minulle tulee kausia, jolloin tekee mieli muutamaa samaa ruoka-ainetta. Ja sitten äkillinen stoppi ja vaihto johonkin muuhun. Nyt on meneillään lohitäytteisen sushin kausi, lisäksi menee jälkiuunileipää, voita, lehtisalaattia, retikkaa ja greippimehua. Sitä paitsi on alkanut maistua vihreä tee, josta en ole aikaisemmin koskaan perustanut. Sen sijaan liha ja munat eivät uppoa. Kesällä elin kuukauden suunnilleen raejuustolla ja mansikoilla. Yksi ja sama porkkanapussi on tainnut lojua vihanneslokeron perällä kesästä pitäen. Porkkana on niitä voimakkaimpia äkkistoppiruokia, munat toinen. -Siis jotenkin kaipaan nyt kaikkea  karvaan makuista. Merikalan rasvan aistin karvaana.