Kirjoittaja Aihe: Sinä olet syntinen, joten sinun pitää olla hiljaa  (Luettu 24978 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

• Vieras
Vs: Sinä olet syntinen, joten sinun pitää olla hiljaa
« Vastaus #30 : 16.01.14 - klo:07:23 »
Ihmisen psyykenmaailmassa on monenlaisia käyttämättömiä voimavaroja.
Eräs psyykenmaailman voimavaramme on ymmärrys....

En tiedä kuka putoo mistäkin, mutta nyt tuntuu kyyti olevan sen verran "kylmää", että alkuperäinen aihe minusta jää hieman taka alalle.

Herää kysymys, hakeeko  viestiketjun aloittaja "  Sinä olet syntinen, joten sinun pitää olla hiljaa" omien näkemysten ja tunteiden, ymmärrystä ja hyväksyntää muilta foorumilla olevilta jäseniltä?

Vai onko mahdollisesti jopa tavoitteen kääntää ajatuksemme sellaiseksi, mikä on hänen mielestään oikea ja ainoastaan oikea,hengellisissä kysymyksissä?

ps. "fides quaerens intellectum"

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #31 : 16.01.14 - klo:07:54 »
---
Väitän, että yleisin syy ymmärtämättömyyteen on se, että ei viitsitä keskittyä asiaan, ei ole motivaatiota paneutua siihen: ei oikeastaan ehkä halutakaan ymmärtää. ---

Tuosta asiasta olen samaa mieltä. Tuon lisäksi tällä foorumilla on turvallista heittäytyä ymmärtämättömäksi silloin, kun ei uskalla ilmaista olevansa eri mieltä foorumin ylläpidon kanssa. Ei joudu silmätikuksi, kun "nostaa hattua", putoaa kelkasta tai toteaa vain tyyliin 'Että semmoinen juttu'.

En tiedä kuka putoo mistäkin, mutta nyt tuntuu kyyti olevan sen verran "kylmää", että alkuperäinen aihe minusta jää hieman taka alalle.

Herää kysymys, hakeeko  viestiketjun aloittaja "  Sinä olet syntinen, joten sinun pitää olla hiljaa" omien näkemysten ja tunteiden, ymmärrystä ja hyväksyntää muilta foorumilla olevilta jäseniltä?

Vai onko mahdollisesti jopa tavoitteen kääntää ajatuksemme sellaiseksi, mikä on hänen mielestään oikea ja ainoastaan oikea,hengellisissä kysymyksissä?

ps. "fides quaerens intellectum"

Tätä pyrkimystä on enemmän tai vähemmän meissä kaikissa foorumin jäsenissä, ei ainoastaan karjalaisenkyöstissä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #32 : 16.01.14 - klo:08:09 »
Tätä pyrkimystä on enemmän tai vähemmän meissä kaikissa foorumin jäsenissä, ei ainoastaan karjalaisenkyöstissä.

Tulin komppaamaan Pirskaa.
Tuon "komppaa"-sanan olen tainnut tällä foorumilla oppia.

Ed. mainittuja piirteitä löydän itsessäni ja olen niitä muissakin (en kaikissa) löytävinäni.
Silti uskon, että niitä piirteitä on heissäkin, joissa niitä en löydä, ovathan hekin ihmisiä.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #33 : 16.01.14 - klo:08:33 »
Nyt on siis jo kaksi ihmistä ilmoittanut, että ei ymmärrä, mistä olen puhunut.

Tiedustelen, ymmärrätkö mitä tai miksi en ymmärrä. Pelkän tuloksen laskemisen sijaan. Koetin esittää mahdollisia tulkintavaihtoehtoja, olivatko ne sinusta ymmärrettäviä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Benkku

• Vieras
« Vastaus #34 : 16.01.14 - klo:08:37 »
Tuosta asiasta olen samaa mieltä. Tuon lisäksi tällä foorumilla on turvallista heittäytyä ymmärtämättömäksi silloin, kun ei uskalla ilmaista olevansa eri mieltä foorumin ylläpidon kanssa. Ei joudu silmätikuksi, kun "nostaa hattua", putoaa kelkasta tai toteaa vain tyyliin 'Että semmoinen juttu'.

Jos avaat suusi niin myös kärsit.
Toisaalta jos et avaa suutasi,kärsit myös silloinkin, tai so what.

Mutta syntinen olen, enkä meinaa olla hiljaa. Sillä Hänen lapsi olen ja näin ollen minulla on "aina nälkä ja koko ajan jano".

Tiedustelen, ymmärrätkö mitä tai miksi en ymmärrä. Pelkän tuloksen laskemisen sijaan. Koetin esittää mahdollisia tulkintavaihtoehtoja, olivatko ne sinusta ymmärrettäviä?
   :023:

:kahvi:
« Viimeksi muokattu: 16.01.14 - klo:08:44 kirjoittanut Benkku »

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #35 : 16.01.14 - klo:08:40 »

Palaan hivenen myöhemmin noihin kommentteihisi ja kysymyksiisi. En pysty hutaisemalla niihin vastata, vaan pitää paneutua tekstiisi tarkemmin ajatuksen ja pohdinnan kanssa.

Benkku

• Vieras
« Vastaus #36 : 16.01.14 - klo:08:47 »
Palaan hivenen myöhemmin noihin kommentteihisi ja kysymyksiisi. En pysty hutaisemalla niihin vastata, vaan pitää paneutua tekstiisi tarkemmin ajatuksen ja pohdinnan kanssa.

Hieman tuntuu tämä vastaus ylimieliseltä.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #37 : 16.01.14 - klo:08:52 »
Hieman tuntuu tämä vastaus ylimieliseltä.

Olen juuri töissä ja ajattelin, että tämä asia vie sen verran aikaa, että paneutuisin siihen joskus toiste, koska en pystyne sitä asianmukaisesti käsittelemään lyhyessä ajassa.
Tässä taustaa ylimieliseltä kuullostaneelle kommentilleni.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #38 : 16.01.14 - klo:10:07 »
Ymmärrän öppiäistä.  Tämä on nyt tässä pelissä 1-0     :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #39 : 16.01.14 - klo:18:15 »
Minulle aloituksesi jäi epäselväksi.

Katsotaan, onnistunko selkeyttämään asiaa.

Halusin siis kritisoida sitä tapaa, että pyritään vaientamaan ihminen vetoamalla tämän ihmisen syntisyyteen.
Olen siis monesti törmännyt tilanteisiin, jossa minä tai joku toinen on kritisoinut jonkun kolmannen tahon jotain tiettyä tekemisiä.
Vastauksena tähän kritiikkiin on tuon kolmannen taholta annettu ymmärtää, että jokaisella on omissa synneissään riittävästi tekemistä, joten ei pitäisi antaa kritiikkiä. Hassuimmissa tilanteissa tuo kritiikin kieltäjä sitten ryöpyttää valtavan kritiikkivyöryn tuon ensiksi kritiikkiä antaneen päälle.
Tätä siis kritisoin.

Urpo Karjalainen ei jutussa sano mitään synniksi eikä ketään syntiseksi (jollei lasketa lausetta "jokaisella on omissa vioissaan tarpeeksi tekemistä"). Hän käyttää ilmaisuja "aistin", "jäi päällimmäiseksi vaikutelmaksi". Kyllä minäkin voin kaikenlaista olla aistivinani, mutta myönnän, että olen voinut erehtyä.

En tunne tätä tilannetta sen paremmin, kuin mitä tuossa lehtijutussa on kerrottu.
Lehtijutusta tulee sellainen kuva, että Urpo Karjalainen ajattelee, että jotkut ovat puhuneet väärin.
Ja sillä perusteella hän sitten kertoo, että jokaisella ihmisellä pitäisi olla riittävästi tekemistä omissa synneissään, eikä siis pitäisi ryhtyä puhumaan sitä, mitä sitten ovat puhuneetkaan. Eli tässä viitataan puhujien synteihin.
Urpo Karjalaista vastaan minulla ei ole mitään, en edes tunne häntä.
Oletusarvoisesti oletan hänen olevan kokonaisuudessaan mukava ja järkevä ihminen.
Otin hänen tekstinsä vain esimerkiksi, koska se noudattaa sitä minulle niin tuttua kaavaa, johon olen usein törmännyt.
« Viimeksi muokattu: 16.01.14 - klo:18:23 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #40 : 16.01.14 - klo:18:27 »
Lainan itseäni:
"
Olen siis monesti törmännyt tilanteisiin, jossa minä tai joku toinen on kritisoinut jonkun kolmannen tahon jotain tiettyä tekemisiä.
"

Tuolla "tietyllä tekemisellä" viittaan kaikkeen mahdolliseen tekemiseen tai tekemättä jättämiseen, mitä yleensäkään voidaan kritisoida.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #41 : 16.01.14 - klo:18:53 »
Lainan itseäni:
"
"

Tuolla "tietyllä tekemisellä" viittaan kaikkeen mahdolliseen tekemiseen tai tekemättä jättämiseen, mitä yleensäkään voidaan kritisoida.

Samma på finska:

Jos Pirska paheksuu sitä, että ihmiset elävät avoliitossa (lue avosuhteessa), Pirskalle sanotaan, että älä arvostele, koska olet itsekin syntinen. Pirska saisi arvostella sitä ainoastaan silloin, jos hän itse olisi synnitön. Mutta kun ei ole, niin pitää turpansa kiinni. Eihän avoliitto ole syntiä, koska se on niin yleistä ja me elämme nyt 2000 -lukua (mitä Pirska ei tietenkään ole vielä huomannut).

Toisten arvostelemisesta on kuitenkin olemassa poikkeuksia:

Jos pappi saarnassa arvostelee vaikkapa ahneita osakemiljonäärejä, niin hänen saarnaansa kehutaan hyväksi.

2000 -luvulla on trendikästä arvostella ahneutta, mutta ei tieten tahtoen itse valittua Jumalan tahdon vastaista elämää.

Niin, tehän tiedätte, mikä on Jumalan tahto (ei saa olla ahne), mutta minä en tiedä, mikä on Jumalan tahto (minä luulen, että vasta avioliitossa on sopivaa elää saman katon alla) ja te tiedätte, että minä olen väärässä. Niin, kyllä minäkin sen verran tiedän, että Jumalan tahto on myös se, että ihminen ei ole ahne.

No niin, ottakaa nyt suvaitsevaiset varmistin pois päältä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Benkku

• Vieras
« Vastaus #42 : 16.01.14 - klo:18:55 »
Katsotaan, onnistunko selkeyttämään asiaa.

Hieman, mutta minä keskeisyys tulee kyllä viestissä esiin aika voimakkaasti, minusta.

Tuska on kova meillä kaikilla.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #43 : 16.01.14 - klo:18:56 »
Ennen, kuin kukaan ehtii väliin kertomaan, että ei omaa harmaintakaan aavistusta siitä, mitä Pirska kertoi, niin itse mainitsen, että tuttua on minulle tuo, mitä Pirska sanoo.

Poissa steal

• ystäväkansaa
« Vastaus #44 : 16.01.14 - klo:18:59 »
Tuo Kyöstin kirjoitus ol ihan selevee luettavvaa.Pitäs tuon nyt tajuta ihmisten kun minnäi älysin, vaikkei oo vintilläni kaikki matot suorassa.

Raamatussahan kehotettaan antamaan se ylimääränen ihokas pois ja olen sen sanonut monellekkin.
Moni on suuttunut ja sanonut jotta onhan mullakin kahet verkkarit ja olen siksi kelvoton arvosteleen.

Mutta kun enhän ihteeni oo hyväksi sanonutkaan, paska jätkä oon.
En pysty elämään Raamatun mukaisesti köyhänä ja vain yhet vaatteet omistaen. Uskoni on senverran heikko.   :kahvi: