Äänestys

Kuulutko ev.-lut. kirkkoon?

Kuulun.
33 (91.7%)
En kuulu.
3 (8.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 32

Äänestys päättynyt: 23.08.08 - klo:20:35

Kirjoittaja Aihe: Kuulutko kirkkoon?  (Luettu 10366 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #15 : 25.08.08 - klo:08:46 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Luthersäätiö tai jokin vastaava yhteisö voisi olla sellainen, johon voisin hyvin mieltää itseni joskus liittyväksi.
Juuri nyt en jaksa erota/liittyä mihinkään ja ruveta toimimaan jossakin uskonnollisessa järjestössä, olen sen verran penseällä mielellä liikenteessä tälläerää.

Oletpahan yhteisösi valinnut.
Acta, non verba.

Poissa Eetu

• Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #16 : 08.09.08 - klo:22:36 »
Kuulun.

Poissa LeenaSisko

• Istahtaa penkin päähän veisaamaan
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #17 : 05.10.08 - klo:09:39 »
Minä myös en tällä hetkellä kuulu kirkkoon. En kehtaa enää liittyä, kun olen sieltä kaksi kertaa eronnut.. Tai ehkä liityn sitten, kun sen voi tehdä meidänkin seurakunnassa netissä.

Poissa Optaatus

Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #18 : 05.10.08 - klo:16:02 »
Kuulun ev.-lut.kirkkoon koska minut on siihen lapsena kasteessa liitetty. Jos pitäisi vaihtaa kirkkoa, niin ensiksi tulisi mieleen ("Johanneksen" tapaan) kreikkalais-ortodoksinen kirkko. Sen jälkeen ehkä Rooman kirkko, vaikka kovin hyvää katolilaista minusta ei saisi. Korkeakirkolliset mieltymykseni ja herätysliiketaustan puuttuminen selittänevät, miksen kuulu Herättäjä-Yhdistykseen. Toisaalta eihän sitä tiedä miten paljon vielä mielistyn körttiläisyyteen :P

(Ei-kristillisistä uskonnoista sympaattisimmalta minusta tuntuisi ehkä jokin uuspakanallinen luonnonuskonto. Sympaattisuus ja vakavastiotettavuus eivät vain aina yhdisty.)

Poissa Johannes

• ystäväkansaa
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #19 : 06.10.08 - klo:22:07 »
Lainaus käyttäjältä: "LeenaSisko"
Minä myös en tällä hetkellä kuulu kirkkoon. En kehtaa enää liittyä, kun olen sieltä kaksi kertaa eronnut.. Tai ehkä liityn sitten, kun sen voi tehdä meidänkin seurakunnassa netissä.

Ei tuon takia nyt ainakaan kannata jättää liittymättä. Hämeenlinna on käsittääkseni niin iso paikka, että kukaan ei varmasti edes muista sinua seurakunnan virastossa ja entäs jos muistaisikin, mitä väliä? Eiköhän ne virkailijat aika rutiinilla siellä näitä asioita hoida. Ja jos haluat netin kautta tehdä liittymisen, niin laita sähköpostia seurakuntaan ja pyydä laittamaan liittymislomake postissa, luulisi onnistuvan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa mt

• ystäväkansaa
Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #20 : 07.10.08 - klo:11:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Lainaus käyttäjältä: "LeenaSisko"

Ei tuon takia nyt ainakaan kannata jättää liittymättä. Hämeenlinna on käsittääkseni niin iso paikka, että kukaan ei varmasti edes muista sinua seurakunnan virastossa ja entäs jos muistaisikin, mitä väliä? Eiköhän ne virkailijat aika rutiinilla siellä näitä asioita hoida. Ja jos haluat netin kautta tehdä liittymisen, niin laita sähköpostia seurakuntaan ja pyydä laittamaan liittymislomake postissa, luulisi onnistuvan.

Ajattelepa, LeenaSisko, niin päin asiaa, että ilmestymisesi päivystävän pastorin pakeille voisi antaa hänelle uuden näkökulman kirkon jäsenyyteen. Mitä on sitoutuminen? Miten suhtaudun tuplaeroon? Pidänkö sitä tuuliviirimäisyytenä vai rehellisyytenä? Mikä meni pieleen? Olisiko mahdollista, että kirkon/seurakunnan toiminnassa olisi jotain muutoksen tarvetta?

Näin päin ajatellen alan kallistua sille kannalle, että olisi suorastaan kirkolliskansalaisvelvollisuutesi astua pastorinkanslian ovesta sisään...

Muuten olen sitä mieltä, että kirkkoon uudelleen liittyvälle pitäisi aina tarjota luontevasti mahdollisuus keskusteluun papin kanssa. Seurakunnalla ei ole liikaa tilaisuuksia henkilökohtaisiin kontakteihin. Moni liittyjä on kuitenkin harkinnut asiaa vakavasti.

Tiedän tapauksen, jossa liittyjä oli varautunut keskusteluun, mutta pelkkä lomakkeen täyttäminen riitti.

Tärkeintä ei ollutkaan risti, vaan rasti.

Mt

Poissa LeenaSisko

Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #21 : 10.10.08 - klo:21:47 »
Noh. tarviin nyt vielä vähän aikaa.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
Vs: Kuulutko kirkkoon?
« Vastaus #22 : 19.05.11 - klo:13:22 »
Kotimaa-lehti sivulla 5 palstalla Viikon luetuimmat verkossa ensimmäisenä "Tunnettu kirjailija, kalastaja ja toisinajattelija Pentti Linkola on liittynyt kirkkoon...Linkola kertoo pitävänsä kirkkoa 'kauniina instituutiona' ja uskovansa pikemminkin kirkkoon kuin uskontoon."
🇫🇮

myyrä

• Vieras
« Vastaus #23 : 19.05.11 - klo:14:20 »
Kotimaa-lehti sivulla 5 palstalla Viikon luetuimmat verkossa ensimmäisenä "Tunnettu kirjailija, kalastaja ja toisinajattelija Pentti Linkola on liittynyt kirkkoon...Linkola kertoo pitävänsä kirkkoa 'kauniina instituutiona' ja uskovansa pikemminkin kirkkoon kuin uskontoon."

Linkola kirkon päättäviin elimiin! :icon_sunny:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #24 : 20.05.11 - klo:11:37 »
Linkola kirkon päättäviin elimiin! :icon_sunny:

Jaha. Nyt ymmärrän, miksi  Dosentti   :026:  oli kaapannut koneeni enkä päässyt koko iltapäivänä tännekään. Se chattasi Linkolan kanssa. Nyt se vain   :026: 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #25 : 20.05.11 - klo:12:04 »
Meille oli Docentuxen ja Benedictus Linckolan canssa ychteinen neuwonpito ia aiwoitusten waichto temen apparatuxen ceinoin virtualiter.

Episcopus Martinus  :051:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #26 : 21.05.11 - klo:08:44 »
Nämäd sanad todet ja wiisaad owad welien   :051:  Pyhä Martinus. Ned pahoin tekiwäd keiden toimesda ei meidän Ajas sallimus ollud nämäd käydä, wan Herran tahdoisd tyydymed nämäd Tapauxed kuin Hen armoisans andan oli.

Hed kun wankin pidiwed olisi hupainen olud wangin Terwehd minun Pyhäd seurakundalaised.  No Hen toisin tahdos nemed Tapauxed. 

Welies Dietricus Docens   :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.