Pelastuksesta on Uudessa testamentissa hiukan erilaisia sanoja. 'Joka uskoo ja kastetaan'
Lainaat katkelmaa,
jossa Jeesus selitti
Nikodemukselle
uudestisyntymisen ihmettä.
Jeesus puhui kerran
myös tämän
Maan uudestisyntymisestä.
Se tulee tapahtumaan aikanaan.
Mutta ensimmäisen kerran
se tapahtui
jo Raamatun peruskertomuksessa.
Maa oli kuollut, pimentynyt,
syvien vesien alle hautautunut.
Mutta kun Valkeus tuli
pimeyden keskelle,
maa syntyi uudelleen.
Ihminen Jumalan kuvana vallitsi
ympärillään olevaa luomakuntaa,
mutta menetti synnin pettämänä
maan hallintaoikeuden.
Kuolema astui maailmaan.
Ja niin maa
ja maan tomua oleva savimajamme
tekevät taas kuolemaa.
Messias syntyi.
Valkeus tuli jälleen
pimeyden keskelle.
Mutta nyt Hän ei enää tehnyt
sekasortoisesta maasta paratiisia.
Mutta Hän tulee
Jumalan Valtakunnan Kuninkaana
Hallitsijaksi sydämeen,
jota peittävät syvät vedet ja pimeys.
Pimeys väistyy ja Elämä syntyy,
kun sisimpäämme astuu
Todellinen Valkeus.
Samoinkuin sekasortoinen maa
ei itse itseään muotoillut,
ei ihminenkään voi
potkaista itse itseään elämään.
Jumalan lapseksi ei voi ponnistaa.
Jumalan lapseksi synnytään.
Ensimmäinen tunnusteko,
jonka Jeesus ihmisenä teki,
oli veden muuttaminen viiniksi.
Palvelijat täyttivat kiviastiat vedellä.
Jeesus muutti veden viiniksi.
Kohta viini virtasi häävieraiden suonissa.
Tämän ihmeen Jeesus haluaa
meissä kiviastioissa tehdä.
Ja silloin tuo elävä vesi
alkaa virrata myös meidän sisimmässämme.
- Jos joku janoaa,
niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
Joka uskoo minuun,
hänen sisimmästään on,
niinkuin Raamattu sanoo,
juokseva elävän veden virrat.
Mutta sen hän sanoi Hengestä,
joka niiden piti saaman,
jotka uskoivat häneen;
sillä Henki ei ollut vielä tullut,
koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.
Nikodemus, jos kuka,
tunsi Jumalan niin hyvin,
kuin se vanhan liiton
eli Vanhan testamentin aikana
oli mahdollista.
Hän oli fariseus,
juutalaisten neuvoston jäsen,
Israelin opettaja.
Ja vilpitön sydämeltään.
Hän ymmärsi Jeesuksessa olevan
jotain sellaista,
jota Nikodemuksessa itsessään
ja muissa lainopettajissa
ei ollut.
Ja siksi Nikodemus lähestyi
Jeesusta, joskin salaa yöllä.
Keskustelu osoittaa,
ettei Nikodemus
tosiasiassa ymmärtänyt
yhtään mitään
Jumalan valtakunnasta.
Jeesus ilmaisee heti kärkeen
syyn Nikodemuksen sokeuteen:
- Totisesti, totisesti
minä sanon sinulle:
joka ei synny uudesti, ylhäältä,
se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
Nikodemus kysyi:
- Kuinka ihminen voi vanhana syntyä?
Ei kai voi mennä jälleen
äitinsä kohtuun ja syntyä?
Jeesus oikaisee väärinkäsityksen.
Kysymys ei ole lainkaan siitä,
että meidän ruumiimme
syntyisi uudelleen äidin ruumiista,
vaan hengestä,
joka syntyy Hengestä.
- Totisesti, totisesti
minä sanon sinulle:
jos joku ei synny
vedestä ja Hengestä,
ei hän voi päästä sisälle
Jumalan valtakuntaan.
Mikä lihasta on syntynyt,
on liha;
ja mikä Hengestä on syntynyt,
on henki.
Älä ihmettele,
että minä sanoin sinulle:
teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
Tuuli puhaltaa, missä tahtoo,
ja sinä kuulet sen huminan,
mutta et tiedä,
mistä se tulee ja minne se menee;
niin on jokaisen,
joka on Hengestä syntynyt.
Ja nyt Nikodemus kysyy:
- Kuinka tämä voi tapahtua?
Jeesus toteaa,
että Israelin rabbina eli
Vanhan testamentin kirjoitusten
opettajana
Nikodemuksen olisi pitänyt
tietää vastaus.
- Sinä olet Israelin opettaja,
etkä tätä tiedä!
Jeesus ei suostu kertomaan
taivaallisia salaisuuksia siitä,
kuinka tuo ihme tapahtuu.
- Totisesti, totisesti
minä sanon sinulle:
me puhumme,
mitä tiedämme,
ja todistamme,
mitä olemme nähneet,
ettekä te ota vastaan
meidän todistustamme.
Jos ette usko,
kun minä puhun teille
maallisista,
kuinka te uskoisitte,
jos minä puhun teille
taivaallisista?
Mutta Jeesus vastaa
Nikodemuksen kysymykseen,
miten se voi tapahtua,
pohjaten vastauksensa
Neljännen Mooseksen kirjan tapahtumaan,
joka Nikodemuksen siis
olisi pitänyt tietää ja ymmärtää.
- Ei kukaan
ole noussut ylös taivaaseen,
paitsi hän,
joka taivaasta tuli alas,
Ihmisen Poika,
joka on taivaassa.
Ja niinkuin Mooses
ylensi käärmeen erämaassa,
niin pitää Ihmisen Poika
ylennettämän,
että jokaisella,
joka häneen uskoo,
olisi iankaikkinen elämä.
Uudestisyntyminen siis edellyttää,
että Ihmisen Poika
on ylennetty eli korotettu ristille.
Tämä edellytys on jo täytetty.
Jäljellä on enää yksi edellytys.
Ihmisen tulee nostaa katseensa
tuohon Puuhun Ripustettuun
aivan samoin kuin
myrkkykäärmeen pureman saaneet
nostivat katseensa
puuhun ripustettuun vaskikäärmeeseen.
- Silloin Herra sanoi Moosekselle:
Tee itsellesi käärme
ja pane se tangon päähän,
niin jokainen purtu,
joka siihen katsoo, jää eloon.
Niin Mooses teki vaskikäärmeen
ja pani sen tangon päähän;
jos ketä käärmeet sitten purivat
ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen,
niin hän jäi eloon.
Jeesus on tuo synnitön
vaskimutta meidän tähtemme
synniksi tehty
käärmejoka ripustettiin puuhun.
Me olemme niitä,
jotka saamme nostaa katseemme
Golgatan Puuhun Ripustettuun
Jeesukseen Kristukseen.
Tuossa kohtaamisessa
me saamme lahjaksi uskon,
jonka Jeesus vaikuttaa.
Ja tapahtuu ihmeistä suurin,
meidät siirretään
iankaikkisesta kuolemasta
iankaikkiseen Elämään.
- Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut,
että hän antoi ainokaisen Poikansa,
ettei yksikään,
joka häneen uskoo,
hukkuisi,
vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Meidät siirretään
hengellisen kuoleman tilasta Elämään
sinä hetkenä,
kun nostamme katseemme
Puuhun Ripustettuun
Jumalan ainosyntyiseen Poikaan,
Jumalan Karitsaan,
joka kuoli syntiuhrina
meidän edestämme.
Tuossa hetkessä syntimme on pesty pois
ja Hengen yhteys taivaisiin avattu.
Tuossa hetkessä sovitus on astunut voimaan,
ja katkennut yhteys Jumalan kanssa
korjaantunut.
Golgatan puu on linkkiasema,
jonka langaton yhteys
on jatkuvasti auki Jumalan taivaisiin.
Ja taivas odottaa vain lupaa
saada avata yhteys
Golgatan puulta alas
jopa kaikkein syvimmissä katveissa
oleviin ihmisiin.
Katseen kohottaminen
Puuhun Ripustettuun
Jumalan ainokaiseen Poikaan,
Jumalan Karitsaan,
joka antoi Henkensä meidän edestämme,
vaikuttaa meissä pelastavan uskon.
Tuosta hetkestä alkaen
me saamme elää Jumalan Pojan uskossa.
Se ei ole
meistä lähtöisin olevaa uskoa,
vaan Jeesuksen uskoa meissä.
Uskon perustana on se,
mitä Jumala on tehnyt.
Tästä uskosta voi elää vain se,
joka on saanut sen lahjaksi Jumalalta.
Uskonnon harjoittaminen
ei meitä pelasta.
Meidät pelastaa vain ja ainoastaan
Herra,
jos panemme luottamuksemme Häneen.
Kun kaikki oli täytetty
Jumalan pelastussuunnitelmassa,
repesi esirippu
Temppelin kaikkein pyhimmän edestä.
Ja myös
Temppelialueen pihalla ollut väliverho,
joka erotti pakanakansat Israelin kansasta
omaan erilliseen esipihaansa,
poistettiin.
Kaikille ihmisille on nyt avattu avoin yhteys
Kaikkein Pyhimpään saakka
siihen Jumalan kirkkauden läsnäoloon
ja Jumalan yhteyteen,
johon Jumala on ihmisen tarkoittanut.
Joh 7:37-39
Joh 3:3-16
Num 21:8-9