Kirjoittaja Aihe: Sairauteni II  (Luettu 54674 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #90 : 10.09.15 - klo:12:49 »
Mt, teit hyvän työn monelle  :039: :icon_wink:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 10.09.15 - klo:13:47 »
Ah, siis Leenan näppis oli iPad-juttuja. Eli tavallinen fyysinen näppis ei mitä puolittunut, vaan näytöllä näkyi puolittunut näppis? Onko niin, että iPadilla kirjoittaminenkin tapahtuu sitä näyttönäppistä näppäilemällä?

Minun on kyllä pakko ruveta kehittämään sitä ergonomista näppistä joka ei ole malliltaan avainlauta, muuten tulee vielä paljon asiaa ja valitusta tähän ketjuun. Muutaman vähän pidemmän työpäivän taas tuntee ranteissaan. Näppiksen malli ja muoto on edelleen perua mekaanisten kirjoituskoneiden ajalta, vaikka ei tarvitsisi. Erikoislahjakkuuteni on yliherkkä tuntoaisti, jolla huomaan heti, jos jokin työasento on väärä, ja näppiksestä se hälytttää punaisella.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 14.09.15 - klo:11:50 »
Näin juuri, olisikin muistuttanut meren halkeamista jos olisi haljennut fyysinen näppäimistö, tässä on puolensa, myös huonot. On jatkuvasti sormenjälkinen, ja sormenpäät ovat koetteella mutta ranteensa saa kyllä itselle sopivaan asentoon ja jotenkin näppäimetkin halki. Sitten ne ovat niin pienet kuin älykännyssä jollaisen olen siis nähnyt.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 14.09.15 - klo:14:56 »
Onhan sitä fyysisestikin halkeavia näppiksiä:

Tuollaista olen vähän harkinnutkin, näppisperäisiä vaivojani helpottamaan. Olisin käynyt kesän Helsingin-reissullani koenäppäilemässä, mutta enpä löytänytkään myymälää, jossa niitä on joskus ollut. Kalliimpi näppis on vähän kuin kengät, ei huvita ostaa jostakin verkkokaupasta kokeilematta miltä tuntuu. Tuossakan ei muotoilu ole vielä kyllin radikaalisti lautamallista eroava, mutta askel parempaan suuntaan kumminkin.

Nyt kun mobiiliälylaitteiden näppiksiä nuoriso jo käyttää peukaloilla, niin ehkä kohta hyväksytään se, että fyysisessäkin näppiksessä peukalon toiminnot sijoitetaan enemmän pinsettiotemaisesti. Ja kun ihmisellä usein on kaksi peukaloa niin keksitään näille kummallekin oma käyttönsä, sen sijaan että nyt kummallakin tehdään vain välilyöntiä (ja me nörtit kurkotetaan alt gr -näppikselle oikealla; se on muuten tosi tarpeellinen ja tosi pahassa paikassa).

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #94 : 25.09.15 - klo:17:34 »
Kompastuin joku viikko sitten rappusissa ja löin polveni. Ei se silloin ollut kovin kipeä, mutta siitä pitäen siinä on ollut pikkukolikon kokoinen alue, jota kevyestikin painamalla saa aikaan repivän polttavan joskin pinnallisen (siis ihoon rajoittuvan) kiputuntemuksen paljon laajemmalle. En siis voi kontata tai polvistua. Olisiko joku hermo jotenkin nyrjähtänyt?

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 25.09.15 - klo:17:43 »
Kompastuin joku viikko sitten rappusissa ja löin polveni. Ei se silloin ollut kovin kipeä, mutta siitä pitäen siinä on ollut pikkukolikon kokoinen alue, jota kevyestikin painamalla saa aikaan repivän polttavan joskin pinnallisen (siis ihoon rajoittuvan) kiputuntemuksen paljon laajemmalle. En siis voi kontata tai polvistua. Olisiko joku hermo jotenkin nyrjähtänyt?

Onneksi hermo harvemmin nyrjähtää, mutta ollapa se polvi lähempänä nähdäkseni kohdan. Aika usein kun ihminen ei voi kontata tai polvistua on hän loukannut jomman kumman nivelkierukkansa, yleensä keskellä ei sivulla olevaa. Vammamekanismi ei ole aivan semmoinen. Tuo vaikuttaa kuin olisi isketty lumpioon. Koska polvi on elimistön mutkallisin kohta menisin näyttämään sitä herkemmin kuin jotakin muuta paikkaa.  Kaikki liikerajoitukset ainakin jos eivät äkkiä häviä ovat pahasta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 25.09.15 - klo:20:23 »
Tämä vaurio on lumpiota alempana. Ei aiheuta liikerajoitusta muuten kuin että ihoon sattuu jos sille laskee painoa.

Joskus ennenkin tullut polveen kompastumisen seurauksena samantapaista (en muista kumpaan), mutta se oli silloin puutumisen tunnetta säären yläosassa. Kesti monta kuukautta kunnes meni ohi. Tämänkertainen vaurio haittaa elämää enemmän.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 26.09.15 - klo:22:06 »
Tämä vaurio on lumpiota alempana. Ei aiheuta liikerajoitusta muuten kuin että ihoon sattuu jos sille laskee painoa.

Joskus ennenkin tullut polveen kompastumisen seurauksena samantapaista (en muista kumpaan), mutta se oli silloin puutumisen tunnetta säären yläosassa. Kesti monta kuukautta kunnes meni ohi. Tämänkertainen vaurio haittaa elämää enemmän.

Siinä on alla myös semmoinen pehmitystyyny, bursa, ja tietysti sinne tänne monin paikoin sidekudosta, tuossa muun muassa. Kuten totesin niin polvi on niitä kohtia elimistössä ja juuri tukirakenteissa joita en pitkään seurailisi tietämättä että vaiva on harmiton ja menee todella seurailemalla ohitse. Usein riittää tieto ettei sattunut mitään vakavaa, vaan juttua voi seurailla.

Noin vuosi sitten tulin pimeällä kotiin ja oikaisin Rautatientorin kulmasta jossa oli rempattu ratikkapysäkki. En ollut kulkenut juuri siitä ikinä, ja porras olikin korkeampi kuin tajusin, olin ajatuksissani ja kompastuin ja tietty oikealle polvelleni. Se turposi ja sitä särki, muttei mitään mystistä. Silloin hoitelin sen polvituella jota pidin yöllä sillä öisin ihminen liikkuu paljon ja hallitsemattomasti, ja Buranaa söin. Pahimpana aikana päivälläkin oli side, mutta löysemmällä. Välillä sen piti antaa olla ilman.

Noilla pääsee tietty jokainen alkuun, vähän outo tuo on, jos kipua on kiertäessä lonkkaa niin että polvi on koukistettuna, polvessa siis, on räpsähtänyt nivelkierukka. Vetolaatikkotestiä on vaikeaa koettaa itse, eli kokeilla kuin lipastolaatikkoa liikkuuko, polvi ei saisi sillä tavoin olla liikuteltavissa. Sen jo tietääkin että jos ne kuopat lumpion molemmin puolin katoaa on polven sisällä kudosnestettä tai verta enkä ehdota odotella silloin.

Parempi on korjata polvi kuin hankkia tekonivel myöhemmin. Vaikka kyllähän mutkikkaaseen kohtaan harmitontakin sattuu.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 27.09.15 - klo:07:27 »
Tietoa avokadon terveysvaikutuksista. Hyvää sydämelle, silmille ja iholle:

http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1443152341319.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #99 : 28.09.15 - klo:10:15 »
Kaksiviikkoinen kurkkukipu ja kuumeilu ei taas lähde hellittämään. Tietäisipä pitäiskö vetää luunsa lääkärille, on joskus tulehdusarvot yllättäen nousseet.  Vai jaksaisiko sitä.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 28.09.15 - klo:10:36 »
Pyydä homekoira apuun, saatat asua hometalossa.

Minulla syynätään tänään taas silmä ja näkökyky silmäpolilla. Sen tekee ihminen, ei koiratohtori. :icon_rolleyes:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 28.09.15 - klo:11:02 »
On myös tauteja, jotka tarttuvat eläimistä ihmisiin. Jänisruttoa on muissakin kuin jäniksissä ja kaniineissa.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #102 : 28.09.15 - klo:12:13 »
Kaksiviikkoinen kurkkukipu ja kuumeilu ei taas lähde hellittämään. Tietäisipä pitäiskö vetää luunsa lääkärille, on joskus tulehdusarvot yllättäen nousseet.  Vai jaksaisiko sitä.

Riitta-Mummi on oikeassa tuon home-ongelman suhteen. Se on suurin alakerrassa.  Toisekseen hotamasi eläimet ovat voineet tuoda tauteja kuten myyräkuume, salmonella jne. Eläimien terveyspalvelut ovat huonommat kuin meidän kunnalliset. Minulla on tarkastus huomena, ja sellaisia ei eläimillä ole.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #103 : 28.09.15 - klo:14:06 »
Yllättävä sivuoire on lääkkeen kortisonini aiheuttama käheys.
Ryhdyt rokkipaapaksi käheine ääninesi. Minä ryhdyn tuottajaksi.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #104 : 28.09.15 - klo:15:48 »
Silmäni oli taas parempi. Kolmatta pistoa ei tähän satsiin tule. Makulassa ei ollut turvotusta, eli nesterakkuloita, nyt. Kontrolli kahden kuukauden päästä.

Aikaa näissä käynneissä kuluu 2- 3 tuntia matkoineen ja palatessa on pupillit laajentuneet tai piston jälkeen kipeä, mutta tämän kestää ja kärsii mielellään kun näkökyvystä on kysymys.
Näkö on tärkein aisteista, sanoo Mestari Eckhart.