Kirjoittaja Aihe: Kasvit II  (Luettu 52831 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Kasvit II
« Vastaus #90 : 11.09.15 - klo:13:12 »
En minä ainakaan. Osaan vain saattohoitaa atsalean ja syklaamin.  Ihmeekseni juhannukseksi ostamani saintpaulia tekee nyt uusia kukkia, niitä sinivalkoisia.  Samoin orkidea jonka tytär toi n. vuosi sitten on kasvattanut uusia lehtiä.  Kastelen kun muistan ja seuraan mitä tapahtuu. Huonekasveissa olen hyvin avuton, eikä niitä meillä näitä enempää olekaan kuin yksi suuri kliivia. Sillekin kuuluu huonoa toissakesäisen ulkoilutuksen jälkeen.

Maljakko- ja pihakukista olen harrastuneempi. Pihakukkia viljelen juuri kukkamaljakoiden
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 11.09.15 - klo:14:00 »
Minäkin pikkupoikana hoitelin niitä verenpisaroita, punainen ja pallokukka, jotka napsuttelin rikki ja sain palkakseni tukkapöllyä  :003:

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 11.09.15 - klo:18:29 »
Onkohan tuo se sama mikä oli ikään kuin puhallettava ilmapallo?
En ole kukka-asiantuntija.  :003:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 13.09.15 - klo:00:24 »
Hankin paulian, en anna periksi. 

Olen tottunut nyppimään kuolleet kukat pois mutta ainakin olla nyt. Katsotaan  mitä paulia siitä ajattelee!   >:(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #94 : 22.09.15 - klo:08:39 »
Lähden kohta istuttamaan tulppaaninsipulit . Vanhoja on 8 litraa, uusia ostin 5 pussillista. Keväällä on väriloistoa tiedossa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 25.09.15 - klo:17:16 »
Lähden kohta istuttamaan tulppaaninsipulit . Vanhoja on 8 litraa, uusia ostin 5 pussillista. Keväällä on väriloistoa tiedossa.

Sama tääl, mutta vasta pimetessä tavan mukaan hiipii mustaan hupparin puettu hahmo kommandopipo päässä pitkin pihamaata toisessa kädessä teräksinen lapio toisessa....

Tuo litramäärä herättää kunnioitustani itselläni on tuskin puoli  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 10.10.15 - klo:14:04 »
Tulppaaninsipuleita ostettiin vielä lisää.  Matti on alkanut hommailla minun ' reviireilläni.', hän saa oppinsa telkkarista.  Nyt täytyi laittaa koe-istutus saatujen oppien mukaan suurimpaan ruukkuuni. Lappoivat typyköiden kanssa sipulit kerroksittain mullan kanssa. Ruukku säilytetään kylmävarastossa talven yli.

Tämä kesä- ja syksykausi on ollut kolmisen viikkoa myöhässä kaiken kasvun suhteen.
Siksi nyt on käynyt näin, jota en ole aiemmin nähnyt, että esim. villiviinin ja lehmuksen lehdet paletuivat pakkasöinä ja roikkuvat  kuolleina .  Villiviini ei ehtinyt punertua, eikä lehmus kellastua.

Sain naapuruston uudelta rouvalta nipun kirveliä. Googlailin ja totesin tämän olevan saksankirveliä. Tuoksu on anista muistuttava. Sitä voi käyttää makeutukseen sokerin tavoin. Käy myös mausteeksi erilaisiin ruokiin.

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 30.11.15 - klo:12:51 »
Pari elävää todistetta ilmastonmuutoksesta? tai itseasiassa kolme, tosin kolmas orvokki makasi jo maata pitkin mutta silti vielä elossa; violetti kukka täysin ehjä ja elinvoimainen. Toukokuussa istutetut orvokit eivät suostu menemään talviunille. Toisessa pystyssä olevassa orvokissa oli useampi pieni kukka, toisessa yksi iso.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 30.11.15 - klo:17:25 »
Minulla ei ole enää orvokkeja; itse asiassa jokin luonnonvarainen istuttamaton kello taisi sinnitellä pisimpään marraskuuhun. Mutta ainakin vielä toissapäivänä oli naapurin pihalla jotain ruusun näköisiä kukassa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #99 : 11.02.16 - klo:10:28 »
Olen jo jemmaillut siemenpusseja kaappiini. Tänään ostin pussillisen leijonkidan siemeniä. Kuukauden päästä viimeistän kylvän ne.
               Kukkamulta pussin ostin myös jotta voin suorittaa mullanvaihtoja muutamiin ruukkukasveihin.

Myös iloisen keltaisen esikon ostin pimeitä päiviä piristämään. Tosin tyttären tuomasta neilikkakimpusta, kolme viikkoa sitten, on vielä rippeet jäljellä. Katkoin nuo korkeat pienikukkaiset sarjaneilikat ja asettelin mini-kokoiseen Aalto-maljakkoon.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 11.02.16 - klo:10:53 »
Hei! Taas ollaan samoi asioil. Esikoita piti ostamani, halvasta hinnasta olisi saanut mutten osannut päättää! Siis keltäidia teki juuri mieli, mutta myivät myös suloisia huone-esikkoja hyvin herkin värein ja jäin mietiskeleen asetelmaa. Olen pitänyt hengissä alennusatsaleaa, valkoista, ehkä täällä oli ennen Herra Hugoa liian viileä niille.

Pauliaponnisteluni jatkuu. On sininen valkea punainen. Mietin sitä että jos olis kasvilamppu.

Samoin kattelin jo siemenpusseja. Yritän jälleen jyväsestä alkuun. Olihan jo viime kesänä punapellavia. Ei ole juur kiinnostavampaa paitsi Lasten tempaukset aina ja Herra Hugo.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 19.02.16 - klo:02:45 »
Pauliateemaan. Ne menestyvät valossa on arveluni, sillä muuttoa tai ei, avaranvaloisa kolmas kerros kohti aurinkoa vähintään,  ne kukkivat ja toimivat helppohoitoisina. Pidän itse tästä viherhämärryksestä siis puista ihan ikkunalla, ehkä usea kasvi ei.

Mistä saa ostaa kukilleen lamppua? Onko kovin hinnakas?  Kyl kyl on niin suuri harrastus etten luovuttaisi.

Nypittekö te paulioista kuolleet kukkaset irti?  :icon_eek:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : 19.02.16 - klo:07:03 »
Paulioista: viime-Vappuiset sinivalkoiset voivat hyvin. Nuppuja ei vielä näy, mutta lehdet ovat tanakat.
Eriväriset lehtiruusukkeet niillä on vaikka molempien kukat ovat sinivalkoiset. Toinen on  tummanvihreä, toinen haalean vaaleanvihreä.
Täytyy googlata SaintPaulian lannoitusohje ja mahd. mullanvaihto.

Olen ostanut nyt toisenkin esikon, huone-esikon siis . Tämä on punainen ja osin valkoinen kukiltaan. Kukkia on paljon ja nuppujakin vielä. Hinta Prismassa 1,49
Ne ovat mukavan pieniä pienille pöydille.
Suurella pöydällä voivat yhä loistavasti keltaiset hääpäiväruusut, leikkoruusut.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #103 : 19.02.16 - klo:07:39 »
SaintPaulia Sharon;          https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Saintpaulia_'Sharon'_01.jpg

Kevätesikko jollainen omani on.Korjaan , keltaista on eikä valkoista kukan toinen väri.

http://4.bp.blogspot.com/-1y95oBaL6a8/Us4t1N2x7dI/AAAAAAAAX1I/gYRusHrL3qQ/s2000/esikko+004-001.JPG

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #104 : 07.06.16 - klo:10:57 »
Kun toinen Sain Pauliani lopetti kukinnan tehtyään sitä sinivalkoista kukkaa liki kuukauden, alkoi toinen, hienostuneen punainen valkoreunainen heti perään. Näin saan kiitosta niiltä pitkäksi aikaa.
---

Siinä missä hoidettu nurmikko rajautuu luonnonmaastoon, kasvaa runsaasti saniaisia.
Niitä joudun poistamaan, sillä ne peittävät alppitatarin. Sitä tehdessäni huomasin uuden vieraan, rohtovirmajuuren. Annan sen ainakin toistaiseksi olla sijoillaan, ihan lapsuusmuistojen vuoksikin. Kollikissamme oli hurmassa sen tuoksun kanssa.

Lähistöltä löytyy rohtoraunioyrtteja, kermanvärisiä ja sinisiä.

Montaa muutakin löytyy, hauskimapa hieman tonttirajan takan koiranheisipuu.