Kirjoittaja Aihe: Sinä olet syntinen, joten sinun pitää olla hiljaa  (Luettu 25027 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Sinä olet syntinen, joten sinun pitää olla hiljaa
« Vastaus #60 : 29.01.16 - klo:17:47 »
Kai sitä sopii harjoittaa suvaitsevaisuutta ja todeta tästäkin teemasta jääneen kai sitten jotain sanomatta.

Jäikö?
No niin kai sitten kun esille kaivettiin. Enhän minä aina ole samaa mieltä Sepposin kanssa mutta kun tuo perustelu oli jo niin hyvä. Niin niin, keskustelu jatkukoon.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #61 : 29.01.16 - klo:18:19 »
En tiedä liittyykö tänne?
Tuli vaan mieleen...
Mikä meidät pistää hiljaisiksi ja vetäytymään syrjään?
Täsmällisemmin kuin "syntisyys"

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #62 : 29.01.16 - klo:19:31 »
Jatkan vähän tuumailuani...
Kai ihmisellä on tarve ja halu olla näkyvä ja huomattu, huomioitu?
Mikä sitten on syynä sitten siihen että halutaan olla näkymätön, laittaa pää pensaaseen?
Häpeä varmaankin...ja tämä lienee henkilön oma kokemus, tunne, reaktio?
Lyödäänkö me toisiamme lyttyyn sillä tavoin, että tarve tulla näkymättömäksi johtuukin
muista eikä itsestäni?

Enpä tiedä mitä täällä on aiemmin keskusteltu, enkä jaksa kaivaa...

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #63 : 29.01.16 - klo:20:38 »
Häpeä kai syntyy siitä, että kokee olevansa näkymätön läheisilleen. Kukaan ei näe eikä kuule. Siitä kai oppii, ettei kannata yrittääkään olla kenenkään silmissä.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #64 : 29.01.16 - klo:20:48 »
Häpeä tulee kontaktiyrityksen torjumisesta... ei niin vihaisesta sellaisesta, sillä tiuskaisusta tietää ainakin tulleensa huomatuksi, mutta siitä että toinen jatkaa tekemisiään kuin ei huomaisikaan.

Ja kun se on kerran tarttunut, se aktivoituu herkästi.

Mutta kai se voi tulla siitäkin, että joutuu (toistuvasti) julkisesti nolatuksi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #65 : 30.01.16 - klo:16:07 »
Kun joutuu syrjään syystä tai toisesta, tai siis kun oma kokemukseni on sellainen...
Koen aika pahana itselläni juuri tuon että olen hiljaa ja vetäydyn sivuun.
On taistelun paikka että pystyn omistamaan anteeksiantamuksen ja armon kohdalleni
ja pyrkiä olemaan oma itseni, sellainen miksi Jumala on minut luonut.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #66 : 01.02.16 - klo:01:05 »
Jatkan vähän tuumailuani...
Kai ihmisellä on tarve ja halu olla näkyvä ja huomattu, huomioitu?
Mikä sitten on syynä sitten siihen että halutaan olla näkymätön, laittaa pää pensaaseen?

Kyllä ja ei.

Yleensä oletetaan että ihminen tahtoo hinnalla millä hyvänsä tulla huomatuksi.
Olen tätä hyvin paljon miettinyt.
Mistä siis tulee omalta, hyvältä tuntuva halu elellä siinä pensaassa kokonaan ja katsella ohikulkijoita?

Ja vielä siten että on onnellinen pensaassa?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #67 : 01.02.16 - klo:07:46 »
Ihminen on kimuranttinen otus. Koulussa opetin pukeutumisestakin kuvallisena viestinä. Nuorisomuotia voisi kärjistäen nimittää pyrkimykseksi erottua joukosta samalla tavalla kuin kaikki muutkin, olla yksilöllinen, mutta ei poikkeava. Kai sen voisi ilmaista niinkin, että haluamme kuulua yhteisöön, mutta emme laumaan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #68 : 01.02.16 - klo:09:39 »
Ihminen on kimuranttinen otus. Koulussa opetin pukeutumisestakin kuvallisena viestinä. Nuorisomuotia voisi kärjistäen nimittää pyrkimykseksi erottua joukosta samalla tavalla kuin kaikki muutkin, olla yksilöllinen, mutta ei poikkeava. Kai sen voisi ilmaista niinkin, että haluamme kuulua yhteisöön, mutta emme laumaan.

Yhteisö saattaa hengissä pysymisen tähden olla joskus välttämätön ja ehkä tulee jälleen olemaan. Tuo erottua joukosta oli aina niin että tahdoin sulautua joukkoon ja olla mahdollisimman samanlainen.

Toisaalta tiesin jo tuosta epilepsiasta eiväthän toiset sillä tavalla kouristele kuumeetta. Kaikki mikä kiinnitti huomiota johtui äkkiä siitä ja oli vihattavaa. " Taiteelliset taipumukset" olivat jotakin jota inhosin sananakin. Vanhemmat kai toivoivat että minulla olisi siis jotakin josta repiä leipä joten menin nurkan taakse itkemään aina jos niin väitettiin  :repee2:  Käsitin ne oireeksi jota itse häpesin äärettömästi. Kautta elämän ns taideammatit ovat tylyttäen olleet pelkästäänammatteja, sillähyvä.

Olen paljon ajatellut Lapsi Kahta joka ei siedä hiuksiinsa koskemista. Lapsena hänellä oli pitkät korkkiruuvikiharat joihin jokainen hyökkäsi kiinni nykimään ja loukkaantuikin,  kun hän itki. Ne piti lopulta leikata pois eikä  enää erottunut joukosta. Siis hän on aikuinen, eikä sitä tukkaa saa hipaista. Kai se oli jotain kamalaa ja pelottavaakin, vieraat ihmiset lepertävät jotakin sekavaa ja käyvät kiinni.

Aika tavalla taitaa riippua siitä millä iällä tai miten itse tulkitsee erilaisuuden. Se saattaa johtaa siitä laumasta ulossulkemiseen, jonka me muodostamne varsin usein, emne ryhmää, ja erilainen on pelottava poissuljettava jne. Eläimet tappavat itse laumojen albinoja ja muita jotka saattaisivat vaarantaa kaikki ja ryhmä taantuu nopeasti.

Eino Leinon runossa sanotaan:  Jos joku on ylempi muita, sen he iskevät iäksi. Jokun mielestä korkkiruuvikiharat olisivat ylempi muita.

« Viimeksi muokattu: 01.02.16 - klo:09:46 kirjoittanut Leena »

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #69 : 01.02.16 - klo:09:53 »
Jos me ollaan niin syntisiä ja pahoja, että vapaaehtoisesti väistymme syrjään, olemme
hiljaa...annamme toisten tehdä hommat, ottaa vastuu...itse vaan olla löllötämme ja
odotamme että meitä palvellaan...
Tämä siis miehille osoitettu....kääääk!!!!

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #70 : 01.02.16 - klo:10:06 »
Jos me ollaan niin syntisiä ja pahoja, että vapaaehtoisesti väistymme syrjään, olemme
hiljaa...annamme toisten tehdä hommat, ottaa vastuu...itse vaan olla löllötämme ja
odotamme että meitä palvellaan...
Tämä siis miehille osoitettu....kääääk!!!!

Eeeeeei, olkoon nyt miehille tai naisille, vapaaehtousesti väistyminen on kyllä ollut seurakunnassa  vaikenevain naisten osana.

Muuten hyvin textattua, kyllä. En itsekäön käsitä kaikin ajoin että juuri syntisyyden tähden pitäisi liueta taustaan, vielä jättää vastuukin toisille, ei.

Saadaan vaiteliaita seuroja siinä tapauksessa, eihän tohdita edes virttä aloittaa, siinä saattaa olla sanoja joilla toisen mieli pahoittuu ja tulee ajatus että tuo tuossa minun syntisyyteni kimppuun taas on käymässä senkin variseusvaris, olis laulamat kun ei edes osaa ja aloittaa aina liian korkealta/matalalta sitäpaitsi.

On  puuroni kypsää, sen syön ja diililleni sanon missä pikku iili hjän vastas uhuh?

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #71 : 01.02.16 - klo:11:57 »
Joo, Leena, tuttua tekstiä...
Eli, näen että puuttuu terve itsetunto, vapaus ja rohkeus olla ja elää omana itsenään!!
Saadaan kiittää Jumalaa siitä että on minusta tällaisen luonut, yksilöllisen!

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #72 : 01.02.16 - klo:12:16 »
Saadaan vaiteliaita seuroja siinä tapauksessa, eihän tohdita edes virttä aloittaa

Noinhan kveekaritkin kokoontuvat. (Ja vieläpä kutsuvat toisiaan ystäviksi...)

Itse en ole niissä kekkereissä ollut paikalla, mutta oletan että voi olla ihan hyväkin vain olla möllöttää yhdessä hiljaa. Joskus muulla porukalla tullut sitä harrastettua, ja sitähän tekevät myös märehtivät lehmät.
« Viimeksi muokattu: 01.02.16 - klo:12:21 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #73 : 01.02.16 - klo:13:14 »
Noinhan kveekaritkin kokoontuvat. (Ja vieläpä kutsuvat toisiaan ystäviksi...)

Itse en ole niissä kekkereissä ollut paikalla, mutta oletan että voi olla ihan hyväkin vain olla möllöttää yhdessä hiljaa. Joskus muulla porukalla tullut sitä harrastettua, ja sitähän tekevät myös märehtivät lehmät.

Niinno retriiteissä ollaan yhdessä hiljaa koko viikonloppu. Jossakin vaiheessa aloin pohdiskella, ovatko nämä sittenkin aikuisten viikonloppuleirejä joissa on vain sovittu ettei puhuta kun rupesi pukkaamaan kaikkea missä hiljaisuudella ei ollut roolia ja yhtä laukkaa sai lentää sessiosta toiseen, niin että oikeasti väsyin ja helpotuin kotiinpääsystä.

Mutta vn taisi puhua muusta.

Aina löytyy jokin poikkeuksenpoikkeus,  jossa niin kuuluukin jne. Keskustelu saattoi enemmän kysellä mistä syistä arjen tallaajat ja muut kuin kveekarit vaikenevat, kun sellaisesta ei ole sopimusta. Kyllä kveekarikin puhuu, joskin niissä hetkissäs kuuntelee sisäisiä ääniä.

En pidä miniretriiteistä, kaksi tuntia, järjestän kotona päivittäin siilin seurassa.miksi suotta lähteä johonkin, kaksi naista koolla?  :003:

Pidin äärettömästi niistä vanhanaikaisista retriiteistä. Ei maalattu, kirjoitettu yhdessä runoja, keskusteltu peräti,    pidettiin vain hetkipalvelut ja yksi virikepuhe, kolme minuuttia.

En niissä väsynyt vaan virkistyin ja oloni oli hyvä. Niissä aika todella katosi, kerran unohduin kappeliin niiden hetkipalvelusten koko väliksi.  Mietin muuan seikkaa ja saatoin hieman rukoilla. En muista varmaksi. Totesin sittemmin kuinka paljon enemmän olisi vähän kuin paljon. Parhain oli pidempi milloin sai järjestettyä vaikka jonkin pääsiäisen tai muiden pyhien avulla

Olen tietoinen niistä ignatiaisretriiteistä. Jos ohjaajaksi osuu hyvä kokenut rauhallinen, liikaa  yrittämätön,  elän nyt aikaa johon sellainen soveltuisi, ehkä. Viikko vain retriittiä, ja hetkipalvelut ja hengellinen ohjaus. Kyllä saattaisin kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 01.02.16 - klo:13:18 kirjoittanut Leena »

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #74 : 01.02.16 - klo:13:24 »
Mutta vaieta koska ei rohkene avata sanaista arkkua, tai koska ajattelee ettei saisi, että nolaa itsensä, se tuntuu ikävältä. Tai erilaisuuden pelko tai hinku olla juuri kuin toisetkin, jos nämä kasvavat suureen mittaan, niitä tulee mietittyä  :eusa_think:  aivan riippumatta siitä, että toisinaan sovitaan oltavan vaiti.