Kirjoittaja Aihe: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV  (Luettu 4145 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Annikka

• Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #45 : 07.05.19 - klo:13:01 »
Olli Jalosen kirjoittamia kirjoja en ole lukenut, vaikka Finlandia-palkinnon voittajat aina minua kiinnostavat.
Taivaanpallo voisi olla ihan mielenkiintoinen luettava, sehän kertoo pienestä pojasta.

Lainaus Kouvolan Sanomista:

Isätön, 8-vuotias Angus elää Saint Helenan saarella, jossa nuori Edmond Halley (1656—1752) oli käynyt tutkimusmatkalla. Hän oli opastanut merkkaamaan tähtiä ja laskemaan lintuja.

Älykäs poika oppii lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Hänen tiedonjanonsa on kyltymätön. Hän pohtii asioita ja ilmiöitä ja ponnistelee kohti yhä syvempää ymmärrystä.

Protestanttinen pastori ottaa pojan apulaisekseen etsiäkseen saarelta merkkejä Raamatun paratiisista. Angus kasvaa tiedon ja uskon ristivalotuksessa.

Äidin suhde pastoriin vie perheen vaikeuksiin: pikkuveli katoaa, ja Angusta uhkaillaan. Sekasortoa lisäävät salakatolilaisten vehkeilyt ja kuvernöörin talonpoikiin kohdistama vaino. Angus lähetetään salamatkustajana Lontooseen pyytämään apua Halleylta.

Huikea merimatkan kuvaus jakaa tarinan kahteen osaan. Se on siirtymä uuteen maailmaan, mutta myös uuteen aikaan. Lontoossa eletään jo valistuksen aamunkoittoa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #46 : 07.05.19 - klo:15:49 »
Olli Jaloseltakin olen lukenut kuusi kirjaa. Helpompilukuisia ovat Poikakirja ja Miehiä ja ihmisiä.
Taivaanpallon muistaisin oleva ns. sisarkirja 14 solmua Greenwichiin-kirjalle, kirjoitettu myöhemmin mutta käsittelee vanhempia aikoja. Greenwichin olen lukenut myös.

Ollin puolison  Riitta Jalosen pari kirjaa olen myös lukenut. Niistä Kirkkaus oli huikean hieno 'sairaskertomus'.

Nyt ei oikein lukeminen maita, onko silmieni syy vai tämän uuden kodin askareiden joita puuhailen mielikseni.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 08.05.19 - klo:09:12 »
Tämän päivän HS kertoo melko laajalti Olli Jalosen Taivaanpallon ja sitä seuraavan sisarteoksen synnyistä:

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006096850.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #48 : 09.05.19 - klo:06:01 »

Amos Oz: Juudas

On Israelin valtion syntyvaiheessa
Ben Gurionin aisapari
kunnes vastusti sotaa ympärysvaltioiden kanssa seurauksena luopijuus

Minäkin olen luopio
koska lopetin paikallisosaston
en siksi
vaan koska seuraajaa ei löytynyt

Juudas oli ainut oppinut
opetuslapsista
ja
viimeinen uskovainen
muut hylkäsivät

Hän hirtti itsensä
kun Jeesuksesta ei tullutkaan mitä hän odotti

Niinpä kirjassa
nostetaan oppineisuus arvoon
kuten minäkin
joka olen jättänyt opiskelun kesken.

Älkää, lapset, tässä
seuratko minua
tehkää loppututkinto

Jos kuitenkin
en jaksa ja --
sydän! sanoo
menen ja teen.
Tai sitten en.

>:( :-\ :) :) :'( :'( :102: :107: :109: :109: :eusa_angel: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_pray: :icon_biggrin: :icon_confused: :icon_cool: :icon_eek: :icon_exclaim: :icon_lol: :icon_rolleyes: :icon_sad: :icon_sad: :icon_surprised: :icon_wink: :kahvi: :001: :002: :003: :003: :017: :018: :023: :039: :039:

Amos Oz: Juudas – petturi vai opetuslapsista uskollisin  https://kirsinbookclub.com/kirjat/amos-oz-juudas-petturi-vai-opetuslapsista-uskollisin/

Seitsemännet juhlat Nivalassa :052:
5.-7.7.2019 järjestettävät juhlat ovat jo seitsemännet Nivalassa. Juhlien tunnuslause on Armossa avarassa.
Juhla-alue sijaitsee Kyösti Kallion koulun ja Kalliosaarentien välisellä kentällä - aivan kaupungin keskustan tuntumassa.

https://herattajajuhlat.fi/

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #49 : 09.05.19 - klo:09:48 »
Onko kukaan muu lukenut kolmiosaista Mauno Rosendahlin Herännäisyyden historiaa. Se kertoo aikakaudesta ennen Kareksen Heränneen kansan vaellus (5osaa). Kirja löytyi aikoinaan Helsingin kaupungin kirjastosta. Ihan mielenkiintoista luettavaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi