Kirjoittaja Aihe: Riitan ruokajutut 4  (Luettu 49057 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa amanda

• kyselevällä mielellä
Vs: Riitan ruokajutut 4
« Vastaus #60 : 15.03.10 - klo:23:19 »
Mitähän herkkua Riitta-mummi on mahtanut viimeksi valmistaa...
Virtuaaliherkkujakin on ihana maistella.  :)
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #61 : 16.03.10 - klo:07:54 »
  Huomenta amanda!

Viikonlopuksi laitoin isot satsit lohilaatikkoa suikaloiduin perunoin ja purjosiivuin. Kasviskermaa niskaan. Toiseksi karjalanpaistin.

Huomatkaa että samat perinneruoat meillä enimmäkseen pyörii. Joskus laitan juustomunakkaan,kreikkalaisen salaatin, wokkikasvikset possusuikalein ja suppilovahveroiden kera. Paljon syömme puuro- ja marjaruokia.
Spagettia ja jauhelihakastiketta vähemmän kuin kerran kuukaudessa. Pizzaa ei myöskään itselle enää usein laiteta, se ostetaan kurdien putiikista.

Kalan syönti on tullut hirvenlihan sijaan olosuhteiden pakosta. Siitäkö johtuu että sokeri-ja verenpaine-arvot on nyt ihan normaalit. Kuivahkoon hirvenlihaan tuli käytettyä kohtalaisen runsaasti ainakin voita ja myöskin kermaa.

Jostain syystä broileri ei nyt maistu ollenkaan. Ehkä kesällä kun voi grillata ulkona. Vävyltä olen saanut hyvän marinointireseptin broilerille. Sen juju on hierottu tuore basilika.
Kiitos ikävöivän nyt laitan taas piimäjuustoa kunhan hiivaleivät loppuu. Itse juustokin on hyvää, etenkin aprikoosihillon kanssa kahvileipänä, mutta hera-leivät
on se toinen puoli siinä jutussa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #62 : 17.03.10 - klo:12:45 »
  Hei ruoanlaittajat!

Tänään tein taas hämäläisen piimäjuuston. Heran käytin nyt niin että leivon runsaan puolenlitran hera-nesteeseen pussilinen perunamuusihiutaleita, hiivaa, hiukan ruisjauhoja ja loput vehnää niin että taikina jäi suht. löysäksi. Nostelin kauhalla pyöreitä kakkuja leivinpaperoidulle pellille ja paistoin 250 asteessa n. 20 min.

Lopun heran n. 3 ltr, kaadoin voideltuun suureen uunivuokaan ja sekaan sopivasti esikypsytettyjä ohraryynejä. Se muhii nyt leivinuunin jälkilämmössä.
Olin paistanut siellä ensin pellillisen neulamuikkuja.
Paistoin perunaleivät(Perunaleposkat, virolahtelaisittain) sähköuunissa, jotta sain kovan tasaisen kuumuuden.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #63 : 17.03.10 - klo:13:58 »
Puhtaus on puoli ruokaa.

santtu-62

• Vieras
« Vastaus #64 : 17.03.10 - klo:20:48 »
Puhtaus on puoli ruokaa.
ja hygieniapassi, joopa, joo :icon_wink:

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #65 : 17.03.10 - klo:22:24 »
Puhtaus on puoli ruokaa.

... ja hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Siis tehdään ruokaa hyvin suunnitellen ja puhtaasti  :023:
Pyryharakka

santtu-62

• Vieras
« Vastaus #66 : 17.03.10 - klo:22:26 »
... ja hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Siis tehdään ruokaa hyvin suunnitellen ja puhtaasti.
Niin sen voi jopa EU-direktiivi hyväksyä. :eusa_think:

Poissa amanda

• kyselevällä mielellä
« Vastaus #67 : 18.03.10 - klo:10:55 »
Ihania ruokia taas, Riitta-mummi! Minun täytyy varmaan ruveta kutsumaan lapsiani useammin
tänne syömään, niin voin kokeilla noita. Ongelma on aina se, että yhdelle/kahdelle kun valmistaa,
tulisi samalla vaivalla isommallekin joukolle. Pakastimeenkaan ei viitsi kauheita määriä ruveta säilömään.
Tuore on aina tuoretta. - Mutta tuo heraan valmistettu ohrapuuro on minulle ihan uusi juttu.
Sitä tekisi mieli kokeilla, samoin noita perunalepuskoita. Samantapaisia olen tehnytkin, mutta en
ikinä tietystikään heraan. Joskus olen tehnyt piimäjuustoa, mutta olen kaatanut heran vain pois!
 (Nolo juttu... :icon_redface: )
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #68 : 18.03.10 - klo:12:36 »
 Vaihteeksi ja Matin iloksi tänään oli tortilloita(tortilja) lisukkeineet. Ne olivat tähän tapaan. Tapoja on monia.

Ruskistin 500 gr jauhelihaa, lisäsin yhden salottisipulin hienonnettuna, kourallisen suolakurkkua jahiukan kurkun lientä, tomaattia kuutioituna, ripauksen sipulikeittopussista, vähän enemmän kuin hyppysellisen kuivattua basilikaa, valkopippuria, suolaa ja tölkin smetanaa.
Hauduttelin n. 15 min.
Kuumensin neljä tortillaa mikrossa, silppurin tarjolle kiinankaalia, vihteää kurkkua. Lisäksi maun mukaan juustoraastetta ja ketsuppia.
Rullattiin ja nautittiin. Juomat maun mukaan.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #69 : 18.03.10 - klo:13:40 »
Vaihteeksi ja Matin iloksi tänään oli tortilloita(tortilja) lisukkeineen. Ne olivat tähän tapaan. Tapoja on monia.

Ruskistin 500gr jauhelihaa, lisäsin yhden salottisipulin hienonnettuna, kourallisen suolakurkkua ja hiukan kurkun lientä, tomaattia kuutioituna, ripauksen sipulikeittopussista, vähän enemmän kuin hyppysellisen kuivattua basilikaa, valkopippuria, suolaa ja tölkin smetanaa.
Hauduttelin n. 15min.
Kuumensin neljä tortillaa mikrossa, silppurin tarjolle kiinankaalia, vihreää kurkkua. Lisäksi maun mukaan juustoraastetta ja ketsuppia.
Rullattiin ja nautittiin. Juomat maun mukaan.

Kaikki muu oli ok. paitsi tuo ketsupin kauhistus. Kokeile sen sijaan tomaattipyreetä niin nautintosi täydellistyy.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #70 : 18.03.10 - klo:13:59 »
Kiitos S! Pyreetä ei ole aina kotona, Heinz´a on. Onko hyviä vihjeitä täytteiksi. Minä teen aina näitä kun pikku-ukot tykkää. :017:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #71 : 20.03.10 - klo:07:37 »
Nyt ymmärrän minkä tähden se edellinen juusto ei toiminut. Siihen en laittanut kanamunaa. Keitin ja keitin, ja jotakin hyytymiä sain saalistettua.

Ongelma on sekin että sideharsoa ei kuulkaa saa enää mistään tavallisesta kaupasta. Muotiksi kävisi kyl pieni siivilä, mutta päästääkö se kaiken juustomassan läpi saman tien? Eli minkälainen riepu siinä olis oltava välissä? Keittiöpyyhe taitaa olla liian  tiivistä kangasta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #72 : 20.03.10 - klo:07:47 »

Ei ole, jos on oikein kulunut ohut puuvilla  tai pellavapyyhe. Kastele puhdas pyyhe kylmällä vedellä. Jos raaskit leikkaa pyyhe kahtia, muuten on aika iso. Painele märkä pyyhe siivilään niin ettei jää laskoksia vaan ikäänkuin venytellen. Nostele juustomassa esim. teesihdillä tähän. Taittele liinan helmat nätisti peitoksi. Aseta tasainen lautanen tämän päälle ja lautasen päälle kevyehkö paino. Esim. Purkillinen vettä. Pidä vuorokausi kylmässä.
...
Syötiin äsken mehukeiton kanssa piimäjuustoa. Voi tytöt! On hyvää.

...Lotalla on vain kestovaippoja. Ne ei käy sideharsosta. Minulla on kyllä yks. vanha hellemekko mikä on tehty kaksinkertaisesta ruudutetusta valkoisesta sideharsosta.
Käytän yhä sitä, mutta uhraan sen piimäjuustolle kunhan liki 50-vuotiaat keittiöpyyhkeet loppuvat.

muista munat!   

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #73 : 20.03.10 - klo:09:42 »
Sideharsokangasta saa ainakin Europalasta metritavarana. On ollut kahta eri vahvuuttakin. Meillä tosin riittää vielä vanhat sideharso"rätit" pashan valuttamiseen.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #74 : 20.03.10 - klo:09:46 »
No nyt ratkesi. Minul on hajoamistilassa oleva hellemekko, joka käy jo sideharsosta ihan iltikseen, Ja raaskin kyllä leikellä sen, kun se viime pesussa jo repesi kuluneisuuttaan. Sehän sopii, Ja sitten voi ostaa samalla kuin oikean juustomuotin oikeaa juustokangasta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.