5. Mooseksen kirjan (21:18-21) ohjeet kurittoman pojan kohtelusta ja Luukkaan evankeliumin vertaus tuhlajapojasta (15:11-32) käynevät esimerkistä. Raamatun kirjoittajat ja heidän kauttaan ilmaistu Jumalan tahto ei ole aina kaikesta samaa mieltä. Näin on hyvä. Raamattu on rikas ja monisärmäinen kirjoituskokoelma, johon kannattaa perehtyä. Se ei ole jokapäiväisten elämänohjeiden käsikirja, vaan paljon enemmän.
Eihän tuossa mitään ristiriitaista ole, kun raamattua lukee kokonaisuutena. Vanha liitto on vanha, Uusi liitto nykyinen. Jumala on sama Jumala vanhassa testamentissa ja uudessa testamentissa, mielipiteet eivät muutu mutta Vanha liitto kuului Jumalan suunnitelmiin, että ihmiset todella näkisivät etteivät itse pysty pelastumaan omin voimin.
Kyllä, raamattu on rikas kirjoituskokoelma jonka Jumalan Henki on vaikuttanut, ja siihen kannattaa perehtyä. Kun siihen perehtyy, ristiriidat ja vastaavat katoavat täysin ja ristiriitaiselta tuntuva kohta on ristiriitainen vain, kun sitä pohtii järjellä. Kun sitä tutkii yhdessä muiden raamatunkohtien kanssa rukoillen ja uskoen, on kohta kuin kohta selvä kuin pläkki. Ainakin pidän itseäni niin turmeltuneena ja huonona, olen huomannutkin etten järjellä pitkälle pötki raamatun asioissa. Jumalan Sana on kuitenkin niin pyhä, ettei turmeltunut mieleni sitä pysty käsittämään. En edes pysty raamattua ymmärtämään ilman Jumalan apua niin huono minä olen.
Niin, no se on tietysti vaarallista, jos Raamattu saa Jumalan aseman, niinhän se ei toki ole. Uusi testamentti taitaa ihan kirkon virallisessakin opetuksessa ohittaa vanhan testamentin, jos tulee ristiriitoja.
Ei raamatun ole hyvä saada Jumalan asemaa, mutta Jumalan sanaahan tuo teksti on joten raamattu on hyvä asettaa uskottavammalle sijalle kuin ihmisten sana. Ihmiset ovat kirjanneet ylös tapahtumia ja profeetallista ilmoitusta, profeetallinen ilmoitus on Jumalan antamaa ilmoitusta.
Vanha testamentti ei ole ristiriidassa uuden testamentin kanssa vaan uuden testamentin ymmärtää paremmin jos vanha testamentti on tuttu. Onhan vanhalla testamentilla todella suuri yhteys uuteen testamenttiin, paljon esikuvia Kristuksen elämästä, kärsimyksistä, kuolemasta, ylösnousemuksesta jne. Ilman vanhaa testamenttia ei olisi uutta testamenttia. Vanha testamentti ennustaa täysin Jeesuksen elämän. Vanhassa testamentissa on satoja paikkoja jotka SELVÄSTI ennustavat Jeesuksesta. Samoin Jumalan persoonallisuus tulee vanhassa testamentissa selvemmin esiin kuin uudessa, se, kuka Hän on. Lakiliitolla on selvät syyt miksi Jumala laittoi sen, selitetäänhän se hyvin uudessa testamentissa... esim. Galatalaiskirjeessa ja Hebrealaiskirjeessä.
"Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme."
Jumalan Sana ei siis ole Raamattu, vaan hän, josta kirja kertoo, Kristus.
Olisi hyvä tutkia tarkemmin asiasi. Raamattu on Jumalan sanaa ja Jeesus on Jumalan Sana. Uuden testamentin kreikankielessä sanalle "sana" on merkitykset "logos" ja "rhema". Logos on paikallaanpysyvää sanaa, jota raamattu on. "Rhema" on ilmestystietoa ja sellaista sanaa, joka vaikuttaa jokaisen ihmisen elämässä joka sen uskoo. Sitten on "logos" ja "Logos". Jeesus on Logos, koska se on Jeesuksen olemus / nimitys myöskin.
Raamattu sanoo: "On kolme todistajaa taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme ovat yksi". Ensimmäinen Johanneksen kirje luku 5 alkuperäisessä tekstissä, joka löytyy vanhemmista käännöksistä. Jehovan todistajien raamatusta, 1938 ja 1992 se on otettu pois, samoin kuin uusimmista englanninkielisistä.
Sana "logos" voidaan kääntää myös "informaatio".
Liika tulkinnanvaraisuus ei ole Jumalasta, koska Jumala on tarkoittanut raamatun yksinkertaiseksi ymmärtää. Onhan Hän sanonut, että meidän on hyvä olla lapsenkaltaisia. Ei ole hyvä tulkita oman mielen mukaan vaan suoraan, niin kuin se on eikä sivuuttaa yhtäkään kohtaa joka ei käy yhteen omien ajatusten kanssa.
Muistetaan, miten tärkeäksi uskoa kuvataan raamatussa. Miten meillä voi olla uskoa, jos meillä ei ole uskottavaa lähdettä? Onneksi ei tarvitse ponnistella uskonkaan kanssa, ainoastaan katsoa Häneen, joka on uskon alkaja ja täyttäjä

Ei Paavalin mielipiteet muuttuneet vanhentuessaan, vaan hän puhuu eri asioista eri seurakunnille ja painottaa eri asioita, eli jakaa tuoretta sanaa seurakunnan kyseiseen tilanteeseen. Eri kirjoitustyyli johtuu siitä että monesti hänellä oli kirjuri, ja hän puhui eri tavoin riippuen porukasta jolle hän puhui.. samaa oppia hän jakoi kuitenkin. Hebrealaiskirjeestä huomaa että hän puhuu juutalaisille kuin juutalaisille, kertoen Jeesuksesta täysin vanhan testamentin perusteella.