Äänestys

Kantani kuntaliitoksiin

Kannatan
11 (44%)
Vastustan
8 (32%)
Ihan sama
6 (24%)

Äänestäjiä yhteensä: 22

Äänestys päättynyt: 22.05.07 - klo:12:24

Kirjoittaja Aihe: Kuntaliitokset  (Luettu 23160 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa m.k

• ystäväkansaa
Kuntaliitokset
« Vastaus #15 : 25.05.07 - klo:10:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Annuu"
Suurin järkisyy on tietenkin demokratia. Nurmossa oli neuvoa-antava kansanäänestys, jonka tulos oli 60% vastustava ja vain 30% kannattava. Myös yläaste+lukiolle tehdyn äänestyksen tulos oli selvä: 70% vastusti kuntaliitosta.
Seinäjoki ja Nurmo ovat aina olleet ainakin välillä kuin kissa ja hiiri. Kysyn vaan mitä järkeä on pakkoavioliitossa, ja miten vain muutama saakurin päättäjä voi kävellä kansan yli ja vähät välittää nurmolaisten tahdosta! Niimpä lopullinen kunnanvaltuuston äänestys maanantaina pääättyi tulokseen 17-18 kuntaliitoksen hyväksi! Kunnanjohtaja ei itse edes uskaltautunut paikalle. Nurmon itsenäisyyden  puolesta pitkään taistellut ProNurmo-järjestö ja paikalle saapunut väkijoukkokaan ei tietenkään enää kenenkään päätä kääntänyt.
MISSÄ ON DEMOKRATIA?!!
Tuota niin, eikös ollutkin ihan demokraattisesti kunnallisvaaleissa valittu porukka, joka tuosta liitoksesta oli päättämässä? Mulle ei vielä ole valjennut, minkä ihmeen takia pitäis jokaisesta asiasta järjestää kansanäänestyksiä, kun noita päätöksiä tekemään kuitenkin erikseen äänestetään kunnanvaltuutetut ja kansanedustajat. He perehtyvät asiaan monipuolisesti, ja tietävät jotain sen taustoista. Heitä kiinnostaa todennäköisesti enemmän se, mitä hyötyä/haittaa esim. tässä tapauksessa Nurmolle oli liittyä Seinäjokeen, ja ilmeisestikin tulivat siihen tulokseen että enemmän on hyötyä kuin haittaa. Sama homma vaikkapa Naton kanssa, turha siitä on kansanäänestystä järjestää, kun ei tavan tallaaja viitsi asiaan perehtyä vaan on valmiiksi ei-kannalla, koska "kaikki muutkin ovat". Minusta on hyvä juuri näin, että kansanäänestyksiä järjestetään harvoin, niihin liittyen äänestäjille jaetaan hyvissä ajoin tietoa ja ne ovat silti neuvoa-antavia eivätkä sitovia. Minusta koko demokratian ajatus onkin siinä, että päätöksiä tekevät sitä varten kansan valitsemat ihmiset, kuin se että me kaikki tekisimme päätöksiä, ja 95% niistä olisi täysin tunteella arvottuja, suurimpana perusteena naapurin Erkin painava kolmen promillen perjantaikännissä julistama totuus.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
Kuntaliitokset
« Vastaus #16 : 25.05.07 - klo:12:30 »
Hyvä minttu! Hyvä m.k! Mutta äänestäkää nyt vaan rohkeasti puolesta. Ollaan kerrankin hallituksen tukena eikä kuuluta änkyröiden valittajajengiin. Vaalikausi kerrallaan mennään myötä tai vastaan. Parempi kunnon rutina kuin ainainen kitinä, kaikkein paras 100 %:n tuki päättäjille. Yksityiskohtien arvostelu himmentää julkista kuvaa. Fasaadi on tärkeää vastustajien lamaannuttamiseksi. Keskustelu on käytävä omassa porukassa, jos epäselvyyksiä syntyy. Ollaan ulospäin yhtenäisiä.
🇫🇮

Poissa Johannes

• ystäväkansaa
Kuntaliitokset
« Vastaus #17 : 25.05.07 - klo:13:10 »
Minä olen joskus miettinyt, että mitä järkeä on äänestää, kun ei ne kuiteskaan itse sitten edusta minua niin kuin itse haluan. No äänestäminen on kuitenkin pienempi paha, niin saa edes valitusoikeuden. Sveitsi on siitä hieno maa, että siellä ihmisillä on enemmän sananvaltaa käytännön asioissa. Jos suomalaisista suurin osa ei halua Natoon, niin ei kansanedustajien pitäisi 200 hengen voimin sellaista päättää. He ovat siellä ajamassa sitä, mitä kansa haluaa.

Ja sitten...itse olen äänestänyt jonkun sinne. No, okei, näin on, mutta se on kompromissi. Täydellistä ehdokasta ei ole, jos itse ei ole ehdolla, niin pitää tehdä kompromissi ja silloin taas joutuu tinkimään joistain asioista. Lisäksi vaikkapa tällaiset kuntaliitosasiat, koulujenlopettamiset ym. pidetään aina salassa vaalien yli, niin ei sitä voi tietää, mitä ne on oikeasti mieltä ja puolueenkin mielipiteet vaihtuvat. Viimeksi kunnallisvaaleissa äänestin ihmistä ja puoluetta joka kannatti sivukylien koulujen jatkamista. No, vajaa kuukausi meni vaaleista ja ruvettiin käsittelemään koulujen lopettamista ja kolme sai tuomion, koska "se on yleinen trendi". Oppilasmäärissä ei ollut muutoksia kuin yhdessä, yhdessä se jopa kasvoi. Ennen vaaleja kunnanjohtajaa ja omaa ehdokasta myöten kaikki kannattivat sivukouluja. Se ei ole demokratiaa tuo pimittäminen ja pienen porukan päätökset. Minun mielestä demokratia toteutuisi parhaiten, jos kaikista isoista asioista järjestettäisiin kansanäänestys. Vai pelätäänkö Suomessa, että kansa on eri mieltä, kuin se 200 hengen eliitti?
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Hanna

• armon kerjäläinen
Kuntaliitokset
« Vastaus #18 : 25.05.07 - klo:13:21 »
Keskustelu on käytävä omassa porukassa, jos epäselvyyksiä syntyy. Ollaan ulospäin yhtenäisiä.

Voi satman, ei voi taaskaan olla ku eri mielta. Minun mielestani nimenomaan pitaa kayda keskuskustelua (ja vaittelyakin) seka "ryhman" sisalla, etta ulkopuolella. Ei tassa nyt kukaan ole "kehityksen kyydista jaamassa" tai ikuisesti kitisemassa vaan kertakaikkiaan miettimassa: Onks tassa mitaan jarkea?

Se on ihan totta mita m.k kirjoitti, et itsehan ne kunnallispaattajat on sinne valittu. Ja se juuri on pointsi, kessa on vika kun eivat paattajat aja Nurmon asiaa! Ihan sellanen konkreettinen esimerkki: Nurmossa on hiljattain peruskorjattu kaikki koulut ja Seinajoella asia on viela ainakin osittain edessapain ja arvatkaa ketka maksaa verorahoistaan!

Kylaidentiteetti on kylla aivan kaunis ajatus, mutta ei enaa nykyaan helppo toteuttaa. Naista liitoksistahan hyotyvat lahinna lahiot kummallikin puolella kunnanrajaa. Oikeista kylista on jo kauan sitten lakkautettu koulut ja kaupat. Nyt sitten lapset pahimmassa tapauksessa kuskataan kymmenien kilometrien paahan kouluun kaupunki- tai ainakin ex-kuntakeskuksiin! Voihan sita kylahenkea sit hihkua siella pellolla, mut toivottavasti on auto kaytos, muuten voi tulla nalka, ku lahin kauppa on 50 km paassa.

Tottahan karjistinkin edellisessa kappaleessa ja Nurmossa ei kaikki oo ees niin kaukana, kun varmasti jossain Lapissa ym. Poitsini on siis vaan se et kannatan mahdollisimman paikallista paatoksentekoa. Tyyliin 'think globally, act locally'. Tottahan mullakin on taalta Irlannista nakokulmaa ja etaisyytta Nurmon asioihin (taishan joku mainita topicissa Brysselinkin), mut ei oo kylla mitaan halua ja kykya kokeilla paatoksentekoa siella (enhan ees seuraa paikallista mediaa)

Jos ennen oli tarkeeta saada oman kylan edustaja kunnanvaltuustoon, niin nyt ois varmaan kiva saada ees muutama oman ex-kunnan edustaja kaupunginvaltuustoon...Niin ja ajaakohan ne sitten joka kylan asiaa, epailempa :roll:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa minttu

• Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
Kuntaliitokset
« Vastaus #19 : 25.05.07 - klo:22:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Kylaidentiteetti on kylla aivan kaunis ajatus, mutta ei enaa nykyaan helppo toteuttaa. Naista liitoksistahan hyotyvat lahinna lahiot kummallikin puolella kunnanrajaa. Oikeista kylista on jo kauan sitten lakkautettu koulut ja kaupat.

Identiteetti ja palvelut on kaksi eri asiaa, se kannattaisi nyt tietty muistaa. Joku haikaili identiteetin perään, ja sitä huolta en ymmärrä.

Palvelut katoaa pienissäkin kunnissa syrjäkyliltä joka tapauksessa ainakin resurssien puutteeseen (liikaa eläkeläisiä, liian vähän työssäkäyviä veronmaksajia, liian pienet koululaisten ikäluokat lähikoulujen ylläpitoon..). Ei sitä itsenäisyys paljon auta, realismi kunniaan.

Ja ne kaupat. Ne on pisnestä. Jos ei ole asiakkaita, niin yrittäjä lopettaa tai siirtää liiketoiminnan. Ei se mikään kunnan päättäjien lakkauttama palvelu ole, jos kylältä kauppa lähtee. Silloin on kyläläiset äänestäneet todnäk myös jaloillaan ja käyneet sit kuitenkin prismassa vaikka puheissaan haikailevat lähikyläkauppaideologiaa. Hyväntekeväisyyden nimissä tuskin kukaan haluaa tappiollista liikeyritystä pyörittää niiden parin autottoman eläkeläisen takia. Ja kauppaan pääsee taksisetelillä samalla kun käy lääkärissä.

Poissa Mörtti-57

• ystäväkansaa
Kuntaliitokset
« Vastaus #20 : 25.05.07 - klo:22:54 »
Nua kunta kuntafuusiothan johtuu paliolti kuntien saamien valtionavustusten tiukentumisesta ja valtion kunnille asettamista palaveluvelevottehista. Moni kuntatalous pyärii miinusmerkkisenä pahoon. Ei siinä palion muu auta ku ottaa lusikka kaunihiseen kätehen ja yrittää jotenki tulla täs maas toimehen.
Onhan se selevää, että johanakin 3000 asukkahan Ylihärmäs esim. sairahanhoitopalavelujen tuattaminen maksaa palion enemmän, ku 14 000:n  asukkahan Lapualla.
Tuan Ahavenanmaan kyllä vois myyrä Ruattalaasille, ku ne nii nenänvartta pitkin muutenkin tänne manterehelle katteloo. :wink:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa m.k

• ystäväkansaa
Kuntaliitokset
« Vastaus #21 : 26.05.07 - klo:13:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Minä olen joskus miettinyt, että mitä järkeä on äänestää, kun ei ne kuiteskaan itse sitten edusta minua niin kuin itse haluan. No äänestäminen on kuitenkin pienempi paha, niin saa edes valitusoikeuden. Sveitsi on siitä hieno maa, että siellä ihmisillä on enemmän sananvaltaa käytännön asioissa. Jos suomalaisista suurin osa ei halua Natoon, niin ei kansanedustajien pitäisi 200 hengen voimin sellaista päättää. He ovat siellä ajamassa sitä, mitä kansa haluaa.

Ja sitten...itse olen äänestänyt jonkun sinne. No, okei, näin on, mutta se on kompromissi. Täydellistä ehdokasta ei ole, jos itse ei ole ehdolla, niin pitää tehdä kompromissi ja silloin taas joutuu tinkimään joistain asioista. Lisäksi vaikkapa tällaiset kuntaliitosasiat, koulujenlopettamiset ym. pidetään aina salassa vaalien yli, niin ei sitä voi tietää, mitä ne on oikeasti mieltä ja puolueenkin mielipiteet vaihtuvat. Viimeksi kunnallisvaaleissa äänestin ihmistä ja puoluetta joka kannatti sivukylien koulujen jatkamista. No, vajaa kuukausi meni vaaleista ja ruvettiin käsittelemään koulujen lopettamista ja kolme sai tuomion, koska "se on yleinen trendi". Oppilasmäärissä ei ollut muutoksia kuin yhdessä, yhdessä se jopa kasvoi. Ennen vaaleja kunnanjohtajaa ja omaa ehdokasta myöten kaikki kannattivat sivukouluja. Se ei ole demokratiaa tuo pimittäminen ja pienen porukan päätökset. Minun mielestä demokratia toteutuisi parhaiten, jos kaikista isoista asioista järjestettäisiin kansanäänestys. Vai pelätäänkö Suomessa, että kansa on eri mieltä, kuin se 200 hengen eliitti?
Jos joku muu maksaa ne kansanäänestykset kuin minä niin mikä ettei. Lisäksi esim. ennen Nato-äänestystä sellainen koe jokaiselle äänestäjälle, jossa katsotaan että kukaan joka ei asiasta tiedä muuta kuin naapurin Erkin mielipiteen niin ei pääse äänestämään niin sopii mulle. Homma vaan on niin, että ennen kuin tuollaisesta asiasta menee mitään sanomaan, niin kannattaa kyllä hieman perehtyä. Itse olen asian tiimoilta käynyt useammallakin luennolla, osa noista on ollut sopa maksullisia. Mm. Juhani Suomen esityksen olen käynyt kuuntelemassa muutaman sadan kilometrin päässä ja muutenkin seurannut asiasta käytyä keskustelua mediassa. Tällä perustella uskallan väittää, että kovin vaikeaa on keksiää kovin montaa hyvää syytä olla liittymättä Natoon, kun taas liittymistä puoltavia seikkoja on pilvin pimein. Tästä asiasta ei kuitenkaan tässä topicissa ollut kyse, joten ei siitä sen enempää. Sitä hain takaa, että ennen kun tuollaisista asioista menee äänestämään, niin joutaisi sitten kyllä olla kunnolla perehtynyt asiaan. En millään jaksa uskoa, että kaikki äänioikeutetut suomalaiset jaksaisivat moiseen hommaan ryhtyä, joten antaa vaan niiden päättää, joille siitä maksetaankin (monen kateellisen mielestä liikaakin). EU-kansanäänestyksessäkin oli todella lähellä ettei käynyt kehnosti, kun jyväjemmarit ja vastarannankiisket äänestivät Ei ihan siksi kun naapuri ja Paavo Väyrynenkin. Luojan kiitos oli neuvoa antava kansanäänestys ja päättyi lopulta parhain päin. Vielä enemmän olen kiitollinen ettei Eurosta järjestetty kansanäänestystä, itse olisin todennäköisesti tunnesyistä äänestänyt Ei, mutta nyt kun muutama vuosi ollaan niiden kanssa totuteltu niin ehdottomasti hyvä uudistus kaikin puolin.

Ja Hanna, aivan varmasti Nurmon kunnanvaltuutetut ajavat juurikin Nurmon asiaa. He vain ovat perehtyneet tuohon kuntaliitosasiaan huomattavasti syvällisemmin kuin sinä tai moni muu, jonka suhtautuminen asiaan vaikuttaa lähinnä tunnepohjaiselta (ainakin näin ulkopuolisen silmin).

Poissa Johannes

• ystäväkansaa
Kuntaliitokset
« Vastaus #22 : 26.05.07 - klo:17:33 »
Jaahas, mutta minulle ja varmaan Hannallekin tässä ei ole kysymys pelkästä rahasta. Itse en yleensäkään tee päätöksiä vain raha mielessä. Viimeksi perjantaina ostin farkut kontista, koska raha menee SPR:lle ja vielä ympäristöystävällistäkin, ja tietysti halpaa, mutta se ei ole tärkeintä.

Niin ja suurin osa suomalaisista minä mukaan lukien on niitä, joita ei jonkin Juhani Suomen tai muun hepun luennot kiinnosta vaan ihmiset tekevät päätöksensä sen pohjalta, mikä on heidän omasta mielestään paras. Ja jos se naapurin Erkki osaa vakuutta asiansa, niin mikäs siinä. Tai voihan se olla jopa lakimies se Erkkikin... Ja ylipäätään ei asioista pitäisi tehdä niin vaikeita, että niitä ei tavan kansa tajua. Sanasaivartelu on asia erikseen, mutta kysymys, että Natoon vai ei on yksinkertainen asia, siinä on vain kaksi kantaa ja kyse puolustusliittoon kuulumisesta. Tavan ihminen joutuu pohtimaan paljon hankalampiakin asioita, kuten vaikkapa veroilmoitusta, jossa on enemmän kohtia pohdittavana ja lain porsaanreikiä etsittävänä.

Ja jos päätöksenteon halpuutta mitataan, niin kannattavinta olisi diktatuuri fiksun hallitsijan kanssa. Tällöin ei menisi rahaa vaaleihin.

Kaikkia asioita taasen ei voi rahalla tai muilla "järkisyillä" ratkaista. Esim. erilaiset elintapatottumukset. Viimeksi viime viikolla tuli uusin tutkimus (lehdessä) alkoholin yhteydestä syöpään ja nykyisin alkoholi luokitellaan pieninäkin määrinä suunnilleen samaan luokkaan mustaksi käristetyn ruuan kanssa syöpävaarallisuuden suhteen. Vahva karsinogeeni siis. Ennenhän sanottiin, että punaviinilasi päivässä voisi olla jopa terveellistä, mutta ei enää. Siitä huolimatta tuskin sitä kielletään eikä ihmisiä luokitella sen mukaan, että käyttävätkö he sitä tietoisina haitoista vai ovatko he joka asiassa niin ortoreksisia, että voi voi. Entäs yleensä tupakointi, liikunta ja ruokatottumukset? Ihmiset tietävät, mikä on terveellistä, mutta siitä huolimatta elämä on muutakin, kuin pelkkiä ohjeita ja viisaita neuvoja. No tämä nyt meni jo vähän aiheesta, mutta ihan näin esimerkkinä, että järkisyyt ei ole kaikki kaikessa. Esim. Naton suhteen tosin epäilen, että liekö ne järkisyyt niin päteviä, kun ilman sotiakin on pärjätty ihan ok, mutta ei siitä sen enempää.  

Oliko se nyt Vennamo vai kuka, joka sanoi, että "kyllä kansa tietää". Edustuksellisen laitoksen tarkoitus on vain helpottaa käytäntöä, kun ei jokaisen tarvitse olla miettimässä jokaista pikkuasiaa, vaan osa ihmisistä saa sen tehtäväkseen. Isoista asioista kuitenkin edelleen kannatan kansan mielipiteen kysymistä suoraan, jotta varmistutaan siitä, että kansa on samaa mieltä kuin edustajat. Edustajillahan kun ei ole muuta merkitystä kuin se, että he edustavat kansaa. Ei heidän tehtävänsä ole ohjailla mielipiteitä tms. vaan tehdä päätöksiä sen mukaan, mitä hän arvelee juuri hänen äänestäjiensä ajattelevan. Toisaalta juhanisuomien ja kumppaneiden harteilla on toisenlaiset työt. He eivät edusta kansaa vaan omia mielipiteitään.
en muusta iloani saa,

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
NURMO
« Vastaus #23 : 26.05.07 - klo:18:54 »
Nurmossa kansa halusi pysyä itsenäisenä, mutta "herrat" kävelivät kansalaisten yli. Nurmo kiinnostaa - kuten tietenkin Lapua, Nurmes... - minua aika lailla, sieltä on osa esi-isistäni lähtöisin, siellä asuu äitini, asuu myös yksi siskoistani ja yksi veljistäni. Muutamia hyviä tuttuja, etten sanoisi ystäviä, on minulla Nurmossa myös. Minä halusin ja haluan Nurmon pysyvän itsenäisenä. Tahdon mahdollisimman pysyvää ja pitkäaikaista itsenäisyyttä myös nykyiselle kotikaupungilleni Vantaalle ( olen asunut V:n kaupungissa 1990-luvun alusta asti ), jota on kaavailtu osana massiivista Helsinkiä. Toivon ja hyväksyn väkevää yhteistyötä joukkoliikenne- ja terveydenhoitoasioissa pääkaupunkiseudun kuntien kesken, mutta nyt ja myöhemmin tulen toimimaan itsenäisen Vantaan puolesta.

Poissa Tina Yvonne

• Kuulee veisuun Pirtistä
kuntaliitokset
« Vastaus #24 : 13.07.07 - klo:22:47 »
Vuoden 2009 alusta liitetään Parainen, Nauvo, Korppoo, Houtskari ja Iniö yhdeksi Länsi-Turunmaan kunnaksi. Asun Korppoossa (840 asukasta), Parainen on suurin kaupunki, Nauvo puolta pienempi kunta, Houtskari Korppoota jonkinverran pienempi ja Iniö pienin (alle 200 asukasta).
  Alueellisesti alue on melko laaja ja saarien rikkoma.  Useitä pitkiä lauttayhteyksiä.
  Ihmetellen odotamme mitä tuleman pitää. Koulujen kokoihin on tuskin vaikutusta, väkilukuhan ei muutu. Vanhainkodit ja päiväkodit pysynevät ennallaan.
  Odotettu muutos on se, että palvelujen saamisessa  kriteerit yhtenäistyvät. Esimerkiksi omaishoidontukea on vammaisen lapsen hoitamisesta saanut Paraisilla ja rajan takana Nauvossa, muttei täällä Korppoossa. Muitakin sellaisia juttuja on mistä kunnat ovat saaneet päättää varojen puitteissa, ja pienillähän niitä varoja ei ole.
 Toivottavasti kuntainliitos täällä saisi aikaan hyviä asioita ja mahdollistaisi saariston elävänä pysymisen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Vanha sananlasku tuli mieleen : Ken elää, se näkee....
Olen lammas pienoinen, karitsainen Jeesuksen !

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
Kuntaliitokset
« Vastaus #25 : 14.07.07 - klo:09:54 »
Mielenkiintoisia ja tunteita kuohuttavia nämä kuntaliitosasiat. Meidän kaksi itsenäistynyttä asemakylää on repimässä paloja emostaan, vaikka oikea ratkaisu olisi panna hynttyyt yhteen elleivät nämä tuhlaajapojat olisi niin velkaisia. Kaikki kolme ovat suurinpirtein samankokoisia väkiluvultaan (noin 35000), joten se ei pakota mihinkään, kun yhteistyö sujuu hyvin jo nyt. Toisin on vallanhimo ja verotulot.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Johannes

• ystäväkansaa
Kuntaliitokset
« Vastaus #26 : 14.07.07 - klo:10:31 »
Mitäs mieltä olette tuosta Sipoon ja Helsingin jutusta?

Minusta ihan naurettavaa, että Helsinki pystyy noin vain lohkaisemaan palan Sipoosta itselleen vedoten rakennusalan loppumiseen! Sipookin olisi ollut valmis alueen rakentamaan, niin millä oikeudella tämä tapahtuu? Ihan ihmejuttu tämä, että heikompi joutuu taipumaan vahvemman alle. Jos Helsingiltä loppuu kasvuala, niin minkä vuoksi ihmiset eivät saa asua Sipoon kunnan alueella, sillä asuuhan nytkin iso osa Helsingissä työssä käyvistä muissa kunnissa?
en muusta iloani saa,

Poissa m.k

• ystäväkansaa
Kuntaliitokset
« Vastaus #27 : 14.07.07 - klo:14:42 »
Niin, ja kun katsoo ilmakuvaa Helsingistä niin kyllähän siellä julmetusti on rakentamatontakin aluetta... Toisaalta mulle on aivan yhdentekevää lohkaistaanko sitten pala Sipoota vai ei, ei muakaan hirveästi ottais kupoliin jos Raudaskylä liitettäisiin vaikka Nivalaan.

Poissa Laura

• Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
Kuntaliitokset
« Vastaus #28 : 14.07.07 - klo:20:29 »
Helsingissä toisaalta tarvitaan alaa, mutta eipä se sen lähemmäksi maantieteellisesti tule, vaikka Sipoosta tuleekin nimeltään Helsinki. Alueella asuvien huolen mukavan pientaloelämän loppumisesta kyllä ymmärrän, miten lie käy kun alue on osa Helsinkiä? Tietenkään kaikki eivät omakotitaloissa voi asua, ekologisistakin syistä tulisi suosia vähemmän kuluttavia kerrostaloja.

Espoon, Vantaan ja Helsingin yhdistämisestäkin on ollut taas viime aikoina ollut puhetta. Sitä en kyllä usko ihan lähiaikoina näkeväni. Mieluummin näkisin seutuliikennemaksun poistamisen!

Poissa An-na

• ystäväkansaa
Kuntaliitokset
« Vastaus #29 : 15.07.07 - klo:11:54 »
Mun mielestä ihan hyvä päätös saada lisätilaa Helsinkiin. Sipoo on pinta-alaltaan hervottoman suuri kunta, ja toisekseen ihan liian kauan "elänyt Helsingin siivellä" osallistumatta pääkaupunkiseudun kehittymiseen, toisin kuin esim. länsipuolella oleva Espoo. Helsingissä ei paljoakaan ole rakennustilaa, joskin sitä lähivuosina vapautuu keskustan lähistöltä, kun isoja satama-alueita muuttaa Vuosaareen, ja ne kaavoitetaan/on kaavoitettu asuinalueiksi. Ihan tupaten täyteen ei Helsinkiä saa ja kannatakaan rakentaa, on yleistä viihtyvyyttä ja ihmisten ja luonnon hyvinvoinnista välittämistä, että esim. Keskuspuisto pidetään sellaisena kuin on.

Helsinki ei pysty kasvamaan ja laajentumaan oikeastaan mihinkään suuntaan, kun etelässä on meri, lännessä ja pohjoisessa tiheään asutut Espoo ja Vantaa; jos Helsinkiin halutaan lisää asuinalueita, on ainoa mahdollisuus hankkia sitä Sipoon puolelta. Sipoo itse ei varmaankaan halua rakentaa Helsingin itäpuolelle mitään pientaloalueita, ja myös julkinen liikenne on harmillisen kehittymätöntä sinne suuntaan. Sen vuoksi vaatii maansiirtoja/ostoja. Sipoolaiset tuntuvat suhtautuvan asiaan tunteella, ihan ymmärrettävästi, mutta koska tilanne on ainutlaatuinen Suomessa (muualla tilaa kyllä on ihan tarpeeksi), pitäisi ajatella myös järkevästi. Ja todellisuudessa sillä alueella asuu sipoolaisia ihan pieni osa. Peltoa ja maaseutua kyllä jää Sipooseen yllin kyllin tämänkin jälkeen.

Mun mielestä koko pääkaupunkiseudun isot kaupungit (Helsinki, Espoo, Vantaa) saisivat liittyä suureksi kaupungiksi, jossa suuret päätökset tehtäisiin koko aluetta katsellen eikä vain keinotekoisten rajojen kautta.