Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Raamattupiirit / Seitsemäs päivä/milmennium
« Uusin viesti kirjoittanut kalamos 09.06.25 - klo:18:50 »
Aadamista lukien
olemme todellakin
astumassa seitsemänteen
millenniumiin
eli Jeesuksesta lukien
kolmanteen päivään
eli vuosituhanteen.

Ja silloin kolmantena päivänä
Hän sanoi pääsevänsä
määränpäähän
eli alkaa
Messiaan Valtakunta.
22
Raamattupiirit / Vs: Roomalaiskirje
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 09.06.25 - klo:11:17 »
Abrahamia ajattelin, mutta Adam on oijea vastaus.  :039:
23
Raamattupiirit / Vs: Roomalaiskirje
« Uusin viesti kirjoittanut kalamos 09.06.25 - klo:11:14 »

Seitsemäs millenium on menossa, alkaen Aabrahamista.

Tarkoititko Aadamista?
24
Raamattupiirit / Vs: Roomalaiskirje
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 09.06.25 - klo:09:40 »
Sain kaksi selventävää asiaa tuosta edelläolevasta.

Raotat salaisuuden verhoa sopivasti lopun ajoista. Pääpiirteet alkavat hahmottua vaikka Ilmestyskirja on ollut minulle kovin vaikea. Seitsemäs millenium on menossa, alkaen Aabrahamista.

Eri liikkeet pitävät eri tavoin arvossa lopun ajoista puhumisesta. Kun itse Kristuskaan ei sitä aikaa tiedä (kerro tietävänsä ).

Mitä on olla Jumalan käytössä ?  Siitä oli tuttua opetustekstiä. Seurakuntien Missio-koulutuksissa on näitä kerrattu.

Tuleeko tietää, saati ilmaista mikä on kutsumukseni ? Kun en itsekään ole siitä varma, olkoon sanomatta.
Kynä ei pysy enää käppyräisissä sormissa, mutta läppärin nappuloita niillä voi tanssittaa.
25
Raamattupiirit / Jumalan palveleminen
« Uusin viesti kirjoittanut kalamos 09.06.25 - klo:09:15 »
Kristuksen orjana
Paavali on julistanut
suoraan Jeesukselta saamansa
Jumalan Evankeliumin.

Kahdeksan lukua oli käyty läpi,
kun Paavali jatkoi selvittelyä
Israelin kohtaloilla
kolmen luvun verran.

Ja tuohon Aitoon öljypuuhun
me metsäöljypuun oksatkin
olemme oksastetut.

Ja kerran aidot öljypuun oksatkin
oksastetaan siihen takaisin,
ja alkaa Messiaan Valtakunta
tämän maan päällä.

Se kestää tuhat vuotta
ollen ihmiskunnan seitsemäs millennium.
Silloin kaikki on toisin kuin nyt.
Ja yksi kuvaus siitä löytyy
Jesajan kirjasta lopusta:

  • Minä iloitsen Jerusalemista
    ja riemuitsen kansastani;

    eikä siellä enää kuulla itkun ääntä
    eikä valituksen ääntä.

    Ei siellä ole enää lasta,
    joka eläisi vain muutaman päivän,
    ei vanhusta,
    joka ei täyttäisi päiviensä määrää;

    sillä nuorin kuolee satavuotiaana,
    ja vasta satavuotiaana
    synnintekijä joutuu kiroukseen.

    He rakentavat taloja ja asuvat niissä,
    he istuttavat viinitarhoja
    ja syövät niiden hedelmät;

    he eivät rakenna muitten asua,
    eivät istuta muitten syödä;

    sillä niinkuin puitten päivät ovat,
    niin ovat elinpäivät minun kansassani.

    Minun valittuni kuluttavat itse kättensä työn.
    He eivät tee työtä turhaan
    eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi,
    sillä he ovat Herran siunattujen siemen,
    ja heidän vesansa ovat heidän tykönänsä.

    Ennenkuin he huutavat, minä vastaan,
    heidän vielä puhuessaan minä kuulen.
    Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella,
    ja leijona syö rehua niinkuin raavas,
    ja käärmeen ruokana on maan tomu;
    ei missään minun pyhällä vuorellani
    tehdä pahaa eikä vahinkoa,
    sanoo Herra.


Ja kun tuo seitsemäs millennium päättyy,
niin paholainen päästetään vielä
vähäksi aikaa irti. Tämä kerrotaan
Ilmestyskirjan loppulehdillä.

Ks kaavio lopun ajasta

Mutta palataan Roomalaiskirjeeseen
ja tähän ankeaan aikakauteen.
 
Kun olemme itsemme
Jumalalle antaneet,
niin olemme tietenkin
Hänen omiansa.

Olen antanut Jeesuksen sovittaa
itseni Jumalan kanssa.

Olen Jeesuksen ansion tähden
Pyhä eli Jumalalle erotettu.

Mutta voin antaa enemmänkin.
Antautua Hänen palvelukseensa.

Silloin en ole pelkästään
pyhitetty eli erotettu maailmasta
Jumalan omaisuudeksi,
vaan lähetetty
pahan maailman keskelle
ja näin palvelemaan Jumalaa.

Ja tästä Paavali sitten opettaa seuraavaksi
eli kolmannessa pääosiossa.

  • Niin minä
    Jumalan armahtavan laupeuden kautta
    kehoitan teitä, veljet,
    antamaan ruumiinne
    eläväksi, pyhäksi,
    Jumalalle otolliseksi uhriksi;
    tämä on teidän
    järjellinen jumalanpalveluksenne.

Pietarin kirjeessä on sama alkutekstin sana
käännetty järjellisen sijasta hengelliseksi.

  • Ja tulkaa hänen tykönsä,
    elävän kiven tykö,
    jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet,
    mutta joka Jumalan edessä
    on valittu, kallis,
    ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä
    hengelliseksi huoneeksi,
    pyhäksi papistoksi,
    uhraamaan hengellisiä uhreja,
    jotka Jeesuksen Kristuksen kautta
    ovat Jumalalle mieluisia.

Kun hengellinen maito
on kasvattanut meitä,
me saamme etuoikeuden
tulla Elävän Kiven tykö
siinä mielenlaadussa,
että haluamme uhrata elämämme
Hänen palvelukseensa.

Tulimme uskoon kun
meissä tapahtui mielenmuutos,
joka mielemme uudistuu
koko vaelluksemme ajan.

  • Älkääkä mukautuko
    tämän maailmanajan mukaan,
    vaan muuttukaa
    mielenne uudistuksen kautta,
    tutkiaksenne,
    mikä on Jumalan tahto,
    mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

Me otamme vastaan ensin Sanan,
sitten koemme mielen
muutoksen/uudistuksen
ja sitten uskossa teemme
Sanan mukaan
ja lopuksi tulemme
syvällisesti ymmärtämään sen,
mitä tuon Sanan kohta tarkoitti.

Älköön tämä jatkuva
prosessi onnistuessaan
kuitenkaan saattako
meitä jotenkin luulemaan,
että tiedämmekin sitten jo kaiken.

  • Sillä sen armon kautta,
    mikä minulle on annettu,
    minä sanon teille jokaiselle,

    ettei tule ajatella
    itsestänsä enempää,
    kuin ajatella sopii,
    vaan ajatella kohtuullisesti,
    sen uskonmäärän mukaan,
    minkä Jumala on kullekin suonut.


Meillä itsekullakin on oma kutsumuksemme.

  • Sillä niinkuin meillä
    yhdessä ruumiissa on monta jäsentä,
    mutta kaikilla jäsenillä ei ole sama tehtävä,

    niin me,
    vaikka meitä on monta,
    olemme yksi ruumis Kristuksessa,

    mutta itsekukin
    olemme toistemme jäseniä;

    ja meillä on erilaisia armolahjoja
    sen armon mukaan,
    mikä meille on annettu;

Roomassa olevien pyhien joukko
on siis yksi ruumis Kristuksessa.

Se muodostuu jäsenistä,
jotka nekin ovat ruumiita.

Ja toisaalta kaikki seurakuntaruumiit
muodostavat yhdessä Kristuksen Ruumiin.

Perusyksikkö on yksi ihmisruumis.
Minäkin (henkeni) asuu ruumiissa.
Siinä on monta jäsentä.
Esimerkiksi

  • kaksi silmää,
    kaksi korvaa,
    kaksi kättä,
    kaksi jalkaa,
    yksi suu,
    yksi nenä


Miten nämä voivat olla
toistensa jäseniä.

Siten, että ne muodostavat
yhden toimivan kokonaisuuden:
Ruumiin.

Ilman silmiä
jalkani eivät voisi
kuljettaa minua niin,
etten törmäile.

Näin silmät palvelevat jalkoja.

Ilman jalkoja
en voisi lähestyä silmieni
havaitsemaa kohdetta.

Näin jalat palvelevat silmiä.

Kaikki ruumiinjäsenet mudostavat
yhden toimivan kokonaisuuden.

Minun ruumiini on tosin
aikalailla raihnainen.

Kaiken kaikkiaan elän
ihan selvästi kuolevaisessa ruumiissa.

Mutta silti ymmärrän,
että ruumis on tärkeä kokonaisuus,
jossa sen eri jäsenet toimivat
omalla toimintakyvyllään palvellen
pään tahtoa.

Ja jostain tällaisesta kokonaisuudesta
Paavali puhuu ohjeistaessaan
Roomassa olevaa seurakuntaa
eli uloskutsuttujen joukkoa
toimimaan siten,
että itse kunkin ruumis
palvelisi yhdessä muiden kanssa
järjellisesti niin,
että kukin jäsen ymmärtäisi
oman armoituksensa.

  • jos jollakin on profetoimisen lahja,
    käyttäköön sitä sen mukaan,
    kuin hänellä uskoa on;

    Jos virka,
    pitäköön virastaan vaarin;

    jos joku opettaa,
    olkoon uskollinen opettamisessaan;

    jos kehoittaa,
    niin kehoittamisessaan;

    joka antaa,
    antakoon vakaasta sydämestä;

    joka on johtaja,
    johtakoon toimellisesti;

    joka laupeutta harjoittaa,
    tehköön sen iloiten.

Tällainen seurakuntaruumis eli -perhe
tarvitsee keskinäistä rakkautta.

  • Olkoon rakkaus vilpitön,
    kammokaa pahaa,
    riippukaa hyvässä kiinni.

    Olkaa veljellisessä rakkaudessa
    helläsydämiset toisianne kohtaan;
    toinen toisenne kunnioittamisessa
    kilpailkaa keskenänne.

Tuon huippukohdan jälkeen
olemme valmiit
antamaan itsemme
eläväksi, pyhäksi Jumalalle
otolliseksi uhriksi
eli toimelliseen Jumalan palvelemiseen
Hengessä palavasti.

  • Älkää harrastuksessanne olko veltot;
    olkaa hengessä palavat;
    palvelkaa Herraa.

Tämä ei suinkaan tarkoita
liitelemistä pilvissä.

Se merkitsee aina myös
laskeutumista ahdistuksiin.

Ja silloin olemme siinä tilassa,
jossa me olemme hyödyksi
toinen toisillemme,
ja voimme vahvistaa toisiamme
ja meillä on näin toivon näköala.

  • Olkaa toivossa iloiset,
    ahdistuksessa kärsivälliset,
    rukouksessa kestävät.

    Pitäkää pyhien tarpeet ominanne;
    harrastakaa vieraanvaraisuutta.

    Siunatkaa vainoojianne,
    siunatkaa, älkääkä kirotko.

    Iloitkaa iloitsevien kanssa,
    itkekää itkevien kanssa.

    Olkaa keskenänne yksimieliset.
    Älkää korkeita mielitelkö,
    vaan tyytykää alhaisiin oloihin.

    Älkää olko itsemielestänne viisaita.

Nyt olemme valmiudessa
palvelemaan Jumalaa
siinä tehtävässä,
joka meille on annettu.

Se tietää kuitenkin aina
suuria vaikeuksia.
Koko pimeyden valtakunta 
hyökkää meitä vastaan.

Ja tätä varten
luvun loppuosan ohjeistus
on meille erittäin tärkeä,
ettei mielemme uudistus latistu,
jolloin menetämme sen
Rakkauden voiman,
joka meillä oli.

Jäljelle jäisi silloin vain se
tuomitseva huru-ukko
lakikirjansa kanssa,
joka aina ehtii olla eka,
paitsi silloin,
kun pitäisi mennä koiran purtavaksi.

  • Älkää kenellekään
    pahaa pahalla kostako.
    Ahkeroikaa sitä,
    mikä on hyvää
    kaikkien ihmisten edessä.

    Jos mahdollista on
    ja mikäli teistä riippuu,
    eläkää rauhassa
    kaikkien ihmisten kanssa.

    Älkää itse kostako, rakkaani,
    vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle,
    sillä kirjoitettu on:


    "Minun on kosto,
    minä olen maksava, sanoo Herra".


    Vaan

    "jos vihamiehelläsi on nälkä,
    ruoki häntä,
    jos hänellä on jano,
    juota häntä,
    sillä näin tehden
    sinä kokoat tulisia hiiliä
    hänen päänsä päälle".


    Älä anna pahan itseäsi voittaa,
    vaan voita sinä paha hyvällä.

Tuliset hiilet on suloinen lämmike.
Ei ole niin kauhean paljon aikaa,
kun esimerkiksi täällä
kylmässä pohjolassa
rakennustyömailla lämmittimenä
oli koksikori.

Teemme siis hyvää lähimmäisillemme,
kun kokoamme tulisiaa hiiliä
heidän päänsä päälle.

Eli tuo viittaa makuupaikan
viereen pääpuolelle
tuotaviin hiiliin.

Kun annamme itsemme
eläväksi, pyhäksi
Jumalalle otolliseksi uhriksi,
niin se ei suinkaan merkitse sitä,
että me olisimme jotenkin
muiden yläpuolella.

Aivan päinvastoin.
Me palvelemme kaikkia muita.


Room 12

Jes 65: 19-25
1 Piet 2:4-5
26
Yleinen keskustelu / Vs: Tämän luin, aion lukea tai ainakin harkiten 19.osa
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 09.06.25 - klo:09:04 »
Nyt osui hauska, hyvänmielen kirja kuuntelulle. Se on  Veikko Huovisen Hamsterit josta on tehty myös elokuva.

Lukija on ikimuistoinen Risto Mäkelä.

Kulinaristina ( entisenä ) ymmärrä oikein hyvin hamstraamisen päälle. Se on nykyisessä maailmantilanteessa myös suositeltavaa. Vettä, kynttilöitä, tulitikkuja meillä onkin, mutta ei patteriradiota.

Hamsteri ja Rurik ovat suurellisia. Kolme lammasta ja puolikas sika, kaksi lampaantaljaa mm. varataan kylmän talven varalle. Puhumattakaan polttipuista, juurikkaista  ja riistalinnuista. Paloviina on kyseenalainen, Tellun ollessa 'viileäluontoinen Pohjolan nainen', kun taas etelän naiset ymmärtävät tämän asian päälle paremmin.
Koira, Luppakorva kuuluu myös hankintoihin ja sitä kuvataa herkullisesti.

Hamsterilla on lemmikkihiiri, Minni . Se asuu kirjahyllyssä.

Ah, kyllä kelpaa !
27
Yleinen keskustelu / Vs: Politiikkaa 25
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 09.06.25 - klo:08:42 »
Trumpin hallinto on sekoittanut yhteiskuntarauhan USA ssa entistäkin pahemmin.
Aina siellä on vallinnut mustat/valkoiset jakolinja. Nyt alkavat olla eri kansallisuudet, paperittomat ainakin, takaa-ajettuja. Sotilaat on tuotu Los Angelesissa kaduille täysissä varustuksissa.
Kaverukset ovat entiset kaverukset, Trump ja Musk ja puheet kovenevat, uhkailut lisääntyvät.
Alkaa jo Trumpin kannatus vähetä , eikä mitenkään ihme.

Putin istuu bunkkerissa, Venälää ei juuri mitään uutta.

Meillä Petteri sai lohen Virtaankoskella. Puheensa ovat 'mitä milloinkin'.
28
Yleinen keskustelu / Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret XVI
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 08.06.25 - klo:19:48 »
Tämä on lempi-lempimusiikkia, minuta:

https://www.youtube.com/watch?v=iaU3ubReGU0

Handel: Tune your harps (Esther); Voices of Music, Thomas Cooley, tenor
29
Raamattupiirit / Vs: Raamatun lukeminen
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 08.06.25 - klo:18:52 »
Löysin YouTubesta JUkka Norvannon haastattelun jossa käydään samoja aiheita kuin mekin olemme tuossa Genesis -ja Ilmestyskijasivuilla olemme tehneet.

Lisäksi historia, eng. history-sanasta hän johti  hauskan His Story ( Hänen kertomuksensa ) jonka saamme nähdä toteuvan.

Välillä olen pitänyt Norvantos ' liian tietäväisenä' ja pyydän nyt sitä anteeksi.  Kyllä hän Raamatun ja sen kielen ja kielivirheet tuntee.

Esimerkki  aiempi käännös Omenapuu ( Paratiisissa) on ollut väärin ymmärretty sana. Oikea käännös on Hyvän ja Pahan tiedon puu, kuten se nyt kuuluu.

Jeesus johtaa historiaa
https://www.youtube.com/watch?v=a9SySMf1q8U
30
Seuratupa / Vs: Iltahartaus 14.
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 08.06.25 - klo:18:28 »
SV 32   Sun sanas, Herra, kutsuu luokses meitä

https://www.youtube.com/watch?v=qasq_DjBpcs

1. Sun sanas, Herra, kutsuu luokses meitä,
kun käymme täällä kadotuksen teitä
ja teemme turhaan työtä raskasta,
vaan emme pääse synnin kuormasta.

2. Sä lupaat hengellemme virvoituksen
ja sydämelle rauhan, lohdutuksen,
kun vaivattuina luokses tulemme
ja tunnustamme oman tilamme.

3. Tahtosi tiedän, kuulen varoituksen,
ja sydämessä tunnen kutsumuksen.
Luoksesi, Herra, tulla tahtoisin,
kun tiesi vain nyt oikein tuntisin.

4. Vaan miten sokeana nähdä voisi,
ja tiekö eksyneelle tuttu oisi?
Mitenkä rampa pääsee liikkumaan,
mitenkä kuollut nousee haudastaan?

5. Kun sanot johtavasi tiellä taivaan
murheeseen, ristiin, kärsimiseen, vaivaan,
myös lupaat viedä kautta kuoleman
sun kunniaasi korven kulkijan.

6. Vaan minä pelkään kuolemaa ja yötä,
jää kantamatta ristini sen myötä.
Kipuja, vaivoja vain pakenen,
en taivu koskaan alle murheitten.

7. Siis ole, Jeesus, tienä eksyneelle,
virvoittajaksi tule väsyneelle
ja elämäksi mulle kuolleelle
ja totuudeksi valheen orjalle.

8. Voimallas ryöstä saalis Saatanalta
ja sydämestä särje synnin valta.
Tee rakkaammaksi mulle ristin tie,
armosi tuntemiseen minut vie.

Wilhelmi Malmivaara 1888, uud. VK 1938, VK 1986, J. Löytty 2015

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10