Kirjoittaja Aihe: Sinä olet syntinen, joten sinun pitää olla hiljaa  (Luettu 24991 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

• Vieras
Vs: Sinä olet syntinen, joten sinun pitää olla hiljaa
« Vastaus #15 : 14.01.14 - klo:16:32 »
Olenko minä ainut tätä ketjua lukeva, joka on asian näin kokenut, kuten tuossa alustuksessani kirjoitin?
SeppoS ainakin ilmoitti, että ei ole tehnyt tuollaisia huomioita, joita alustuksessani kerron.
Sekin kiinnostaa, että onko niin, että kukaan muukaan ei ole tällaista huomioinut?

Huomioita, huomioida.... :eusa_think:

On päiviä jolloin huomio kykyni on heikko ja on päiviä jolloin huomioin tilanteita hyvin jopa liiankin hyvin, niin kuin nyt.
Mutta eräs puhelu menneenä päivänä herätti pohdintaa minussa, siis hieman.
Onko minussa tunnepuoli niin voimakkaasti pinnalla , vuorovaikutustilanteissa esimerkiksi vaikka tällä keskustelualueella, että toisten ihmisten eriävät mielipiteet aiheuttavat minussa "pahoinvointia"?

Vastaus on kyllä.

Miten on siis sinulla nimimerkki  "karjalaisenkyösti"( tai kenellä tahansa)?

Oli körtti, urheiluseura, työyhteisö, pihapiiri jne. Aina tulemme syyttämään ja osoittamaan omaa hyvyyttämme ja toisten pahuutta.

Mutta kuka ihminen on loppujen lopuksi oikeassa, esimerkiksi syntisyys kysymyksissä?

Väitän, että sen vain tiedon tiedostaa ihminen itse ja Hän ja jos ei tiedosta, niin silloin ei mahdollisesti ole myöskään oma omatuntoa.

Ei viittitä, Urpo on hyvä körttikolportööri. Mielestäni me ei toisiamma vikoile, vaan kipuilemme yksinämme.
Oli hän hyvä tai huono, sillä ei ole minulle tällä hetkellä minun päivää suurta merkitystä.

ps.Kipuilemme yksinämme ja yhdessä., niin kuin tälläkin hetkellä internetin kautta.

:icon_cool:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #16 : 14.01.14 - klo:22:57 »
ihmisen perusoikeuksiin juuri kuuluu se, että jos kokee jonkun tekevän syntiä tai harrastavan jotain pahetta, niin asian saa tuoda julki.

Oikeus tuoda toisen synnit julki on samanlainen oikeus kuin oikeus ottaa kannettavakseen raskaita taakkoja, huolia ja murheita.

Jos ihan hirveästi tekee mieli tuoda toisen synti julki, on varmaan parempi olla hiljaa. Ei oikeuksiaan aina tarvitse käyttää.

Ja eikös sitä pitänyt veljeä ensin kahden kesken nuhdella, ei julkisesti?

Entä sitten kun on sitä nuhdellut, eikä se muuta tapojaan, vaan joko toteaa että ei pidä asiaa syntinä tai vaihtoehtoisesti että tietää kyllä, mutta lankeaa aina uudelleen ja uudelleen. Tointaako silloin jäädä asiasta jankkaamaan. Auttaako sillä tätä veljeään enää yhtään mihinkään?

Uskon, että sillä saadaan enemmän aikaan, jos jokainen keskittyy lähinnä niihin omiin synteihinsä vain.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #17 : 14.01.14 - klo:23:05 »
Olenko minä ainut tätä ketjua lukeva, joka on asian näin kokenut, kuten tuossa alustuksessani kirjoitin?

Minulle aloituksesi jäi epäselväksi.

Ilmeisesti et tarkoittanut mitä tahansa puhumista. Mutta tarkoititko sitten jonkin asian sanomista synniksi? Vai jopa jonkun ihmisen väittämistä jonkin synnin harjoittajaksi? Vai sen myöntämistä, että jokainen ihminen on syntinen? Ja tarkoititko, että vaaditaan ihmisiä yleensä eli ketä tahansa olemaan puhumatta toisten synneistä, vai sitä, että jollekulle tietylle henkilölle jossain tilanteessa sanotaan "ole sinä syntinen hiljaa"? Osaa noista olen havainnut ja osaa en.

Lainaus käyttäjältä: karjalaisenkyösti
Urpo Karjalaisellakin on oikeus (joskus jopa velvollisuus) osoitella toisten syntejä, jota oikeuttaan hän on käyttänytkin tuossa lehtijutussa.

Urpo Karjalainen ei jutussa sano mitään synniksi eikä ketään syntiseksi (jollei lasketa lausetta "jokaisella on omissa vioissaan tarpeeksi tekemistä"). Hän käyttää ilmaisuja "aistin", "jäi päällimmäiseksi vaikutelmaksi". Kyllä minäkin voin kaikenlaista olla aistivinani, mutta myönnän, että olen voinut erehtyä.

Lainaus käyttäjältä: karjalaisenkyösti
Pelko siitä, että joku luulee olevansa enemmän oikeassa kuin minä/me/muut.

Kyllä myönnän pelkääväni ihmisiä, jotka luulevat olevansa oikeassa.
« Viimeksi muokattu: 14.01.14 - klo:23:13 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #18 : 15.01.14 - klo:07:15 »
Urpo Karjalainen ei jutussa sano mitään synniksi eikä ketään syntiseksi (jollei lasketa lausetta "jokaisella on omissa vioissaan tarpeeksi tekemistä"). Hän käyttää ilmaisuja "aistin", "jäi päällimmäiseksi vaikutelmaksi". Kyllä minäkin voin kaikenlaista olla aistivinani, mutta myönnän, että olen voinut erehtyä.

Toki ihmisellä on silloinkin oikeus tuoda toisten vikoja esiin, vaikka ei niistä varma olekaan. Eli, jos ihminen aistii tai hänelle jää sellainen vaikutelma, että joku tekee väärin, niin saahan sen kertoa julkisuuteen. Ja oikein onkin, että jos vain aistii tai jää vaikutelma joidenkin ihmisten pahasta käytöksestä, niin eihän silloin oikein saisikaan varma toisen syntisyydestä olla.

Nyt on siis jo kaksi ihmistä ilmoittanut, että ei ymmärrä, mistä olen puhunut. Kukaan ei ole vielä ilmoittanut ymmärtävänsä. Tilanne on siis kaksi - nolla. Katsotaan, tuleeko tästä vielä rökäletappio minulle. Toivottavasti mahdollisimman moni äänestää, jolloin saadaan mahdollisimman luotettava lopputulos.
Ja tätä asiaani ei kannata kuolemanvakavasti ottaa.
« Viimeksi muokattu: 15.01.14 - klo:07:20 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Benkku

• Vieras
« Vastaus #19 : 15.01.14 - klo:07:29 »
 .

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #20 : 15.01.14 - klo:08:07 »
---

Nyt on siis jo kaksi ihmistä ilmoittanut, että ei ymmärrä, mistä olen puhunut. Kukaan ei ole vielä ilmoittanut ymmärtävänsä. Tilanne on siis kaksi - nolla. Katsotaan, tuleeko tästä vielä rökäletappio minulle. Toivottavasti mahdollisimman moni äänestää, jolloin saadaan mahdollisimman luotettava lopputulos.
Ja tätä asiaani ei kannata kuolemanvakavasti ottaa.

Minä olen ymmärtänyt, mitä sinä tarkoitat. Tilanne kaksi - yksi.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Benkku

• Vieras
« Vastaus #21 : 15.01.14 - klo:08:21 »
Tilanne kaksi - yksi.

...nyt kaksi-kaksi.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #22 : 15.01.14 - klo:09:16 »

Olen minäkin ymmärtänyt - oekeen tahi viärin, kirjoituksesi rullalle kiärin.

🇫🇮

Benkku

• Vieras
« Vastaus #23 : 15.01.14 - klo:09:23 »

Ei viittitä,...

:022:

ps.no nyt ollaan sitteen siinä körttifoorumin "normaali" keskustelutasolla.  :icon_wink:

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #24 : 15.01.14 - klo:10:05 »

Joudun kyllä nyt hylkäämään tämän Pekan äänen.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #25 : 15.01.14 - klo:10:31 »

"Sinä olet savolainen, joten sinun pitää olla hiljaa." Näinkö?  :003:

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #26 : 15.01.14 - klo:10:37 »
"Sinä olet savolainen, joten sinun pitää olla hiljaa." Näinkö?  :003:

Ei, vaan  vastuun taakka on minulle liian suuri kantaa, tai olen muuten vastuuta pakoilevaa tyyppiä, tai sitten jotain muuta.
Joku sananparsihan on olemassa tuosta vastuun jaosta, kun ollaan Savossa liikkeellä.

Benkku

• Vieras
« Vastaus #27 : 15.01.14 - klo:14:40 »

Ei, vaan  vastuun taakka on minulle liian suuri kantaa, tai olen muuten vastuuta pakoilevaa tyyppiä, tai sitten jotain muuta.
Joku sananparsihan on olemassa tuosta vastuun jaosta, kun ollaan Savossa liikkeellä.

Sinulle?  :eusa_think:

Kuinka korkealla olet?

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #28 : 15.01.14 - klo:17:38 »
Eno putosi kelkasta...se sallittakoon eikä vaikuta pisteisiin  :003:

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #29 : 16.01.14 - klo:04:25 »
Ihmisen psyykenmaailmassa on monenlaisia käyttämättömiä voimavaroja.
Eräs psyykenmaailman voimavaramme on ymmärrys.
Ymmärtämisestoja on ympärillämme monenlaisia, joten tämä ymmärtämisen voimavara pitää tietoisesti valjastaa käyttöön.
Ymmärrys ei monestikaan tule ihmiselle automaattisesti, vaan sitä pitää aktiivisesti käyttää, se vaatii vaivannäköä.
Väitän, että yleisin syy ymmärtämättömyyteen on se, että ei viitsitä keskittyä asiaan, ei ole motivaatiota paneutua siihen: ei oikeastaan ehkä halutakaan ymmärtää.

Omasta kokemuksesta tiedän, että ymmärtämättömyys asuu ihmisessä tiukasti.
Eräs esimerkki: Meidän perheen aikuisten kesken on tunnettu seikka, että joitain kertoja on käynyt niin, että jos joku kertoo jonkun vitsin, muut nauravat, minä en, koska en ymmärtänyt ja vaimoni joutuu selittämään minulle, mistä on kyse. Tapoihini tuollaisissa tilanteissa kuuluukin kysellä vaimoltani, että mikä tuossa oli juju. Kyllä minä sitten ylimääräisen selityksen jälkeen yleensä taikka aina ymmärrän sen jujun.

Tilanne taitaa olla 2 - 2?

« Viimeksi muokattu: 16.01.14 - klo:04:28 kirjoittanut karjalaisenkyösti »