Kirjoittaja Aihe: Meidän jokapäiväinen leipämme  (Luettu 35466 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #30 : 09.09.15 - klo:21:27 »
Sain eilen päähäni syötyäni viiliksen, että katsotaan mitä tulee, kun täytän pesemättömän kipon maidolla. Vuorokaidessa tuli erinomaista viilistä, jossa kerma ei noussut pintaan kuten viilissä. Ainoa puute oli luonnolisesti aromi, mutta pikkuisen hilloa päälle, ja puute oli korjattu. Täytyy ensi kerralla kokeilla sotkemalla pikkuisen hilloa/mehutiivistettä maitoon ennen kuin kaataa sen viiliskuppiin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #31 : 10.09.15 - klo:06:47 »
Teitkö viiliksen tavallisesta- vai luomumaidosta, pastorittomasta  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #32 : 10.09.15 - klo:09:58 »
Teitkö viiliksen tavallisesta- vai luomumaidosta, pastorittomasta  :003:

Tein jääkaapissa olleesta sinisestä maidosta, siis ei kuitenkaan rasvattomasta ja siksi kermakerroksen puuttuminen hämmästytti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #33 : 21.09.15 - klo:10:00 »
Laitoin Kenkäveron muikkuterriinin uuniin. Matti perkasi kalat, minä esivalmistelin ja täytin vuokan. Nyt odotellaan parituntinen että päästään maistelemaan.

http://www.hovinsalon.fi/index.php?pageid=2574&lang=fi
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #34 : 25.09.15 - klo:18:11 »
Sain eilen päähäni syötyäni viiliksen, että katsotaan mitä tulee, kun täytän pesemättömän kipon maidolla. Vuorokaidessa tuli erinomaista viilistä, jossa kerma ei noussut pintaan kuten viilissä. Ainoa puute oli luonnolisesti aromi, mutta pikkuisen hilloa päälle, ja puute oli korjattu. Täytyy ensi kerralla kokeilla sotkemalla pikkuisen hilloa/mehutiivistettä maitoon ennen kuin kaataa sen viiliskuppiin.

Näin elettiin halki vuosien! Kotona opin,  se laitettiin aina keraamisiin kuppeihin, mutta olen jatkanut noin aamiaisviiliä, jossain vaiheessa tehnyt mieli pestä astia mutta silloin vain sinistä maitoa ja viilinjämä puhtaaseen kippoon.

Nyt on tilanne täällä vähän urpo, kaikki astiat olivat orava-  siili-  lintu-  yms käytössä. Millä ne desinfisieerataan?  Ei ole hyvä mennä kirjoittelemaan spiritusta apteekkiin tai en minä kehtaa ja tenttu  haisee niin hirveälle.

Onko kokemuksia ja kuka tietää mistä saa ostaa helokkiöljyä?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #35 : 25.09.15 - klo:20:16 »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #36 : 26.09.15 - klo:16:25 »
Lauantai-illan salaatti:

2 omenaa pieninä kuutioina
1/2 kurkkua   -"-
1 pss vihr.pakasteherneitä

2 rasiaa säilykesimpukoita.    Yleensä ostan suolaveteen säilöttyjä. Nyt nappasin
lisätään erikseen                                            tuotteen jossa simpukat punaisessa
                                                                    kastikkeessa
vajaa 1 dl neitsytöljyä
1/2 sitruunan mehu
2 tl sokeria
1/2 tl suolaa
2 valkosipulin kynttä puristettuna
1 kourallinen tuoretta tilliä hienonettuna

Sekoita kastikkeen aineet hyvin haarukalla .
Yhdistä kasviksiin. Sekoita kevyesti.
Lisää simpukat pinnalle tai eri astiassa tarjolle.
Anna salaatin olla kylmässä jääkaapissa pari tuntia ennen
tarjoamista.


Lisänä paahdettua patonkia tms.
Minä paahdoin leivänpaahtimessa omatekoisten sämpylöiden puolikkaita.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #37 : 26.09.15 - klo:16:53 »
Viime viikonlopun olin Naisten Valmiusliiton Syyslento-harjoituksessa ja Muonituksen erikoiskurssilla. Opettelimme tekemään itse makkaroita. Miesväki innostui asiasta sen verran, etä sain viikolla yleiskoneeseen tarpeeliset lisävarusteet ja tänään sitten olenharjoitellut omatoimista makkarantekoa. Hyvää tuli, vaikka kehitettävääkin vielä on. :023:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #39 : 26.09.15 - klo:19:19 »
Viime viikonlopun olin Naisten Valmiusliiton Syyslento-harjoituksessa ja Muonituksen erikoiskurssilla. Opettelimme tekemään itse makkaroita. Miesväki innostui asiasta sen verran, etä sain viikolla yleiskoneeseen tarpeeliset lisävarusteet ja tänään sitten olenharjoitellut omatoimista makkarantekoa. Hyvää tuli, vaikka kehitettävääkin vielä on. :023:

Tuohon olen muuten halunnut pitkään, tuohon Valmiusliittoon. Tai jos on muuta naisille suunnattua maanpuolustuksellista, tuo ei kai niin ole?  Olen yrittänyt etsiä niistä selväntekoja.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #40 : 26.09.15 - klo:20:06 »
Valmiusliitto koostuu noin 10 naisjärjestöstä; siinä ei ole henkilöjäseniä.... juttu jatkukoon YV:nä :002:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6353
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #41 : 02.10.15 - klo:10:17 »
Nyt pitäisi olla jokin lihaton lokakuu, kuulin. Juuri kun olin ostanut palvikinkkua. Se on syötävä pois, ja sitten pakastimessa on yksi sikaköntsä, joka pitäisi jotenkin valmistaa, sillä läski härskiintyy pakkasessakin niin nopeasti.

Muuten olisi voinut mennä lihattomanakin, sillä jostakin syystä ei ole useampaan viikkoon tehnyt liharuokia mieli, mikä on aika ennenkuulumatonta. Sen palvikinkun ostin vierasvaraksi, kun kaveri tuli noutamaan minulla lainassa olleen kissansa, ja kyllä siinä pari kinkkuleipää pistelikin, mutta minusta se oli tylsää ja vetistä, ei sellaista mureaa kuin hyvän kinkun kuuluisi. Sen pakastetun palasen valmistamista taas olin päättänyt lykätä kissattomaan aikaan, jotta pääsen tuulettelemaan asunnosta keittohajut pois ilman pelkoa että mirri livahtaa pihalle.

Minkähän takia lihatonta lokakuuta vietetään näin riista-aikaan  :017:. Vaikka samapa tuo minulle, kun en metsästä eikä ole lajia harrastavia tuttujakaan lihapatojensa ääreen kutsumassa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #42 : 13.10.15 - klo:10:03 »
Paistoin eilen puolitoistakiloisen kirjolohen ilman sen kummempia hörsötyksiä. Vain suolaa ja tilliä vatsaonteloon. Kala oli edullista eilen, 4,90/kg.  Herkkusienirasia maksoi n. 1,90. Siitä laitan kastikkeen kerman kanssa. Perunoita ja porkkanoita keitän ison satsin, niin riittää useampaan atriaan.

Pakasteessa odottaa kasvissosekeitto ja on sielä lammaskaaliakin. Hammasleikkauksen jälkeen on olatva muutama päivä pureksimatta.

Makkarat ovat meillä lähes pannassa, ei pannussa. Matti ostaa paketin kun menee hirvimetsälle. Jos menee, ei tunnu enää niin kiihkeätä hirvimieheltä kuin ennen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6353
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #43 : 13.10.15 - klo:11:55 »
^Sienistä ja kirjolohesta: Teinpä tässä päivänä muutamana tällaista soosia:

Kiehautin purkillisen (2 dl) kermaa ja reilun ruokalusikallisen dijon-sinappia. Paistoin pannussa n. 8 dl sienisilppua (ryöpättyjä sinivalmuskoita), lisäsin reippaasti valkosipulia ja hieman musta-, viher- ja rosépippureita sekä suolaa. Kaadoin päälle kerman ja hauduttelin niin että sakenee ja sienet maustuvat. Lopuksi vielä muutama kylmäsavukirjolohen siivu pikku silppuna ja puoli puskaa persiljaa, kypsennetään hetki jotta lohikin lämpeää. Söin basmatiriisin kanssa.

Ohjeen sain tuttavalta, joskaan siinä ei ollut mitään määrämittoja, mutta suunnilleen noin tuli hyvä. Eikä siinä tuota lohtakaan ollut, mutta kun sitä sattui olemaan jääkaapissa ja sille piti tehdä jotakin. Ja se tosiaan sopi kokonaisuuteen. Kerma oli aitoa kuohukermaa eikä mitään kermaketta, ja sinapin pitää olla juuri Dijonia eikä mitään Auraa. Muutkin sienet varmaan kävisivät, mutta ei varmaan mitään hienoja mietoja kannata käyttää sillä niiden maku tuonne hukkuisi. Sinivalmuska on aika voimakas ja sopi hyvin (kaveri oli tehnyt härmämalikoista).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #44 : 13.10.15 - klo:15:13 »
Söin äsken hillomunkin.