Kirjoittaja Aihe: Sinä olet syntinen, joten sinun pitää olla hiljaa  (Luettu 24957 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
Körttipiireissä suhteellisen usein törmäämme toivomukseen/vaatimukseen suun kiinni laittamisesta sillä perusteella, että suun ensiksi aukaissut on syntinen. Ymmärrän toki tuon vaatimuksen takana olevan logiikan ja hyveen ja ainakin jollain tasolla pystyn sen itsekin allekirjoittamaan. Allekirjoitan kyllä sen, että ihminen on syntinen ja on erittäin ensiarvoista tiedostaa tämä asia itsessään.

Ihmisellä on taipumus turmella kaikki hyvä, niin tässäkin asiassa.
Totta on, että jokaisella on omissa vioissaan paljon tekemistä, mutta kenenkään ei silti pitäisi kieltää toista puhumasta vetoamalla tämän ihmisen syntisyyteen. Se körttipiireissä on OK, että annetaan ymmärtää (tai syytetään) toisen ihmisen olevan syntinen, mutta mielestäni asian pitäisi jäädä siihen. Miksi tämän syntisen ihmisen pitäisi olla hiljaa siksi, että on syntinen? Syntinen ihminen voi monesti puhua enemmän asiaa, kuin se, joka tuon toisen ihmisen syntisyyttä korostaa ja sillä yrittää tuota syntistä mestaroida ja häntä hiljentää.

« Viimeksi muokattu: 14.01.14 - klo:03:44 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa vn

• ystäväkansaa
Vs: Sinä olet syntinen, joten sinun pitää olla hiljaa
« Vastaus #1 : 14.01.14 - klo:06:41 »
Eiks syntisen pitäisi tunnustaa syntinsä että saisi armon, eikä olla hiljaa?
Vai onko tämä eri asia?

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 14.01.14 - klo:07:01 »
Synti itse tekee murheelliseksi ja hiljaiseksi. Maailma koulii ja koettelee, nöyryyttää ja vaientaa äänettömäksi.

Ei jaksa iloita eikä ilakoida. Vaivun äänettömäksi. Tunnen voimien vähentyvän. Asentoni on kumarainen, painan pään, hartiat lysmyssä.

Valisen itse vaikenemisen. Tai oma elämäntapani ja käytökseni vaientaa minut. Olen heikko ja hauras.

---

Tällaista herännäisjulistusta olen kuullut. Ja siihen jatkon:

- Mutta Kristus on voimakas, armahtava ja uskollinen. Heikon ja väsähtäneen nostaja. Kristus voi nostaa myös synkkyyden ja puhumattomuuden erakkoudesta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 14.01.14 - klo:07:09 »
Myös puheliaan ja seuraa rakastavan Jeesus Kristus saa hiljaiseksi. Hänen lähellään on kaikki, ei tarvitse itse olla kukaan eikä mitään.

Oman syntisyyden korostaminenkin jää. Sehän on selviö ja kaikkien osa perisynnin tähden.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 14.01.14 - klo:07:14 »
Synti itse tekee murheelliseksi ja hiljaiseksi. Maailma koulii ja koettelee, nöyryyttää ja vaientaa äänettömäksi.

Ei jaksa iloita eikä ilakoida. Vaivun äänettömäksi. Tunnen voimien vähentyvän. Asentoni on kumarainen, painan pään, hartiat lysmyssä.

Valisen itse vaikenemisen. Tai oma elämäntapani ja käytökseni vaientaa minut. Olen heikko ja hauras.

---

Tällaista herännäisjulistusta olen kuullut. Ja siihen jatkon:

- Mutta Kristus on voimakas, armahtava ja uskollinen. Heikon ja väsähtäneen nostaja. Kristus voi nostaa myös synkkyyden ja puhumattomuuden erakkoudesta.

Herännäisyys koostuu lukemattomasta erillisestä palasesta. Tuo Maunon esiin ottama seikka eittämättä on myös eräs palanen tässä suuressa helminauhassa: silloin, kun tuollaisen sanoman julistaja oikeasti tuon tuolla tavoin ymmärtää  (kuten Mauno asian kuvasi) ja oikeasti siihen uskoo, niin häntä voi mielestäni kutsua onnelliseksi ihmiseksi.

Eräs palanen herännäisyyttä on myös tuo alustuksessani ottama piirre, joka minua jonkin verran ärsyttää.
Kaikkia se ei kuitenkaan ärsytä.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 14.01.14 - klo:07:38 »
http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/tuntevatko-viideslaiset-kiukkua-kortteja-kohtaan/

Savolaisen tuntee savon murteesta, eri ryhmien jäsenet tunnistaa puheen parresta.
Sinällään on vain positiivista, että ihmisten taustayhteisöjä voi tunnistaa heidän käyttäytymisestään.

Tuon linkin takana olevasta tekstistä tunnistaa helposti sen, että henkilöllä on körttitausta:
(Itseasiassa tuo teksti oli viimeisimpänä kimmokkeena tälle ketjulle).
 - Pelko siitä, että joku luulee itseään minua/meitä/muita paremmaksi.
 - Pelko siitä, että joku luulee olevansa enemmän oikeassa kuin minä/me/muut.
 - "jokaisella on omissa vioissaan tarpeeksi tekemistä".

En enää miellä itseäni körtiksi, mutta toki minuakin välillä (ei aina) ärsyttää se, jos uskon jonkun uskovan olevan minua parempi tai jos joku uskoo olevansa minua uskovaisempi. Nämä pelot taitavat olla yleisinhimillisiä pelkoja, jotka sitten parhaiten ja yleisimmin puetaan juuri herännäispiireissä sanoiksikin.

ps.
En ollut mukana "Perustan teologisilla opintopäivillä", joten en tiedä siellä olleesta ohjelmasta. Kommenttini koskivat siis näitä tyyliasioita, joista olen oppinut körttiläisen tunnistamaan.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 14.01.14 - klo:09:04 »

Kauhee, mitä toi Kyösti taas kirjottaa!
Urpo Karjalainen oli havainnut Ramiksen porukoissa katteetonta itsetietoisuutta, minkä tähden hän piti tarpeellisena reagoida. Nuorten touhut on hyvä laittaa joskus raameihin.

Jeesus teki nuorista ruoskan.

🇫🇮

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 14.01.14 - klo:09:47 »
Urpo Karjalainen oli havainnut Ramiksen porukoissa katteetonta itsetietoisuutta, minkä tähden hän piti tarpeellisena reagoida.

Näin siinä kävi ja ihmisen perusoikeuksiin juuri kuuluu se, että jos kokee jonkun tekevän syntiä tai harrastavan jotain pahetta, niin asian saa tuoda julki.
Joskus toisen syntien osoittelematta jättäminen on jopa suurenluokan pahe.
Urpo Karjalaisellakin on oikeus (joskus jopa velvollisuus) osoitella toisten syntejä, jota oikeuttaan hän on käyttänytkin tuossa lehtijutussa. Tämä oikeus on myös meillä, teillä ja heilläkin.

Benkku

• Vieras
« Vastaus #8 : 14.01.14 - klo:12:39 »
Joskus toisen syntien osoittelematta jättäminen on jopa suurenluokan pahe.
Urpo Karjalaisellakin on oikeus (joskus jopa velvollisuus) osoitella toisten syntejä, jota oikeuttaan hän on käyttänytkin tuossa lehtijutussa. Tämä oikeus on myös meillä, teillä ja heilläkin.

Onko oikeus tai velvollisuus Karjalaisen Urpolla tai kenelläkään muulla syntisellä osoitella syntisiä heidän synneistään?

Hän joka huutaa kovaa, ei ole hätä suuri. Mutta se joka on hiljaa on jo mahdollisesti menetetty.

Kristus myös hiljentää äänekkäitä ihmisiä.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 14.01.14 - klo:13:04 »
Synti pitää saarnata synniksi, mutta syntistä ei saa tuomita syntiseksi. Hänelle pitää saarnata armoa.

Benkku

• Vieras
« Vastaus #10 : 14.01.14 - klo:13:14 »
Kiitos.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #11 : 14.01.14 - klo:13:28 »
Körttipiireissä suhteellisen usein törmäämme toivomukseen/vaatimukseen suun kiinni laittamisesta sillä perusteella, että suun ensiksi aukaissut on syntinen. Ymmärrän toki tuon vaatimuksen takana olevan logiikan ja hyveen ja ainakin jollain tasolla pystyn sen itsekin allekirjoittamaan. Allekirjoitan kyllä sen, että ihminen on syntinen ja on erittäin ensiarvoista tiedostaa tämä asia itsessään.

Ihmetten missä körttipiiressä olet ajelehtinut kun asia on minulle aivan vieras. Olen yleensä se joka ei malta ja avaan suunio tilanteessa kuin tilanteessa eikä kukaan ole vielä tohtinut tuosta neuvoa minua. Mietippä vielä kerran asiaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 14.01.14 - klo:13:34 »
Ihmetten missä körttipiiressä olet ajelehtinut kun asia on minulle aivan vieras. Olen yleensä se joka ei malta ja avaan suunio tilanteessa kuin tilanteessa eikä kukaan ole vielä tohtinut tuosta neuvoa minua. Mietippä vielä kerran asiaa.

Referoinkin tässä ketjussa ylempänä erästä esimerkkiä eli Urpo Karjalaisen lausumia.
Kunhan saan aikaiseksi, tuon lisää aineistoa huomioitteni tueksi.
Olenko minä ainut tätä ketjua lukeva, joka on asian näin kokenut, kuten tuossa alustuksessani kirjoitin?
SeppoS ainakin ilmoitti, että ei ole tehnyt tuollaisia huomioita, joita alustuksessani kerron.
Sekin kiinnostaa, että onko niin, että kukaan muukaan ei ole tällaista huomioinut?

Poissa steal

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 14.01.14 - klo:15:31 »
En ole ollut vaiti.  Pystyn joistain asioista sanoa jotta tuo on kyllä syntiä.
Olen monestikkin luetellut syntejäni, millaista olen tehnyt ja joskus olen saanut sellaisiakin vastauksia jotta kehuisin asioilla ja pitäis olla hiljaa niistä.
Mutta kun en ole kehumises tarkoittanut vaan julkituoda omat virheeni.   :kahvi:

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 14.01.14 - klo:16:24 »
Ei viittitä, Urpo on hyvä körttikolportööri. Mielestäni me ei toisiamma vikoile, vaan kipuilemme yksinämme.