Kirjoittaja Aihe: Sinä olet syntinen, joten sinun pitää olla hiljaa  (Luettu 25020 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

• ystäväkansaa
Vs: Sinä olet syntinen, joten sinun pitää olla hiljaa
« Vastaus #45 : 16.01.14 - klo:19:41 »
No voi tokkiinsa, nyt miekii ymmärrän, mutten osaa kommentoida enempää..

Benkku

• Vieras
« Vastaus #46 : 16.01.14 - klo:20:16 »
No voi tokkiinsa, nyt miekii ymmärrän, mutten osaa kommentoida enempää..

No nyt mä bonjaan, mut en mä osaa pamlaa sen enempää.

ps.Himputti, kun ei leikannu kuulassa aikaisemmin. Kyllä sä oot Kyösti eri kaveri.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 16.01.14 - klo:22:00 »
Olen siis monesti törmännyt tilanteisiin, jossa minä tai joku toinen on kritisoinut jonkun kolmannen tahon jotain tiettyä tekemisiä.
Vastauksena tähän kritiikkiin on tuon kolmannen taholta annettu ymmärtää, että jokaisella on omissa synneissään riittävästi tekemistä, joten ei pitäisi antaa kritiikkiä. Hassuimmissa tilanteissa tuo kritiikin kieltäjä sitten ryöpyttää valtavan kritiikkivyöryn tuon ensiksi kritiikkiä antaneen päälle.

"On annettu ymmärtää"? Eli ei ole sanottu suoraan?

Jotkut ymmärtävät vaientamisyritykseksi ihan jo sen, että ollaan eri mieltä. Ja tässä en puhu (vain) tästä foorumista.Minä en sitä vaientamiseksi laskisi, ja jos on niin ymmärtävinään niin ymmärtänee väärin.

Itse en ole "körttipiireissä" (mitä nekin sitten ovat) mitään suorasanaista vaientamista kohdannut, mutta tämä voi johtua ihan vain siitä että niin vähän niissä piireissä olen hengaillut, eli minun kokemusteni pohjalta ei voi mitään yleistä sanoa. Erimielisyyksiä toki ole kohdannut, mutta niitä en laske vaientamisyrityksiksi, en vaikka foorumin ylläpito ilmoittaisi olevansa kanssani eri mieltä.

Mutta jos arvostelun kohteeksi itse joutuu, niin totta - ei silloin kannata arvostelijalle sanoa, että syntinen olet sinäkin, vaikka näin toki onkin. Eikös silloinkin kuulu keskittyä omaan tilaansa? Eli joko 1) myöntää, että kyllä, syyllistyn tähän syntiin, tai 2) kertoa ettei pidä asiaa syntinä (jos näin on). (Jälkimmäinen ei ole vaientamista.) Paitsi että tekee itsellekin hyvää olla puolustautumatta hyökkäyksellä, niin tarpeeksi pitkään kun jatkaa tuolla linjalla niin se arvostelijakin lopulta vilkaissee peiliinsä.

Mitä siihen Karjalais-artikkeliin tulee niin siinähän ei synnistä puhuta mitään. Enkä koe sitä myöskään vaientamisyritykseksi, saati että Karjalainen pelkäisi, että muut ovat enemmän oikeassa kuin hän itse (kuten sen tulkitsit). Jos noin mieto on mielestäsi vaientamisyritys, niin sitten en ihmettele, jos niitä kohtaat!  

Jäin kyllä miettimään, miten juttu on syntynyt. Onko Kotimaan toimittaja mennyt haastattelemaan Karjalaista, vai ihan oma-aloitteisestiko Karjalainen on kokemuksestaan avautunut. Jälkimmäinen jo alkaisi olla toisten arvostelua puolestana sekin. Ja vaikka olisi haastateltu, niin tekikö Karjalainen haastattelussa sanojensa mukaisesti, eli etsi niitä tekijöitä, jotka häntä ja Perustalaisia yhdistävät?
« Viimeksi muokattu: 16.01.14 - klo:22:08 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #48 : 16.01.14 - klo:22:49 »
Jos puhutaan vaientamisesta niin olen syyllistynyt siihen tarkoituksella tällä foorumilla seuraavilla perustella
1) Esille otettu aihe on jo käsitelty enemmän kuin perusteellisesti (naispappeus, homot) Olen påyytänyt heitä tutkimaan aiemmat kirjoitukset asiasta ja sitten palaamaan uudelleen asiaan, jos heillä on jotakin, mitä ei vielä ole sanottu. Kirjoittaja on vaiennut
2) Henkilö vain julistaa eikä millään tavoin keskustele tai ota vastaan kommentteja. Tämä on keskustelufoorumi.

Nistä kahdesta aiheesta on vaiennettu useampi kuin yksi kirjoittaja.
Seppos
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 16.01.14 - klo:23:15 »
Varmaan tuon ykköskohdan takia joillekin foorumilaisille on tullut käsitys, että täällä saa em. asioista olla vain yhtä mieltä. Ehkä ei kuitenkaan sitä käsitystä, että perusteena olisi toista mieltä olevien syntisyys?

Itse toivoisin, että samat keskustelunaiheet ja argumentit saisi jankata vaikka kuinka moneen kertaan, ihan jo siksi ettei synny vaientamisen mielikuvaa. Mutta enhän minä ylläpitäjä ole.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Benkku

• Vieras
« Vastaus #50 : 17.01.14 - klo:07:29 »
Mutta jos arvostelun kohteeksi itse joutuu, niin totta - ei silloin kannata arvostelijalle sanoa, että syntinen olet sinäkin, vaikka näin toki onkin. Eikös silloinkin kuulu keskittyä omaan tilaansa? Eli joko 1) myöntää, että kyllä, syyllistyn tähän syntiin, tai 2) kertoa ettei pidä asiaa syntinä (jos näin on). (Jälkimmäinen ei ole vaientamista.) Paitsi että tekee itsellekin hyvää olla puolustautumatta hyökkäyksellä, niin tarpeeksi pitkään kun jatkaa tuolla linjalla niin se arvostelijakin lopulta vilkaissee peiliinsä.

Kun malttaisin olla aina tarttumatta "miekan kahvaan". Kiitos Sinulle Öppiäinen, että palautit minut ojennukseen,... Pietari ja Jeesus..."Pane miekkasi tuppeen. Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan kaatuu.".

Syntinen, omatunto...Rakkaus.

Benkku

• Vieras
« Vastaus #51 : 17.01.14 - klo:07:31 »
Jos puhutaan vaientamisesta niin olen syyllistynyt siihen tarkoituksella tällä foorumilla seuraavilla perustella
1) Esille otettu aihe on jo käsitelty enemmän kuin perusteellisesti (naispappeus, homot) Olen påyytänyt heitä tutkimaan aiemmat kirjoitukset asiasta ja sitten palaamaan uudelleen asiaan, jos heillä on jotakin, mitä ei vielä ole sanottu. Kirjoittaja on vaiennut
2) Henkilö vain julistaa eikä millään tavoin keskustele tai ota vastaan kommentteja. Tämä on keskustelufoorumi.

Nistä kahdesta aiheesta on vaiennettu useampi kuin yksi kirjoittaja.
Seppos

Hyvä "diktatuuri" on parempi kuin huono "demokratia".  :icon_wink:

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #52 : 17.01.14 - klo:07:44 »
"On annettu ymmärtää"? Eli ei ole sanottu suoraan?

Niin, Kuka mitenkin tuota antaa ymmärtää.
Mitä minuun tulee, niin ehkä voimakkain "ymmärryksen antaminen" on ollut se, että on kehoitettu ylläpidon taholta poistumaan foorumilta (vuosia vuosia sitten), koska puhun asioista, joista ei saa puhua tai sitten se on ollut niin, että puhuin asioista, joista saa puhua, mutta puhuin väärällä "kielellä". Koettiin, että rienaan täällä, vaikka todellisuudessa tilanne oli se, että yritin etsiä paikkaani herännäisyyden parissa, koska olin lukenut Paavo Ruotsalaisen elämänkertoja ja niiden perusteella kuvittelin, että paikkani on körttiläisyyden parissa.
Mielestäni suoraan on monesti sanottu muille ja minullekin.
Katkeruuttakin paljon heräsi, mutta suurelta osin olen kyllä jo päässyt näiden asioiden yli.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #53 : 17.01.14 - klo:07:50 »
Jotkut ymmärtävät vaientamisyritykseksi ihan jo sen, että ollaan eri mieltä. Ja tässä en puhu (vain) tästä foorumista.Minä en sitä vaientamiseksi laskisi, ja jos on niin ymmärtävinään niin ymmärtänee väärin.

Se tässä monesti onkin ongelma, että erimielisyys ja eriuskoisuus mielletään liian usein hyökkäykseksi, jota vastaan sitten aletaan puolustautua. Mielestäni tämä juuri oli minulla ongelma silloin vuosia sitten, kun foorumille tulin: hyvin olemattomista asioista syntyi valtavaa meteliä, koska kuviteltiin, että olen rienaamassa körttiläisyyttä, koska toin vaihtoehtoisia ajatusmalleja joihinkin "totuuksiin".
Hassunkurista minusta oli se, että voimakkaasti korostettiin sitä, kuinka suvaitsevaisia tällä foorumilla ollaan, ja se suvaitsevaisuus kuitenkin oli voimassa niin kauan, kun suostui uskomaan samoin, kuin valtavirta uskoo.

Vaan, ei se körttiläisyys sen syntisempää tai parempaa ole, kuin mikään muukaan ryhmittymä. Täsmälleen samat kuviot muuallakin ovat, samat paheet ja samat hyveet. Puheenparsi eli "kiéli" vain on erilainen eri ryhmittymissä ja valtava usko oman ryhmän ylivertaisuuteen.

Ja vielä: en minäkään erimielisyyttä koe vaientamiseksi, toivoisin vain eri ihmisryhmien välille enemmän erimielisyyden suvaitsemista.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 17.01.14 - klo:08:08 »
Minua muuten saa arvostella, haukkua ja levittää netissä jopa perättömiä huhuja.
Aina en edes korjaa huhua, vaikka koen sen vääräksi.
Nuo eivät ole minulle kovinkaan suuri ongelma, olen niistä jo vuosia sitten päässyt yli.
Kaikesta en kuitenkaan ole pitkän nettikirjoittelu-urani aikana päässyt vieläkään yli. Eräs sellainen on se, että kirjoittaa jonkun tekstin ja joskus siihen käyttää paljonkin aikaa  ja vaivaa (tai nopeasti ja spontaanisti kirjoittaa) ja sitten teksti olikin harhaoppinen ja se vain katosi jonnekin ylläpidon toimesta.

Mitä sitten nykytilanteeseen tulee, en ole paljoa kirjoitellut keskustelufooumeilla, ei ole ajallisia mahdollisuuksia.
Tästä johtuen kun ei paljoa kirjoita, ei paljoa sensuroidakaan. En muista, milloin ´minua viimeeksi on sensuroitu.
Aika on parantanut "haavoja" ja postanut kaunoja ja tästä johtuen olen tyytyväinen eri foorumeiden ylläpitoihin.
Tällä hetkellä olen tyytyväinen myös Körttifoorumin ylläpitoon.
Olen muuten minäkin erään suuren suomalaisen ei-uskonnollisen lehden keskustelufoorumin ylläpidossa, vaan huonosti olen tehtävääni hoidellut, kun ei aikaa ole ollut ja olen tainnut käyttäjätunnukseni/salasananikin jo sinne kadottaa.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #55 : 17.01.14 - klo:15:28 »
Jumala rakastaa syntistä ihmistä, mutta vihaa syntiä....sama sopisi meillekin ohjeeksi...
Olen myös kuullut monet kerrat ohjeena ja toiveena (kursseilla yms.) että asiat riitelee mutta ihmiset ei....
tämä pitää huonosti paikkansa...valitettavasti...
Tehkää toisillenne niinkuin toivoisitte teille tehtävän.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #56 : 21.01.14 - klo:22:40 »
   Olen minäkin ymmärtänyt - oekeen tahi viärin, kirjoituksesi rullalle kiärin.

:) Tää on kyllä paras palaute mitä ihminen voi saada :)

Viisauden sanoja :)

Oivoivavoivoi oii.
Aika hauska keskustelu tai kirjoitusten tasolla ajatusten vaihto.

Karjalaisenkyösti jota urpoksikin ilkeästi kutsuttiin kyllä voisi pikkasen selkeämmin meille tavallisille kuolevaisille kyselevällä mielellä kirjoittaa mikä se kysymys on?
johonkin aloituksessa olleeseen korkealentoiseen teologiseen kysymykseen on vaikea ottaa kanttaa, kun ei tajua edes kysymystä.
Voisitteko ystävällisesti kirjoittaa asian se-le-ko kielellä?

Se tässä monesti onkin ongelma, että erimielisyys ja eriuskoisuus mielletään liian usein hyökkäykseksi, jota vastaan sitten aletaan puolustautua. Mielestäni tämä juuri oli minulla ongelma silloin vuosia sitten, kun foorumille tulin: hyvin olemattomista asioista syntyi valtavaa meteliä, koska kuviteltiin, että olen rienaamassa körttiläisyyttä, koska toin vaihtoehtoisia ajatusmalleja joihinkin "totuuksiin".
Hassunkurista minusta oli se, että voimakkaasti korostettiin sitä, kuinka suvaitsevaisia tällä foorumilla ollaan, ja se suvaitsevaisuus kuitenkin oli voimassa niin kauan, kun suostui uskomaan samoin, kuin valtavirta uskoo.

Vaan, ei se körttiläisyys sen syntisempää tai parempaa ole, kuin mikään muukaan ryhmittymä. Täsmälleen samat kuviot muuallakin ovat, samat paheet ja samat hyveet. Puheenparsi eli "kiéli" vain on erilainen eri ryhmittymissä ja valtava usko oman ryhmän ylivertaisuuteen.

No tuskin kukaan muutamaa henkilöä lukuun ottamatta uskoon omaan ylivertaisuuteen :)
Parempaa körttiläisyys ei ole. Sitä ei Paavo Ruotsalainenkaan ei ole väittänyt.

Puheenpapsi tai kieli on erilaista, mutta erilaista on myös painotteet ja niihinhän täällä törmäät / törmäämme.
Kun painotteet on erilaiset, niin se voi sattua kun itse ajattelee kovin erilailla tai sitten voi neutraalisesti asiaa tarkastella tai sitten hyökätä vastaan.
Mutta pahinta on aloittaa katkera sota painottaen omia näkemyksiään ja väkisin.

Eri mieltä saa olla ja tulee ola minusta. En usko kenenkään körtin siitä suuttuvan, vaan siitä jos joutuu ns. käännytyksen kohteeksi. Se ei ole kenenstäkään kivaa.
Asioista voi keskustella, mutta tulee jättää tilaa toisen jäädä eri mielipiteeseensä.
Paavali puuskahti väsyneenä jossain kirjeessään, oliko luulalajaisille tai joillekkin, että Herra muuttakoon heidän mielensä.

Kumma kun karjalaisenkyösti saa omasta mielestään aikaan jostain kysymyksestä täällä riidan, luokkaa kolmas maailmansota ja  muut voi keskustella ilman suurempia tunteita tai ristiriitoja, vaikka aiheesta kumpi parempi, puna tai valkoviini?
Ja vaikka toinen on toista mieltä kuin toinen, niin asiasta ei synny isompaa sotaa.

Luulisin nyt olevan kyse jostain kolhusta egoa kohtaan jossain väittelyssä ja se kolhu heijastuu jopa tänne?

Kaikki valta tekoälylle!

Benkku

• Vieras
« Vastaus #57 : 22.01.14 - klo:07:48 »

Kumma kun karjalaisenkyösti saa omasta mielestään aikaan jostain kysymyksestä täällä riidan, luokkaa kolmas maailmansota ja  muut voi keskustella ilman suurempia tunteita tai ristiriitoja, vaikka aiheesta kumpi parempi, puna tai valkoviini?
Ja vaikka toinen on toista mieltä kuin toinen, niin asiasta ei synny isompaa sotaa.

Luulisin nyt olevan kyse jostain kolhusta egoa kohtaan jossain väittelyssä ja se kolhu heijastuu jopa tänne?

Ei taida olla kysymys egosta, vaan(sensuroitu).

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #58 : 29.01.16 - klo:09:17 »
Näin tätä luettavan, voisi vaikka elvyttää.

Minä olen syntinen. Sinä olet syntinen. Me olemme syntisiä kaikki.
Kaikki saavat puhua. Kaikki saavat veisata.
Kaikki voimme hiljetä ja vaieta. Kaikki olemme Jumalan lapsia, jotka uskomme Hänen nimeensä.

ajattelen ' omasta päästäni '
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #59 : 29.01.16 - klo:11:51 »
Huutaakin saa. Monet käskivät hänen olla hiljaa, mutta hän vain huusi entistä kovemmin: "Daavidin Poika, armahda minua!"