Kirjoittaja Aihe: Painonhallinta, karppaus ja sellainen  (Luettu 24007 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
Vs: Painonhallinta, karppaus ja sellainen
« Vastaus #45 : 18.06.12 - klo:10:22 »

Seppos tietää, Pena taitaa tietää.

🇫🇮

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #46 : 18.06.12 - klo:11:02 »
Varmasti olet osin oikeassa, mutta tämä on irlantilaisten oma kertomus asiasta ja tarkoittaa sitä, että saarella olisi ollut ruokaa nälänhädästä huolimatta. Vehnää viljeltiin vain maan eteläosassa ja muualla perunaa, joka on edelleen tärkein ruokakasvi saarella. Hommahan purkautui sillä, että irlantilaiset muuttivat sankoin joukoin Amerikkaan.

Onhan sitäkin ihmetelty jälkikäteen, miksi sienet, marjat ja kalat eivät kelvanneet pettua jyrsiville suomalaisille.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 18.06.12 - klo:19:03 »
Leena, alkuperäiseen kysymykseesi: Jos esim. koomassa olevia ihmisiä voidaan pitää hengissä pelkällä suonensisäisellä ravinnolla, niin miksi ei ihminen eläisi myös sopivalla vitamiini- ja hivenaine- yms. annostuksella ja rahkalla. Niin ja vettä varmaan tarttis myös. Ainakin teoriassa. :-) Itse mietin joskus, eläisikö sitä pelkillä perunalastuilla, jos nuo vitamiiniasiat olisivat kunnossa...

Mutta mähän olen siis maallikko näissä asioissa, joten sulla itselläsi varmasti on oikeasti paremmin tietoa. :-)

Mutta viisas maallikko!  Plärätessäni rahkan sisällystä totesin että tässä on varsin paljon terveyttä ylläpitävää! 

C-  B-  lisät ja talvella nykyiällä D tarvitsen joka tapauksessa, sillä kuulun siihen väestönosaan joka saa sen 10- 20 kuumeista infektiota vuodessa. Vitamiinien merkityksestä yhä kiistellään mutta eräs ongelma on etten ole tutkimuksessa törmännyt sellaiseen valikoivuuteen jossa vitamiinilisää käytettäisiin kaksoissokkona tälle ryhmälle.  Kuitenkin tuo infektiuoalttius noidattaa gaussin käyrää. 

Siinä luuulen luonnonvalinnankin tehneenn tekosiaan ennen;  nuo tulehdusherkät kuolivat pois ennen kuin siirsivät perimäänsä joihinkin lapsuusajan tauteihin joista vahvemmat selviytyivät.  Itse sain ipanana hurjia kuumeita, mutta sisko vasta outo kapistus oli.  Hän sai aina suoraan jälkitaudin. Vesirokosta vyöruusun, sikotaudista aivokalvontulehduksen, lisäksi silloin sairaalassa todettiin ettei hänen verensä hyydy kuumeisena. Senkkaa otettaessa reikä pulputti kuin suihkukaivo. Sanoivat vain että älkää jättäkö yksin kuumeisena.

Sain monta vapaapäivää sillä se joka koulusta kotiin jäi olin tietysti minä jo aika nuorena.  Peiliin puhelimen päälle oli teipattu ambulanssin numero, sitten vanhempien, eli ensin amppari ja sisko siihen, sitten tieto vanhempien kouluun.  Olin nii-in urheaa, mutta kyllä minä aina pelkäsin.  Vanhemnat soittivan minun luokanvalvojalleni ja selittivät miksi olen poissa. 

No tämä taisi mennä hieman sellaisten puolelle.  Minun nähkääs pitäisi tehdä juhannussiivousta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #48 : 18.06.12 - klo:19:47 »
Jos esim. koomassa olevia ihmisiä voidaan pitää hengissä pelkällä suonensisäisellä ravinnolla, niin miksi ei ihminen eläisi myös sopivalla vitamiini- ja hivenaine- yms. annostuksella ja rahkalla. Niin ja vettä varmaan tarttis myös.
Ajattelisin, että ne koomapotilaat tyypillisesti sijaitsevat sairaaloissa, joissa heidän vointiaan koko ajan tarkkaillaan, otetaan verikokeita ym., jolloin ravitsemusta voidaan tarpeen mukaan heti säätää. Tähän ei ehkä kotioloissa ole mahdollisuutta? Sitten ehkä kotioloissa on vaikea hankkia niin perusteellinen ravinto-opin tietämys, että onnistuu sekoittamaan itselleen oikeanlaisen cocktailin. Sitäkin mietin, miten ruoansulatuskanavan toiminnalle käy. Jos ravinto saadaan kokonaan suonensisäisesti niin ehkä ongelmaa ei ole, mutta jos jotain tulee suunkin kautta, niin mites tuo suolisto, tarvitsisiko se kuitenkin jotain kuitua tms. prosessoidakseen tavaran kunnolla? En tiedä.

Uskotteko, että ihmisen oma kroppa kyllä tietää, milloin jostain ravintoaineesta on puutetta, ja alkaa vaistomaisesti himoita ruokia, joissa sitä on paljon? Tai vastaavasti liikasaannin kohdalla tulee stoppi. En oikein ole varma. MItähän noissa perunalastuissakin muka on sellaista, jota kroppani oikeasti tarvitsisi? Ajattelin, että voisiko rahka-pilleridiettaaja tuollaisen mekanimsin avulla kuitenkin pysyä terveenä - rahkan sijaan vain jossakin vaiheessa alkaisikin ruokahalu kohdistua vaikka herneisiin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 18.06.12 - klo:23:28 »
Onhan sitäkin ihmetelty jälkikäteen, miksi sienet, marjat ja kalat eivät kelvanneet pettua jyrsiville suomalaisille.

Leipä on ollut hyvin tärkeä eväsruoka. Metsätöissä ja muutenkin kotoa etäämmällä töissä ollessa leipä on ollut kätevä ruoka kuljettaa mukana. Matkan teko on ollut hidasta, joten vähänkään pidemmästä matkasta ei olla kesken päivän lähdetty kotiin syömään.
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #50 : 19.06.12 - klo:00:34 »

Eivätkö ne sitten kelvanneet? No joo, Länsi-Suomessa sieniä kai on vieroksuttu, eikä idässäkään ole kaikkia lajeja kerätty. Sienestyshän vaatii myös taitoa, jottei henki lähde.

Luulisi, että petunjyrsijöillä on ollut puutetta ihan kaloreista, ja jotain marjoja ja varsinkin sieniä pitää syödä aika tolkuttomia määriä, ennen kuin niitä saisi tarpeeksi. Ei pettukaan mitään kovin energiapitoista ole, mutta on siinä vähän enemmän kuin marjoissa ja varsinkin sienissä, tämän sivuston mukaan 82 kCal/100 g, kun puolukassa vain 39 kCal. -Pitäisi kyllä varmaan ottaa huomioon myös keruun ja/tai valmistuksen vaatima energiankulutus. Särjessä on sitten Finelin mukaan jo 117 kCal/100 g.

Löytyipä tämmöinen pula-ajan ruokahuoltoa käsittelevä väitöskirja, mutta se on taidettu rajata vähän toisin (käsittelee enemmän viranomaistoimia kuin sitä mitä ihmiset oikeasti söivät).
« Viimeksi muokattu: 19.06.12 - klo:00:46 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #51 : 19.06.12 - klo:14:05 »

Uskotteko, että ihmisen oma kroppa kyllä tietää, milloin jostain ravintoaineesta on puutetta, ja alkaa vaistomaisesti himoita ruokia, joissa sitä on paljon? Tai vastaavasti liikasaannin kohdalla tulee stoppi. En oikein ole varma. MItähän noissa perunalastuissakin muka on sellaista, jota kroppani oikeasti tarvitsisi? Ajattelin, että voisiko rahka-pilleridiettaaja tuollaisen mekanimsin avulla kuitenkin pysyä terveenä - rahkan sijaan vain jossakin vaiheessa alkaisikin ruokahalu kohdistua vaikka herneisiin.

Ei, elimistö ei ikävä kyllä ole niin tarkasti informatiivinen. Ihminen haluaa rasvaa ja sokeria joka muuntuu nopeasti ja helposti varastorasvaksi, sillä aikaisemmin on ollut tarkoituksenmukaistya kerätä vararavintoa.  Tuota sokerin ja rasvansyömisvaahtoilua joidenkin iäkkäämpien kollegojeni keskuudessa olen kummastellut, sillä maksan tehtävä on huolehtia siitä, että varastorasva pilkotaan jälleen, glykosyloidaan muotoon njota erityisesti sokerilla käyvä keskushermosto tarvitsee.  Ihmisruumis (en totu tuohon "kehoon")  on ihmeellinen ja maksa sen elimistä eräs kummimmista, se kun hoitaa myrkkykäsittelyn, poiston, sokerien tuotannon...  aivot pitävät puoliaan, ne huolehtivat siitä että rasvan mentyä hajotetaan sitten lihaksia jotta polttoainetta on. Ajatelkaa keskitysleirejä.  Luurangonlaihat ymmärsivät käskyt, kokivat mitä erilaisimpia tunteita, ajattelivat, toivoivat...    Mutta kasvavalle lapselle tuollainen jättää jälkensä. 

Ravintoa ei anneta suoneen, sokeriliuoksia lukuun ottamatta, vaan nenä-mahaletkulla.  Esimerkiksi ALS-potilaat jotka eivät enää voi itse niellä, ovat kotona, josta käsin häneltä voidaan joitakin arvoja seurata, mutta niitä nenämahaletkuruokia ei sekoiteta erikseen päivittäin suinkaan.  Anemia tietty on aina informatiivinen, samaten elektrolyytit, kaliumin putoaminen liian alas on erittäin vaarallista, samaten natriumin. alsiumarvojen heittely viittaa lähinnä lisäkilpirauhashäiriöön - on tavattomasti muuta, josta vitamiini-  ja elektrolyyttihäiriöt kielivät, kuin sopiva ravinto.

Erävaelluksella olen sata kertaa huomannut, kuinka elimistö aistittavasti alkaa käyttäytyä ravitsemuksen ja ra<svanpolton kanssa toisin, eli tuo maksan glykosylaatiosysteemi aktivoituu... sanokoon kuka vain miten vain, niin se on.  Eka päivä menee kuin vanhoilla sapuskoilla, toinen on aina reissun raskain, kolmas, yllättäen, kevenee, ja siitä eteenpäin menee ihan ok. Kerran hieman alikuntoisena käytiin Sokostilla vain ja ihmettelin palatessaa mitä me on syöty kun siviilit ei mahtuneet ylle, farkut täytyi kiinnittää rinkan lisäremmillä.  Opas lohdutti ja sanoi että varro huomiseen, turvotusta se vain on, ja olikin. Kuviosta myöhemmin näen että olen ihan pöhöttynyt - silmät melkein kiinni muurautuneet Sokostin huipulla.   Outoa.  Saatoin juoda liian vähän.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #52 : 20.06.12 - klo:10:52 »

Keväästä 2011 -siis reilussa vuodessa - minulta on tippunut painoa 14 kiloa. Heti alusta tuosta lenkkeilin pari tuntia joka ikinen päivä. Niin tein eilenkin. Ja teen myös tänään. Mutta myös: lähtökohtaisesti en ole viime syksystä lähtien syönyt jäätelöä, en juonut limonadia, enkä ole laittanut kahviini sokeria. Puuron pistelen nykyään ilman sokeria. Pullaa saan syödä vain sunnuntaisin.

Pieniä ja ohimeneviä poikkeuksia olen itselleni sallinut sokerittomuuden suhteen, mutta kuten sanottu lähtökohtaisesti ja pääasiassa olen nyt sokeriton.

Miksi kaikki tuo: veren sokeriarvot olivat ikävästi kohollaan mittauksessa vajaa vuosi vuosi sitten. Siis näin: lääkärini on kieltänyt minulta sokerin. Itse hän kyllä sitä syö. :kahvi:

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #53 : 20.06.12 - klo:11:05 »

Keväästä 2011 -siis reilussa vuodessa - minulta on tippunut painoa 14 kiloa. Heti alusta tuosta lenkkeilin pari tuntia joka ikinen päivä. Niin tein eilenkin. Ja teen myös tänään. Mutta myös: lähtökohtaisesti en ole viime syksystä lähtien syönyt jäätelöä, en juonut limonadia, enkä ole laittanut kahviini sokeria. Puuron pistelen nykyään ilman sokeria. Pullaa saan syödä vain sunnuntaisin.

Pieniä ja ohimeneviä poikkeuksia olen itselleni sallinut sokerittomuuden suhteen, mutta kuten sanottu lähtökohtaisesti ja pääasiassa olen nyt sokeriton.

Miksi kaikki tuo: veren sokeriarvot olivat ikävästi kohollaan mittauksessa vajaa vuosi vuosi sitten. Siis näin: lääkärini on kieltänyt minulta sokerin. Itse hän kyllä sitä syö. :kahvi:

Aiemmin diabetesta hoidettiin ruokavaliolla, mutta nykyisin lääkkeillä. Valitettavasti ruokavalio on tehokkaampi ja paljon terveellisempi tapa hoitaa sitä. Minulla ainakin toimii erinomaisesti lääkärin ohjauksessa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 20.06.12 - klo:21:18 »

Eihän noin makee kaveri mitään lisä sokeria tarvitse.  :icon_wink:
Pyryharakka

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #55 : 20.06.12 - klo:21:38 »
Minun mieltäni vaivaa eräs hyvä ystävä, jolla on runsaasti ylipainoa ja sen aiheuttamia sairauksia ja vaivoja. Puhumme usein ruuasta ja sairauksista. Yritän aina puhua terveellisistä ruuista ja vähän rohkaista terveellisempään suuntaan. Mieleni tekisi sanoa, mitn huolissani olen hänen terveydestään ja tulevaisuudestaan, muuta en uskalla.
Hänellä ei ole autoa käytössään. Kauppaan ja palvelujen ääreen on matkaa ja pyötäilykin alkaa jo käydä hankalaksi. Polvet alkavat jo oireilla. Pelkään, että hän on kohta pyörätuolissa.

Mitä te tekisitte? Ottaisitteko asian puheeksi? Vai jättäisittekö varoittelun ammatihmisille?
Minusta kuulostaa siltä, ettei lääkärit eikä diabetshoitaja tuo riittävästi faktoja esille.
Pyryharakka

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #56 : 20.06.12 - klo:22:18 »
Minun mieltäni vaivaa eräs hyvä ystävä, jolla on runsaasti ylipainoa ja sen aiheuttamia sairauksia ja vaivoja. Puhumme usein ruuasta ja sairauksista. Yritän aina puhua terveellisistä ruuista ja vähän rohkaista terveellisempään suuntaan. Mieleni tekisi sanoa, mitn huolissani olen hänen terveydestään ja tulevaisuudestaan, muuta en uskalla.
Hänellä ei ole autoa käytössään. Kauppaan ja palvelujen ääreen on matkaa ja pyötäilykin alkaa jo käydä hankalaksi. Polvet alkavat jo oireilla. Pelkään, että hän on kohta pyörätuolissa.

Mitä te tekisitte? Ottaisitteko asian puheeksi? Vai jättäisittekö varoittelun ammatihmisille?
Minusta kuulostaa siltä, ettei lääkärit eikä diabetshoitaja tuo riittävästi faktoja esille.

Ota puheeksi kertomalla tarina jostain onnistuneesta tyypistä, älä hänestä itsestään ensimmäiseksi. Sitten voit sanoa, että onnistuisi varmaan sinultakin
Älä luota lääkäreihin tai hoitajiin niiden mielenkiinto on usein aivan muualla kuin potilaan kokonaisvaltaisessa hoitamisessa. On paljon helpompaa syöttää lääkkeitä kuin neuvoa ruokavalio.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #57 : 21.06.12 - klo:19:26 »

Asiasta tässä vähän lisää: Menneinä vuosina ( ja vielä viime vuonna ennen heräämistäni ) saatoin syödä jokseenkin litran jäätelöä siltä istumalta jopa kolme kertaa viikossa. Etenkin kesäisin. Joka ikiseen kahvikupilliseen laitoin 3- 4 palaa sokeria. Kaksitoista - viisitoista kupillista kahvia päivää kohti oli tavallista, joskin kymmeneenkin kupilliseen pystyin. Joskus jopa kahdeksaan. Mutta, siis: 12- 15 kupillista kahvia oli kohdallani lopultakin hyvin tavallinen määrä. Pullaa saatoin syödä viisikin palaa siltä istumalta. Limonadia join runsaasti muulloinkin kuin urheillessani. Keltainen jaffa ja ruskea amerikkalaisperäinen cokis olivat usein pöydässäni. Lähdevettä join vain kuriositeettina. :icon_eek: Nyt on toisin. :icon_exclaim:

Reilun tunnin päästä lähden kahden tunnin merenrantalenkille. Vaahtopääkävelyä se on välillä.

Poissa sadetta

• ystäväkansaa
« Vastaus #58 : 21.06.12 - klo:20:42 »
Limonadia join runsaasti muulloinkin kuin urheillessani. Keltainen jaffa ja ruskea amerikkalaisperäinen cokis olivat usein pöydässäni. Lähdevettä join vain kuriositeettina. :icon_eek:

Tämä on näin maalaisen näkövinkkelistä yllättävän yleistä. Ettei vesi kelpaa, vaan pitää olla makeaa juomaa ruuankin kanssa..  :icon_eek:

Etten pääsisi elvistelemään, niin itseeni on uponnut liikaa suklaata kuluneena vuotena. Vaan kyllä se tästä. Sisko ehdotti puolimaratonia syksyksi, mutta näillä eväillä lyhyempi lenkki lienee minulle riittävä koitos. Sitä kohti  :023:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa AKUANKKA313

• ystäväkansaa
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
« Vastaus #59 : 26.06.12 - klo:17:16 »
Kahtokaas kilokaloreita!
100g:ssä pistaasipähkinöitä on n. 650kilokaloria,kun taas
ateriassa esim. Saarioisten pitsassa on 480 kcal
yhdessä jäätelötötterössä on n. 300kcal ja sekin vastaa 3/5 ateriasta
ja yhdessä banaanissa on noin 100kcal,
Kun taas 5:ssä appelsiinissä on n. 100kcal.
Banaaneitakaan ei saisi syödä kuin korkeintaan 2 päivässä
ja viinirypäleitä korkeintaan 15 päivässä.
Masentunut syö tutkimuksien mukaan n. 100g enemmän suklaata viikossa
« Viimeksi muokattu: 26.06.12 - klo:17:20 kirjoittanut AKUANKKA313 »
Elämä on kemiaa.