Kirjoittaja Aihe: Kasvit II  (Luettu 45632 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Kasvit II
« Vastaus #45 : 29.07.15 - klo:11:11 »
Eihän angervo? Ei, se olisi liian helppo. Angervo on vähän karvainen. Minkälainen kukka muuten on?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #46 : 29.07.15 - klo:11:34 »
Eihän angervo? Ei, se olisi liian helppo. Angervo on vähän karvainen. Minkälainen kukka muuten on?

Kiitoksia tiedosta. Nimittäin angervo se on. Luultavasti ruusuangervo tai ehkä loistoangervokin voi tulla kysymykseen. Kuninkaanangervokin on saman näköinen.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 29.07.15 - klo:23:03 »
Unohdin kysyä kasvipuristintani nimittäin tuumin koota kasveja nyt. Herbaario tuskin on tallessa sillä vanhukset siivosivat jokin aika sitten vinttikomeron ja silloin tietty kuuli kiinnostavia kommentteja. Kuulemma sisaren ja minun koulukirjat erotti oitis toisistaan samoin vihkot mutta ei niitä taidettu  säästää  :'(.  tavallaan tuli fiilis että olisikin ollut aika kiva ne pitää. Toisaalta missä?

Noh jos se puristin löytyisi olisi kovin hyvä. Se on isäni tekemä ja erittäin puristava.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #48 : 30.07.15 - klo:11:40 »
Minulle opetettiin, että kuivaavat paperit ovat tärkeät siinä litistysvaiheessa. Ja  oli vain levyt ja erähinen määrä tiiliskivejä painoiksi.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #49 : 30.07.15 - klo:16:52 »
Mitä kaikkia punamarjaisia kasveja/pensaita/puita voi näillä korkeuksilla tavata Joensuun Nepenmäessä lehtometsässä? Punaherukan tunnen ja uskoakseni terttuseljan. Molempia tuolla on. Näsiähän on aika pieni kasvi ja tyrniä täällä ei kasva paitsi jotkut yrittää sitä viljellä.

Näsiän marja on hyvin myrkyllinen ja myrkkymarja taitaa olla terttuseljakin. Kyllä ne räkätit tänään niitä marjoja oli syömässä, mutta ei se pieni pensas oikein puna-aronialtakaan vaikuttanut?

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #50 : 30.07.15 - klo:17:05 »
Seljan myrkyllisyydestä tai terveellisyydestä on ristiriitaista tietoa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #51 : 30.07.15 - klo:18:42 »
Metsäkuusamassa on punaiset myrkylliset marjat.
Lapsuudesta muistan ' paskamarjan'. Se ei tainnut olla selja joka on yleisin. Olisiko ollut taikinamarja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

• Vieras
« Vastaus #52 : 30.07.15 - klo:19:10 »
Seljan myrkyllisyydestä tai terveellisyydestä on ristiriitaista tietoa.

Käy Wikipedian mukaan ainakin kottaraiselle, joten miksipä ei räksällekin.

Metsäkuusamassa on punaiset myrkylliset marjat.
Lapsuudesta muistan ' paskamarjan'. Se ei tainnut olla selja joka on yleisin. Olisiko ollut taikinamarja.

Terttuseljaa on sanottu "paskamarjaksi". Tarkoitus on käydä huomenna tarkastamassa pensas uudestaan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #53 : 30.07.15 - klo:22:17 »
Minulle opetettiin, että kuivaavat paperit ovat tärkeät siinä litistysvaiheessa. Ja  oli vain levyt ja erähinen määrä tiiliskivejä painoiksi.

Kyllä. Sanomalehteä sai käyttää koska kaupungissa eli varatonta väkeä pääasiassa, mutta sanottiin että jos on varaa imupaperiin sitä sitten. Vieläköhän imupaperia myydään  :icon_eek:

Ja sitten, mikä paikka myisi tiiliskiviä kappaleittain?  Niitä todella moni taisi käyttää joskin kasvipuristimia taisi myös olla monen kodissa.  Olisiko niitä valmistettu poikien käsitöissä jossain kansalaiskouluvaiheessa? Siis nykyään yläasteella tai onko se taas yläkoulu. Silloin niitä tiiliä löysikin kun joka talvi paloi saarella yksi puutalo ja oli niitä tontteja ihan romukasana eli sen kun menit ja otit.

Minulla on jokunen painava kirja mutta ne eivät sittenkään ole aivan niin tehokkaita kuin olisi se puristin. Se oli todella hieno. On suuri harmi jos on kadonnut.

Sikälikin että isä teki sen itse ja sellaisilla esineillä on kasvava arvo silmissäni.
« Viimeksi muokattu: 30.07.15 - klo:22:23 kirjoittanut Leena »

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 30.07.15 - klo:23:14 »
Kun vain iskin sipulin multaan minulle kasvoi tyrmistyttävä ruusubegonia. Se on valehtelematta puolimetrinen, lehdet vuorenkilven kokoisia ja kukkaset lautasen. Niitä täytyy varoen tukea koska ovat painavia.

:icon_eek:

myyrä

• Vieras
« Vastaus #55 : 01.08.15 - klo:16:56 »

Terttuseljaa on sanottu "paskamarjaksi". Tarkoitus on käydä huomenna tarkastamassa pensas uudestaan.

Reitin varrella kasvaa parissa paikassa punaherukkaa ja monessa paikassa terttuseljaa. Puna-aroniaa siellä ei ole. Joku kumma aika iso ja vanha lehtipuu, jossa on punaiset lehdet, mutta ei yhtään marjaa. Sitten löysin vielä pienen tammen.

Kyllä näkyy jättipalsami leviävän vauhdilla. Maitohorsma sille pystyy pistämään kampoihin, mutta eipä paljon muut kasvit. On se kyllä kaunis kasvi jättipalsamikin. Saunioita on paljon samoin sitä yhtä keltaista hyvin yleistä kasvia - olikohan syysmaitiainen? Puna-ailakkia on vielä ja löysinpä ketoneilikkaakin. Kultapiiskun näköistä kukkaa on myös. Ehkä se olikin kultapiisku. Apilaa, nokkosta, takiaista, ohdaketta paljon on kasveja unohtamatta siankärsämöitä, niittykellukoita, vuohenjuuria, karhun- ja koiranputkia ja muitakin. Monet keväämmällä kukkineet eivät tietenkään enää kuki.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #56 : 01.08.15 - klo:17:06 »
^Täällä on alkanut kannusruohokausi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #57 : 03.08.15 - klo:15:25 »
Sisäkasvieni juuret on pureksittu poikki, kohta kai kaikkien.

Ne näyttävät terveiltä ja sitten yhtäkkiä horjahtavat ja jäävät käteen. Osaa voi koettaa juurittaa vesilasissa ja istuttaa puhtaisiin astioihin, mutta mikä höntiäinen mullassa myllää?

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #58 : 03.08.15 - klo:15:40 »
Leena, maallahan minä asuskelin pienenä. Sanomalehteä käytin, kuivattuakin. Imupaperi-käsite minua nyt viehättää ajatuksena. Olen tullut siihen tulokseen, että Peipporämeen turve toimi imupaperin tavoin, se estää veden virtaamisen reippaalla tavalla, vaikka olisi alamaatakin. Turvemaalla ojiin kasvaa nopeasti monenlaista vesikasvia ja sammalta. Toisaalta se on hyvä juttu, sillä kanalintujen pienet poikaset pääsevät matalasta sammaloituneesta ojasta pois.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #59 : 03.08.15 - klo:21:34 »
Leena, maallahan minä asuskelin pienenä. Sanomalehteä käytin, kuivattuakin. Imupaperi-käsite minua nyt viehättää ajatuksena. Olen tullut siihen tulokseen, että Peipporämeen turve toimi imupaperin tavoin, se estää veden virtaamisen reippaalla tavalla, vaikka olisi alamaatakin. Turvemaalla ojiin kasvaa nopeasti monenlaista vesikasvia ja sammalta. Toisaalta se on hyvä juttu, sillä kanalintujen pienet poikaset pääsevät matalasta sammaloituneesta ojasta pois.

Silloin kun kansakoulua käytiin toista vuotta aloitettiin mustekynällä kirjoittaminen, alkuun vielä niillä irtoteräisillä jotka kastettiin pulloon ja sillä paksulla pehmeällä paperilla kuivattiin tahrat. Sitä jaettiin arkki per oppilas. Se tosissaan imaisi tahrat ja sillä leikkiminen oli hulvattoman hauskaa mutta kiellettyä tietty koska se oli varmaan kallista.

Muistelen että olisin kuivannut niitä kasveja siten että kasvin ympäri tuli imupaperi ja sen jälkeen sanomalehti. Loppukesästä taidettiin mennä sanomalehdellä. Oma syyni, heitin pois rumannäköiset kuivatut kasvit kun en suostunut ymmärtämään, ettei niiden väri säily kuitenkaan entisellään.

Aika kiinnostava tuo imumaa myöskin  :).