Kouluhäiriköllekin olisi tärkeää tulla ymmärretyksi. Oppitunnin laittaminen ranttaliksi on viesti. Älkää kuitenkaan pyytäkö minulta lyhyttä vastausta viestin sisällöstä. Ei hulinaksi pistävä nuorikaan osaa sanoittaa itseään. Kokemukseni mukaan opettajat, jotka saavat työrauhan säilymään, osaavat joko kokemuksensa tai oivalluksensa opettamina luoda luokkaan ilmapiirin, joka kertoo oppilaiden ymmärtämisestä. Joskus se edellyttää nuorten huolien kuuntelemista jollakin toisella ajalla, usein ei sitäkään. Lämpimästi sanottu: "Onhas se noinkin, mutta lasketaanpa nyt nämä murtolukujen kertolaskut ensin" saattaa riittää.
Isälläni oli kerran yläasteella luokka, josta valitettiin tämän tästä. Vaikea se oli ollutkin. Hän kertoi kuinka rähinöinti oli päättynyt. Iltapäivällä oli ollut hänen oma tuntinsa, ja hän oli astellut sisään kädet taskussa, hitaasti, istuutunut, ja ollut vain hiljaa. Luokka metelöi aikansa - oli tottunut siihen, että ope huutaa myös vähintään, että nyt kaikki hiljaa - mutta nyt ei kuulukaan kateederilta mitään. Hiljaisuus jatkuu opettajan taholta, luokka mekkaloi, kunnes juttu alkaa tuntua vähän oudolta. Luokka vaikenee. Istutaan hiljaa molemmin puolin. Sitten isäni oli sanonut, niin hiljaa että luokan oli ollut pakko olla hiljaa kuullakseen: Minä tunnen tämän luokan. Te olette harvinaisen fiksuja --- siksi minä ihmettelenkin sitä palautetta jota saan teistä kaiken aikaa kuulla. Mitä ihmeen aihetta juuri teillä on kayttää aikaanne tyhmyyksiin?
Sitten pappa kääntyi ja aloitti oman oppituntinsa niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Eikä hän palannut juttuun koskaan myöhemminkään. Lopun vuotta luokka oli käyttäytynyt hyvin ja isältäni oli kysytty mikä ihmeen taikatemppu se oli ollut... Ei mikään. Se vain oli hänen tapansa sanoa totuus - se nimittäin oli ollut fiksu luokka. Ja hän oli katsonut, ettei latele totuuttaan silloin kun on itse suutuspäissään. Olen miettinyt, onko sellaista olemassakaan, kuin raivostunut totuudenpuhuja. Siinä saattaa sanoa sellaisia "totuuksia" joita myöhemmin itse suree, ja tahtoisi vetää takaisin ja jotka eivät ole koko totuus - jos ovat totuus lainkaan. Se luokka oli saattanut itsensä johonkin kierteeseen, jossa sitä lopulta ei hallinnut kukaan, kuullut itsestään vaikka mitä, ja vaikka kyseessä oli ollut ryhmä, se oli ilmesesti kuitenkin loukannut. Vahvemman asemassa oleva huutava ihminen myös, vaikkei uskoisi, pelästyttää. Oltiin jossakin mehän-ei-sua-pelätä- kierteessä, ja tämä helpoin konsti oli jäänyt koettamatta.