Kirjoittaja Aihe: Kasvit  (Luettu 49196 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Kasvit
« Vastaus #90 : 12.05.11 - klo:19:16 »
Olisikohan niillä naapureilla lainata se porakin?

Ehei ole.  Ne laittoi toisessa maailmanajassa joku tyttärenpojan exän veli tai muu hyvin ihmeellinen henkilö, jota ei enää voi tavoittaa mistään. Sanoivat kysymättä kun roikuin terassinsa ulkokaiteella höpöttelemässä kasvillisuuksista eri terasseilla. Niistä käydään hiljaa pientä kilpailua läpi kesän. Minut tunnustetaan muutoin kyllä hyväksi mutta minulta puuttuvat ne koukut!  Ja talvella on toisessa kynttilälyhty ja toisessa hauska pieni tuulikello... :'(  olen halunnut koukkuja kolme vuotta... :'(     Mutta siitä saa ilmaisia tietojakin kuten kevättalkoissa aina:  Minun marjakuusellani on toivoa vaikka ovatkin havainneet sen ruskistuneen.  Ruskeat pois ja kuusi varjoon, sillä se lähtee.  Heilläkin ruskistui ensimmäisenä keväänä.   Ja kyllä on minulla ihanaa kun se on täynnä väriä, on minulla. Katselen ja iloitsen vain siitä että näen värit!  Ja ainoana minulla on puulattia.  Kannatti maksaa itsensä kipeäksi, se on toista kuin laatat kuopalle painuneessa lattiassa -.- vasten savimaata. Arkkitehdin pikku säästötoimi tai jotain.

Sitäedellisellä taas on vallan hämmästyttävä köynnösruusu mutta se oli siinä jo kun he muuttivat. Uskon kyllä. Se on niin hirvittävän jättiläismäisessä ruukussa että tarvittaisiin norsu sen siirtäjäksi.
« Viimeksi muokattu: 12.05.11 - klo:19:27 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #91 : 12.05.11 - klo:21:42 »
Minulla on kaikki mitä tuohon tarvitaan. Ensi viikon allakkaa minulla ei ole täällä mökillä mukana, mutta kyllä sieltä joku rako löytynee. Ensi viikon olen taas kotona.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 13.05.11 - klo:07:45 »
Mökillä panen kurpitsansiemenet itämään ja taimettumaan. Sitten sopivan kokoisina tekeytyneen kompostikasan päälle. Peiteltävähän niitä on meidän hallanaroilla paikoilla aina juhannukseen saakka.
Sitten onkin viljelysuunnitelma toteutettu. Pieneksi on peltoni käynyt kun suurimman osan laitoin mansikalle (joka on taas myyrien tuhoama suurelta osin.)
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 13.05.11 - klo:12:17 »
Minulla on kaikki mitä tuohon tarvitaan. Ensi viikon allakkaa minulla ei ole täällä mökillä mukana, mutta kyllä sieltä joku rako löytynee. Ensi viikon olen taas kotona.

Oi!  Ihanko poikkeaisit!  Mutta joko polvi kestää kiipeilyn keittiötikkailla?  Pitkä mies yltää kyllä pirtinpenkiltäkin, ja hätätilassa voi siirtää pöydänkin ulos. Se olisi jotakin... jotakin...  Minä leivon pullaa. Ota vaiks emäntäkin kyläilemään niin löydätte tien. Tänne saa aina tulla.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #94 : 13.05.11 - klo:15:53 »
Oi!  Ihanko poikkeaisit!  Mutta joko polvi kestää kiipeilyn keittiötikkailla?  Pitkä mies yltää kyllä pirtinpenkiltäkin, ja hätätilassa voi siirtää pöydänkin ulos. Se olisi jotakin... jotakin...  Minä leivon pullaa. Ota vaiks emäntäkin kyläilemään niin löydätte tien. Tänne saa aina tulla.

Sovitaan maanantaina tarkemmin. Karppaajat eivät syö pullaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 13.05.11 - klo:16:57 »
Karppaajat skarppaavat.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 13.05.11 - klo:19:06 »
Sepäs olikin totta!  Mitä he nauttivat kahvin kanssa? Keitettyjä kananmunia?

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 13.05.11 - klo:19:20 »
Raakaa porkkanaa tai kukkakaalia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 13.05.11 - klo:23:00 »
Kuis olis fibeli? Käviskö fiblu sumpin kans?

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #99 : 14.05.11 - klo:08:05 »

Sitä järjestyy.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 15.05.11 - klo:08:31 »
Että osaan olla onnellinen koukuista!  Niihin kai tarvitsee jotkin muovitulpat -- koukut on, on ollut jo kauan? 

Mutta hortensiaosaajat:  Hankin ne jo nyt.  On joka väriä.  Kestävätköhän he syksyyn?  Hinta on sen verran juhlallinen että olen joko  siirtänyt hankintaa joka vuosi tai sanonut itselleni päättäväisesti ei. Viime vuonna hankin ne elokuussa, sillä en vain ..  tai ne piti saada...   ja harmissani mietin että olisi noista saanut iloita pidempäänkin.  Nyt toi sisko sisähortensian minulle, ja siinä se oli.  Olen ilmeisessä hortensiariippuvuudessa. 

Ja sain sen pihakulmauksen joka on terassini sivussa ja aina vähän huonostihoidettu. Kunhan yhtiön virallinen jyrääjä jyrää voikukat pois, siivoan pensaat.  Kuka osaisi suositella hyvin kestävästi kukkivaa talven sietävää perennaa, tai useampaakin?  Kuulemma vain matalat ovat hyväksyttyjä.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 16.05.11 - klo:11:23 »
Seppos, kestäisikö polvesi koukunkiinnitystä?  Vihastun itselleni jos tervehtymässä olevalle raajalle sitten  tapahtuu jotakin!!   Ei sillä asialla kiirettä ole.  Saisi tulla vähän lämpimämpääkin. Katsele rauhassa allakkaa, ja mieti.

Ostin hyvin ihmeellisen kasvin joka ei itsessään ole tyyliäni, se vain iski minut kanveesiin torilla,  suuret punaiset kellomaiset kukat, kiipeilee nyt reunimmaista kiipeilytelinettä pitkin, ainakin toivon että suostuu kiipeilemään. Useita kertoja kysyin nimeä;  ei jäänyt päähän. On jokin talon oma jaloste.   

En tiedä mitä ajatella köynnösruusuistani. Oksat vaikuttavat selvästi eläviltä;  ovat notkeita ja vihertävätkin. Pikkuruiset puun peittämät silmut ikäänkuin olisi, mutta ne eivät puhkea lehteen.  Se oli hyvin huolella katettu yli talven. Se juuripaakku ei edes ollut jäätynyt kun poistin styroksit! 

Kylvetty on tuoksuherne, kehäkukka ja köynnöskrassi. 

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : 17.05.11 - klo:19:21 »
Pyrtsi ja muut kasvista kiinnostuneet, nyt minulla on prässissä se puheena ollut valkoapilaa kukinnoltaan muistuttava kasvi. Ilman juuria tosin, sillä löysin sen tuosta kivikovasta kadunvarresta ja ilman apuvälinettä nykäisin nipun kukkivia varsia talteen.

Lehdet eivät ole munuaisen malliset vaan vastapuikeat ja nousevat pitkin koko vartta. Kukka on todella kuin harva valkoapila mutta ei pilleistä muodostunut pallo vaan yksittäiset kukinnon osat ovat nelilehtiset. Se tuoksuu vienosti.

Jos ei kukaan keksi ennen Herättäjäjuhlia mikä se on (kuva liitteeksi) otan sen Siionin virsien väliin matkaani.
...

p.s. palasjokisiittain syreeniä sanutaan sireeniksi tai sirreeeniksi ja violettia sielä ei tieletä. Sininen mikä sininen! (muutamille vihreäkin on siniin!) :003:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #103 : 17.05.11 - klo:20:19 »
Kyllä sen on oltava kevättaskuruoho sittenkin. Kuva satmanin linkissä antaa turhan tuuheakukkaisen kuvan. Itse muistin lehdet väärin.
Tuon silti kevättaskuruohon Ouluun kuivattuna. Se on samalla jutunjuuri.(ei ruttojuuri)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa