Minä ymmärrän Jumalan Sanan niin,
että Aabel oli ensimmäinen uskova,
joka koki marttyyrikuoleman.
- Uskon kautta
uhrasi Aabel Jumalalle
paremman uhrin kuin Kain,
ja uskon kautta
hän sai todistuksen,
että hän oli vanhurskas,
kun Jumala antoi todistuksen
hänen uhrilahjoistaan;
ja uskonsa kautta
hän vielä kuoltuaankin puhuu.
Aabel oli kuuliainen Jumalalle
ja uhrasi Jumalan säätämän uhrin
eli karitsan.
Aabel oli samalla lampaiden paimen.
Ja hänestä tulikin
sitten esikuva Paimenesta,
joka joutuisi vuodattamaan verensä
ristiä pitkin maan poveen.
Näin tämäkin Genesiksen kertomus
Aabelista on samalla
heijastusta Jeesuksesta Kristuksesta.
Kain on esikuva
uskonnollisesta johdosta,
joka halusi pitää korkean asemansa,
ja vaati Jeesuksen ristiinnaulitsemista.
Kain on suoranainen raakalainen,
eikä ollenkaan sitä,
mitä luvattu Messias olisi oleva.
Sen sijaan Aabel selvästi oli
esikuva Jeesuksesta.
Ja tapahtuu tavallaan kuin
ylösnousemuksen ihme
tämän ensimmäisen jatkokertomuksen
päättyessä näihin sanoihin:
- Ja Aadam yhtyi taas vaimoonsa,
ja tämä synnytti pojan
ja antoi hänelle nimen Seet,
sanoen:
"Jumala on suonut minulle
toisen pojan Aabelin sijaan,
koska Kain hänet surmasi."
Ja myöskin Seetille syntyi poika,
ja hän antoi hänelle nimen Enos.
Siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan
Herran nimeä.
Ja Seetin suvusta sitten
loppuviimein tulee maan päälle
Messias Pelastaja eli
Kristus Jeesus.
Mutta palataan vielä tuohon hetkeen,
johon edellisessä viestissäni päätin.
Eli halusin oikein hiljaisen hetken
Aabelin muistoksi.
Se on nyt vietetty.
ja sitten Jumala tulee taas
seurustelemaan Kainin kanssa.
- Niin Herra sanoi
Kainille:
"Missä on veljesi Aabel?"
Hän vastasi:
"En tiedä;
olenko minä veljeni vartija?"
Kain on hyvin tietoinen siitä,
että pikkuveli on kuollut.
Hänen kuuluisi itkeä.
Mutta hän on tunteeton raakalainen.
Jos hän olisi hiukankaan
ymmärtänyt siitä,
mitä merkitsee olla Pelastaja,
niin hänen olisi todellakin
pitänyt olla veljensä vartija
eli suojelija.
Mutta kohta tämä
raakalainen kovis muuttuu
ihan toisenlaiseksi.
Jumala vastaa tuohon
ylimieliseen Kainin kommenttiin
kysymyksellä,
joka paljastaa,
että Jumala on tällainen vartija,
joka tietää kaiken,
mitä Aabelille on tapahtunut
ja missä Aabel nyt on.
- Ja hän sanoi:
"Mitä olet tehnyt?
Ja sitten Jumala avaa Kainin korvat
kuulemaan ääniä maan alta.
- Kuule,
veljesi veri
huutaa minulle maasta.
Voin nähdä sieluni silmissä,
kuinka kovis-Kain muuttuu hyytelöksi.
Kainin elämä muuttuu täysin.
Hän ei enää näe päiväunia siitä,
että olisi Jumalan lupaama
Vaimon Siemen.
Hän on ihan jonkin muun siementä,
joka on kylvänyt kuolemaa
tällä vainiolla.
- Ja nyt ole kirottu
ja karkoitettu pois tältä vainiolta,
joka avasi suunsa
ottamaan veljesi veren
sinun kädestäsi.
Kainista tuli uusi jäsen
karkoitettujen luetteloon.
Ensin Aamuruskon poika eli Lucifer
enkeleineen karkoitettiin
Jumalan luota Kolmannesta taivaasta
maan päälle.
Sitten Aadam ja Eeva karkoitettiin
Jumalan istuttamasta puutarhasta
tämän maan päällä.
Ja nyt Kain karkoitettiin
kotikonnuiltaan.
Joka kerta lankeemuksen taustalla
oli perussynti eli ylpeys
katkeruuden yrteillä höystettynä.
Koko maa ja manner
oli hylkivä Kainia,
joka tappoi pikkuveljensä.
- Kun maata viljelet,
ei se ole enää
sinulle satoansa antava;
kulkija ja pakolainen
pitää sinun oleman maan päällä."
Kovis ei ole enää ollenkaan kovis.
Kainista on tullut pelkuri.
Hänetkin voidaan tappaa,
niinkuin hän tappoi Aabelin.
- Ja Kain sanoi Herralle:
"Syyllisyyteni on suurempi,
kuin että sen kantaa voisin.
Katso,
sinä karkoitat minut
nyt pois vainiolta,
ja minun täytyy lymytä
sinun kasvojesi edestä
ja olla kulkija ja pakolainen
maan päällä;
ja kuka ikinä minut kohtaa,
se tappaa minut."
Vastoin kaikkea oikeustajua,
Jumala kaiken jälkeen tekee jotain,
mikä menee yli ymmärryksen.
Minun on ollut hyvin vaikea
ymmärtää esimerkiksi
Suomen oikeuslaitoksen ratkaisuja,
kun puhutaan ihmishenkien
menetyksistä vartijoiden käsissä,
kun esimerkiksi vartijalauma
runttaa lattialle allensa
heikon naisen,
jonka viimeiset sanat ilmoittivat,
ettei hän pysty hengittämään.
Mutta Jumalakin armahtaa Kainia.
Pikkuveljensä murhaajan.
Jumala järjestää suojelun
tälle raakalaisraukalle.
- Mutta Herra sanoi hänelle:
"Sentähden,
kuka ikinä tappaa Kainin,
hänelle se pitää
seitsenkertaisesti kostettaman".
Ja Herra pani Kainiin merkin,
ettei kukaan,
joka hänet kohtaisi,
tappaisi häntä.
Ja niin Kain sitten vaimonsa kera
poistuu muihin maisemiin.
- Niin Kain poistui
Herran kasvojen edestä
ja asettui asumaan
Noodin maahan,
itään päin Eedenistä.
Maanviljely vaihtui
kaupungin rakentamiseksi.
Oliko Aabelilla vielä vaimo ja perhettä.
En tiedä.
Mutta joka tapauksessa
hän kuului Jumalan perheväkeen
ja oli ensimmäinen kivi siinä
todistajien joukossa,
jolle Jumala on valmistanut Kaupungin.
- Uskossa nämä kaikki kuolivat
eivätkä luvattua saavuttaneet,
vaan kaukaa
he olivat sen nähneet
ja sitä tervehtineet
ja tunnustaneet olevansa
vieraita ja muukalaisia maan päällä.
Sillä jotka näin puhuvat,
ilmaisevat etsivänsä isänmaata.
Ja jos he olisivat tarkoittaneet
sitä maata,
josta olivat lähteneet,
niin olisihan heillä ollut
tilaisuus palata takaisin;
mutta nyt he pyrkivät parempaan,
se on taivaalliseen.
Sentähden Jumala ei heitä häpeä,
vaan sallii kutsua itseään
heidän Jumalaksensa;
sillä hän on valmistanut heille kaupungin.
Aabelin viaton veri
ja muiden profeettojen veri,
tuli kostetuksi siten
kuin Jeesus asian ilmaisi
sukupolvelleen.
- Sentähden Jumalan viisaus sanookin:
'Minä lähetän heille
profeettoja ja apostoleja,
ja muutamat niistä
he tappavat ja toisia vainoavat,
että tältä sukukunnalta vaadittaisiin
kaikkien profeettain veri,
mikä on vuodatettu
maailman perustamisesta asti,
hamasta Aabelin verestä
Sakariaan vereen saakka,
hänen,
joka surmattiin alttarin
ja temppelin välillä'.
Niin, minä sanon teille,
se pitää tältä sukukunnalta vaadittaman.
Voi teitä, te lainoppineet,
kun te olette vieneet
tiedon avaimen!
Itse te ette ole menneet sisälle,
ja sisälle meneviä te olette estäneet."
Jeesus vuodatti oman verensä,
joka valui ristiä pitkin maahan.
Näin syntyi maapiki,
josta esikuva oli se maapiki,
jolla Nooa peitti (= sovitti)
Pelastuksen arkin.
Mutta vain osa
tuosta Jeesuksen sukupolvesta
teki niinkuin Jeesus oli neuvonut
ja pakeni Vuorille,
suoraan katolta tai pellolta
kun vihollinen tuli
Jerusalemin ympärille.
Ja niin lukemattomat
ristiinnaulitut vuodattivat verensä
Jerusalemin temppelikivienkin päälle,
joista ei jäänyt kiveä kiven päälle
maahan jaottamatta.
Mutta heti Jeesuksen ristinkuoleman
ja verenvuodatuksen jälkeen
Hän vei koko Uskon Isä
Aabrahamin helman
- jonka ensikudos oli Aabel -
tuonelasta Jumalan Paratiisiin.
Vanhan Testamentin pyhät
julistivat sovitusta.
Mutta Jeesuksen veri
toi sen.
Sen tähden
Jeesuksen veri puhuu parempaa
ja on siis vielä
parempi/arvokkaampi/korkeampi
kuin Aabelin veri.
En ole ollenkaan vakuuttunut siitä,
että Aabelin veri olisi huutanut kostoa.
Mutta onhan se varmaan
kauhunhuutoakin ollut varsinkin,
jos enkelit eivät vielä olleet
vieneet Aabelia tuonelan
hyvään osaan vaan
Aabelin sielu ja henki
olivat vielä maan päällisillä vainioilla.
Ensimmäinen Uuden liiton veritodistaja
Stefanus ei huutanut kostoa,
vaan pyysi anteeksiantamusta
kivittäjilleen.
Ehkä Aabelkin surmaajalleen.
Olihan Aabel kaikin tavoin
ymmärtänyt sen Sovituksen Sanan,
joka oli annettu Jumalan Karitsasta.

Heb 11:4
Gen 4:25-26
Gen 4:9-16
Heb 11:13-16
Luuk 11:49-52