Kirjoittaja Aihe: Tätä luin / tämän luen osa 2  (Luettu 51008 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Tätä luin / tämän luen osa 2
« Vastaus #90 : 18.07.11 - klo:11:05 »
Moni muukin on. Jotkut on pysäkillä. :icon_wink:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 29.07.11 - klo:04:37 »

MARCEL PROUST: Kadonnutta aikaa etsimässä (9) - Pakenija - Suomentanut INKERI TUOMIKOSKI, Otava 2003

Olof Lagercrantz toteaa Proustia lukiessa, että Danten Jumalaisessa näytelmässä kirjailijalla on leopardi, leijona ja naarassusi vertauskuvina hänen villeistä sielunsyvyyksistään, ja että vastaavat Proustilla ovat Homoseksuaalisuus, Juutalaisuus ja Äiti, jotka "estävät tavoittamasta auringon valaisemia korkeuksia". Ne "eivät päästä sivuitseen". Heidät "pakoitetaan kiertotielle helvetin ja kiirastulen kautta. Mutta este synnytti hänen runoelmansa".(s.39–40)

🇫🇮

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 02.08.11 - klo:07:47 »

"---Nyt näin hänet pesijättären ja tämän ystävättärien vierellä, samanlaisessa ryhmässä kuin se josta niin paljon olin pitänyt istuessani Albertinen ystävien keskellä Balbecissa. Ja jos olisin ollut yksinomaan kauneudenpalvoja, olisin myöntänyt että Albertinen tyttöryhmä oli nyt tuhat kertaa kauniimpi koska se koostui jumalattarien alastomista patsaista, sellaisista joita suuret kuvanveistäjät sijoittavat sinne tänne Versaillesin metsikköjen katveeseen tai suihkukaivoihin joissa ne puhdistuivat ja kimmelsivät vetten hyväilyssä. Nyt näin hänet pesijättären vieressä nuorena tyttönä rannalla, näin heidät alastomina kuin kaksi marmorinaista lehtevän kasvillisuuden keskellä, veden varassa kuin laivan korkokuvat. Muistellessani Albertinea vuoteellani luulin näkeväni hänen kaarevan reitensä, näin sen, se oli joutsenen kaula, se etsi nuoren tytön suuta. Silloin en nähnytkään enää reittä vaan uskaliaan joutsenkaulan, sellaisen kuin se joka eräässä vavhduttavassa piirroksessa etsii Ledan suuta, Ledan joka on kuvattu värisemässä niin kuin vain nauttiva nainen värisee, mikä näkyy erityisen selvästi koska hänen vieressään on vain joutsen, niin että hän näyttää yksinäisemmältä, juuri niin kuin puhelimessakin äänestä paljastuu vivahteita joita ei erota silloin kun äneen liittyy kasvot, koska silloin äänensävyt näkyvät kasvoilta. Tässä piirroksessa nautinto näkyy naisessa joka sitä tuntee, sen sijaan että halun kohteena olisi poissaoleva nainen joka halun on herättänyt ja jonka tilalla kuvassa on liikkumaton joutsen. Silloin tällöin yhteys sydämeni ja muistini välillä katkesi. Se mitä Albertine oli tehnyt pesijättären kanssa tuli tietooni enää pelkkien algebrallisten lyhennysten välityksellä joilla ei ollut minulle mitään merkitystä; mutta sadasti tunnissa katkennut yhteys palasi ja helvetin tuli poltti sydäntäni säälimättä, kun näin mustasukkaisuuteni henkiin herättämän, toden teolla elävän Albertinen jäykistyvän pikku pesijättären hyväilyissä ja sanovan hänelle: Taivaallista, ihanaa!'"
MARCEL PROUST: Kadonnutta aikaa etsimässä (9) - Pakenija - Suomentanut INKERI TUOMIKOSKI, Otava 2003 (s.119–120)

{"'---Olin kirjoittanut pitkälle Alastalon salia, kun kuulin ensimmäiset tiedot Proustista ja säikähdyin peräti, kun luin selostuksia hänen tyylistään: ne kävivät liiaksi samaan kuin minun otteeni. Hankin välittömästi teoksen, ja huomasin kyllä otteen samankaltaisuuden, mutta myöskin eron: minä esitin luonnontervettä elämää ja ihmisiä samoilla keinoilla, joilla Proust elävöitti sielullisesti sairaita ja yliherkistyneitä ja pidin, että minun otteeni oli sikäli väkevämpi, kuin elämän myönteisyyden hahmottaminen aina on väkevämpi teko kuin elämän sairauden.---'" (katkelma Kilven kirjeestä Lauri Viljaselle 29.3.1934 [Olof Lagercrantz: Proustia lukiessa])}

🇫🇮

Poissa Sanneli

• ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 03.08.11 - klo:20:23 »
Sivistän itseäni, luen Anna Kareninaa  :icon_biggrin:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Terza

• Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
« Vastaus #94 : 11.08.11 - klo:18:26 »
Mä luen uutta testamenttia!!! Siinä on sivistystä ja jännitystä kerrakseen!!! :icon_wink:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 14.08.11 - klo:09:22 »
Nauttien ja huolellisesti prof.Paavo Kettusen kirjaa "Kätketty ja vaiettu", suomalainen hengellinen häpeä.  Herättänyt monta ajatusta, tietenkin niiden päällekkäisyydestä, ja siitä, kuinka näennäinen häpeä kylläkin kätkee syvän syyllisyyden.

Kipein ja vaarallisin muoto on hengellinen ekskommunikaatio, ryhmästä torjunta, jyrkin muoto näistä on ehtoollisyhteydestä poissulkeminen. Se on saanut mietiskelemään, tulisiko se sitten esim. toistuvien uhkausten asemesta todella toteuttaa, sillä silloin asianomaisella on lopulta mahdollisuus surra  kunnolla ja löytää itselleen uusi seurakunta tms.  Vaikeinta on jäädä jonnekin välille roikkumaan:  Saanko olla, vai enkö saa.  Pulmallisinta tämä on, ja kierähtää häpeän puolelle, jos kyseessä on tekijä jota ei voi pyytää anteeksi. Anteeksipyyntö implikoi yleensä kai sentään lupauksen:  Tämän toistamista vältän. Ellei voi luvata sitä, on anteeksipyyntö vähän hölmö.    Jos myös tähän vedotaan ("mutta tästäkin syystä meidän on suljettava sinut ulos") ei ryhmään kuulumisesta kuitenkaan tahdo tulla valmista. Torjuttu vain pelkää. 

Ikävintä on, että tällä on vastaava vaikutus myös jumalasuhteeseen.  On tietenkin hyvä antaa aikaa tottua ekskommunikaatioon, ainakin jos sitä ei oikein voi käsittää, mutta kyllä se on toteutettava, jos on kerran uhattu useasti.  Näin itse ajattelen, kuinka lie toiset. Kettusta kyllä olisi kiitettävä hyvin kirjoitetusta, asiantuntevasta teoksesta. uosittelen!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 14.08.11 - klo:09:32 »

Leenan kirjoitukseen liittyen:

Markku Heikkinen: Häpeän olemus

Häpeä on sitä kun ihminen tuntee itsenä kelpaamattomaksi ja arvottomaksi. Toiset meistä vaikuttavat liki häpeämättömiltä, kun taas toisille häpeä on raskas henkinen taakka. Mutta kenen olisi syytä hävetä? Markku Heikkinen etsii nyt teatteriohjaaja Raila Leppäkosken ja professori Paavo Kettusen kanssa häpeän syvintä olemusta ja pohtii sitä, miten häpeä ja syyllisyys kohdataan yhteiskunnassamme.

http://areena.yle.fi/audio/1312874237436

🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 14.08.11 - klo:16:17 »
Kiva kun laitoit linkin, tämä kun jäi kuuntelematta. Leppäkoski ei kyllä tajunnut syvimmältään Kettusta, ja siksi kirja kannattaa lukea itse. Hän kuten haastattelijakin jäivät varsin pinnallisiin häpeän ja nolostumisen kokemuksiin, joihin heillä oli jo hieman semmoinen  :018: asenne, äläpäs ole niin narsisti siinä!!

Ei se niin mene, mielenkiintoisin osa koko kirjaa on juuri erityyyppisten häpeäkokemusten erittely ja esittely.  Syvimmillään häpeän sisältö on oikeastaan eräänlainen mene-tiehesi-täältä, eli pikemminkin toisinpäin, me-emme-siedä-sinua-silmissämme.  Sitä tarkoitin itse; hengellisissä yhteisöissä tuo ei ole leikin paikka.  Jos noin toistuvasti sanotaan, se on toteutettava, sillä muuten hallitsemaan jää vahva pelko siitä, koska tämä toteutuu.  Jos se toteutetaan, pitäisi asiasta tietenkin sen verran keskustella, että tuo ekskommunikoitu on tontilla syistä, mutta ekskommunikoijan on suostuttava kantamaan oma häpeänsä tai syyllisyytensä siitä mitä tekee. 

Lähtijän saattaa olla helpompaa etsiä uusi yhteisö ja surra - lopullinen ero on muuta kuin ns löysässä hirressä riiputtaminen. Suru irrottaa vähitellen siteet entiseen, ja sallii elämän jatkua.

Mielenkiintoinen ja paras  kokemus herännäisyydestä oli kyllä tuo ei-ketään-minun-ja-Kristuksen-välillä.  On suunnattoman huojentavaa ajatella, että siinä on yksi joka tuntee, joka todella saapuu luo toisista piittaamatta ja keneltäkään lupaa kyselemättä. Alkuun sen hoksaaminen oli pelottavaakin, ei voi vedota siihen että niin ja niin usein käyn kirkossa ja kuulun muuten siihen ja siihen herätysliikkeeseen,   on tässä kolehtiakin annettu ja hyvä ihminen minä olen, tai siis syntinen mutta kovasti olen karitsan verellä peseytynyt...     vaikken terve olisikaan.  Mutta kun oppi tuntemaan paremmin...   Kun päivä on illassa, ollaan lähempänä näkemistä, ja se on jotakin se.

Se virsi, jossa veisataan, Jeesus, parhain ystäväni, on hieno.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 15.08.11 - klo:22:39 »
Kaikki mahdollinen ketokarppauksesta.
Sitä on käytetty epilepsian hoidossa jotain 1920, ennen kuin oli keksitty mitään lääkkeitä.
Nyt käytetään jälleen, "varsinkin milloin oirekuvaan liittyy monipäiväisiä hämärätilajaksoja".   :kahvi:
Käytössä on äärettömän kiihkeä muoto. Pekonia, kananmunaa ja pähkinää. Jokunen kalanen, jotta ei kyllästy. Ynnä juusto.

Olo on kiintoisa, mutta juuri lukemani keskustelusivuston mukaan harvalla on ollut ihan tavis.

Lapsuudenystävä soitti ja kuuli suuren karppiuutisen - tulossa kylään...  mitä sille syötetään...   Kuulemma minä kuolen!!
--------------------

No, se ei ollut varsinaisesti mikään uutinen.  

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #99 : 16.08.11 - klo:09:08 »
Lapsuudenystävä soitti ja kuuli suuren karppiuutisen - tulossa kylään...  mitä sille syötetään...   Kuulemma minä kuolen!!
--------------------

No, se ei ollut varsinaisesti mikään uutinen.  

Ei tuo todellakaan ole uutinen jos ei päivämäärä ole tiedossa. Kaikille meille on lopuksi luvassa sama päämäärä. Kukaan ei ole vielä täältä elävänä poistunut. Runsaita elinpäiviä toivoen
Seppos
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 16.08.11 - klo:11:21 »
Ei tuo todellakaan ole uutinen jos ei päivämäärä ole tiedossa. Kaikille meille on lopuksi luvassa sama päämäärä. Kukaan ei ole vielä täältä elävänä poistunut. Runsaita elinpäiviä toivoen
Seppos

Kiitos!  Hän hämmästyi... Ehkä hän kertoo sen tarkan ajankin noin aarilleen, kun maistaa karppiateriaa...   

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 03.09.11 - klo:07:44 »

”---Kuten äsken sanoin, suuri yleisö arvostelee Kreikan kuningasta ja bulgaarien kuningasta yksinomaan sanomalehtien perusteella. Ja miten he voisivatkaan ajatella heitä muuten kuin lehtiensä kautta, koska eivät tunne heitä? Minä olen tavannut heitä erittäin usein, tunsin Kreikan Konstantinin oikein hyvin, kun hän vielä oli diadokhos, hän oli aivan hurmaava. Olen aina ajatellut, että keisari Nikolai oli heikkona häneen. Varsin kunniallisesti, tietenkin. Prinsessa Kristian puhui siitä avoimesti, mutta hän on häijy akka. Bulgaarien tsaari taas on varsinainen veijari ja haluaa näyttääkin sellaiselta, mutta silti hyvin älykäs, merkittävä mies. Hän pitää minusta kovasti.---”
MARCEL PROUST: Kadonnutta aikaa etsimässä (10) - Jälleenlöydetty aika - Suomentanut ANNIKKI SUNI, Otava 2007, s. 116

🇫🇮

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : 03.09.11 - klo:12:17 »
Maatilan Pellervon tuorein numero tuntuu kotoisalta. Siinä on artikkeli Ängeslevän (Tyrnävä) aukeiden perunanviljelystä. Vuosia sitten olin tulossa Kuhmon perämetsistä ja menossa Ylistaroon herättäjäjuhlille. Tein mutkan Tyrnävälle, kävin Jouko Korkalan näyttelyssä, nostin osuuspankista rahaa, iskin nipun taiteilijalle ja ostin näin Ängeslevän lakeutta esittävän maalauksen. Yhteensattuman kunniaksi voisi ostaa potun tyrnäväläistä (tehdastekoista) pottuviinaa, mutta sitä ei monopoliliike myy.

Kirjapuolella työn alla on "Laurentius Petris Kyrkoordning av året 1571". Emil Fähnström toteaa johdannossaan, että kirkkojärjestys poikkesi saksalaisista esikuvistaan ja viitoitti näin tien pohjoismaiselle reformaatiolle, joka eroaa monessa suhteessa saksalaisesta. Kirkkojärjestys on hyvin laaja ja kattaa monenlaisia asioita opin perusteista ja saarnasta aina koulujärjestykseen saakka. Eräänlainen käytännöllisen teologian käsikirja siis. Etenkin koulujärjestys (Ordning huru läsas skal j Scholerna) sisältää reipasta tekstiä:

"Hwar dagh när klockan är widh fem om morgonen, skola alla bådhe små och store sökä til Scholan, winter och sommar." Opettaja päästi pojankoltiaiset kotiin viideltä, kuitenkin "förmanandes them at the wel öffuerläsa theras lecsor som om morgonen skola haffuas för hender".

Eipä jäänyt paljon aikaa pahantekoon. Opettajatkin olivat palkkansa ansainneet, sillä "ty thet är wist, at ingen kan bätter wara werd itt gott vnderhåld, än en trogen och flitigh Scholemestare".

Mt

myyrä

• Vieras
« Vastaus #103 : 05.09.11 - klo:17:56 »
Uutta Linnut lehteä. Mielenkiintoisia juttuja (mm. pianoa soittava mehiläishaukka) ja upeita kuvia.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #104 : 05.09.11 - klo:18:14 »
Uutta Linnut lehteä. Mielenkiintoisia juttuja (mm. pianoa soittava mehiläishaukka) ja upeita kuvia.

Haukan lempikappale lienee Kimalaisen lento. Eiköhän siitä ole pianosovituskin.