Kirjoittaja Aihe: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa  (Luettu 48720 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AKUANKKA313

• ystäväkansaa
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa
« Vastaus #105 : 13.02.12 - klo:14:24 »
Tein eilen poikaystävälleni ja itselleni hyvää smoothieta omalla reseptillä
makean jälkkärin sijasta.
Siihen tuli:
1l asidophilus-bifilus maustamatonta jogurttia
3dl mansikoita
3dl mustikoita
2 banaania
3 kiwi-hedelmää

Banaani toi makeutta kiwi raikkautta marjojen kera
Elämä on kemiaa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #106 : 13.02.12 - klo:14:33 »
Lanttu on aina hyvää. Syön sitä raakanakin, on niin C-vitamiinipitoista näin flunssakaudella.
Terveisiä Luumäelle! Luen henkilökuvaa Ellen Svindhufudista. Hänhän yhdistää Padasjoen ja Luumäen.

Öppiäisellä oli bossia jääkaapissa samaan aikaan kun meillä. Keitin toissapäivänä 5 l. kattilallisen omalla reseptillä mukaillen monia joita löysin netistä.
Kaalia, porkkanaa, punajuurta( sekä tuoretta että etikkasäilykettä), sipulia, herkkukurkkua, kasvislientä, hunajaa ja etikkaa ja suolaa.
Kaikki kasvikset paitsi etikkapunajuuri ja herkkukurkku kiehumaan kasvisliemeen n. 1,5 h. Sitten mausteet ja etikkasäilykkeet lopuksi.Kasviksia paljon, lientä niin että just peittyy.
Smetanan kanssa nam!

Tämä Matin ja minun herkku ei kelpaa tyttärillemme ollenkaan. Joskus kiusottelen että jos tulette yökylään laitan borsh-keittoa.   :eusa_dance:
Jotenkin ihmeellistä, että mitä lapsena inhosi tai tykkäsi, niin se on yhä näin.

Huomasin että olin unohtanut mainita että aloitan sillä että ruskistan kattilan pohjassa pari paketillista hienoksi siivutettua amerikanpekonia. Kaadan syntyneen rasvan pois ja otan ruskistetun pekonin odottamaan. Ne lisätään aivan lopuksi + usein lisään vielä ruskistettuja nakinpalasia.

Aku Ankalle kiitos smoothie-reseptistä. Minä harrastan myös niitä. Banaani ja mansikat ovat aina sopivia. Kiwiä en olekaan kokeillut.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #107 : 13.02.12 - klo:23:15 »
Lanttu on aina hyvää. Syön sitä raakanakin, on niin C-vitamiinipitoista näin flunssakaudella.
Terveisiä Luumäelle! Luen henkilökuvaa Ellen Svindhufudista. Hänhän yhdistää Padasjoen ja Luumäen.

Kiitos terveisistä. Me täällä nyt murehditaan Svinhfvudien kotimuseon Kotkaniemen lopettamista. Museovirasto aikoo lakkauttaa sen, eikä kunta halua sitä kustannettavakseen, eikä maakuntamuseokaan.  :'(

Pyryharakka

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #108 : 14.02.12 - klo:12:16 »
Öppiäisellä oli bossia jääkaapissa samaan aikaan kun meillä. Keitin toissapäivänä 5 l. kattilallisen omalla reseptillä mukaillen monia joita löysin netistä.

Kas meilläpä samanlainen maku! Minulla on nyt joku lanttukausi meneillään, aamupalan osana haluan rouskuttaa viipaleen lanttua muutaman kalamata-oliivin kera. Se on minusta ihan pistämätön yhdistelmä. Illalla usein jatkan toisella viipaleella. Onneksi lanttu on halpaa.

Oma borssiauktoriteettini on V.V.Pohlebkinin teos Neuvostoliiton kansalliset keittiöt, jossa borssi esitellään ukrainalaisena ruokana. Joka paikkakunnalla ja joka kokillakin taitaa olla oma versionsa tästä herkusta, mutta siitä olen pitänyt kiinni, että etikoidut ja sokeroidut punajuurisuikaleet kypsennan tomaattisoseen kera sianihrassa, kuten kirjassa neuvotaan tekemään. Aikoinaan tein kyllä ihan vegeversiotakin, kun kasvissyöjän kanssa asuin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #109 : 14.02.12 - klo:14:54 »
Jaha, että punajuurisuikaleet ketsupissa ja sianihrassa. Uskaltaisinkohan kokeilla. Minä heitän aina sen pekoninrasvan pois. Mitähän käyttöä sillekin keksisi?
Näin myös ukrainalaisen reseptin netissä. Siinä oli parikymmentä erilaista ainesta. Ei käy minun ideologiaani. Olen ns. taloustarkkamarkka.

Minullakin on oliiveja jääkaapissa. Ovat jotakin naturel-laatua kivet sisällään. Otampa iltapalaksi lanttua ja oliiveja.

Oltiin hääpäivä-ystävänpäivälounaalla. Minun ei kannata mennä ulos enää syömään kuin kiinalaiseen, mikään ei tunnu maistuvan niin kuin siellä.
Syötiin lehtipihvit ranskalaisilla ikäänkuin vanhoja muistellen. Yäk.
Mutta kuohuviini on sentään hintansa väärti. Kotona nautiskellen.

Huomena jälkikasvu tulee jo aamupuurolle. Se on sitten ruismarjapuuroa, hellalla keitettynä hiutaleista. Sitten teen lounaaksi sipulipihvit paistijauhelihasta, perunat ja uunikasviksia. Tavallinen kuorineen keitetty peruna on meistä kaikista sitä parasta.
Pikku-akat syövät kaikkea, mutta herttoniemeläiset ei!  On siinä miettimistä millä heidät kolme päivää ruokkii kun tulevat tänne hiihtolomallaan.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #110 : 14.02.12 - klo:16:34 »
Minä heitän aina sen pekoninrasvan pois. Mitähän käyttöä sillekin keksisi?

Talitinttikin sen tietää: ihraa syömällä tarkenee.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #111 : 14.02.12 - klo:18:52 »
Siivouspäivän iltapala grilliltä  :109: , kohta lähden...joko...

...a) makkaraperunat, b) tuplaporilainen tai c) lenkkisämpylä

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #112 : 14.02.12 - klo:19:24 »
Millainen olisi myyräburger?

Poissa AKUANKKA313

• ystäväkansaa
« Vastaus #113 : 14.02.12 - klo:20:56 »
Oletteko tehneet hummusta eli itämaista kikhernelevitettä leivän päälle.
Se on terveellistä ja edullista. Suosittelen

Hummus:
1 purkki kikherneitä
3 rkl sitruunamehua
3 rkl öljyä
2 rkl seesamtahnaa
paprikamaustetta
cayennepippuria ripaus
1tl juustokuminaa
2 valkosipulinkynttä pilkottuna

-kikherneet keitetään pehmeiksi
-kikherneet soseutetaan
-mausteet ja öljy lisätään
-hummus maustuu viileässä
« Viimeksi muokattu: 14.02.12 - klo:21:02 kirjoittanut AKUANKKA313 »
Elämä on kemiaa.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #114 : 14.02.12 - klo:21:10 »
Onhan tuota tullut tehtyä erinäisiä kertoja. Kesällä pistän mukaan tuoretta persiljaa, ja öljyä käytän runsaamminkin.

Mutta jos kikherneet ovat purkkisäilyke, eihän niitä silloin enää tarvitse keittää? Itse ostan yleensä kuivattuja, liotan ja keitän koko pussillisen kerralla ja pakastan osan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #115 : 15.02.12 - klo:07:59 »
Kiitän taas AkuAnkkaa sellaisesta reseptistä joka on helppotekoinen ja käyttökelpoinen. Myös öppiäistä kiitän pakastamisvihjeestä.
Kun kevät koittaa ja mökkikausi alkaa, aion siellä kokeilla. On pakastinkin. Ja kolmekymmentä vuotta vanha purkki cayennepippuria, ja aina yhtä tulista.
Kuvittelisin että sopii hyvin grillissä paahdetun leivän päälle. Silloin kun possua grillataan, laitetaan ainaa leipää myös grilliin. Sitruunamenu takaa säilyvyyden joksikin aikaa.

Tein muuten eilen iltapalaksi Akun smoothie-version kun kiwi-hedelmät olivat tarjouksessa. Banaaneja ja appelsiinejä meillä on aina, ja vaniljajäätelöä ja hunajaa. Oli oikein hyvää. Ja näin kiwikään ei aiheuttanut kurkkuni kirvelyä.

Poissa AKUANKKA313

• ystäväkansaa
« Vastaus #116 : 16.02.12 - klo:19:12 »
Leivoin tänään itse sämpylöitä, joihin laitoin siirapin tilalle hunajaa
sekä hummusta.
Korvasin cayennepippurin 1 tl chiliä, 1 tl mustapippurirouhetta ja 2 valkosipulin kynttä hienonnettuna
sekä puolikkaan sitruunan mehu, 3 tl paprikamaustetta, 1/2 tl suolaa, 3 tl rypsiöljyä
ja 1 prk kikherneitä. Kiehautin kikherneet muutamassa minuutissa, vaikka se ei olisi ollut
välttämätöntä. Seesamtahnakaan ei ollut välttämätöntä tai juustokumina.
Levitteestä tuli hyvää näinkin. Kikherneisiin voi lisätä mausteseoksen ihan omalla variaatiolla.
Ja soseutus. Levitettä voi käyttää runsaasti.
Tässä tuli ehkä liikaakin kertausta.
Elämä on kemiaa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #117 : 16.02.12 - klo:19:27 »
Sinulla on selvästi kansainvälisemmät ruokatottumukset.

Karjalanpaisti  vs.  cayennepippuri !

Ei kai nuo mausteet maltaita maksa. Ja kun on kerran hankkinut niistä riittää moneen keitokseen ja paistokseen. En minäkään ihan suola,pippuri linjalla seilaa.
Tässä huomataan ikäerojen ja kulttuuriyhteisöjen eroakin. Ja näin pitää ollakin, eteenpäin elävän mieli.   :eusa_clap:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #118 : 31.03.12 - klo:11:41 »
Laitoin 1. pääsiäislampaan uuniin n. tunti sitten. Tuoksu on valkosipulinen sillä reseptissä oli 10 sipulinkynttä. Vähensin ne seitsemään ja silti aromi on voimaisa.  Tämä on omiin suihin ensi viikoksi. Toisen joudun paistamaan Pääsiäiseksi, silloin on enemmän syöjiä.

Tein elämäni ensimmäisen voileipäkakun , lohi-muna-katkarapu täytteillä. Se muhii huomiseksi.  Se toimittaa nyt sokeritonta kahvileivän virkaa.

Illemmalla laitan pienen kevyt-pashan painon alle valumaan. Hiukan kukkaishunajaa makeutukseen. Rusinoita, aprikooseja ja vihreitä kirsikoita sekaan. Voit, kermat ja munat jätän nyt pois.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #119 : 04.04.12 - klo:16:40 »
Auttakaa!   Minulla on lammasvuoro, ja ostin juuri äsken paistin ja se on umpijäässä. Siis pakastearkusta ostin.  Minä aina marinoin sitä yön yli kahvissa mutta nyt on vaikeaa. Laitetaanko se jäisenä marinoitumaan vai miten se on aina ennen mennyt?   Pitääkö se ensin uunissa sulattaa???
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.