Rupesin tässä ihmettelemään, mitä lakisääteiseen työterveyshuoltoon oikein kuuluu. Pitäisi kai meilläkin olla
työterveyshuollon toimintasuunnitelma? Ja olisiko minut pitänyt työsuhteen alussa järjestää
terveystarkastukseen? Tässä on vielä sekin, että näin vuokraduunarina en tiedä, että jos vastaus jompaankumpaan on "kyllä", niin onko järjestysvelvollinen se firma, joka minua antaa lainaksi, vai se, joka ottaa. Tai onko sillä väliä, koska ensinmainittu on jälkimmäisen tytäryhtio tjsp.
Haluaisin kyllä käydä syynissä, tai olisin halunnut jo heti alkuun, kuten kaikissa aikaisemmissa vakituisemmissa työpaikoissani olen käynyt. Vaan kukaan, jolta kysyin, ei oikein tuntunut tietävän, pitääkö niin tehdä tai onko minulla oikeus. Nykyistä työterveyttäni olen rasittanut vain yhden unilääkereseptin verran.
Terveyskeskuksista kuulemma käännyttävät työterveyteen kaikki, joilla sellainen sattuu olemaan. Vaan eihän työterveyshuollon ole mikään pakko hoitaa työhön liittymättömiä, sitä haittaamattomia vaivoja? Minulla järsii lupus naamaa ja tuntuu että alkaisin tarvita siihen jotain troppia, mutta ei se työntekoa estä tai työnteosta pahene. Päinvastoin, hyvä vain että istun sisällä kaiken päivänvalon ajan. Eli mitä se työterveydelle edes kuuluisi?