Kirjoittaja Aihe: Kasvit  (Luettu 37877 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lipasto

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Kasvit
« Vastaus #75 : 01.05.11 - klo:19:28 »
Säkin poiston jälkeen esille paljastui rutikuiva ja koppura sypressi.
Ei tainnut onnistua talvettaminen. :icon_sad:

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1569
Vs: Kasvit
« Vastaus #76 : 01.05.11 - klo:21:05 »
Kyllä juuripaakun sulattaminen on melekeen tärkiämpää ku varren säkittäminen. Joskus näköö tuijia verhotun mustalla jätesäkillä, niin tekis miäli mennä sanomahan, että kokeeles laittaa jätesäkki ylles ja seiso hetken aikaa se päällä kevätauringos. :003:

Hauskimman nimisiä kasvia oon istuttanu lipputangon juurehen tehtyhyn penkkihin. Luin jostakin, että lipputangon juurehen istutettavat kasvit pitääs olla kukinnoltaan sinisiä tai valakoosia ja rentoakankaali sopii siihen tarkootuksehen hyvin ja oon siihen joskus kylyväny Kokoomuksen omimia ruiskukkiakin.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #77 : 01.05.11 - klo:22:08 »
Säkin poiston jälkeen esille paljastui rutikuiva ja koppura sypressi.
Ei tainnut onnistua talvettaminen. :icon_sad:

Voi, osanottoni!  Minulta pelastui tuija, ja kun nostin purkin ulos niin se oli kevyt! Oli sulanut ja kuivunut sisätiloissa, ja vakuutan etten saanut sitä hievahtamaan keväällä kun yritin siirtää -- se olisi ollut tuijan menoa ilman Köpiä ja viisveisaajaa.  Ja kiitos Mörtin saatoin viime hetkellä saada pelastettua marjakuusesta edes jotakin, sillä sen juuripaakun sulatin opastuksen mukaan kuumalla vedellä.

Tuttava puutarhurirouva Ala-Malmin torilta sanoikin että se ruukku tulisi suojata kylmän sään tullen (minä luulen että styroksi olisi hyvää siihen)  ja puinen on tietty muovista parempi. Ja hurraa - näen köynnösruusuissa lehtisilmun alut. Asuvat puusaavissa ja olivat peitetyt styroksilla.  Sitä on semmoista, kuin kangasta. Minulle se tuli jokin paketin suojuksena, mutta meinaan kysellä, myykö joku semmosta.

Jas yössä salaa mustaan huppariin verhottuna hiipii tunnistamaton hahmo siemenpussi kädessään, ja    siinä saa taloyhtiö ihmetellä, kun  :031:  puhkeaa kiinnostavaa kukkasta tuohon kulmaukseen jota himoitten omaksi, sillehän suorastaan astutaan minun terassin portista. Kevättalkoissa kyllä pyydän luvan ja sitten... sitten!!  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #78 : 01.05.11 - klo:22:39 »
Kyllä juuripaakun sulattaminen on melekeen tärkiämpää ku varren säkittäminen. Joskus näköö tuijia verhotun mustalla jätesäkillä, niin tekis miäli mennä sanomahan, että kokeeles laittaa jätesäkki ylles ja seiso hetken aikaa se päällä kevätauringos. :003:

Hauskimman nimisiä kasvia oon istuttanu lipputangon juurehen tehtyhyn penkkihin. Luin jostakin, että lipputangon juurehen istutettavat kasvit pitääs olla kukinnoltaan sinisiä tai valakoosia ja rentoakankaali sopii siihen tarkootuksehen hyvin ja oon siihen joskus kylyväny Kokoomuksen omimia ruiskukkiakin.

Viisaita tuo Mörtti haastaa (lue: kirjoittaa). Hauskasta nimestä puheen ollen, rentoakankaali, Ajuga reptans, tunnettiin vielä 1975 painetussa Puutarhakasvien nimistössä nimellä, rento akanhuuli. Se kun on noita huulikukkaisia kasveja.
Onpa kerran käynyt taimitarhalla niin, ettei miespuolinen puutarhuri uskaltanut hienolle rouvalle kertoa kasvin suomalaista nimeä, vaikka rouva sitä yritti tivata. Kohtelias tarhuri.
Minä puolestani voitin kerran alueradion päivän kisan, jossa kysyttiin, minkä on mielestäsi paras kasvi, minkä puutarhaan istuttaa. Kerroin, että ikkunalle tietenkin kodin onni, omaan puutarhaan palava rakkaus, mutta toimittajalle suosittelen rentoa akanhuulta. Kysymyksen asetanut toimittaja oli nainen, mutta voittajan valitsi miestoimittaja. Tietenkin voitin,   :icon_wink: 
Pyryharakka

Poissa Lipasto

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Kasvit
« Vastaus #79 : 01.05.11 - klo:23:17 »
Kyllä juuripaakun sulattaminen on melekeen tärkiämpää ku varren säkittäminen. Joskus näköö tuijia verhotun mustalla jätesäkillä, niin tekis miäli mennä sanomahan, että kokeeles laittaa jätesäkki ylles ja seiso hetken aikaa se päällä kevätauringos. :003:

Säkki oli tässä tapauksessa vanhan ajan perunasäkki, sellainen juuttinen.

Vähän tulee suru puseroon takaiskuista, mutta aina ei mene niinkuin Strömsössä...

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #80 : 02.05.11 - klo:09:11 »
Säkki oli tässä tapauksessa vanhan ajan perunasäkki, sellainen juuttinen.

Vähän tulee suru puseroon takaiskuista, mutta aina ei mene niinkuin Strömsössä...


Kyllähän se niinkin on, on se. Kolmisen talvea siihen kuluu, kun opiskelee mikä terassilla mitenkin elää, tai parvekkeella. Tai minulta kului.  Nyt arvioisin että vähempi kuolee enää ensi talvena. Veikkaisin että ikivihreistä sypressi on haastava. Tuija on luotettavampi. Olen näihin erityisesti paneutunut juuri kuluvana kevätkautena. Yksikään sypressi ei ole minulla toiminut. Opiskelin, ja tuijaa väitetään parhaiten selviytyväksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Lipasto

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Kasvit
« Vastaus #81 : 02.05.11 - klo:10:53 »
Edellisenä talvena mulla oli harjoituskappaleena tuija, mutta sen kanssa tein itse kaiken pieleen. Nyt päätin, että tuon kanssa onnistun. Katsotaan ensi keväänä sitten taas uudestaan. :) Ehkä kokeilen taas tuijaa uudestaan ja uusilla opeilla.
Nyt voinkin sitten keskittyä hyötykasveihin, yrttitarha kukoistaa sisällä ja odottelee pääsyä parvekkeelle ja kirsikkatomaatin taimet on tilattuna. Sitten vielä vähän hernettä parvekelaatikkoon ja ämpäriin perunaa! Kyllä tämä tästä taas.  :kahvi:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #82 : 03.05.11 - klo:13:10 »
Ah ah, millaisia ruususia ja yksi jaloruusu. Minä en - voi - kävellä torilla sen kukkaihmisen ohitse ilman että jotakin takertuu hihaan tai kiteytyy käteen. Ja Plantagenista saa terassihortensiaa nyt, aloittivat myynnin. Ne puuttuivatkin enää.  Ja jos olis millä nostaa niin hankkisin rivin Prisman myymää puulaatikkoa tuohon ikkunan alle... sen minä teen... ja siihen tuijametsä ja jotain köynnöstä. Lainaan heiltä työntökärryn.
Kykllä kesä
on
ihanaa
aikaa.   :026: :045:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33911
Vs: Kasvit
« Vastaus #83 : 05.05.11 - klo:13:33 »
Kylvin mökillä kuistinvieripenkkiin köynnöskrassia ja kolmea eriväristä hajuhernettä. Parhaina vuosina köynnöskrassi nousee aina katon harjalle.
Lisäksi laitoin itämään jalo-akileijan siemeniä. Niistä on iloa vasta ensi vuonna kukkivina.
Myös edellisvuotiset kehäkunsiemenet heittelin joukkoon. Toivon että harsokukkakin nousee. Sehän on kaksivuotinen.

Raparperi on hyvällä alulla. Laitoin sille vielä muovia suojaksi vauhdittamaan kasvua.

Käänsin vanhan kompostin ja katoin sen mullalla. Sille istutan kurpitsoita kunhan ilmat lämpenevät. Muutakin multahommaa tuli tehtyä. Paikattiin osto-mullalla myyrien kaivuujäljet ja kylvettiin nurmikon siementä.

Sitä aiemmin mainitsemaani pientä munuaisen muotoista lehteä on alkanut nousta nurmikolle. Taitaa olla jokin nurmikasvi. Toivon että näen sen taas kukkivana ennenkuin ruohonleikkuri ajaa niiden yli.

Kovin kuivaa on. Sadetta ei ole ollut kolmeen viikkoon. Olen kantanut vettä kastelukannuilla sen minkä käsivoimia on riittänyt.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Lipasto

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Kasvit
« Vastaus #84 : 11.05.11 - klo:21:38 »
Vanha sypressi pilputtiin säkkiin ja vietiin roskiin. Jotenkin turhauttavaa laittaa moista muiden tavallisten jätteiden joukkoon, kun sen maalla olisi voinut hävittää jotenkin muutenkin. Mutta näin ne täällä haluavat.
Nyt on sitten sypressin tilalla timanti tuija ja muratti kiemurtaa juurellaan. Marketta ja pikku-talvio tuli myös istutettua purkkeihin.
Seuraava projekti on istuttaa perunaa ämpäriin, hernettä parvekelaatikkoon ja kirsikkatomaattia amppeliin. Kyllä siitä vielä pienoispuutarha tulee!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kasvit
« Vastaus #85 : 11.05.11 - klo:22:11 »
Vanha sypressi pilputtiin säkkiin ja vietiin roskiin. Jotenkin turhauttavaa laittaa moista muiden tavallisten jätteiden joukkoon, kun sen maalla olisi voinut hävittää jotenkin muutenkin. Mutta näin ne täällä haluavat.
Nyt on sitten sypressin tilalla timanti tuija ja muratti kiemurtaa juurellaan. Marketta ja pikku-talvio tuli myös istutettua purkkeihin.
Seuraava projekti on istuttaa perunaa ämpäriin, hernettä parvekelaatikkoon ja kirsikkatomaattia amppeliin. Kyllä siitä vielä pienoispuutarha tulee!

Perunat on vaimo istuttanut muovisaaviin, joka on pohjasta puhki. Siemenperunoina käytetään meillä perinteisesti kaapissa itäneitä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Lipasto

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Kasvit
« Vastaus #86 : 11.05.11 - klo:22:52 »
Lainaus
Perunat on vaimo istuttanut muovisaaviin, joka on pohjasta puhki. Siemenperunoina käytetään meillä perinteisesti kaapissa itäneitä.

Onkohan sillä miten paljon merkitystä jos ämpäri on ehjä pohjasta? Ei tahtoisi särkeä kokeilun vuoksi kelpo ämpäriä.  :icon_confused:
Kaappi idätettyjä perunoita täälläkin löytyy, hetken ovat valoa tuossa nyt ottaneet pöydällä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kasvit
« Vastaus #87 : 12.05.11 - klo:10:33 »
Onkohan sillä miten paljon merkitystä jos ämpäri on ehjä pohjasta? Ei tahtoisi särkeä kokeilun vuoksi kelpo ämpäriä.  :icon_confused:
Kaappi idätettyjä perunoita täälläkin löytyy, hetken ovat valoa tuossa nyt ottaneet pöydällä.

Ei tätäkään saavia tahallaan rikottu. Risan pohjan merkitys on se, että liika vesi valuu pois. Jos kastelet hillitysti, niin ei sinun tarvitse ämpäriä rikkoa. Tämä oli rännin alla ja kun se tuli täyteen vettä niin pohja, jonka alla oli kiviä ei kestänyt pistemäistä kuormitusta. Nyt alla on hiekkaa eikä enää uudesta saavista mene pohja puhki.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #88 : 12.05.11 - klo:14:17 »
Vanha sypressi pilputtiin säkkiin ja vietiin roskiin. Jotenkin turhauttavaa laittaa moista muiden tavallisten jätteiden joukkoon, kun sen maalla olisi voinut hävittää jotenkin muutenkin. Mutta näin ne täällä haluavat.
Nyt on sitten sypressin tilalla timanti tuija ja muratti kiemurtaa juurellaan. Marketta ja pikku-talvio tuli myös istutettua purkkeihin.
Seuraava projekti on istuttaa perunaa ämpäriin, hernettä parvekelaatikkoon ja kirsikkatomaattia amppeliin. Kyllä siitä vielä pienoispuutarha tulee!

Minul on terassi intohimolla koottu ja hän on varsin kukkapitoinen.  Mutta vielä ehtii, eli perunasaaveille on tilaa nurkassa ja voisikin istuttaa sivummalle jääviin ritilöihin herneitä. Joo.  Pohjaan jos ei tahdo tehdä reikää, kannattaa laittaa kerros ruukkusoraa, se kuivattaa myös mukavasti liialta märkyydeltä.

Nyt tarvittaisiin taas miehen kättä ja vielä pitelemään työkalua jota minulla ei ole, nimittäin semmosta... kai se on kivipora?? jolla isketään betonikattoon koukut kukka-amppeleiden riiputtamista varten. Yksillä naapureilla on... kadehdin... vaikka miten ei saisi himoita lähimmäisensä kattokoukkuja niin minä kumminkin himoitsen, en nyt juuri heiltä niitä mutta samoja tähän kattoon.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22154
Vs: Kasvit
« Vastaus #89 : 12.05.11 - klo:15:39 »
Olisikohan niillä naapureilla lainata se porakin?