Kirjoittaja Aihe: Tätä luin / tämän luen osa 2  (Luettu 51093 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tim1965

• Puheen mittainen pastilli on huvennut
Vs: Tätä luin / tämän luen osa 2
« Vastaus #105 : 05.09.11 - klo:18:26 »
Tänään posti toi uuden Skeptikko lehden - kuulun nimittäin Skepsikseen.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #106 : 05.09.11 - klo:19:10 »
Haukan lempikappale lienee Kimalaisen lento. Eiköhän siitä ole pianosovituskin.

:)

Haukka oli tullut "lentokyvyttömänä nuorena hiirihaukkana" hoitoon perheeseen, jossa emäntä oli lintuharrastaja. Linnussa ei päällisin puolin näyttänyt olevan vikaa, mutta se ei suostunut syömään mitään. Sitten oli keksitty sekoittaa piimään jauhelihaa niin sitä mössöä se oli syönyt. Haukka oli saanut nimen Tyyne. Se oli suhtautunut nimensä mukaisesti elämiseensä, istuskellut välillä korinsa kaiteella ja katsellut mielellään telkkaria.

Perheen pienet lapset olivat ihastuneita lintuun, joka tervehti kaikkia vieraita kuuluvasti sanoen tuk tuk. Emäntä oli välillä ajatellut, että onkohan tämä ihan tavallista kun olohuoneessa on elävä haukka.

Sitten joku toinen harrastaja oli alkanut epäillä lajimääritystä ja lintu olikin todettu mehiläishaukaksi. Hunajapurkit kaivettiin esiin ja johan alkoi ruoka maittamaan! Kaikki meni hyvin, mutta Tyyne ei suostunut ulos vietäessäkään lentämään. Sitten eräänä päivänä se oli lennähtänyt ikkunan bambuverhoon ja jäänyt siihen roikkumaan. Emäntä koppasi Tyynen kainaloon ja vei sen puutarhakeinun kaiteelle toivoen, että sen siivet kantaisivat. Oli kauniin aurinkoinen loppusyksyn päivä ja Tyyne oli kauhonut vähän aikaa siivillään paikallaan ja noussut ilmaan kadoten metsän taakse.

Seuraavina päivinä emäntä oli kulkenut lähiseudulla toivoen Tyynen todella lähteneen eikä haukkaa enää löytynytkään.

Haikeaa...

(Lähde Linnut 3/2011, Tiina Mäkelä)

« Viimeksi muokattu: 05.09.11 - klo:19:17 kirjoittanut myyrä »

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #107 : 05.09.11 - klo:20:38 »
Tuli HK bongasin Pyryharakan.  Lukeminen jäi illaksi.  Tessalonikalaiskirjeet niinikään. Haluaisin todella tietää kuka on syönyt Raamattuni. Se oli ilkeää.   >:(

Jotunin Huojuva Talo tuli lukaistua taas, joskus on kotoisaa lukea jotakin jonka jo muistaa ulkoa.  On etsittävä taas jokin jonka lähes osaa ulkoa. Outoja tapoja.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #108 : 06.09.11 - klo:07:43 »
Kehtaanko edes tunnustaa lukevani John Lennonin 1964 kirjoittamaa Panee omiaan? Anselm Hollon suomennos toimii luullakseni hyvin. En tosin ole lukenut kirjaa englanniksi, mikäli se ihan englantia onkaan. Laitetaanpa näyte:

"Eipä vaan te mun hyvät heikkoseni", sanoo Mitkä John Pulver astuessaan sisään. Kolisee kohti joitakin vanhoja verimiehiä jotka ovat turjehtineet kaikkia maailman eriä.

Poissa Mettiintynyt

• Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
« Vastaus #109 : 06.09.11 - klo:22:51 »
Luin Jaakko Tapanisen kirjan "Lähikuvassa Eero Huovinen".  Oli mielenkiintoista tutustua hengenmieheen, josta tiesin ennestään vain, että hän oli parikymmentä vuotta Helsingin piispana, kirjoitti tai toimitti Katekismuksen ja tuli torjutuksi ehtoolliselta Luther-säätiön messussa.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #110 : 07.09.11 - klo:07:09 »
Tänään posti toi uuden Skeptikko lehden - kuulun nimittäin Skepsikseen.

Miksi? :icon_confused:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #111 : 07.09.11 - klo:10:11 »

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #112 : 07.09.11 - klo:13:15 »
Miksi? :icon_confused:

Minä antaisin Skepsikselle kernaasti Ylpeys & ilkeys -palkinnon. Elämä on toisaalla.

Kolkkojen skepsisukkojen mukavitsit vaikka spora-asioista eivät ainakaan minua innosta.  :kahvi:

Luen ja mietin paljon sellaista, jolle skepsisukot nauravat. Naurakoot vain. Skepsisukoissa näkyy itseensä tyytyväisten ns. tiedemiesten ja kalpeiden päänsisäisprofessorien todellinen tietämättömyys. Skepsisukot ovat kammiossa, minä en!

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #113 : 10.09.11 - klo:06:57 »

”---Mutta tämä keino joka tuntui minusta ainoalta, mitä muuta se olisi ollut kuin taideteoksen luominen? Ja heti johtopäätökset tulvivat mieleeni, sillä olkoon kyse epämääräisistä muistikuvista kuten haarukan kilahduksesta tai madeleinen mausta tai sitten sellaisista totuuksista, jotka on kirjoitettu käyttäen apuna kuvia, joiden merkitystä yritin hakea päästäni, missä kirkontornit ja ruohokasvit muodostivat mutkikkaan ja kukkivan taikakirjoituksen, niiden tärkein tunnuspiirre oli, että en ollut vapaa valitsemaan niitä, vaan ne oli annettu minulle sellaisenaan. Ja tunsin että juuri se oli merkki niiden aitoudesta. Minä en ollut mennyt etsimään pihalta epätasaista kiveystä, johon olin kompastunut. Juuri se, että aistimus oli syntynyt sattumalta ja väistämättömästi, takasi sen herättämän menneisyyden hetken ja sen nostattamien kuvien aitouden, sillä ihminen tuntee miten aistimus pyristelee kohti valoa ja iloitsee löytäessään uudestaan todellisuuden. Sattumanvaraisuus on aitouden tae myös koko taulussa, joka muodostuu aistimuksen mukanaan tuomista samanaikaisista vaikutelmista, ja niissä on juuri oikeassa suhteessa valoa ja varjoa, korostetta ja poistoa, muistoa ja unohdusta, mitä tietoinen muisti tai tarkkailu ei voi koskaan savuttaa.---”
MARCEL PROUST: Kadonnutta aikaa etsimässä (10) - Jälleenlöydetty aika - Suomentanut ANNIKKI SUNI, Otava 2007, s. 227

🇫🇮

myyrä

• Vieras
« Vastaus #114 : 10.09.11 - klo:12:59 »
Keskusteltiin isien perinnöstä.
-Isien perintö on tässä: "Mun pahan tahton', luontoni, Turmellun sydämeni Sain esivanhemmistani Perinnöks' itselleni." Sitä ei kannata hoitaa eikä vaalia, mutta se vain kasvaa murheeksemme, sanoi Aatu Kumpulainen (Kiuruvedeltä).

Kirjasta Naulan kantaan. Aku Rädyn sattuvia sanoja (Herättäjä-Yhdistys 1984)

Hölkänen

• Vieras
« Vastaus #115 : 11.09.11 - klo:08:21 »
Rupesin lukemaan idolini Dostojevskin Rikosta ja rangaistusta ja pitämään siitä englanninkielistä lukupäiväkirjaa, joka tulee myös nettiin, kunhan saan uudet kotisivut pystyyn. Elän niin kaukana kirjasivistyksestä, että yritän tällä tavalla hapuilla yhteyttä muihin kaltaisiini. Mottoni on: "Miksi tyytyä tiilenpäähän, kun voi lukea koko kiven!"  :icon_wink:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #116 : 11.09.11 - klo:09:15 »
Sain lahjaksi todellisen kiven, Leonardo da Vincin Työpäiväkirjat. Sitä voi onneksi lukea tiilenpää kerrallaan: Vihreiden kasvien varjoissa on aina hieman sinistä niin kuin kaikissa muissakin varjoissa, ja mitä kauempana katseen kohteena oleva kappale on silmästä, sitä enemmän on sinisen sävyä, ja sitä vähemmän, mitä lähempänä se on. Ilman sineä heijastavat lehdet ovat niitä, jotka ovat sivuttain silmään nähden.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #117 : 15.09.11 - klo:08:58 »
Murtorinteen "Veljeyttä viimeiseen asti".  Saksan kirkkopolitiikkaa.  En muuten tiennyt että Norjassahan hurja kirkkotaistelu oli. Piispoja vangittiinkin, kun kieltäytyivät roudaamasta lippuja kirkkoon ja muuta pientä.  Mitähän lippuja ne ollenkaan olisi olleet, miehitetyssä maassa?  Ja mikä mahtoi olla se Saksan kirkko jonka kanssa Suomen kirkko veljeili?  Aloitin keskeltä, mutta  pahoin aavistan, että Volkskirche.  Siis, tämä on toisen maailmansodan aikaa.  Ja kertaan Robertsonin Bonhoeffer-biografiaa. Siinä on kyllä virhei.  Dosentti pidätettiin koska yritti salakuljettaa seitsemän juutalaista Sveitsiin, hä?  Se oli hänen isänsä, mutta häntä ei rohjettu vangita.  Oletettavasti Freud tietämättään suojeli kollegaa, eihän psykiatrian professorit voineet katoilla, ja tuo jääräpää kieltäytyi poistumasta Wienistä, eli oli suurempia murhei.   

Saan konsultaatioajan Tomi Karttuselta, hurraa hurraaa eläköön!!!  Siihen täytyy minun valmistautua ollakseni niin kiinnostava että saan toisenkin, hähhähhäää...     :002: :026: :026: :026: :045:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #118 : 15.09.11 - klo:09:09 »

Tomi Karttunen?

Tomi Karttunen
Kirkon keskushallinto
teologisten asiain sihteeri

Ulkoasiain osasto, Teologiset asiat
TT, pastori

yksikön johtaja
    teologiset dialogit
    ekumeeniset yhteydet
    Reseptio-lehden päätoimittaja

?

🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #119 : 17.09.11 - klo:19:15 »
Tomi Karttunen on Suomen ainoa Bonhoeffer-tutkija, joka myös tuntee Dosentin teologian ja ajattelun ylenpalttisesti. T :026:  eologi siis. On joskus mailailtu. Hyvin tarpeellinen minulle.  Toivon, että saisin hänet riehaantumaan Dosentin luonnekuvauksen ja teologiten ajatusten ja kohtalon käänteitten linkittämisestä, mutta se ei ole luultavaa sillä Dosentti huomauttaa tuossa loukkaantuneena ettei hän antanut tunteidensa viedä ajatteluaan...  minä joskus olen  tästä vaisusti eri mieltä mutta pääsääntöisesti oli niin...
« Viimeksi muokattu: 17.09.11 - klo:19:20 kirjoittanut Leena »