En pidä tätä erityisen suomalaisena ominaisuutena. Moniaalla muualla kirkon ja valtion liitto on jo "potkittu rikki" ilman että hengellisyyys olisi hajonnut.
Suomessa liitto on ollut pitkä, osin harras ja osin hauras. Minusta olisi hyvä katsoa, miten se liitto voi. Miä korjattavaa on, voiko ehjätä.
Sanotaan paremmin, ajankohtainen. 1900-luvun alku muistuttaa asenneilmastoltaan käsittämättömän paljon tätä aikaa, silloin vain ero ei ollut trendi, hävettiinhän avioeroakin.
Jännitteenä on 1900 alkaen (en osaa muita). toisessa päässä herätysliikkeiden pietismi ja maallikkohurskaus ylilyönteineen, toisessa kansankirkkoajatus jonka saatoin käsittää väärin kun kirjaa luin. Kyseessä oli jokin matala kynnys ja kaikki mukaan kukin omilla ehdoillaan -ajatus, eli kenelle riittää jokin juhla, häät esim ja kauneimnat joululaulut, hän on tervetullut eikä kysellä ripil kirjotukses että kävikkös tansseis.
Se hyvä siinä kansankirkkoilus on että voi siirtyä kirkkokuntaa vaihtamatta hitaasti mielessään eteenpäin kun uskontulkinta muuttuu.
Mutta onko korjattavis? Mitä pitäis olla toisin? En tiedä onko sirkusmessu juttu, niitä ei voi jörjestää koko ajan. Ort kirkossa on semmosia puolia, hyviä, että lapsiperheille liturgia on helpompi, he saapuvat vasta noin tuntia myöhäs Suureen saattoon, eli ehtoollisosuuteen. Sitä ennen on erikseen kellojensoitto. Sitte he lähtevät eikä kukaan välitä trafiikista. Parempi kuin antaa lasten parkua ja suostua kuitenkin viemään. Toinen on heidän ns omapappi. Paastoon kuuluu synnintunnustus, ja sille varataan aika kirkkoherranvirastos kuin hammaslääkäriin. Jaaha, kukas pappi? Sopiiko aamuajat, on nämä illat kyllä nyt menneet.
Sitä olen miettiny ennenkin. Kaikki ei voi eikä toki tarvii terapioita tai analyyseja. Mutta kuin olis tuttu pappi johon luottaa juur paaston ajalla saada puhua kun nyt joku painaa mieltä useasti. Voihan sitä puhua joskus niistäkin kun oli minua kohtaan keljuja. Älykkäämpi pappi ei rupea tulkitsemaan vierasta.
Ennen oli kamarikeskusteluja, mihkä ne kuoli! Ei ne ollu sitä että isännät meni kamariin tupakkia polttaan ja jätti ämmät tupaan puhumaan porsimisensa ja kloksinsa ja kankaanpanonsa.