Kirjoittaja Aihe: Onko maallikoilla mitään virkaa?  (Luettu 14477 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Peeco

• Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
Onko maallikoilla mitään virkaa?
« : 03.05.10 - klo:22:51 »
Toivo Vehkaoja kirjoitti kuukauslehdessä 5/2010 aiheesta, joka tuntuu olevan kiusallinen koko kirkolle ja myös herännäisyydelle. Maallikoille ei löydy luontevaa roolia. Kirkossa maallikot eivät ole koskaan vahvoilla olleetkaan, mutta kirkon työn muuttuminen ammatti- ja asiantuntijatyöksi on vienyt sen vähänkin virran siitä mitä "maallikot" voisivat antaa. Papit perustelevat, että maallikoiden mukaan ottaminen ei kannata, kun maallikkovastuun organisoimisella ei kuitenkaan säästettäisi työtä vaan siitä koituisi vain lisää vaivaa.

Perinteisessä maallikkoliikkeessä herännäisyydessä maallikkopuhuja taitaa kohta olla jo poikkeus? Kynnys on nostettu niin korkealle ja niinkuin Vehkaoja toteaa maallikkopuhujia on alettu arvostella. Papit saavat puhua pehmoisia virka-asemansa suomasta koskemattomuudesta. Vehkaojan mielestä Aholansaaren maallikkopäivät peruttiin osallistujien puutteessa siksi, että arvostus on niin matalissa kantimissa ettei kukaan halua olla "maallikko" - mitä ikinä se tarkoittaakaan.

Itse olen oman paikkakunnan seuroissa tutussa piirissä purkanut tuntojani sanoiksi. Useimmiten niitä purkautumisia ei juuri puheiksi voi kutsua. Jälkeenpäin on aina hävettänyt kauheasti että meni aukomaan päätään, mutta toisaalta olen koettanut lohduttautua etteivät ne ajatukset sen parempia tai huonompia ole kuin muidenkaan ja ovatpahan rehellisiä (omasta mielestä?) ajatuksia maan tasalta.

Vehkaoja avaa uuden näyn. Sen sijaan, että luovutaan herännäisyyden perinteestä ja arvoista, niistä pitää ammentaa. Miksi ei aktiivisesti kouluteta maallikkopuhujia ja vastuunkantajia? Olen tämän saman asian esittänyt itselleni tyyppilliseen idealistiseen sävyyn: tämä porukka voisi jälleen kerran toimia siltana vanhasta uuteen - kenties jopa kirkkoamme uudistavana voimana - jos se uskoisi omaan perinteeseensä ja arvoihinsa ja elvyttäisi maallikkotoiminnan. Kaikki merkit viittaavat siihen, että juuri tässä on kirkkomme elämän ja kuoleman kysymys!!! Harvenevat viranhaltijarivit eivät riitä eikä niistä tarpeeksi nopeasti venytä tekemään kokonaisvaltaista ja laaja-alaista työtä ostoskeskuksissa, kouluissa, toreilla, sossun luukuilla, kapakoissa. Miten moni Suomessa haluaisikaan kuulla hyvää sanomaa, mutta se on varattu vain klubikortin haltijoille ja kaukomaiden lähetyskenttien käännytyksen kohteille?? Maallikkosaarnaamisen pitäisi siis ulottua myös seuratupien seiniä laajemmalle?

Voisin kai kirkossakin olla kiinnostunut tekemään yhtä ja toista. Toistaiseksi vaimoa (kanttori) lukuunottamatta kukaan ei ole koskaan pyytänyt. Pitäisikö olla pyytämässä ja tuppautumassa? Kyllä kalliit ystävät sen näkee omilla silmillään, ettei virkakoneisto ole mitään vailla.

Poissa tosikkoko

• ystäväkansaa
Vs: Onko maallikoilla mitään virkaa?
« Vastaus #1 : 03.05.10 - klo:23:22 »
hyvä kirjoitus, samaten lehdessä ollut Vehkaojan kirjoitus.

lyhyt vastaus otsikon kysymykseen: On.

ja mieluummin juuri niitä tavallisia maallikkopuhujia kuin mediajulkkiksia. tai toki hekin saavat puhua, jos sisällossä on armon sanomaa tai vilauksia. Tietääkseni satunnaisesti eri paikoissa on ollut puhuja-koulutusta (vaikken itse ole koskaan moiseen osallistunutkaan) mutta ei lisä varmasti haittaisikaan. seurojen lisäksi foorumin seuratupa on yksi hyvä paikka pitkille ja lyhkäisille puheille. 

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 04.05.10 - klo:08:10 »
Kiitos Peeco, kun otit tuon HK:n kirjoituksen esille. Se oli varmaan tarkoitettukin keskustelun avaukseksi.

En tiedä, millaisia tilastotietoja aluesihteerit kirjaavat alueensa seuroista, mutta jotain varmaankin. Ainakin veisattuja virsiä on seurattu.

Ehkä nyt voisi selvittää seurapuhujien taustan tästä teologi-maallikko-näkökulmasta. Omat havainnot ovat niin vähäiset, että en voi niiden perusteella muodostaa mielipidettä asiasta. Eikä niistä puhujista pysty aina sanomaan, ovatko ne pappeja vai maallikoita. Useimmat herännäispapit ottavat puheensa aluksi tavallaan liperit pois. Varmuuden vuoksi totean, että edellinen virke pitää tulkita kehumiseksi.

Tähän tapaan:

1. Puhujien tausta
Syksystä 2010 alkaen kirjataan vuoden ajan siioninvirsiseurojen puhujien taustatiedot seuraavan jaottelun mukaisesti:

- pappi, teologi tai teologiaa opiskeleva
- HY:n maallikkotyöntekijä
- maallikko

Lisäksi kirjataan kustakin puhujasta:
- sukupuoli
- ikäryhmä oman ilmoituksen mukaan (-19, 20-29, 30-59, 60-)

Sukupuolen kirjaamisen otin mukaan lähinnä siksi, että olisi hyvä tietää, kuinka suuri osuus maallikkopuhujista on naisia.

Tässä olisi muuten jollekin sopiva pienen uskontososiologisen opinnäytteen aihe. "Seurapuhujien rekrytoituminen ja tausta herännäisseuroissa". Tarjotaan vapaasti käytettäväksi.

Mt

myyrä

• Vieras
« Vastaus #3 : 04.05.10 - klo:08:20 »
Jos edelläoleva on tarkoitettu vakavasti otettavaksi niin voisi myös selvittää erikseen kirkon virassa toimivat (diakonit, nuorisotyöntekijät ym.). Siis ketkä seurapuhujista ovat sidoksissa työnsä puolesta kirkkoon.

*
Sitten tietysti voisi tutkia puhujien sukkien värin ja materiaalin ja tuhatmiljoonaa muuta asiaa... :icon_wink:

myyrä

• Vieras
« Vastaus #4 : 04.05.10 - klo:08:35 »
Jos edelläoleva on tarkoitettu vakavasti otettavaksi niin voisi myös selvittää erikseen kirkon virassa toimivat (diakonit, nuorisotyöntekijät ym.). Siis ketkä seurapuhujista ovat sidoksissa työnsä puolesta kirkkoon.

*
Sitten tietysti voisi tutkia puhujien sukkien värin ja materiaalin ja tuhatmiljoonaa muuta asiaa... :icon_wink:

Elävä kansanliike on kohta tutkittu, jaoteltu, luokiteltu, karsinoitu ja historiankirjoitettu pilalle.

Eipä tähän asiaan muuta.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #5 : 04.05.10 - klo:11:58 »
Mielestäni puhuja saa olla ihminen, oli sitten maallikko tai ei. Puhuuko maallikko paremmin kuin pappi. Voi olla, että puhuu tai sitten ei. Koko homma riippuu puhujasta. Puhe voi olla hyvä riippumatta siitä, onko puhuja talkkari tai teologian tohtori. Yhtä hyvin se voi olla huono. :003:

Siis olen sitä mieltä, että jako maallikkoihin ja muihin on yhdentekevä ja näennäisongelma.
Acta, non verba.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #6 : 04.05.10 - klo:12:39 »
kun maallikkovastuun organisoimisella ei kuitenkaan säästettäisi työtä vaan siitä koituisi vain lisää vaivaa.

Seurakunnan luottamushenkilönä olen  joutunut aivan liikaa törmäämään edellä olevaan lauseeseen työntekijöillä.

Olen monen kanssa samaa mieltä. Ei ole tärkeää mikä tai kuka puhuja on, mutta kuten Mt ehdotti, niin siinä olisi hyvä graduaihe tutkimukselle puhujista. Sillä voisi tyydyttää uteliaisuutta, mikä olisi sen päämotiivi. Sen kun uusisi kymmenen vuoden välein niin siitä tulis tiedettä.

Tämä foorumi on myös yhdet seurat ja täällä on liperit heitetty nurkkaan jo aikoja sitten. Joukossamme on papiksi vihittyjä ja Lutherin yleisen pappeuden mukaisia pappeja eli maallikoita aivan sekaisin. Hyvä näin, eikä kenekään taustaa tule käyttää perinteen mukaisesti hänen korostamiseen.

Jos muistan oikein niin Wilhelmi pääkörtti sanoi aikoinaan kansanopistoista, että niistä ei saa tehdä puhujakouluja. Se oli varmasti viisautta, mutta se ei estä maallikkopäivien pitämistä vai pitäisikö niiden nimi uusia. Syksyllä oli Aholansaaressa Körttifoorumi, jossa oli rima paljon alempana kuin maallikko päivissä. Olisiko siinä uusi alku asialle?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 04.05.10 - klo:14:19 »

Onhan tuota tullut puhuttua, 1970-, 1980-, 1990- ja 2000-luvulla. Pappi on toisinaan pyytänyt puhumaan. Joskus olen itse ottanut puheenvuoron, sen kummemmin kurkkua kakaisematta. Maallikon arvostus? Ehkä voisi olla nykyistä parempi. Toisaalta: olipa virsien välissä äänessä pippi, pappi tai poppi, niin lopulta itse puhe, sen sisältö, oivaltava taustoitus, osuvuus, hektisyys ja hetkisyys kaiketi lopulta merkitsevät jotain, jos siis yleensä mikään seuratuvassa lopulta merkitsee paljon mitään - tai merkitsee siis seurapäivää kauemmaksi. Onneksi on virret. :icon_eek:

Ja olen minä seuratupaan mennyt taas uudestaan taas uudestaan taas uudestaan mitättömiempienkin tunteroisten ja seuratuokioiden jälkeen. :kahvi:

Poissa Peeco

• Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
« Vastaus #8 : 04.05.10 - klo:20:18 »
Nii-iin. Ja ettei tule virhettä niin pitää vielä tarkistaa, onko puhujissa, kahvinkeittäjissä tai tuolien nostelijoissa em. ryhmien perheenjäseniä, nk. parempia puoliskoja, joiden määrittely maallikoksi voi olla arveluttavaa...   :icon_confused:

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 04.05.10 - klo:21:12 »
Lohduksi kerrottakoon, että Herättäjän nettitoimikunnassa on vain yksi Herättäjän työntekijä ja muut ovat maallikoita. Siis tämä foorumi on maallikkotyötä kuten niin monien seurojen järjestäminen. Puhujien kohdalla turvaudutaan enemmän pappeihin ja valitettavasti monesti sellaisiin, joille herännäisyys on täysin vierasta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #10 : 04.05.10 - klo:21:40 »

Olin viime keväänä - 2009 - Herättäjä-Yhdistyksen ja Turun Kristillisen Opiston järjestämillä maallikkopäivillä mainitulla opistolla. Maallikkopäivät kestivät pitkän viikonlopun, pe - su, ja ne olivat antoisat. Opettajina olivat Issakainen, Nivala, Rantala ja Löytty. Oppilaina oli Satmania, Untamalaa, Armilaa, Kalistajaa ja niitä muita. Kukin kertokoon tähän kommenttejaan kyseisestä tapahtumasta, jos tätä foorumia selaavat. Se mitä olisin odottanut, oli kai se, että H-Y olisi ottanut jälkeenpäin yhteyttä, ja kysellyt vaikka mitä oppi oli? Miten päivät sujuivat? Perään ei ole soitettu. Eikä todistusta mukana olosta ole kukaan postittanut. Ehkä jälkihoidossa oli sitä mitä Myyrä ehken tahtoo, ja mikä toki upeata on: kahlitsematonta, vähemmän virallista ja toivottavasti totuudellista asian oloa olkoon herännäisyydessä paljon. :kahvi:

Niin. Yllemainittu pitkällinen maallikkotilaisuus poiki kohdalleni yhden - 1 - puhepyynnön. Satman pyysi Keravalle puhumaan. Toteutin hänen toiveensa.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 05.05.10 - klo:06:04 »

Olin viime keväänä - 2009 - Herättäjä-Yhdistyksen ja Turun Kristillisen Opiston järjestämillä maallikkopäivillä mainitulla opistolla. Maallikkopäivät kestivät pitkän viikonlopun, pe - su, ja ne olivat antoisat. Opettajina olivat Issakainen, Nivala, Rantala ja Löytty. Oppilaina oli Satmania, Untamalaa, Armilaa, Kalistajaa ja niitä muita. Kukin kertokoon tähän kommenttejaan kyseisestä tapahtumasta, jos tätä foorumia selaavat. Se mitä olisin odottanut, oli kai se, että H-Y olisi ottanut jälkeenpäin yhteyttä, ja kysellyt vaikka mitä oppi oli? Miten päivät sujuivat? Perään ei ole soitettu. Eikä todistusta mukana olosta ole kukaan postittanut. Ehkä jälkihoidossa oli sitä mitä Myyrä ehken tahtoo, ja mikä toki upeata on: kahlitsematonta, vähemmän virallista ja toivottavasti totuudellista asian oloa olkoon herännäisyydessä paljon. :kahvi:

Niin. Yllemainittu pitkällinen maallikkotilaisuus poiki kohdalleni yhden - 1 - puhepyynnön. Satman pyysi Keravalle puhumaan. Toteutin hänen toiveensa.

Ne päivät olivat Seurapuhujakurssi. Kurssin loppuseuroissa puhui neljä kurssilaista. He olivat maallikkoja. Saliksen kanssa olen yhtä mieltä, että oli pappeus virallista tai epävirallista, se ja sama. Oleellista on puheen tulo lähelle.

Olen seurojen puhujia pyytäessäni pitänyt tärkeänä, että viimeisen sanan sanoo seurakunnan pappi. Hän toimii näin linkkinä yhteisöön, joka antaa tilan ja kaitsee myös körttiä. Sillä mehän olemme kirkko. Ellemme pidä sekalaista seurakuntaa handussa, yhteytemme ytimeen katoaa.

Omalla kohdallani, toisin kuin Kalistajalla, on käynyt, että puhumisen armolahja on hypännyt yhden sukupolven yli. Isäni oli pappi ja tyttäreni on puhunut seuroissa. Mutta en ole heittänyt kirvestä kaivoon. Tiedoituspuhetta olen seuroissa pitänyt eikä siitä ehkä ole hirveän pitkä matka hengelliseen puheeseen. Molemmat voi kenties yhdistää?
🇫🇮

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 05.05.10 - klo:06:47 »
Hei!

Olen viime aikoina joutunut hommaamaam Jaakon kanssa puhujia seuroihin Lahteen. Tavoitteeksi on tullut kysyä 3 puhujaa. Kun on kaksi saatu, tsekataan, onko ne pappeja vai maallikoita ja onko ne miehiä vai naisia. Ja kolmanneksi sitten metsästetään se, joka puuttuu joukosta (pappi, maallikko, nainen , mies).

Pappeja on paljon, maallikoita vähän. Miehiä ehkä pikkuisen enemmän kuin naisia.

Aivan sama, kuka sano viimeisen sanan. Ne kolme saavat sen keskenään päättää.

Maallikkopäivät olisi hyvä asia. Tänä vuonna ei kalenterin vuoksi sinne voinut ilmoittautua (mulla sellainen allakka, että voin sitä seuraamalla olla vain yhdessä paikassa kerrallaan). Joku maallikkopäivämainos oli (oliko se justa Aholansaaren?), että alustajina oli vain pappeja - miksi maallikko ei voisi pitää alustusta maallikoille?

Kaikilla Lahdessa puhuneilla maallikoilla on kytkös seurakuntaan (esim. työ ilman kirkon virkaa tai kirkollisveron maksajan rooli).

Viime pyhänä loppu kesän ajaksi säännölliset Lahden seurat. Mutta on kuitenkin veisuut, juhlille lähtöveisuut, Kiuruveden herättäjäjuhlat ja kesäkuussa mökkiseurat Nastolan Ruuhijärvellä (22.6. Kimppalähtö Vapaudenkatu 6 edestä klo 17.15).

Mauno

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #13 : 05.05.10 - klo:08:31 »
Meillä on seurapuhujina sekä maallikoita että pappeja, mutta enemmän pappeja. Lasketaanko muuten esim. diakonissat maallikoihin? Tärkeää on säilyttää yhteys omaan seurakuntaan niin, että sieltä on ainakin yksi puhuja seuroissa. Jos on maallikko, jolla on kutsumusta alkaa puhujaksi, niin varmaan jotkut kurssit olisivat heitä varten ihan paikallaan.

Papeissa on se hyvä puoli, että heillä on vankka koulutus ja he eivät ihan helposti höyrähdä semmoisiin "isien perinnäissääntöihin" ja muihin vouhotuksiin, mihin maallikot voivat pahimmillaan sortua. Huomatkaa foorumin maallikot, että tämä ei tarkoita teitä.

Tiedän muutamia tosi hyviä maallikkopuhujia ja suon, että heitä olisi jatkossakin.

Toki täytyy muistaa Paavalin ohje, että kovin monien ei tarvitsisi ryhtyä opettajiksi vai miten se nyt meni. Omalta kohdaltani olen ajatellut, että olen puheiden aikana kuulijan paikalla ja teen oman osuuteni keittiön puolella.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 05.05.10 - klo:09:05 »
Meillä on seurapuhujina sekä maallikoita että pappeja, mutta enemmän pappeja. Lasketaanko muuten esim. diakonissat maallikoihin? Tärkeää on säilyttää yhteys omaan seurakuntaan niin, että sieltä on ainakin yksi puhuja seuroissa. Jos on maallikko, jolla on kutsumusta alkaa puhujaksi, niin varmaan jotkut kurssit olisivat heitä varten ihan paikallaan.

Papeissa on se hyvä puoli, että heillä on vankka koulutus ja he eivät ihan helposti höyrähdä semmoisiin "isien perinnäissääntöihin" ja muihin vouhotuksiin, mihin maallikot voivat pahimmillaan sortua. Huomatkaa foorumin maallikot, että tämä ei tarkoita teitä.

Tiedän muutamia tosi hyviä maallikkopuhujia ja suon, että heitä olisi jatkossakin.

Toki täytyy muistaa Paavalin ohje, että kovin monien ei tarvitsisi ryhtyä opettajiksi vai miten se nyt meni. Omalta kohdaltani olen ajatellut, että olen puheiden aikana kuulijan paikalla ja teen oman osuuteni keittiön puolella.

Tarkoitit varmaan "Jaak 3.1  Veljeni, kovin monien teistä ei pidä ryhtyä opettajiksi, sillä te tiedätte, että meidät opettajat tullaan tuomitsemaan muita ankarammin". uusimman käännöksen mukaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi