Kirjoittaja Aihe: kirkko eroon valtiosta?  (Luettu 25111 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8436
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #60 : 26.01.15 - klo:16:10 »
Ihana keskustelu. Oikeasti.  Ei kovin käytännöllistä mutta ihanaa ja inspiroivaa.

Tän takia viihdyn ja rauhotun aina foorumin äärellä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #61 : 26.01.15 - klo:16:38 »
Sanoisin samaa, Liina on innostava, nuori henkilö. Minulla ottaa lujille oppia se, että en olisi päältä päsmäri.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #62 : 26.01.15 - klo:16:43 »
Sanoisin samaa, Liina on innostava, nuori henkilö. Minulla ottaa lujille oppia se, että en olisi päältä päsmäri.

 :icon_biggrin:
Ikä on vain numeroita. Muutaman vuoden kuluttua ikä alkaa kutosella, nollalla höystettynä. Eikä se nolla ole kutosen edessä.
Olen ikimuori.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #63 : 26.01.15 - klo:18:13 »
Ciceron sitaatissa onkin muutama omituisuus. Siksi kai muistan sen. Verbimuodonkin pitäisi säännön mukaan olla 'abuteris'. Käännös on jotakin tähän tapaan: 'Hamaan mihinkä määrään asti käytät väärin, oi Catilina, meidän kärsivällisyyttämme?' Klassisessa lyseossa oli suorastaan velvollisuus lukea klassisia juttuja.

Ei paha.
Näitähän voinee kirjoitella myöhemminkin minkä oppii.  :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #64 : 26.01.15 - klo:18:14 »
Lupasin raportoida Kirkon tutkimuskekuksen (ktk) vatauksesta. kas tässä. Rohkenen kopioda sen, koska tieto ei ole salaista eikä henkilökohtaista:

"Kiitos viestistä! Laskelmia ei nyt ole, mutta kirkon ja valtion suhteiden tulevaisuuden kysymyksistä käsitellään Leena Sorsan helmikuun puolivälissä ilmestyvässä Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisussa Kirkkona valtiossa. Katsaus Suomen evankelis-luterilaisen kirkon valtiosuhteen edellytyksiin ja uudistuspaineisiin."

Iso plussa ripeästä vastauksesta!

Juu plussa ja itsellesi kun selvitit.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #65 : 26.01.15 - klo:19:03 »
Juu plussa ja itsellesi kun selvitit.

Se ei ollut erityisen vaikeaa, kun seppos neuvoi, mistä kysyä.
Yllätys oli vastauksen ripeys.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #66 : 27.01.15 - klo:22:44 »
:icon_biggrin:
Ikä on vain numeroita. Muutaman vuoden kuluttua ikä alkaa kutosella, nollalla höystettynä. Eikä se nolla ole kutosen edessä.
Olen ikimuori.

Tiätkö, minä tyrmistyin oikeasti.  :icon_eek:  olisin väittäny että kakskytkuus.
Mitähän minusta veikattais. Nettitesti ehdotti yhdeksääkymmentäkahta.  :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #67 : 27.01.15 - klo:22:51 »
Mutta kyllä minua käytännöllinen puolikin kiinnostaa kun nyt kirjaa luin. Rippikoulu on merkinnyt paljon joskin erikoista on tuo että kivaa on ja opetusmetodit taivaalliset, mietin kuin ne voi toteuttaa, mutta neillä kaksi neljästä viihtyi ja kolmas hengaili seukkarilla leirin jälkeen, tavallisesti häntä tosin kuten muitakin seurakunnan nuoria metsästettiin kello kaksi yöllä pitkin kaupunkia

Sitten menee viisi vuotta, he eroavat kirkosta. Mikä tuli?

Kuka hoitaa nuorten opetuksen, jäänee yhdistysten vastuulle ja kustannukset vanhemmille ja kummeille. Kai se jatkuu.

Jotenkin totean olevani sangen pessimisti enkä nyt tiedä miksi. Elämme uusliberalismin aamunkoittoa eikä siihen sovi valtiokustanteiset asiat. Koulukirjat on pitkään pitänyt palauttaa ja sisar valittaa ettei lastentarhassa ole leikkivälineitä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #68 : 28.01.15 - klo:00:17 »
Tiätkö, minä tyrmistyin oikeasti.  :icon_eek:  olisin väittäny että kakskytkuus.
Mitähän minusta veikattais. Nettitesti ehdotti yhdeksääkymmentäkahta.  :icon_eek:

Täytyypä mainita tuosta (aikuiselle) lapselleni -- hän on jo niin varttunut, että ei  enää häpeä kulahtanutta hippimutsiaan :icon_biggrin:
Hän kuuluu kirkosta eronneisiin. Minusta se oli oikea ratkaisu, koska hän ei kokenut kirkon oppia omakseen. Hän piti riparista, muutama hyvä ystävän sai siltä reissulta (ja yksi heistä on nykyään pappi). Öiset muksunmetsästysmatkat jäivät tosin minulta kokematta, ihmeen siivosti he hengailivat.
 

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22150
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #69 : 28.01.15 - klo:07:50 »
Mutta kyllä minua käytännöllinen puolikin kiinnostaa kun nyt kirjaa luin. Rippikoulu on merkinnyt paljon joskin erikoista on tuo että kivaa on ja opetusmetodit taivaalliset, mietin kuin ne voi toteuttaa, mutta neillä kaksi neljästä viihtyi ja kolmas hengaili seukkarilla leirin jälkeen, tavallisesti häntä tosin kuten muitakin seurakunnan nuoria metsästettiin kello kaksi yöllä pitkin kaupunkia

Sitten menee viisi vuotta, he eroavat kirkosta. Mikä tuli?

Rippikoulun antama kuva seurakunnasta lienee liian 'taivaallinen'. Kirkossakin veisataan saksalaisia barokkivirsiä eikä gospelsankareita kitaroineen näy eikä kuulu.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #70 : 28.01.15 - klo:09:38 »
Rippikoulun antama kuva seurakunnasta lienee liian 'taivaallinen'. Kirkossakin veisataan saksalaisia barokkivirsiä eikä gospelsankareita kitaroineen näy eikä kuulu.

Lapsoseni inhosi lähes kaikkea gospelia, eikä vieraantuminen johtunut virsistä. Niitä hän veisasi mielellään, mutta saarnojen kuunteleminen oli liikaa. Joulukirkkokatastrofin jälkeen hän päätti pitää pitkähkön tauon seurakunnallisista tilaisuuksista. (Joulukirkkokatastrofi = herätimme pahennusta pyrskähtelemällä papin loputtomille loruiluille. Yritin pinnistellä, hillitä lastani ja ennen kaikkea itseäni, mutta epäonnistuin jälleen kerran.)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #71 : 28.01.15 - klo:09:42 »
Lapsemme ovat käyneet Ahiksessa riparinsa ja ovat vähintään toisella jalalla mukana seurakunnassa, mistä luonnollisesti iloitsen. Tämä 20+ on sudenkuoppa kirkossa, kun se on hoitamatta. Lähes ainoa mitä on tarjolla on kuorot.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #72 : 28.01.15 - klo:10:07 »
Sanoisin niin, että vanhemmat ovat hommansa hoitaneet, kun ovat lapsensa kasteelle vieneet ja saanet ne rippikoulun käymään. Ihmisen kylvö on tehty. Kuvittelisin, että meillä itse kullakin on takanaan maailman lapsen reissut.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22150
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #73 : 28.01.15 - klo:10:17 »
Lapsoseni inhosi lähes kaikkea gospelia, eikä vieraantuminen johtunut virsistä. Niitä hän veisasi mielellään, mutta saarnojen kuunteleminen oli liikaa. Joulukirkkokatastrofin jälkeen hän päätti pitää pitkähkön tauon seurakunnallisista tilaisuuksista. (Joulukirkkokatastrofi = herätimme pahennusta pyrskähtelemällä papin loputtomille loruiluille. Yritin pinnistellä, hillitä lastani ja ennen kaikkea itseäni, mutta epäonnistuin jälleen kerran.)

Eiköhän näitä katastrofeja tule useimmille eteen muodossa tai toisessa. Voisiko niitä jotenkin ennakoida rippikouluopetuksessa. Saisiko kristinoppiin otsikon Loukkaantuminen uskonveljien ja -sisarten raadollisuuteen?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #74 : 28.01.15 - klo:10:19 »
Eiköhän näitä katastrofeja tule useimmille eteen muodossa tai toisessa. Voisiko niitä jotenkin ennakoida rippikouluopetuksessa. Saisiko kristinoppiin otsikon Loukkaantuminen uskonveljien ja -sisarten raadollisuuteen?

Kannatetaan!
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi