Kirjoittaja Aihe: Genesis  (Luettu 1873 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Vs: Genesis
« Vastaus #15 : 13.05.25 - klo:09:35 »
Kyllä me hyvinkin pian etenemme
kolmanteen jatkokertomukseen, 
jossa löydämme itsemme
Pelastuksen arkista.

Mutta vielä olemme
niiden loiskeiden jäljillä,
jotka Raamatun
toisessa jakeessa
peittivät ensimmäisen kerran Maan.

Maa oli kuuden päivän sessiossa
uudestisyntynyt.

Se on vielä toisenkin kerran
syntyvä uudesti (Matt 19:28).

Ja silloinkin maailma
on sen jälkeen
jälleen kuin Jumalan Puutarha.

Jumalan puutarhassa,
joka 6000 vuotta sitten
istutettiin tämän maan päälle
oli Elämän puu.

Ikuinen Elämä
on ihmisille ollut alusta asti
tarjolla vain Jeesuksessa.

Tuo Hänessä oleva Elämä
oli alunperin tarjolla tuossa
Elämän puun hedelmässä.

Ja tuo Hänessä oleva Elämä
on edelleenkin tarjolla
jokaiselle ihmiselle.

Jokainen, joka janoaa,
saa tulla Hänen tykönsä ja juoda.

Joka juo sitä elävää vettä,
jota Hän meille antaa,
saa sisimpäänsä
Elämän veden lähteen,
joka kumpuaa
iankaikkiseen Elämään.

Jeesus sanoi olevansa
paitsi Elämä myös Viinipuu.

Syömällä tuon puun hedelmän,
rypäleen veren ja lihan,
me elämme ikuisesti.

Jos emme syö tuosta Viinipuusta,
meissä ei ole Elämää.

Kun Jeesus ojensi opetuslapsille
viinipuun antia,
Hän sanoi yksiselitteisesti,
tämä on minun vereni.

Jos Aadam olisi syönyt
Eedenin Paratiisissa
Elämänpuun hedelmän,
olisi Ikuinen Elämä
imeytynyt Häneen.

Mutta koska hän söikin
viereisestä puusta
synnin hedelmän,
imeytyi häneen ihan jotain muuta.

Ja niin tarvittiin nyt muutakin
kuin osallisuus Häneen,
joka on Elämä.

Tarvittiin osallisuus myös vereen,
sillä ilman verta ei ole sovitusta.

Kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet.
Olen Aadamin lailla
kuollut omiin synteihini.

Ja siksi ei enää riitä,
että syön Elämän puusta.

Ei riitä,
että olen osallinen
Hänen elämästään.

Nyt tarvitaan osallisuus
paitsi Hänen Elämäänsä
myös Hänen kuolemaansa.

Nyt tarvitaan paitsi
ikuisen elämän lahja
myös sovitus.
Ja siihen siis tarvitaan veri.

Ja siksi meidän täytyy ensin syödä
Golgatalle pystytetystä
Elämän puusta,
joka samalla on kuoleman puu.

Vanha ihmisemme on
Hänen kanssaan ristiinnaulittu,
ja me olemme ylösnousseet
uuteen Elämään Hänen kanssaan.

Ja tämän tähden
Jeesuksen, joka on ikuisuudesta,
piti syntyä ikäänkuin uudelleen.

Hän oli Jumalasta syntynyt.
Samaa kirkkautta kuin Isä.
Jo ikuisuudesta.

Mutta nyt Hänen täytyi
syntyä uudesti ja tulla
lihaksi ja vereksi,
ihmisen kaltaiseksi,
voidakseen sovittaa ihmiset.

Ja niin Hänet sitten
teurastettiin Jumalan Karitsana.

Niinpä kun nyt
syömme ja juomme
tuosta Totisesta Viinipuusta,
Hänessä oleva elämä
imeytyy meihin,
meistä tulee yhtä Hänen kanssaan,
ja samalla me tulemme osallisiksi
Hänen kuolemastaan,
Hänessä olevasta sovituksesta,
jonka Hänen verensä tuo.

Ja kun näin olemme tulleet osallisiksi
sovituksesta ja pelastetut,
puetut vanhurskauden vaatteisiin,
niin vaelluksen aikaiset tahratkin
puhdistuvat Hänen yhteydessään.
Hänen verensä puhdistaa
jatkuvasti kaikesta synnistä.

Ja niin siis saamme paitsi
aloittaa ikuisen elämämme
tulemalla Hänen tykönsä
myös jatkuvasti uudistua
ja vahvistua
ja puhdistua
tulemalla Hänen tykönsä
ja juomalla Hänen verensä
ja syömällä Hänen lihansa.

Jos me pääsisimme syömään
suoraan Paratiisin Elämän puusta
ilman parannusta eli kääntymystä,
olisi se kauhea asia.

Me eläisimme ikuisesti
tässä tilassamme
eli erossa Jumalasta.

Tämän tähden
Jumala sulki Elämän puun tien.

Mutta näin tehdessään
Jumala ei sulkenut meiltä
ikuista elämää,
vaan avasi mahdollisuuden siihen
sen Pelastuksen kautta,
joka naulattiin Golgatan puuhun.

Tästä sovituksen puusta
meidän kaikkien tulee syödä,
sillä me olemme jo syöneet
viereisestä puusta,
joka kantaa nimeä
hyvän- ja pahantiedon puu.

Ja niin me olemme
jokainen vuorollamme
kokeneet jotakin vastaavaa
kuin jo ensimmäinen ihminen,
ensimmäinen Aadam,
jonka kautta synti tuli maailmaan.

Ja mitä Aadam ja Eeva
sitten kokivat.
Mikä oli muuttunut.
Sanalla sanoen kaikki.
Käärme oli pettänyt heidät pahanpäiväisesti.

Hyvä oli vaihtunut pahaksi.
Rakkauden tilalle oli tullut pelko.
Valo oli vaihtunut pimeydeksi.
Elämä oli sammunut kuolemaksi.
Jumalan kirkkaus riisuttu alastomuudeksi.


Vaimon ja miehen ratkaisut ja seuraukset

  • Ja vaimo näki,
    että siitä puusta oli hyvä syödä
    ja että se oli ihana katsella
    ja suloinen puu
    antamaan ymmärrystä;
    ja hän otti sen hedelmästä ja söi
    ja antoi myös miehellensä,
    joka oli hänen kanssansa,
    ja hänkin söi.

    Silloin aukenivat
    heidän molempain silmät,
    ja he huomasivat olevansa alasti;
    ja he sitoivat yhteen
    viikunapuun lehtiä
    ja tekivät itselleen vyöverhot.

    Ja he kuulivat,
    kuinka Herra Jumala
    käyskenteli paratiisissa
    illan viileydessä.

    Ja mies vaimoineen
    lymysi Herran Jumalan kasvojen edestä
    paratiisin puiden sekaan.


Jumala kutsuu miestä

  • Mutta Herra Jumala huusi miestä
    ja sanoi hänelle:


    Missä olet?

    Hän vastasi:

    Minä kuulin sinun askeleesi
    paratiisissa ja pelkäsin,
    sillä minä olen alasti,
    ja sentähden minä lymysin.


    Ja hän sanoi:

    Kuka sinulle ilmoitti, että olet alasti?
    Etkö syönyt siitä puusta,
    josta minä kielsin sinua syömästä?


    Mies vastasi:

    Vaimo,
    jonka annoit olemaan
    minun kanssani,
    antoi minulle siitä puusta,
    ja minä söin.


    Niin Herra Jumala sanoi vaimolle:

    Mitäs olet tehnyt?

    Vaimo vastasi:

    Käärme petti minut,
    ja minä söin.


Jumalan tuomiot

  • Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle:

    Koska tämän teit,
    kirottu ole sinä
    kaikkien karjaeläinten
    ja kaikkien metsän eläinten joukossa.
    Vatsallasi sinun pitää käymän
    ja tomua syömän
    koko elinaikasi.

    Ja minä panen vainon
    sinun ja vaimon välille
    ja sinun siemenesi
    ja hänen siemenensä
    välille;
    se on polkeva rikki sinun pääsi,
    ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän.


    Ja vaimolle hän sanoi:

    Minä teen suuriksi
    sinun raskautesi vaivat,
    kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia;
    mutta mieheesi on sinun halusi oleva,
    ja hän on sinua vallitseva.



    Ja Aadamille hän sanoi:

    Koska kuulit vaimoasi
    ja söit puusta,
    josta minä kielsin sinua sanoen:

    'Älä syö siitä',
    niin kirottu olkoon maa
    sinun tähtesi.

    Vaivaa nähden
    sinun pitää elättämän itseäsi siitä
    koko elinaikasi;
       
    orjantappuroita ja ohdakkeita
    se on kasvava sinulle,
    ja kedon ruohoja sinun on syötävä.

    Otsasi hiessä
    sinun pitää syömän leipäsi,
    kunnes tulet maaksi jälleen,
    sillä siitä sinä olet otettu.
    Sillä maasta sinä olet,
    ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman.


Uusi järjestely

  • Ja mies
    antoi vaimolleen nimen Eeva,
    sillä hänestä tuli
    kaiken elävän äiti.

    Ja Herra Jumala
    teki Aadamille
    ja hänen vaimollensa
    puvut nahasta
    ja puki ne heidän yllensä.

    Ja Herra Jumala sanoi:


    Katso,
    ihminen on tullut sellaiseksi
    kuin joku meistä,
    niin että hän tietää
    hyvän ja pahan.

    Kun ei hän nyt vain
    ojentaisi kättänsä
    ja ottaisi myös elämän puusta
    ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!


    Niin Herra Jumala
    ajoi hänet pois Eedenin paratiisista
    viljelemään maata,
    josta hän oli otettu.

    Ja hän karkoitti ihmisen
    ja asetti
    Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit
    ynnä välkkyvän, leimuavan miekan
    vartioitsemaan elämän puun tietä.


Gen 3:7-24



Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Genesis
« Vastaus #16 : 13.05.25 - klo:10:23 »
Kiitos !

Ehtoollisen vietto on pelastuksen tie perille.

Veri on ollut sovitus alkaen siitä eläimestä jonka Jumala uhrasi  vaattteiksi syntiä tehneille miehelle ja vaimolle.

R-m
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Genesis
« Vastaus #17 : 13.05.25 - klo:18:20 »

Gracias Choir - For the Beauty of the Earth


https://www.youtube.com/watch?v=6qIqF4PDxPY
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Kain ja Aabel
« Vastaus #18 : 14.05.25 - klo:09:45 »
Jumala oli antanut lupauksen
Vaimon Siemenestä,
joka murskaa pahan vallan.

Ja sen lupauksen Aadam ja Eeva
ottivat uskossa vastaan.

Ja sitten
tuntemattoman aikajakson kuluttua,
heille syntyi lapsi.

  • Mies yhtyi vaimoonsa Eevaan,
    ja tämä tuli raskaaksi
    ja synnytti Kainin
    ja sanoi:


    "Minä olen saanut
    miehen, Herran."
     

Kirjaimellisesti kääntäen:

  • Minä olen saanut
    miehen, Jahven.

Aadamin tähden maa kaikkinensa
oli joutunut paholaisen hallintaan.
Synti ja kuolema hallitsi maailmaa.

Jumala oli luvannut Pelastajan,
Vaimon Siemenen,
joka murskaa käärmeen pään.

Ja sitten tapahtuu ihme.
Eeva sai Pojan.
Ja hän huutaa innoissaan Aadamille,
että hänellä on Mies, Jahve.

Kain kasvoi.
Ja sai kuulla kaiken,
mitä Aadam tiesi
maailmankaikkeuden historiasta.

Ja Aadam tiesi paljonkin,
koska iltaisin Jumala oli
vieraillut maan päällä
Aadamin ja Eevan luona
kuten edelisestäkin viestistäni
kävi ilmi.

Kaiken kuulemansa perusteella
Kain oletti niinkuin vanhempansakin,
että hän on luvattu Vaimon Siemen,
joka murskaa käärmeen pään.

Mutta sitten Eeva synnytti
pikkuveljen Kainille.
 
  • Ja taas hän synnytti pojan,
    veljen Kainille, Aabelin.

Kain oli melko luonnollisesti
ryhtynyt viljelemään maata.

Mutta Aabel jostain syystä
ryhtyi lampuriksi.

  • Ja Aabelista tuli lampuri,
    mutta Kainista peltomies.


Ihmiset uskoivat siis
Jumalan lupaukseen
Pelastajasta Messiaasta.

Eli koska Aadam
ei pystynyt kantamaan vastuuta
rikkomuksestaan,
joka oli saattanut maailman
nykyiseen tilaan,
oli hänen Veljensä
eli taivaasta alas lihaksi tuleva
Jumalan Poika
ottava vastuun kantaakseen
sukulunastajana.

Hän murskaisi käärmeen pään
eli paholaisen vallan
ja synnin ja kuoleman hallintavallan.

Alusta asti ihmiset osoittivat
uskonsa ja turvautumisensa
tuohon lupaukseen antamalla
Jumalan määräämän
soveliaan uhrin.

Näin myös Aabel
oli Aadamilta saanut tietää,
mikä tämä sovelias uhri on.

Ja niin Aabel antoi
oman perheensä pappina
soveliaan uhrin.

Ja Jumala katsoi tuon uhrin
(teurastetun karitsan) puoleen.

Mutta Kain ei toiminut
Jumalan määräyksen mukaan.

Eikä Jumala katsonut
Kainin tuoman uhrin puoleen.

  • Ja jonkun ajan kuluttua tapahtui,
    että Kain toi
    maan hedelmistä
    uhrilahjan Herralle;

    ja myöskin Aabel toi uhrilahjan
    laumansa esikoisista,
    niiden rasvoista.

    Herra katsoi Aabelin
    ja hänen uhrilahjansa puoleen;
    mutta Kainin
    ja hänen uhrilahjansa puoleen
    hän ei katsonut

Kain ei siis piitannut
Jumalan säätämästä
soveliaasta uhrista.

Eikä Jumala piitannut
Kainin tuomasta uhrista.

Kain oli ymmärtänyt
olevansa Jumalan lupaama
Vaimon siemen,
joka murskaa käärmeen pään.

Ja nyt Jumala ei otakaan vastaan
hänen uhrilahjaansa.
Ja niin Kainin hahmo synkistyi.

Aabelilla ei tällaista painetta ollut.
Hän toi vain uskossa
Jumalan säätämyksen mukaisen uhrin.

Ja Jumala katsoi Aabelin uhrin puoleen.
Ja silloin Kainin mieli meni mustaksi.

  • Silloin Kain vihastui kovin,
    ja hänen hahmonsa synkistyi.


Jumala tuli taas seurustelemaan
ihmisen kanssa maan päälle.

Mutta nyt tällä kertaa
nimenomaan Kainin kanssa.

  • Ja Herra sanoi Kainille:

    "Miksi olet vihastunut,
    ja miksi hahmosi synkistyy?

    Eikö niin:
    jos teet hyvin,
    voit kohottaa katseesi;
    mutta jos et hyvin tee,
    niin väijyy synti ovella,
    ja sen halu on sinuun,
    mutta hallitse sinä sitä!

Kain ei kuitenkaan lähtenyt
itsensä kieltämisen tielle,
vaan hänelle ongelma oli pikkuveli,
jonka puoleen Jumala oli katsonut.

  • Ja Kain sanoi veljellensä Aabelille:

    "Menkäämme kedolle".

Niin monet kerrat he olivat yhdessä
leikkineet kedolla.

Ehkä Aabelin mieleen tuli
näitä nostalgisia hetkiä
heidän vaeltaessaan.

Aabelkin oli varmasti aistinut
isänsä ja äitinsä odotteen siitä,
että Kain pelastaa jollain lailla
ihmiskunnan synnin ja kuoleman vallasta.

Mahtavaa ja niin turvallista,
kun isoveljenä on Pelastaja.

Ja siellä kedolla he taas olivat.
Isoveli tosin on kovin vakavan oloinen.
Ehkä pelastajan vastuu painaa.
Varmaan haluaa avata sydäntänsä.

  • Ja heidän kedolla ollessansa
    Kain karkasi
    veljensä Aabelin kimppuun
    ja tappoi hänet.


Mutta kävikin niin,
että Kain murskasi veljensä pään.

Kain oli kokenut jollain lailla
Aabelin tulleen uhkaksi
Kainin asemalle
Jumalan palvellijana.

Ja niinkuin voimme vielä
Raamatun loppulehdiltäkin lukea,
Aabel todellakin oli
ensimmäinen heijastus Pelastajasta.

Kain ei ollut sitä alkuunkaan.
Sen osoittaa heti seuraava
Jumalan ja Kainin välinen keskustelu.

Mutta nyt hiljainen hetki
Aabelin muistolle,
joka on ensimmäinen marttyyri
Jumalaan uskovien joukossa.




Gen 4:1-8 (4:1 STLK)



Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Genesis
« Vastaus #19 : 14.05.25 - klo:10:11 »
Kateus ei ole uhri, se on vihaa.

Onko näin että Jumalalle kelpaava uhri on veri josta henki on paennut ?

Veressä on elämän henki ja elämän antaja ottaa sen uhrina itselleen takaisin.

Myös pakanoiden uhri on usein veriuhri. Samoin isänmaan tai muun jalon aatteen puolesta kuolleiden veri on kallis.

Naisen veri uhrataan kun lapsi syntyy, kuten myös kerran kuukaudessa se veri jota pidetään saastaisena.

Monelle veren näkeminen tekee pahaa. Ei minulle. Olen sitonut haavoja kotona ja työpaikallakin. Erään kerran kesäapulaistyttö kävi kaupassa ja oven lasi putosi ja haavoitti hänen kättään. Annoin ensiavun ja soitin lanssin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Vs: Genesis
« Vastaus #20 : 15.05.25 - klo:09:28 »
Minä ymmärrän Jumalan Sanan niin,
että Aabel oli ensimmäinen uskova,
joka koki marttyyrikuoleman.

  • Uskon kautta
    uhrasi Aabel Jumalalle
    paremman uhrin kuin Kain,

    ja uskon kautta
    hän sai todistuksen,
    että hän oli vanhurskas,

    kun Jumala antoi todistuksen
    hänen uhrilahjoistaan;

    ja uskonsa kautta
    hän vielä kuoltuaankin puhuu.


Aabel oli kuuliainen Jumalalle
ja uhrasi Jumalan säätämän uhrin
eli karitsan.

Aabel oli samalla lampaiden paimen.
Ja hänestä tulikin
sitten esikuva Paimenesta,
joka joutuisi vuodattamaan verensä
ristiä pitkin maan poveen.

Näin tämäkin Genesiksen kertomus
Aabelista on samalla
heijastusta Jeesuksesta Kristuksesta.

Kain on esikuva
uskonnollisesta johdosta,
joka halusi pitää korkean asemansa,
ja vaati Jeesuksen ristiinnaulitsemista.

Kain on suoranainen raakalainen,
eikä ollenkaan sitä,
mitä luvattu Messias olisi oleva.

Sen sijaan Aabel selvästi oli
esikuva Jeesuksesta.

Ja tapahtuu tavallaan kuin
ylösnousemuksen ihme
tämän ensimmäisen jatkokertomuksen
päättyessä näihin sanoihin:

  • Ja Aadam yhtyi taas vaimoonsa,
    ja tämä synnytti pojan
    ja antoi hänelle nimen Seet,
    sanoen:


    "Jumala on suonut minulle
    toisen pojan Aabelin sijaan,
    koska Kain hänet surmasi."


    Ja myöskin Seetille syntyi poika,
    ja hän antoi hänelle nimen Enos.

    Siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan
    Herran nimeä.


Ja Seetin suvusta sitten
loppuviimein tulee maan päälle
Messias Pelastaja eli
Kristus Jeesus.

Mutta palataan vielä tuohon hetkeen,
johon edellisessä viestissäni päätin.

Eli halusin oikein hiljaisen hetken
Aabelin muistoksi.

Se on nyt vietetty.
ja sitten Jumala tulee taas
seurustelemaan Kainin kanssa.

  • Niin Herra sanoi
    Kainille:


    "Missä on veljesi Aabel?"

    Hän vastasi:

    "En tiedä;
    olenko minä veljeni vartija?"


Kain on hyvin tietoinen siitä,
että pikkuveli on kuollut.

Hänen kuuluisi itkeä.
Mutta hän on tunteeton raakalainen.

Jos hän olisi hiukankaan
ymmärtänyt siitä,
mitä merkitsee olla Pelastaja,
niin hänen olisi todellakin
pitänyt olla veljensä vartija
eli suojelija.

Mutta kohta tämä
raakalainen kovis muuttuu
ihan toisenlaiseksi.

Jumala vastaa tuohon
ylimieliseen Kainin kommenttiin
kysymyksellä,
joka paljastaa,
että Jumala on tällainen vartija,
joka tietää kaiken,
mitä Aabelille on tapahtunut
ja missä Aabel nyt on.

  • Ja hän sanoi:

    "Mitä olet tehnyt?


Ja sitten Jumala avaa Kainin korvat
kuulemaan ääniä maan alta.

  • Kuule,
    veljesi veri
    huutaa minulle maasta.


Voin nähdä sieluni silmissä,
kuinka kovis-Kain muuttuu hyytelöksi.

Kainin elämä muuttuu täysin.
Hän ei enää näe päiväunia siitä,
että olisi Jumalan lupaama
Vaimon Siemen.

Hän on ihan jonkin muun siementä,
joka on kylvänyt kuolemaa
tällä vainiolla.

  • Ja nyt ole kirottu
    ja karkoitettu pois tältä vainiolta,
    joka avasi suunsa
    ottamaan veljesi veren
    sinun kädestäsi.


Kainista tuli uusi jäsen
karkoitettujen luetteloon.

Ensin Aamuruskon poika eli Lucifer
enkeleineen karkoitettiin
Jumalan luota Kolmannesta taivaasta
maan päälle.

Sitten Aadam ja Eeva karkoitettiin
Jumalan istuttamasta puutarhasta
tämän maan päällä.

Ja nyt Kain karkoitettiin
kotikonnuiltaan.

Joka kerta lankeemuksen taustalla
oli perussynti eli ylpeys
katkeruuden yrteillä höystettynä.

Koko maa ja manner
oli hylkivä Kainia,
joka tappoi pikkuveljensä.

  • Kun maata viljelet,
    ei se ole enää
    sinulle satoansa antava;

    kulkija ja pakolainen
    pitää sinun oleman maan päällä."


Kovis ei ole enää ollenkaan kovis.
Kainista on tullut pelkuri.
Hänetkin voidaan tappaa, 
niinkuin hän tappoi Aabelin.

  • Ja Kain sanoi Herralle:

    "Syyllisyyteni on suurempi,
    kuin että sen kantaa voisin.

    Katso,
    sinä karkoitat minut
    nyt pois vainiolta,
    ja minun täytyy lymytä
    sinun kasvojesi edestä
    ja olla kulkija ja pakolainen
    maan päällä;

    ja kuka ikinä minut kohtaa,
    se tappaa minut."


Vastoin kaikkea oikeustajua,
Jumala kaiken jälkeen tekee jotain,
mikä menee yli ymmärryksen.

Minun on ollut hyvin vaikea
ymmärtää esimerkiksi
Suomen oikeuslaitoksen ratkaisuja,
kun puhutaan ihmishenkien
menetyksistä vartijoiden käsissä,
kun esimerkiksi vartijalauma
runttaa lattialle allensa
heikon naisen,
jonka viimeiset sanat ilmoittivat,
ettei hän pysty hengittämään.

Mutta Jumalakin armahtaa Kainia.
Pikkuveljensä murhaajan.
Jumala järjestää suojelun
tälle raakalaisraukalle.

  • Mutta Herra sanoi hänelle:

    "Sentähden,
    kuka ikinä tappaa Kainin,
    hänelle se pitää
    seitsenkertaisesti kostettaman".


    Ja Herra pani Kainiin merkin,
    ettei kukaan,
    joka hänet kohtaisi,
    tappaisi häntä.


Ja niin Kain sitten vaimonsa kera
poistuu muihin maisemiin.

  • Niin Kain poistui
    Herran kasvojen edestä
    ja asettui asumaan
    Noodin maahan,
    itään päin Eedenistä.

Maanviljely vaihtui
kaupungin rakentamiseksi.

Oliko Aabelilla vielä vaimo ja perhettä.
En tiedä.

Mutta joka tapauksessa
hän kuului Jumalan perheväkeen
ja oli ensimmäinen kivi siinä
todistajien joukossa,
jolle Jumala on valmistanut Kaupungin.

  • Uskossa nämä kaikki kuolivat
    eivätkä luvattua saavuttaneet,
    vaan kaukaa
    he olivat sen nähneet
    ja sitä tervehtineet
    ja tunnustaneet olevansa
    vieraita ja muukalaisia maan päällä.

    Sillä jotka näin puhuvat,
    ilmaisevat etsivänsä isänmaata.

    Ja jos he olisivat tarkoittaneet
    sitä maata,
    josta olivat lähteneet,
    niin olisihan heillä ollut
    tilaisuus palata takaisin;

    mutta nyt he pyrkivät parempaan,
    se on taivaalliseen.

    Sentähden Jumala ei heitä häpeä,
    vaan sallii kutsua itseään
    heidän Jumalaksensa;
    sillä hän on valmistanut heille kaupungin.

Aabelin viaton veri
ja muiden profeettojen veri,
tuli kostetuksi siten
kuin Jeesus asian ilmaisi
sukupolvelleen.

  • Sentähden Jumalan viisaus sanookin:

    'Minä lähetän heille
    profeettoja ja apostoleja,
    ja muutamat niistä
    he tappavat ja toisia vainoavat,

    että tältä sukukunnalta vaadittaisiin
    kaikkien profeettain veri,
    mikä on vuodatettu
    maailman perustamisesta asti,

    hamasta Aabelin verestä
    Sakariaan vereen saakka,
    hänen,
    joka surmattiin alttarin
    ja temppelin välillä'.

    Niin, minä sanon teille,
    se pitää tältä sukukunnalta vaadittaman.

    Voi teitä, te lainoppineet,
    kun te olette vieneet
    tiedon avaimen!

    Itse te ette ole menneet sisälle,
    ja sisälle meneviä te olette estäneet." 

Jeesus vuodatti oman verensä,
joka valui ristiä pitkin maahan.

Näin syntyi maapiki,
josta esikuva oli se maapiki,
jolla Nooa peitti (= sovitti)
Pelastuksen arkin.

Mutta vain osa
tuosta Jeesuksen sukupolvesta
teki niinkuin Jeesus oli neuvonut
ja pakeni Vuorille,
suoraan katolta tai pellolta
kun vihollinen tuli
Jerusalemin ympärille.

Ja niin lukemattomat
ristiinnaulitut vuodattivat verensä
Jerusalemin temppelikivienkin päälle,
joista ei jäänyt kiveä kiven päälle
maahan jaottamatta.

Mutta heti Jeesuksen ristinkuoleman
ja verenvuodatuksen jälkeen
Hän vei koko Uskon Isä
Aabrahamin helman
- jonka ensikudos oli Aabel -
tuonelasta Jumalan Paratiisiin.

Vanhan Testamentin pyhät
julistivat sovitusta.

Mutta Jeesuksen veri
toi sen.

Sen tähden
Jeesuksen veri puhuu parempaa
ja on siis vielä
parempi/arvokkaampi/korkeampi
kuin Aabelin veri.

En ole ollenkaan vakuuttunut siitä,
että Aabelin veri olisi huutanut kostoa.

Mutta onhan se varmaan
kauhunhuutoakin ollut varsinkin,
jos enkelit eivät vielä olleet
vieneet Aabelia tuonelan
hyvään osaan vaan
Aabelin sielu ja henki
olivat vielä maan päällisillä vainioilla.

Ensimmäinen Uuden liiton veritodistaja
Stefanus ei huutanut kostoa,
vaan pyysi anteeksiantamusta
kivittäjilleen.

Ehkä Aabelkin surmaajalleen.
Olihan Aabel kaikin tavoin
ymmärtänyt sen Sovituksen Sanan,
joka oli annettu Jumalan Karitsasta.




Heb 11:4
Gen 4:25-26
Gen 4:9-16
Heb 11:13-16
Luuk 11:49-52

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Genesis
« Vastaus #21 : 15.05.25 - klo:11:42 »
Nykypäivänä tämä Kain-juutalainen heimo vuodattaa verta ja koettaa ajaa kokonaan ulos Palestiinasta ismaelilaiset velipuolensa, jotta amerikkalainen, trumppilainen bisnes-heimo voisi rakentaa niille Välimeren rannoille loisto-lomakohteita.

Kainilaista perua on juutalainen raharikkaus timanttikauppoineen. Jeesus oli vaatimuksineen rikkaalle miehelle liikaa. Paratiisi on vain Jumalan lapsille luvattu.

Onko Jumalan omaisuuskansa lähelläkään silmien avautumista Messiaalle Kristukselle ?

Kosto on minun, sanoo Herra. Eikö Netanjahu tätä millään ymmärrä ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Genesis
« Vastaus #22 : 15.05.25 - klo:12:02 »
Onnittelen sinua kalamos rohkeudesta kirjoittaa näin. Tämä on paljon muutakin kuin papyryksen  rulla,tai pergamentin tai paperille painokirjaimin ladottua tekstiä ! Henki joka meitä johtaa antaa sinulle luovuutta ja sillä maalaat kuvia jota tällainenkin yksinkertainen nainen näkee miten kaikki tapahtui.

Opetus edellisestä: Ihminen joka ahkeroi tehtäviensä parissa ahkerasti, ollen se sitten karjanhoitoa, hedelmätarhan hoitoa tai viljanviljelyä on sinällään, Jumalan luomana hyvä omana itsenään.

Ihmisen joka halveksii toisen veljen työtä, on kateellinen, ahne ja pyrkii päällepäsmäriksi, on ansaitseva  palkkansa. Jumala sen tietää mitä näille on tehtävä, ja tekee myös.
...
Luovuus on lahja Jumalalta ja oikein käytettynä se jakaa, esittää ja palvelee muita .

R-m

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Kainin suku
« Vastaus #23 : 16.05.25 - klo:09:03 »
Raamatun peruskertomus
alkoi ihanasti.

Mutta jo toinen jae toi pimeyden,
sekasorron ja hävityksen
Jumalan luoman ihanan maan
päälle ja ympärille.

Peruskertomus kuitenkin päättyi
saneerauksen jälkeiseen ihanuuteen,
jossa kaikki oli jälleen sangen hyvää.

Ensimmäinen jatkokertomuskin 
alkoi ihanasti.

Mies hallitsi ihastuksensa kanssa
Jumalan luomakuntaa maan päällä.

Mutta paha pääsi ujuttautumaan
käärmeen kautta keskelle
tuota ihanuutta.

Aadam teki väärän ratkaisun
ihastuksensa innoittamana.

Ja niin synti ja kuolema valtasi
ihmisen hallintaan
annetun luomakunnan.

Kun synti sai vallan Kainissa,
tapahtui ensimmäinen murha.

Syyllinen karkoitettiin pois.
Mutta ei saanut kuolemantuomiota.

Sillä Aadamista Moosekseen asti
ei ollut lakia,
joka olisi säätänyt tuomion.

Mutta silti synti hallitsi maailmaa
ja synnin tähden
jokainen elävä olento maan päällä
kohtasi kuoleman.

  • Sentähden,
    niinkuin yhden ihmisen kautta
    synti tuli maailmaan,
    ja synnin kautta kuolema,
    niin kuolema on tullut
    kaikkien ihmisten osaksi,
    koska kaikki ovat syntiä tehneet -

    sillä jo ennen lakiakin
    oli synti maailmassa,
    mutta syntiä ei lueta,
    missä lakia ei ole;

    kuitenkin kuolema hallitsi
    Aadamista Moosekseen asti niitäkin,
    jotka eivät olleet syntiä tehneet
    samankaltaisella rikkomuksella
    kuin Aadam,
    joka on sen esikuva,
    joka oli tuleva.


Ja niin meille kerrotaankin
ja vieläpä ensimmäiseksi
eli Raamatun ensimmäisen
jatkokertomuksen lopussa
Kainin suvusta.

Se on murheellista luettavaa.
Mutta ensimmäinen jatkokertomus
päättyy kuitenkin mainintaan
Seetistä, josta sitten polveutui
Hän, joka oli tuleva.

Mutta Kain poistui itään päin.
Peltomiehestä tuli
kaupungin rakentaja.

  • Ja Kain yhtyi vaimoonsa,
    ja tämä tuli raskaaksi
    ja synnytti Hanokin.

    Ja hän rakensi kaupungin
    ja antoi sille kaupungille
    poikansa nimen Hanok.

Aabel on tuonelassa.
Kain rakentaa maan päälle
ensimmäistä kaupunkia.
Ja Kainin suku lisääntyy.

  • Ja Hanokille syntyi Iirad,
    Iiradille syntyi Mehujael,
    Mehujaelille syntyi Metusael,
    Metusaelille syntyi Lemek.

Eikä tuo Kainin suku
elänyt suinkaan
mielenmuutoksessa
eli kääntymyksessä
eli parannuksen teossa.

Lemek oli Aadamista seitsemäs.
Ja suorastaan puhisi tappamisen halua.

  • Lemek otti itselleen kaksi vaimoa,
    toisen nimi oli Aada ja toisen nimi Silla.

    Ja Aada synnytti Jaabalin;
    hänestä tuli niiden kantaisä,
    jotka teltoissa asuvat
    ja karjanhoitoa harjoittavat.

    Ja hänen veljensä nimi oli Juubal;
    hänestä tuli kaikkien niiden kantaisä,
    jotka kannelta ja huilua soittavat.

    Myöskin Silla synnytti pojan,
    Tuubal-Kainin;
    hänestä tuli kaikkinaisten
    vaski- ja rauta-aseiden takoja.

    Ja Tuubal-Kainin sisar oli Naema.

    Ja Lemek lausui vaimoillensa:


    "Aada ja Silla,
    kuulkaa puhettani,
    te Lemekin emännät,
    ottakaa sanani korviinne:
    minä surmaan miehen haavastani
    ja nuorukaisen mustelmastani.

    Niin,
    Kain kostetaan seitsenkertaisesti,
    mutta Lemek
    seitsemänkymmentä seitsemän kertaa."

Näyttää siltä,
että synti,
tuo hirmuhallitsija,
joka oli päässyt Kainiin,
oli saamassa
koko maailman hallintaansa
ja surmatuksi hyvin nopeasti.

Mutta samoin kuin
Raamatun peruskertomus
myös
Raamatun ensimmäinen jatkokertomus
päättyy toivoon uudesta elämästä.

  • Ja Aadam yhtyi taas vaimoonsa,
    ja tämä synnytti pojan
    ja antoi hänelle nimen Seet,
    sanoen:


    "Jumala on suonut minulle
    toisen pojan Aabelin sijaan,
    koska Kain hänet surmasi."


    Ja myöskin Seetille syntyi poika,
    ja hän antoi hänelle nimen Enos.

    Siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan
    Herran nimeä.


Ja Jumala Sana antaa jälleen
kätketyn lupauksen
Jumalan suosiosta
ihmiskuntaa kohtaan,
joka huutaa avuksi Herran nimeä.

Raamatun toinen jatkokertomus
alkaa jälleen kuin Uudesta Alusta.

Seet syntyy ihmiskunnan
ensimmäiselle avioparille
Aadamille ja Eevalle.

Kun olemme avanneet tuon
toisen jatkokertomuksen
toivon lupauksen
itse asiassa Aadamin sukuluettelon,
jossa Aadamin kuva Seet
jatkaa siitä, mihin Aabel
joutui lopettamaan,
niin tulemme huomaamaan,
että kolmannessea jatkokertomuksessa
käykin sitten niin,
että Seetin sukulinja jatkuu
maan päällä
mutta Kainin suku ei.




Room 5:12-14
Gen 4:17-26

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Genesis
« Vastaus #24 : 16.05.25 - klo:10:39 »
Kiitos, oli selvää tekstiä.

Jäin pohtimaan kumpaa ovat kohdanneet ne ihmiset joilla Kova kohtalo on jatkunut sukupolvesta toiseen.

Ovatko se Kainin-sukukuntaa  vai kostaako Jumala isien pahoja tekoja kolmanteen ja neljänteen polveen ?


Olen linkittänyt erään tarinan Miten käytän aikaani-sivulle.

Myös melko tuore tapaus pyörii ajatuksissani päivittäin. Rukous sekä kärsiviä että omaan suruuni on säännöllistä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Aadam - Seet
« Vastaus #25 : 17.05.25 - klo:08:27 »
    Siis Kainin suku eliminoitui
    vedenpaisumuksessa.

    Jumala julisti kyllä sille
    pelastussanomaa,
    mutta sitä ei otettu vastaan.
    Ihmissuku turmeltui ja turmeltui.

    Ja niin Jumalan oli lopulta
    ihan pakko pelastaa maailma
    vedenpaisumuksen kautta.
    Mutta siitä myöhemmin.

    Myöskin tuo,
    että Jumala katkaisee
    pahan kierteen kolmannen
    tai viimeistään neljännen
    sukupolven kohdalla,
    on itse asiassa Jumalan pelastusteko.

    Tuosta asiasta voisimme
    keskustella enemmän
    avaamassani keskustelussa
Pelastus.

Mutta nyt tässä
Genesistä koskevassa
Raamattupiirissä
olemme käyneet läpi
Raamatun peruskertomuksen
ja ensimmäisen jatkokertomuksen.

Aadam ja Eeva olivat
murheellisten tapahtumien jälkeen
edelleen ilman poikaa
ja Jumalan lupaamaa
Vaimon siementä,
joka murskaisi käärmeen pään
eli paholaisen vallan.

Ensimmäinen jatkokertomus
kertoo loppuriveillä Kainin suvusta,
joka on joutunut kauas Jumalasta.

Mutta aivan tuon kertomuksen lopussa
on toivoa herättävä uutinen.

  • Ja Aadam yhtyi taas vaimoonsa,
    ja tämä synnytti pojan
    ja antoi hänelle nimen Seet,
    sanoen:


    "Jumala on suonut minulle
    toisen pojan Aabelin sijaan,
    koska Kain hänet surmasi."


    Ja myöskin Seetille syntyi poika,
    ja hän antoi hänelle nimen Enos.

    Siihen aikaan ruvettiin
    avuksi huutamaan
    Herran nimeä.


Ja sitten alkaa toinen jatkokertomus.
Ja tämä onkin hyvin mielenkiintoinen
ajatellen sukututkimusta.

Meidän jokaisen
varhaisimpien esi-isiemme nimet,
ja heidän elinaikansa
on tallennettu Raamatun
toiseen jatkokertomukseen.

Vieläpä sekin,
kuinka kauan esi-isämme
Aadamin luomisesta oli kulunut
aikaa silloin,
kun kukin esi-isämme syntyi.

  • Tämä on Aadamin sukuluettelo.

    Kun Jumala loi ihmisen,
    teki hän hänet Jumalan kaltaiseksi.

    Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi
    ja siunasi heidät
    ja antoi heille nimen ihminen,
    silloin kun heidät luotiin.

    Kun Aadam
    oli
    sadan kolmenkymmenen
    vuoden vanha,
    syntyi hänelle poika,
    joka oli hänen kaltaisensa,
    hänen kuvansa,
    ja hän antoi hänelle nimen Seet.

    Ja Aadam
    eli
    Seetin syntymän jälkeen
    kahdeksansataa vuotta,
    ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä.

    Niin oli Aadamin
    koko elinaika
    yhdeksänsataa kolmekymmentä
    vuotta;
    sitten hän kuoli.

Ensimmäiset esi-isämme ovat
Aadam ja Seet.

Nuo tekniset kirjaukset
löytyvät tuolla tavoin
esi-isistämme tuolla tarkkuudella
Nooaan saakka.

Ja senkin jälkeen vielä
lähes yhtä tarkasti.

Ja Aadamin elämästä
olemmekin jo saaneet paljon infoa.
Tiedämme varsin paljon
ensimmäisestä esi-isästämme
Aadamista.

Seetistä
emme sitten niin paljon tiedäkään. 

Suomennoksissa esiintyy
Seet kohdassa (Num 27:14),
mutta kysymyksessä lienee käännösvirhe
eli tuo kohta ei puhu Seetin pojista,
vaikka kaikki maailman pojat sitä ovatkin.

Seet - Aadamin poika,
on Sinunlom esi-isäsi
ja kaikkien maan päällä elävien
ihmisten esi-isä toisessa polvessa.

Ja niin hän esiintyy myös
Luukkaan tallentamassa
Jeesuksen sukuluettelossa.

  • Ja hän, Jeesus,
    oli alottaessaan vaikutuksensa
    noin kolmenkymmenen vuoden vanha,
    ja oli, niinkuin luultiin,
    Joosefin poika.
    Joosef oli Eelin poika
    ...
    tämä Enoksen,
    tämä Seetin,
    tämä Aadamin,
    tämä Jumalan.

Seet päättää siis
tuon käänteisen sukuluettelon
ollen Jumalasta lähtien kolmas.

Ajatella,
me olemme Jumalan sukua.

Seet on myös Aikakirjojen
toinen Sana.

  • Aadam, Seet, Enos,

Seet on alku
Jumalan lupaukselle
Vaimon siemenestä,
joka murskaisi käärmeen pään
eli paholaisen vallan.

Paholainen sai eliminoitua
Kainin ja Aabelin,
mutta Seetiä ei saanut.

Ja niin Jumalalla
on valtava määrä lapsia
ja Hän on antanut meille
Viimeisen Aadamin,
joka maksoi
Ensimmäisen Aadamin
ja meidän kaikkien
aiheuttaman syntivelan.

Raamatusta löytyy
yllättävistäkin kohdista
tuo Pelastussanoma
ikäänkuin kätkettynä.

Nyt luemme sen
Aadamin sukuluettelosta.

Aadam
  • ihminen
 
Seet
  • asetettu

Enos
  • katoavainen

Keenan
  • suru

Mahalalel
  • siunattu Jumala

Jered
  • tulee alas

Hanok
  • opetus


Metusalah
  • hänen kuolemansa saa aikaan

Lemek
  • epätoivoinen

Nooa
  • lohdutus


Tuohon sukuluetteloon on siis kätketty
sanoma
Ensimmäisen Aadamin suvun
joutumisesta hätätilaan
ja sen Pelastuksesta
eli Viimeisestä Aadamista.

  • Aadam (ihminen)
    asetettu katoavaisuuteen
    suruun

    Siunattu Jumala
    tulee alas
    opettaa

    Hänen kuolemansa saa aikaan
    epätoiselle
    lohdutuksen.


Ja tämä sanoma siis
löytyy näin kätkettynä
heprealaisesta alkutekstistä
ja löytyisi suomennoksestakin,
jos nimet suomennettaisiin.

Ihmissuvun turmelus kuitenkin
lisääntyi koko ajan.

En tiedä,
huomasiko paholainen tuota
Jumalan sanomaa
tuossa sukupolvien ketjussa,
mutta joka tapauksessa
Jumala oli suoraan sanonut
paholaiselle,
että vaino oli asetettu
paholaisen siemenen
ja Vaimon Siemen välille.

Ja tämä toinen jatkokertomus
huipentuukin
paholaisen hyvin suoraan toimintaan,
jossa se yrittää
konkreettisella pahan siemenellä
turmella koko ihmissuvun.

Eli sama kaava toistuu koko ajan.
Jumala kylvää hyvää.
Paholainen pahaa.
Jumala pelastaa tilanteen.

Ja näin tässäkin toisessa
jatkokertomuksessa
paholainen astuu kuvioon näin:

  • Kun ihmiset alkoivat lisääntyä
    maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,
    huomasivat Jumalan pojat
    ihmisten tyttäret ihaniksi
    ja ottivat vaimoikseen kaikki,
    jotka he parhaiksi katsoivat.

Tällä tavalla paholainen
saisi lopulta koko ihmiskunnan
omaksi siemenekseen,
eikä Jumalan lupaamaa
Vaimon Siementä voisi koskaan tulla.

Ja tuon sukuluettelon lopussa
mainittu Nooa
olikin sitten jo ainoa perheenisä,
joka vielä oli hurskas.

Viimeinen mahdollisuus
ihmiskunnan ja ihmisen hallintaan
annetun luomakunnan
pelastamiseksi
tulemasta yhdeksi paholaisen kanssa,
jolloin luvattua Vaimon Siementä
ei koskaan voisi tulla maailmaan.

Kaikki muut olivat vääryyden vallassa,
eivätkä kääntyneet,
vaikka Nooa vanhurskauden saarnaajana
julisti pelastusssanomaa
120 vuoden ajan
ja näkyvästi rakensi arkkia
noin 70 vuoden ajan
kuivalle maalle,
johon ei vielä koskaan ollut satanut.

Mutta siitä myöhemmin.




Gen 4:25-26
Gen 5:1-5 (Gen 5:6-32)
Luuk 3:23-38
1 Aik 1:1
Gen 6:1-2[/list]
« Viimeksi muokattu: 17.05.25 - klo:08:39 kirjoittanut kalamos »

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Turmelus
« Vastaus #26 : 18.05.25 - klo:07:16 »
Raamatun kertomukset
tuovat esiin kauheita asioita.

Pahuus alkoi siitä,
kun kaikkein ihastuttavin enkeli
ylpistyi ihanuudestaan.
Aamuruskon pojasta
eli Luciferista
eli Valon kantajasta
tuosta kaikkein kirkkaimmasta
luodusta olennosta
tuli pimeyden ruhtinas.

Ja nyt vastakkain ovat
pimeys ja Valkeus.

Tästä asetelmasta Raamattu kertoo
jo sen toisesta jakeesta alkaen.

Olemme käyneet läpi tätä taistelua
Raamatun viidenteen lukuun asti.

Paholainen sai ujutettua
synnin ja kuoleman myös
Aadamin hallitsemaan maailmaan.

Aadamin synti ei jäänyt ainoaksi,
vaan heti seuraavassa polvessa
Aadamin ensimmäinen poika
tappoi nuoremman veljensä.

Jumala suo Aadamille toisen
pojan surmatun Aabelin sijaan.
Viimeksi kävimmekin läpi
sukuluetteloa Aadamista Nooaan,
johon oli kätketty
Jumalan lupaus Pelastuksesta.

Seet oli uusi alku
Jumalan lupaamalle pelastukselle.

Paholainen tiesi,
että nyt hän ei voi enää tyytyä
eliminoimaan Aadamin poikia.

Hänen täytyy saastuttaa
koko ihmissuku,
jotta siitä ei koskaan
tule maailmaan Jumalan lupaamaa
paholaisen vallan murskaajaa.

Olemme vielä aivan
ihmiskunnan alkutaipaleella,
kun paholainen on saamassa
koko luomakunnan
täydellisesti haltuunsa.
Vain Nooa oli enää vanhurskas.

Tämä luomakunnan haltuunotto
tapahtui siten,
että paholaisen hallinnassa
olevat pahat enkelit,
joita nimitetään jumalan pojiksi,
tulivat maan päälle
ja yhtyivät ihmisten tyttäriin.

  • Kun ihmiset
    alkoivat lisääntyä maan päällä
    ja heille syntyi tyttäriä,
    huomasivat Jumalan pojat
    ihmisten tyttäret ihaniksi
    ja ottivat vaimoikseen kaikki,
    jotka he parhaiksi katsoivat.

    Silloin Herra sanoi:


    "Minun henkeni
    ei ole vallitseva ihmisessä
    iankaikkisesti,
    koska hän on liha.

    Niin olkoon hänen aikansa
    sata kaksikymmentä vuotta."


    Siihen aikaan
    eli maan päällä jättiläisiä,
    ja myöhemminkin,
    kun Jumalan pojat
    yhtyivät ihmisten tyttäriin
    ja nämä synnyttivät heille lapsia;
    nämä olivat noita
    muinaisajan kuuluisia sankareita.


Näin paholainen yritti estää
Pelastajan syntymisen maailmaan.

Kohta kaikki syntyvät lapset
olisivat olleet niitä,
jotka olivat saaneet alkunsa
pahoista enkeleistä.
Jumalan lupaama Pelastaja
ei tietenkään voisi
silloin tulla maailmaan. 

Jumalalla ei ollut vaihtoehtoja.
Ihmissuku ja sen hallintaan annettu
luomakunta
sai 120 vuotta armonaikaa.
Nooa saarnasi loppuun asti.
Mutta turhaan.

  • Mutta kun Herra näki,
    että ihmisten pahuus
    oli suuri maan päällä
    ja että kaikki heidän
    sydämensä aivoitukset ja ajatukset
    olivat kaiken aikaa
    ainoastaan pahat,
    niin Herra katui
    tehneensä ihmiset maan päälle,
    ja hän tuli murheelliseksi sydämessänsä.

    Ja Herra sanoi:


    "Minä hävitän maan päältä
    ihmiset, jotka minä loin,
    sekä ihmiset että karjan,
    matelijat ja taivaan linnut;
    sillä minä kadun ne tehneeni"

Jumalan oli pakko pelastaa maailma
hukuttamalla luomakunta.

Pelastusta varten
Jumala käski Nooan rakentaa
valtavan suuren laivan.

Sitä sanotaan arkiksi.
Sen avulla Jumala pelastaisi 
sekä ihmiskunnan että eläinkunnan.

Koko ihmiskunta olisi joutunut
paholaisen omiksi
ja sen myötä myös
ihmisen hallintaan
annettu eläinkunta,
jos ei olisi ollut vielä yksi hurskas.

Näin äärirajoille
Jumalan pitkämielisyys
jaksaa odottaa.

  • Mutta Nooa sai armon
    Herran silmien edessä.


On aika astua Raamatun
kolmanteen jatkokertomukseen,
kertomukseen Nooasta.




Gen 6:1-8

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Genesis
« Vastaus #27 : 18.05.25 - klo:11:39 »
Näin esitettynä syntyy ymmärrys ihmisen synnynnäisestä ( poiketen luomisen aikomuksesta ) syntisyydestä. Olemme Adamin ja Eevan tottelemattomuuden tähden kaikki syntisiä.

Ne jotka ovat saaneet tulla kristuksen omiksi eivät halua enää tehdä syntiä, mutta eipä ole myöskään syytä osoitella toisten syntejä.

Jumala näkee meidät . Hän laati pelastussuunnitelman pojassaan Jeesuksessa.
Jumalalle kelpaava uhri ihmiseltä on särjetty sydän, katuva mieli.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Genesis
« Vastaus #28 : 26.05.25 - klo:09:04 »
Juutalaisuus kaikkine lain kohtineen ( yli 600 eri kohtaa ) kummastuttaa kristittyä.

Uskon kuuliaisuudesta kai on kysymys. Samoinhan on kristityilläkin, mutta ilman lakia. Meidän kaikki  lakimme täytti Kristus ristillä. Luulisi olevan paljon helpompaa olla kuuliainen Kristuksen laille, rakkaudelle ja anteeksiannolle.

Näin ei kuitenkaan ole. Joko ei välitetä koko Kristuksesta, tai saatanan valheet saavat uskomaan ettei mitään Kristuksen sovitusta ole olemassakaan.

Mennään helpointa tietä, mammonan ja maailmallisuuden tietä, jolloin vain minä itse, minun tarpeeni ja toiveeni ovat merkittäviä.

Lain noudattaminen, ilman Kristusta on mahdotonta. Lain kirjain ei ketään pelasta Sen tekee Kristuksen armotyön vastaanottaminen . Rakkaudella ympärileikattu sydän on täyttänyt lain.
----

Tämä oli vastaus kalamoksen kirjoitukseen Laki.  Tuli väärään keskusteluun.

R-m
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Vs: Genesis
« Vastaus #29 : 27.05.25 - klo:09:00 »
Voisiko ylläpito siirtää
yllä olevan viestin
viestiketjuun
Roomalaiskirje,
jonne se oli tarkoitettu.