Kirjoittaja Aihe: Kasvit II  (Luettu 45617 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
Vs: Kasvit II
« Vastaus #60 : 03.08.15 - klo:22:24 »
Myyrälle tiedoksi vielä yksi punamarjainen pensas, paatsama. Se on myös myrkyllinen.
En muista yhtään luonnonvaraista punalehtistä puuta. Sen täytyy olla jokin jalostettu versio. Mille se muuten näytti? Voisiko olla purppuratuomi, rusokirsikka tai koristeomena yms.?
Pyryharakka

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #61 : 05.08.15 - klo:17:44 »
Ensi yönä puhkeaa verenpisara kukkaan. Mistä syystä kukka avaa nuput yöllä?

Uimahallin runsaasti viljelemä elämänlanka valkein kukin on vallan villiintynyt ja levinnyt lähiniityille. Vähän vaikea maljakkoon poimittava kylläkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #62 : 06.08.15 - klo:11:11 »
Krasseja kasvattaneiden on aiheellinen varautua kirvahyökkäykseen.
On etelässä ensimmäinen kirvanpuremasää: kosteanlämmin. En ymmärrä mistä ne hyökkäävät, vastaisku ensimmäisestä mustasta pisteestä. Tartunnan saaneet pois ja viherpiperrysraidilla kimppuun.  >:(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #63 : 06.08.15 - klo:11:47 »
Krasseja kasvattaneiden on aiheellinen varautua kirvahyökkäykseen.
On etelässä ensimmäinen kirvanpuremasää: kosteanlämmin. En ymmärrä mistä ne hyökkäävät, vastaisku ensimmäisestä mustasta pisteestä. Tartunnan saaneet pois ja viherpiperrysraidilla kimppuun.  >:(
Rajusti vain vastahyökkäykseen, loppukesällä pitää pihan näyttää nätiltä. :039:

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #64 : 11.08.15 - klo:11:24 »

Jättibalsami leviää ja leviää ja peittää alleen alkuparäisen kasvuston.

Kiitos juhlista!
Ensi kesänä Salossa, jos Jumala suo.
Kritiikki on arvokasta. Arvokkaampaa on optimismi.
Näillä eväillä huomiseen, rakkaat ystävät:

Vain armo rauhoittaa
sydäntä uskovaa.
Näin jäljessäsi lähden
rakkautesi tähden
kärsimään vaivaa tiellä,
kuljethan itse siellä.

SV 60:6

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #65 : 11.08.15 - klo:11:41 »
Rajusti vain vastahyökkäykseen, loppukesällä pitää pihan näyttää nätiltä. :039:

Juuri näin, hyvä saada kannatusta.

En ymmärrä kuinka ruusubegonia tavan sipulista kasvoi noin valtavaksi. Se on tyvestään jotain kolmisenttonen, kukat todella lautasen kokoisia ja lehdet niin suuret että sitähän ensin mietin mitä tuohon istutettiin.

Oliko kyseessä erityissipuli vai poikkeama vai riittikö erityissuuri ruukku? Työnsin siihen. Tuo suuri on se jota ei ole harjoitettu sisällä niitäkin on, kasvoivat normaalimman kokoisiksi. Kaikki näyttää vähän olemattomalta sen vierustalla.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #66 : 11.08.15 - klo:21:54 »
Se on varmaan mukulabegonia. Se kasvaa mukulasta (ei sipulista). Ruusubegonioilla ei ole mukulaa. Ne lisätään pistokkaista.
Muistan mieheni tädin kasvattaman mukulabegonian. Hän osasi talvettaa mukulan ja se kasvoi vuosi vuodelta yhä suuremmaksi. Kukki valtavin kukin ja lehdetkin hurjan suuret. Molempia begonioita on useita värejä ja malleja. Tästä linkistä vähän lisätietoa: http://www.omakoti.fi/kukkien-kasvien-hoito/begonia/
Pyryharakka

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #67 : 11.08.15 - klo:23:41 »
Suurensuuret kiitokset! Ainakin yritän talvetusta sillä komea on katsella ja itseni tyrmistytti. Ensi vuonna ymmärrän sitten paremmin varata niitä mukuloita.

On viivästynyt niiden liljamaisten yrttien kukinta joiden nimeä en ikinä opi ja joista en viime kesänä odottanut enää kukkaa vain komeat lehdet tuli ja ajattelin että kelpaa tämä näinkin. Sitten aamukahville mennessä ihmettelin mikä vaaleanpunainen valtava läntti, hain silmälasit ja kukka se oli tai monta kukkaa.

Kukkavanat niissä tuntuvat ja kellahtelevat kuten silloinkin ja odotan kiinnostuksella.

Krassi kukkii.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #68 : 12.08.15 - klo:07:26 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #69 : 12.08.15 - klo:07:33 »
Tässä kasvitieteilijä Helena Raikkaan kuvakujan kuvia kasveista tietoineen, ja muustakin.

http://www.kuvakuja.fi/node/236248?user=107&merge=1

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #70 : 13.08.15 - klo:11:55 »
Kiitos kasvion keräämis-nykymenetelmästä! Minä taidan olla niin wan-ha että tarttuisit mielelläni kasviin, nykisin ylös juurineen, prässäisin ja kiinnittäisin teipillä ja liimaisin lapun, tämä on tämä tai tuo, löytyi sieltä tai täältä sinä ja sinä päivänä siinä on monta kouraantuntuvaa vaihetta, ja ihminen tarvitsee kouraantuntuvuuksia, mutta tuo on perehtymisen arvoinen.

Riitta-mummi on hyvä googlettamaan ja kopioimaan linkkejä! Minä joskus osasin, kun kopioin musiikkilinkkejä. Ei toimi enää, yksikin versionvaihdos ja minä olen ulalla.
« Viimeksi muokattu: 13.08.15 - klo:12:01 kirjoittanut Leena »

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #71 : 13.08.15 - klo:12:00 »
Ainut, että toimittajalla oli heikohkosti käsitystä siitä kuinka kasvio todella tehdään  :repee:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #72 : 14.08.15 - klo:08:35 »
Krassit jo saivat eräitä kirvoja, ei muuta kuin kirvoittuneet palaset pois sääli että meni yksi kukanvarsi siinä. Sitten RAID-isku onneksi yö tuli viileä ja lämmin kosteus väistyi pois.

Täytyy seurata tarkasti. Krassi on kaunis kuin mikä, mutta kirvaherkkä. Se mukulabegonia kukoistaa uljaasti osui käteen hyvä mukula arvelen, se on jo nyt kuin pensas. Jos mitä tarvittaisiin olisivat
Ja sisäkasveja ihmettelen, mikä söi juuria irtipoikki? Asetin niihin joitakin myrkytyspuikkoja ja se auttoi. Tuli terveitä lehtiä.

Sininen vrrenpisara kukkii, mutta pudttaa kukat aina säikähtäessään mokoma siniverinen.  >:(

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #73 : 15.08.15 - klo:12:43 »
Viileä yö hillitsee kirvoja, tosin myös RAID.

Kannatti kylvää punapellavaa, se kukkii nyt siellä täällä hahmottelen runsaampaa määrää verenpisaraa, siinä vasta terassikasvi. Kiitos vielä kerran Pyryharakan, sehän oli juuri kaipaamani se kukkassivusto, sen äärellä voisi viettää tuntikaudet.

Mullassa myllääviin kasvintappotauteihin tai mitä olivat vaikuttaa auttaneen hankkimani tervehdytyspuikko, ainakin tuo niin kaunis valkovihreälehtinen viherkasvi pykäsi oitis terveen lehtivanan samoin nukkumatti vaikuttaa toipuneen.

Surukseni on kerrottava että lupaavan alun jälkeen Mansipaanin lähettämät lehdet tuottivat tosin sirkkalehdet mutta eivät sen jälkeen muuta. Varsi oli pitkä ja vaaleahko, lehdet pienet ja varmasti kiinni haudatussa lehdessä. Mietin mitä tein väärin. On mahdollista että kastelu ei sujunut huolellisesti sillä huomioni kiinnittyy kesäisin terassipuutarhaa kasveihin. Silti ihmettelen. Itse asiassa saatoin kiinnittää niihin liikaa huolellista huomiota. Tuttu kassa sanoi kun tätä voihkin että minun tulisi unohtaa täydellisesti ongelmakasvit. Ne täytyy siirtää syrjään.

Arvelen kuitenkin tarvittavan valoa. Täällä on hämärää koska lehdet varjostavat. Pidän siitä mutta kasvilamppu kai pitäisi olla.

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #74 : 16.08.15 - klo:19:47 »
Harmi juttu että Santunlehdet eivät alkaneet kukkia. Minulla ne kaksi onnekasta ikkunalle päässyttä ovat kukkineet koko kesän, vieläkin. Joten se on varmaan vaan se aamuaurinko menestyksen syynä. Vettä ne ei paljon kaipaa, välillä saatan antaa mullan kuivahtaa. Jos niiden tarvitsee vielä kasvaa ja kehittyä?