Kirjoittaja Aihe: Kristityn ja ei-kristityn parisuhde  (Luettu 14106 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
Vs: Kristityn ja ei-kristityn parisuhde
« Vastaus #15 : 19.06.10 - klo:08:22 »
... ja sitten savolainen-pohjalainen

Tuo oli todella vaikea yhtälö. Kahden körtin avioliitto on kuin haaksirikossa oleva laiva, joka pelastuu armosta.  :003:
Acta, non verba.

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #16 : 19.06.10 - klo:10:31 »
Avioliitto kristityn (körtin) ja jehovantodistajan kesken tuntuu olevan vaikea yhtälö, varsinkin silloin kun toisen osapuolen kääntyminen jehovantodistajaksi tapahtuu kymmenen avioliittovuoden jälkeen. Elämäntavat poikkeavat todella paljon, josta kärsii koko perhe. Joulun-, syntymäpäivien yms. vietto ei ole enää perheen yhteistä. Jehovantodistajien voimakas puuttuminen perheen sisäisiin asioihin on myös rasittavaa.

Rakkautta ja hyväksymistä tarvitaan silloinkin, kun vain toinen aviopuoliso siirtyy helluntaiseurakuntaan. Kyllä se varmasti ainakin jollain tavoin kirpaisee helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa, jossa toinen aviopuoliso ei saa ehtoollista, eikä voi täysipainoisesti osallistua aviopuolison rinnalla toimintaan muutoinkaan. Näitä tapauksia voi tietenkin välttää, mutta kyllä se ymmärtämystä vaatii puolin ja toisin. Toki näitä tapauksia on paljon, joissa luterilainen ja vapaidensuuntien edustaja on naimisissa keskenään ja kaikki on hyvin.

Ikäero ei tunnu olevan erottava tekijä, ainakaan minun kohdallani. Vaimoni on lähes kaksikymmentä vuotta minua nuorempi ja rakkaus sen kun vain lisääntyy (no no...omakehu rupes haiseen...).

Silloin kun aviopuolisoiden tai perheen kesken tapahtuu elämässä muutoksia, pahinta hallaa aiheuttaa kuitenkin yleensä sukulaiset ja vallan ulkopuoliset ystäviksi itseään tituleeraavat ihmiset. Heidän puuttumisensa tilanteeseen antaa usein tilanteelle jopa katastrofin aineksia...siis neuvonantajia riittää. Järkevä ihminen ei vaikeisiin ja perheen elämää mullistaviin tilanteisiin puutu muuta kun vain pyynnöstä, ja silloinkin siihen tarvitaan suurta viisautta.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa sadetta

• ystäväkansaa
« Vastaus #17 : 19.06.10 - klo:12:19 »
"Pääseekö joku elämäsi ihmisistä niin lähelle sinua, että hänen läsnä ollessaan voit olla kuin olisit yksin? Että sinun ei tarvitse säästää eikä varjella sanojasi, ilmeitäsi eikä eleitäsi, vaan voit lausua ääneen ajatuksesi vaikka ne vielä ovat hämäriä aavistuksia itsellesikin, tuskin itäneitä siemeniä, ja kertoa tunteistasi ennen kuin ne ovat ehtineet mahassa kivistävää möykkyä tai sydämen äkillistä laukkatahtia edemmäksi? Voitko puhua hänelle unelmasi ja toiveesi, vaikka vaikeasti, änkyttäen ja punastellen?

Ylivertaisesti yleisintä yksinäisyyttä on elää yhdessä jonkun kanssa ilman yhteyttä niin että se, mikä on olemassa ruokkiakseen ja elähdyttääkseen, alkaa syödä voimia ja sammuttaa leikin, ilon ja naurun, latistaa yhteydenpidosta kylmää tietojen vaihtamista, nalkutusta, herjojen heittoa ja mykkäkoulua."

Helinä Siikala, Yksinäisyydestä ja kohtaamisen yksinkertaisuudesta
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #18 : 19.06.10 - klo:12:34 »
Lainaus
Rakkautta ja hyväksymistä tarvitaan silloinkin, kun vain toinen aviopuoliso siirtyy helluntaiseurakuntaan. Kyllä se varmasti ainakin jollain tavoin kirpaisee helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa, jossa toinen aviopuoliso ei saa ehtoollista, eikä voi täysipainoisesti osallistua aviopuolison rinnalla toimintaan muutoinkaan.

Jos jossain helluntaiseurakunnassa kielletään ehtoollinen uskovalta ihmiseltä, joka ei kuulu helluntaiseurakuntaan vaan kuuluu esim. luterilaiseen,. niin jos mahdollista, niin kannattaa siirtyä sellaisen helluntaiseurakunnan jjäseneksi, jossa ei ole tällaisia rajoitteita.
JOs sattuu asumaan pääkaupunkiseudulla, niin tämän asian suhteen ei ainakaan tule ongelmia.

Jollain pikkupaikkakunnalla, jossa ei ole valinnan varaa varmaan tulee ongelmia.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #19 : 19.06.10 - klo:13:05 »
Tärkeentä on rakentaa liitto uskon, toivon ja rakkauren varahan, niin siinä siunaus.

Taidanpa olla vähäsen samaa mieltä kuin Mörtti. Jos parisuhde yleensä on onnistuakseen niin ei kai siinä uskonto ole ihan ykkösasia. En tiedä...?

ps. onhan tälläkin foorumilla sitten ainakin yksi ortodoksi/ev.lut pariskunta... :)

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #20 : 19.06.10 - klo:14:16 »
Ortodoksi, ev. lut. ja helluntailainen ovat kaikki kristittyjä. Jos kristitty menee ei-kristityn kanssa naimisiin, niin vahinko on valmis.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #21 : 19.06.10 - klo:14:28 »
Olen katsellut ystäväperheeni elämää (vaimo-evlut, mies ja 3 poikaa - muslimeja). Yli kaksikymmentä vuotta on heillä ja heidän ollut ollut lämmintä. Minua vähän korpeaa kun jotkut körttiläiset esittelee asioita mutkat suoraksi painaen. Ei se ole näin yksinkertaista.
wilhelmi niskasen jäljillä

santtu-62

• Vieras
« Vastaus #22 : 19.06.10 - klo:16:37 »
Minulla ei tällaisesta ole kokemuksia (eikä paljon muistakaan parisuhteista... :icon_sad: )

No jo nyt olisi aika, ei muuta kuin "radalle" ja äkkiä :icon_wink:
Kyllä se siitä.

santtu-62

• Vieras
« Vastaus #23 : 19.06.10 - klo:16:45 »
Minua vähän korpeaa kun jotkut körttiläiset esittelee asioita mutkat suoraksi painaen. Ei se ole näin yksinkertaista.
Kiire on, vauhti vain kovenee mitä enemmän ihmiselle ikää tulee.
Minua taas korpee se kun jotkut körttiläiset eivät ole ihmisiä vaan uskovat olevansa että körttiläinen on "körttiläinen" eikä ihminen.
ps. mutta eihän se ole niin yksinkertaista, vai mitä nimimerkki "juhani"

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #24 : 19.06.10 - klo:19:56 »
Olen katsellut ystäväperheeni elämää (vaimo-evlut, mies ja 3 poikaa - muslimeja). Yli kaksikymmentä vuotta on heillä ja heidän ollut ollut lämmintä. Minua vähän korpeaa kun jotkut körttiläiset esittelee asioita mutkat suoraksi painaen. Ei se ole näin yksinkertaista.

Olen sitten erehtynyt heidän suhteensa. Toivottavasti ovat onnellisia.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #25 : 20.06.10 - klo:10:43 »
Minua vähän korpeaa kun jotkut körttiläiset esittelee asioita mutkat suoraksi painaen. Ei se ole näin yksinkertaista.

kuka? mikä? kutka? mitkä?

Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #26 : 20.06.10 - klo:13:09 »
Minua taas korpee se kun jotkut körttiläiset eivät ole ihmisiä vaan uskovat olevansa että körttiläinen on "körttiläinen" eikä ihminen.

Omat tietooni viittaavat siihen, että körtit ovat ihmisiä. Mutta jos on herätyksen seurauksen syntynyt uusi humanoidiryhmä niin se on sitten eri juttu.  :003: Ja Benkku - muistathan, että ihmiset ovat erilaisia eikä pelkästään herätysliikevalinnan vuoksi.
Acta, non verba.

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #27 : 20.06.10 - klo:17:27 »
Omat tietooni viittaavat siihen, että körtit ovat ihmisiä.

Välitysehdotus: ihmisenmuotoinen olento.

Mt

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #28 : 20.06.10 - klo:21:54 »
Omat tietooni viittaavat siihen, että körtit ovat ihmisiä.

Jotkut jopa isolla iillä.

Poissa Frank

• Pistää körttipastillin suuhun
« Vastaus #29 : 02.09.10 - klo:12:41 »
Kristitylle en suosittele parisuhdetta ei-kristityn kanssa. Mielestäni vakaumus on ensimmäinen asia, josta kannattaa ottaa selvä, ennen kuin alkaa seurustella.
Aamen.

”Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? Voivatko Kristus ja Beliar olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko?”
(2Kor.6:14-15)