Minuakin ärsyttää sellainen liika tulkinnanvaraisuus, että kaikki muutetaan sellaiseksi kuin omaan ajatusmaailmaan parhaiten sopii.
Itse joudun tekemään kompromisseja joistakin asioista. Vaikkapa se käsky lepopäivästä. Siis on ammatteja, jotka vaativat töissäoloa myös pyhäpäivisin. Lisäksi esim. hoitajan ammatin voi tulkita niin, että siinä autetaan ihmisiä ja Raamatussakin on muistaakseni joku kohta, että hyvänteko ei ole kiellettyä pyhäisinkään. Itse olen tehnyt kompromissin, että on vain muutamia ammattikuntia, joissa en yhtään "paheksu" sunnuntaityötä, mutta työntekijöiden lepopäivien vieminen vain business-mielessä on väärin. Siis se on työnantajien moka, -ei työntekijöiden, koska heistä iso osa ei tekisi niin jos ei olisi pakko (mutta on poikkeuksiakin!). Itse sitten olen tehnyt niin, että vaikka sunnuntaisin onkin kaupat auki, niin en käy silloin kaupassa, jos ei ole ihan äärimmäinen pakko -6 päivää viikossa pitäisi riittää, vaikka mikä olisi.
Tämä nyt ei ole oikein hyvä esimerkki, mutta ajan kuitenkin takaa sitä, että vaikka nykymaailmassa ovatkin vallalla erilaiset arvot, niin yritän antaa myös Raamatun näkemykselle sijan elämässäni.
Ja vielä se "ps". Eli pitäisköhän tätä keskustelua jatkaa jonkun muun otsikon alla, kun on jo aika lailla erkaantunut itse alkuperäisestä aiheestaan?