Äänestys

Kuulutko ev.-lut. kirkkoon?

Kuulun.
33 (91.7%)
En kuulu.
3 (8.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 32

Äänestys päättynyt: 23.08.08 - klo:20:35

Kirjoittaja Aihe: Kuulutko kirkkoon?  (Luettu 10373 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liisa

• ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • kotisivu
Kuulutko kirkkoon?
« : 23.08.08 - klo:20:35 »
Jatkona kysymykselle Herättäjä-Yhdistyksen jäsenyydestä tämä.
Mielenkiintoisia lukuja saataneen tilastoksi.

(Perustella ei tässäkään tarvitse, mutta toki sen saa tehdä. Yritetään kuitenkin olla taas kummankin vastausvaihtoehdon osalta perustelunsa esittäviä tuomitsematta. Mahd. kielteisillekin ratkaisuille kun voi olla monenlaisia syitä. Toki myös niitä olisi mielenkiintoista kuulla, jos perustella tahtoo.)

Poissa Penanpoika

• Pistää körttipastillin suuhun
    • matteuspentti.com
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #1 : 23.08.08 - klo:20:38 »
Kaikesta huolimatta, tai ehkä juuri siksi - kyllä.

Benkku

• Vieras
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #2 : 23.08.08 - klo:20:53 »
:?:

Poissa Liisa

• ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • kotisivu
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #3 : 23.08.08 - klo:20:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"

Mitäpä siellä kysellään?

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #4 : 23.08.08 - klo:21:06 »
Lainaus
Yritetään kuitenkin olla taas kummankin vastausvaihtoehdon osalta perustelunsa esittäviä tuomitsematta.

En ole sokerista, joten kestän vahvaa kritiikkiä (jota tuomitsemiseksikin välillä erheellisesti kutsutaan).

En kuulu kirkkoon historiallisista syistä.
Vanhempani kuuluivat helluntaiseurakuntaan, joten minua ei lapsena kastettu minkään uskontokunnan piiriin, vaan liitettiin siviilirekisteriin.
17 ikäisenä sitten kävin helluntalaisten upotuskasteella, jota meillä kutsutaan 'uskovien kasteeksi'. Liityin helluntaiseurakuntaan, johon edelleen kuulun.

Luthersäätiö tai jokin vastaava yhteisö voisi olla sellainen, johon voisin hyvin mieltää itseni joskus liittyväksi.
Juuri nyt en jaksa erota/liittyä mihinkään ja ruveta toimimaan jossakin uskonnollisessa järjestössä,
olen sen verran penseällä mielellä liikenteessä tälläerää.

Tällaiset kysymykset ovat hyviä. On hyödyllistä kuulla ajatuksia siitä, miksi kukin on mihinkin ajautunut.
Ehkäpä suurinosa meistä on vain ajautunut samalla lailla kuin minä nykyiseen tilaansa.

Benkku

• Vieras
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #5 : 23.08.08 - klo:21:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"

Mitäpä siellä kysellään?

Mitä seuraavaksi kysytte? Onko...tai kuulunko...?

Foorumissa taitaa kuvannollisesti "mopo lähteä käsistä".

Lokerointia ja lokerointia,tulee ahdasta. Riittääkö lokerot?

:smt009

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #6 : 23.08.08 - klo:21:14 »
Lainaus

On hyvä avata silmät ja tiedostaa, että on olemassa erilaisuutta.
Erilaisuuden kieltäminen ei onnistu loputtomiin.
Jossakin vaiheessa elämän realiteetit lyövät kasvoihin liiankin lujaa, jos olemassa olevalta yrittää sulkea silmänsä liian pitkään.

On hyvä ymmärtää, että on erilaisuutta ja vain hyväksyä se tilanne ja sopeutua siihen. Pitkässä juoksussa oikein suhtautuen erilaisuus on pääsääntöisesti vain rikkaus.

Poissa Liisa

• ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • kotisivu
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #7 : 23.08.08 - klo:21:17 »

Mitäpä siellä kysellään?

Mitä seuraavaksi kysytte? Onko...tai kuulunko...?

Foorumissa taitaa kuvannollisesti "mopo lähteä käsistä".

:smt009

Siksipä juuri yritin painottaa, ettei tarvitse perustella, eikä sovi tuomita. Tämä kysymys nousi puhtaasti mielenkiinnosta, ei moralisointipyrkimyksistä. Perinteisesti körttiläiset ovat kuuluneet kirkkoon, ja viime aikoina taas herännäisyyteen H-Y:n jäseniksi asti sitoutuvien määrä on vähentynyt paljon. Näistä lähtökohdista kiinnostuin siitä millainen mahtaa olla Körttifoorumilla kirjoittajien kokonaisprofiili näiden kysymysten suhteen. Eli erottuuko tämä väki jotenkin yleisestä suunnasta.

Yksittäisiä ihmisiä en halua tässä lokeroitavan. Anonyymia gallupointia, ajattelin.

Pahoittelen lokeroinnin tunnetta.

Ja karjalaisenkyösti: vaikka oma nahkasi on paksu, toivottavasti tässä kuitenkaan ei tosiaan kritisoimisen linjalle lähdetä.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #8 : 23.08.08 - klo:21:25 »
Lainaus
Ja karjalaisenkyösti: vaikka oma nahkasi on paksu, toivottavasti tässä kuitenkaan ei tosiaan kritisoimisen linjalle lähdetä.

Heikoimman lenkin mukaanhan se on järkevintä monesti mennä asiassa kuin asiassa.
En vain välttämättä pysty tuohon aina vaikuttamaan muutoin, kuin vain omalta osaltani.

Aivan oikeaa ihmistä juuri "kritisoitkin" ja vieläpä etukäteen, ennen kuin ehdin edes kritisoida. :)
Varman päälle on hyvä ottaa.
Tottapuhuen kyseinen aihe ei ainakaan minulla nosta kovin suurta kritisointiviettiä, vaikka aihe vähän kiinnostaakin.

Poissa Liisa

• ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • kotisivu
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #9 : 23.08.08 - klo:21:31 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Tottapuhuen kyseinen aihe ei ainakaan minulla nosta kovin suurta kritisointiviettiä.

Muistan vaan, että rukoilemisen muoto ja tapa nostattivat.  :wink:

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #10 : 23.08.08 - klo:21:32 »
Muistan vaan, että rukoilemisen muoto ja tapa nostatti.

Täytyypä käydä vilkaisemassa, mistä tuolla herneen nenääni otin.
Jotain eriäviä näkemyksiä siellä taisi olla.

Yleensäkin kritisoin "joko-tai" asennetta, koska mielestäni "sekä-että" -asenne on yleensä rakentavampi.
Edustan näkemystä, että ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa / sanojen järjestystä, jolla rukoillaan.
Jollain on ehkä vain se 'rukousnauha' tai Esirukoilija, ei muuta.

Poissa Johannes

• ystäväkansaa
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #11 : 24.08.08 - klo:14:07 »
Kuulun kirkkoon, totta kai. Jos en kuuluisi luterilaiseen kirkkoon, niin johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon sitten. Lähimpänä ehkä ortodoksinen kirkko, koska osa esivanhemmistani on ollut ortodokseja ja siten ortodoksinen kirkko on tuttu ja lähellä sydäntä, aina mukana tavallaan. Itsekin olen joskus leikitellyt ajatuksella, että jos isä olisi kastettu ortodoksiksi äitinsä mukaan, niin sitten olisi kai minutkin kastettu ortodoksiksi. Tuttu kirkko se joka tapauksessa on ja olen toisinaan mietiskellyt, että jos tämä luterilaisen kirkon maallistuminen ja alkuperäisestä vieraantuminen jatkuu nykyistä tahtia, niin ei olisi mahdoton ajatus liittyä siihen kirkkoon, mutta tällä hetkellä en ajattele niin, asia ei ole niin ajankohtainen ainakaan vielä. Eli kyllä, kuulun luterilaiseen kirkkoon ja olen jopa äänestänyt kirkollisvaaleissa sen kerran kuin olen saanut äänestää...
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa mami

• armon kerjäläinen
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #12 : 24.08.08 - klo:20:37 »
Olen aina kuulunut kirkkoon ja maksanut veroni kiltisti, vaikka olin lähes 30 vuotta niin ulkona, etten tiennyt virsikirja- ja liturgiauudistuksesta mitään. Kun olin sitten kummilapsen konfirmaatiossa, en uskaltanut mennä ehtoolliselle, koska en tiennyt, mitä siellä pitää tehdä. Huh.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Liisa

• ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • kotisivu
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #13 : 24.08.08 - klo:21:28 »
(karjalaisenkyösti: Viittasin silmäniskuineni rukoileminen vs. veisuu -keskusteluun. Mutta se siitä.)

Kuulun kirkkoon.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #14 : 25.08.08 - klo:06:51 »
Lainaus
(karjalaisenkyösti: Viittasin silmäniskuineni rukoileminen vs. veisuu -keskusteluun. Mutta se siitä.)
[/size]

Samaan itsekin viittasin ja kerroin meneväni sinne kertomaasi asiaa tutkailemaan.