Kirjoittaja Aihe: kirkko eroon valtiosta?  (Luettu 24802 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #15 : 23.01.15 - klo:18:32 »
Tästähän laveni monet jutut.Olen niin perinteisesti ajatteleva verotusasiasta, että maksan kirkolle niin kauan kuin se sakramentit jakaa ja hoitaa pääosat kirkoista ja omista hallintorakennuksistaan. Kastaa, järjestää rippikoulun ja jäsenensä hautaa sekä pitää ehtoolliskirkonmenot, nämä tärkeimmät. Olen sitä mieltä, että jos vakaasti esittää kirkon ja valtion eroa, on hajottaja suurimmassa määrin. Silloin mennään ortodoksisen kirkon vastuualueelle myös, sekin verottaa. Vapaan suunnan jäsenistö on joutunut hoitamaan rahoituksesensa ihan "raamatullisesti", vapaaehtoisten kymmenysten kautta. Ja ovat sen vuoksi esim opillisissa kysymyksissä vapaita sanomaan mielipiteensä, vapaammin kuin esim piispamme valtion kirkon edustajina.
Veli-Myyrä kirjoitti viestinsä sillä aikaa kuin omaani kirjoitin, tämä on siis yleinen kantani, ei vastine veljelle.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #16 : 23.01.15 - klo:18:39 »
^Hautaustoimen fyysisen ylläpidon hoidon ei minusta tarvitsisi mitenkään välttämättä kuulua juuri kirkolle. Omasta puolestani ei tarvitsisi myös minkäänmoista hautaan siunaamista. Ei meillä sellaista sakramenttia ole. En ainakaan haluaisi, että pappi käyttää kirkollisveronmaksajien rahoja jossakin muistotilaisuudessani luuhaamalla siihen tapaan kuin mitä hautajaisissa olen nähnyt. Mutta joo, päättäkööt jälkeenjäävät nämä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #17 : 23.01.15 - klo:18:45 »
Eihän nyt toki hautaus sakramentti ole. Kantani on se, että jos veroa kerätään, niin tehdään sillä kunnioitettavaakin juttua. Tahtoo olla niin, että mikä menee vapaaehtoisuuden piikkiin, aikaa myöten ei pelaa tai ontuu. Esim sankarihautojen hoitamisessa on ajatonta kunnioituksen tuntua. Tästäkin olen kuullut ihan vastakkaista väittämää, pilkan sekaista vähättelyä.

myyrä

  • Vieras

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #19 : 23.01.15 - klo:19:11 »
Tästähän laveni monet jutut.

Juu, niin laveni. Laventukoot kaikin mokomin. Minua kiinnostavat nyt lähinnä käytännön asiat. Kyselyt pitää rajata myös silloin, kun mielii puolustaa kansankirkkoja (niitä on kaksi) instituutioina/yleishyödyllisinä laitoksina/kulttuurihistorian sälyttäjinä. Uskonasiat erikseen, viisaammat ja uskonoppineemmat hoitavat ne.   

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #20 : 23.01.15 - klo:19:52 »
Käytännöllistä: Väestökirjanpitoon on yhteiskunnalla järjestelmät jo nyt, eli kaikki siirtyisivät niihin. Muutama kirkon palkkalistoilla oleva toimistosihteeri vaihtaisi työnantajaa. Hautaustoimesta tulisi kirkon bisnestä, sillä se saattaisi olla kokemuksensa takia aika ylivoimainen, kun toimintaa kilpailutettaisiin. Koulujen joulujuhlissa painottuisi tonttupuoli, kunnes vapaa-ajattelijat ja eri suuntien (ei välttämättä kristillisten) tiukkapipoiset hörhöt alkaisivat valittaa niistäkin. Sotilaspapisto irtisanottaisiin.

Kaksi isoa kysymystä: Kun rahastus ei hoituisi enää kätevästi verottamalla, niin millä tavoin? Tulojen ja varallisuuden mukaisia toimitus- ja riparimaksujakin (pl. kaste ja messut, joiden on pakko olla ilmaisia)? Kirkkojen vuokraaminen hyvästä hinnasta hääkäyttöön; prinsessahäistähän ollaan muutenkin valmiita maksamaan?

Entä sitten kirkkorakennusten ylläpito? Tähän en osaa sanoa sitä vähää. Osasta olisi varmaan pakko luopua. Mutta kun ottajia (eli ostajia) ei ole, jätettäisiinko ne vain rapistumaan? Kunnostettaisiin ja vahtimestaroitaisiin talkoilla?

Olisihan se hyvä veto jos voisi luopua kaikista; sanoa vain valtiolle että pitäkää historiastanne huolta, jos huvittaa. Kyllähän joku Finlandia-talokin valtion piikkiin säännöllisesti vuorataan juuri sillä italialaisella marmorilla, jota palvottu kansallisssankari-arkkitehti määräsi siinä olemaan, vaikka se ei kesta Suomen sääoloja ja siksi käpertyy suomalaiskansallista pärekoria muistuttavaan muotoon...



Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #21 : 23.01.15 - klo:20:13 »
Niin se diakonia, no varmaan jäisi keräysten varaan. Ja paikallisen aktiivisuuden. Mikähän se nettisivusto oli, jolla etsittiin lahjoittajia ja tekijöitä erilaisiin diakoniatehtäviin; aikoinaan sain sinne yhden tarpeettoman pakastimeni dumpattua? Jotain sellaista lisää ehkä tulisi. Järjestötoiminnan luonteista. (Niin joo se oli tämä http://tampere.suurellasydamella.fi/ ; en kyllä mitään sydämenlaajentumaa kokenut toimintaan osallistuessani, vaan se oli ihan käytännöllistä se toimivan pakastimen pois dumppaaminen.)

Toisaalta yhteiskunnallehan tuo köyhäinhoito oikeasti kuuluisi. Hoitakoon tehtävänsä (=hoitakaamme tehtävämme).
« Viimeksi muokattu: 23.01.15 - klo:20:17 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #22 : 23.01.15 - klo:20:19 »
Sotilaspapiston rahat lienevät Pv:n budjetista. Nekö ensimmäisenä pitäisi irtisanoa? Jospa ei sentään. Kirkon ja puolustusvoimien yhteinen historia on kunniallinen: esim sankarivainajien tuonti vaikeista paikoistakin tulen alta koti-Suomen kirkkomaihin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #23 : 23.01.15 - klo:20:21 »
^Kyllähän ne pitäisi irtisanoa, jos kirkkoa ja valtiota ollaan erottamassa.

Mites muuten kirkkoon kuulumattomat sankarivainajat; päätyivätkö kirkkomaahan? Ja kai juutalaisissa ja muslimeissakin sankarivainajia saattoi olla?

(Tuolla toisen foorumin keskustelua näistä aiheista. Ja näitä sotajuttuja Kansan Uutisista.)
« Viimeksi muokattu: 23.01.15 - klo:20:28 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #24 : 23.01.15 - klo:21:15 »
 :039:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #25 : 23.01.15 - klo:22:24 »
Armeija tarvitsee sotilaspapit kaikissa tapauksissa. Neuvostoliiton armeijassa oli vastaavat virkamiehet vaikkeivat he ole pappeja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #26 : 23.01.15 - klo:22:55 »
Eli eikö riittäisi, että on valtiopropagandaa syytävät valistusupseerit?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #27 : 24.01.15 - klo:00:10 »
Olen tätä niettinyt ja välillä nähnyt että ero olisi positiivinen molemmille, sitten että se jos kikä johtaa lahkoutumiseen eli jos ei, joku saattaa kaivata tätä, sitten että ettikööt sopivan lahkon ittelleen vaan... Sitten että ansaitseeko Suomi kirkkoja ollenkaan.

Kerran paukautin oikein äkkiväärälle tiimille että se saa sellaisen lääkärin tasan kuin itse ansaitsee. Ja nyt  ansaitsee hetken olla ihan ilman. Oli useimmat tiimit, ettei minua kiusannu kukaan... Enkä pomottanu vaikka kai ne sitä kaivoi nenästään.

Suomalaisilla on kuon vimnattu tarve potkia että saako sen rikki. Kaiken saa. Sitte kyllä volistaan minä väitän, se on nähty sata kertaa. Ihan tähän sopii kuin Winnicottin puhe nuoruusikäisistä

Heidän tehtävänään on saada vanhempansa hengiltä, ja vanhempien on pysyttävä elossa.

Jos hassusti käy minä liityn roomalaiskatoliseen kirkkoon, ei se niin kaukana meitistä ole kuon ortodoksinen. Sekin tietty menee menojaan sitä paitsi sitte...  Elkei jätetä... Kun Kirkakin oli ortodoksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #28 : 24.01.15 - klo:00:13 »
Ja voihan seuroja järjestää kodeis, joku vihkiä kirkkotilaksi elkei useampi ja voikin äkkiä käydä juin Öppiäisen ja mun kaksioille ettei ole seisomapaikkojakan.

Kieltäisivät vielä uskontokuntiin kuulumiset, tulis äkkiä tungosta. Suomalainen on sellanen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko eroon valtiosta?
« Vastaus #29 : 24.01.15 - klo:00:22 »
Jos kirkko ja valtio erotettaisiin, miten kävisi teologian yliopisto-opetuksen? Sulautettaisiinko se  soveltuvin osin uskontotieteeseen, yleiseen/Suomen historiaan, sosiologiaan, kansatieteeseen, psykologiaan jne.? Jäisikö varsinainen käytännön pappiskoulutus yksityisille seminaareille?
Jos niiin kävisi, olisiko se huono asia vai hyvä?