Mulla oli pitkät listat tunne- ja järkisyitä vastustaa Nurmon ja Seinäjoen kuntaliitosta. Nyt olen jo niin väsynyt,pettynyt ja surullinen liitokseen että tässä vain muutama tiivistettynä:
Tunnesyitä tietenkin se, että olen kasvanut Nurmolaiseksi. Nurmolla on oma historiansa ja perinteensä, nurmolaisilla nurmolaisen identiteetti. Nurmo on sopivankokoinen ja mukava paikka asua. Esim. nurmolaiset nuoret ovat hyviä tyyppejä, aina ei voi Seinäjokisista sanoa samaa. (tämä vähän kärjistettynä)
Suurin järkisyy on tietenkin demokratia. Nurmossa oli neuvoa-antava kansanäänestys, jonka tulos oli 60% vastustava ja vain 30% kannattava. Myös yläaste+lukiolle tehdyn äänestyksen tulos oli selvä: 70% vastusti kuntaliitosta.
Seinäjoki ja Nurmo ovat aina olleet ainakin välillä kuin kissa ja hiiri. Kysyn vaan mitä järkeä on pakkoavioliitossa, ja miten vain muutama saakurin päättäjä voi kävellä kansan yli ja vähät välittää nurmolaisten tahdosta! Niimpä lopullinen kunnanvaltuuston äänestys maanantaina pääättyi tulokseen 17-18 kuntaliitoksen hyväksi! Kunnanjohtaja ei itse edes uskaltautunut paikalle. Nurmon itsenäisyyden puolesta pitkään taistellut ProNurmo-järjestö ja paikalle saapunut väkijoukkokaan ei tietenkään enää kenenkään päätä kääntänyt.
MISSÄ ON DEMOKRATIA?!
Nurmo on hyvinvoiva, itsenäinen, ihmisläheinen kohtuullisen rikas kunta. Nurmolla ei myöskään ole velkoja. Ainakin joskus olen kuullut, että Seinäjoella niitä olisi.
Liitoksen avulla halutaan tehdä "vetovoimainen maakuntakeskus". Toisinsanoen verorahat laitetaan kaikki Seinäjoen keskustan parantamiseen ja sivukylät varsinkin vain unohdetaan. Nurmo on ollut tähän asti erittäin vetovoimainen, eikä kuntaliitos mielestäni millään lailla tähän vetovoimaisuuteen vaikuta, varsinkaan myönteisesti. Nurmoon on tullut paljon paluumuuttajia. Itseäni ei välttämättä enää houkuttele muuttaa takaisin täältä lähdettyäni, sillä ei ole enää olemassa Nurmoa jonne muuttaa takaisin.
Yksi suurin asia,joka muuttuu merkittävästi on Nurmon seurakunta. Nurmon srk:lla on mennyt erityisen hyvin. Myös esim. srk-talolla on ollut joustavaa järjestää jokin tilaisuus esim. seurat. Järjestäminen on ollut
ilmaista ja joustavaa. Liitoksen jälkeen Nurmon srk:sta tulee kappeliseurakunta, ja jos kaikkiin systeemeihin tulee Seinäjoen malli, niin sen jälkeen jos seuroja tms. tilaisuuksia haluat järjestää srk-talolla, maksaa 2€ /hlö joku kahvikuppi. Täytyy siis tietää melko tarkasti montako ihmistä on tulossa. Mutta millä rahalla joku tilaisuuden järjestäjä maksaa esim. 100 ihmisestä 200€ omasta pussista..
Seinäjoki alkoi ikään kuin kiristämään Nurmoa, sillä tähän mennessä Ylistaron/nurmo/sjoen ollessa erillisiä kuntia, on ollut yhteiset hyvät terveydenhuoltojärjestelmät. Jos vain Sjoki ja Ylistaro olisivat tehneet liitoksen, olisi Seinäjoki halunnut purkaa entisen järjestelmän, ja Nurmolla ei ole tarpeeksi asukkaita (n.13 000) järjestää kaikkia omia terveydenhuoltojärjestelmiä.
Kaikenkaikkiaan en voi ymmärtää miten tämän
mahtavan SUURSEINÄJOEN asioita joku yksi seinäjoen kunnanhallitus yms. voi johtaa. Päättäjät eivät varmasti edes tiedä kaikkia suurseinäjoen kolkkia jotka tähän nykyiseen kaupunkiin tulevat kuulumaan. Asun itse syrjäkylällä, ja pikkukoulut ja -kirjastot lopetetaan varmaankin alta aikayksikön.
Vasten ihmisten tahtoa ei varmastikkaan ala yhteistyö sujua kuin rasvattu. Nurmolaisista ei seinäjokisia saa ainakaan minusta. Surettaa kyllä kovasti Nurmon kohtalo, mutta ei kai auta itku markkinoilla.... Yritän tässä päästä tragediasta yli mahdollisimman pian, mutta tekisi kyllä mieli vetää lippu puolitankoon ja kapinoida, vaikka ei siitäkään taitaisi olla minkäänlaista hyötyä.
Kirjotan vähän vielä lisää syitä myöhemmin, jos tulee jotain mieltä painavaa tekstiä.

Tällaista Nurmossa!