Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Yleinen keskustelu / Vs: Päiväkirjani 2
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi tänään kello 08:32 »
Oikein PekkaV !   Olemme joka päivä Jumalan katseen alla. Hän pitää meistä huolen.
2
Seuratupa / Vs: Aamuhartaus 26
« Uusin viesti kirjoittanut Pena tänään kello 07:46 »
Niin kauan kun täällä vaelletaan Jumalan pelossa, on niillä ihmisillä, joita Herra saa hoitaa, alituista syytä synnin tähden katumukseen. Sillä he vaeltavat valkeudessa Jumalan kasvojen edessä, ja he tietävät, että on kaikkivaltias ja vanhurskas Jumala, joka näkee heidän sisällisen tilansa ja ulkonaisen elämänsä. Siitä tulee huokaus Jumalan puoleen, ettei uudestansa vangittaisi, tai jos jo on vangittu, että Jumala nostaisi takaisin.

Juho Malkamäki
3
Yleinen keskustelu / Vs: Päiväkirjani 2
« Uusin viesti kirjoittanut PekkaV tänään kello 05:31 »

   Ei piru eikä enkeli, vaan Jumala.

4
Yleinen keskustelu / Vs: Historia on mielenkiintoista 3
« Uusin viesti kirjoittanut Pena eilen kello 22:12 »
Suomen kunnanvaakunat onkin laajalti arvostettu kokonaisuus. Huipputaiteilijat suunnittelivat ne toisaalta heraldiikan perinteitä tarkasti noudattaen ja toisaalta paikallisia piirteitä kuvaten.
5
Minuun saisi upottaa mikrosirun, joka kertoo, kuka olen ja missä olen ja olenko hengissä. Ja sitä viimeistä asiaa joku laitteisto tarkkailisi koko ajan ja hälyttäisi jotain henkilökuntaa paikalle, jos en enää olekaan. (Tai no, pitäisihän tuossa joku lähetyskoneistokin olla.)
               
6
Yleinen keskustelu / Vs: Riivatun rakkineet 10
« Uusin viesti kirjoittanut Viisveisaaja eilen kello 22:00 »
Kuuluuko kaikki sähkö rakkineosastoon? Kuuluisi tai ei, niin asunossanihan on siis remppa meneillään. Nyt rupesin pyykkäämään, kun kylppäri on saatu ns. kuntoon, ja eikä mitä, sieltähän poksahti kaikki sähköt. Pyykkikone toimi 10 sekuntia, sitten se sammui ja valotkin pimeni. Vaihdoin koneen toiseen pistorasiaan, 5 sek nytkähti eteenpäin, ja tyssäsi. Kolmannella samat. Valoja ei tule vieläkään, ja sähkötaulussa kaikki sulakkeet ok asennossa.

No, nyrkkipyykkäilen keittiön tiskialtaassa. Ei noita vaatteita pesuaineineen kuivumaankaan voi jättää. Pistetään kohta otsalamppu valaisemaan kylpyhuonetta.

Keittössä aiemmin kävi vähän samoin: Remontin aiheuttaman katkon jälkeen jääkaappi ja pakastin eivät käynnistyneet, eli pakastimen sisältö suli piloille, eikä viereinen valokaan toiminut. Pistää miettimään, osaako täällä sähköurakoitsija nyt hommansa vai ei?

Hmm, vaikuttaa öppiksen arki olevan hyvin samanlaista kuin minun.

Olen kyllä varma, että öppiäinen ongelmat selvittää.

Jos minulta kysyttäisiin, niin ongelma minusta kuullostaa, että huoneistossa on liian pienet sulakkeet. Liikaa kuormitusta, mutta voinee remontissa että ovat tehneet joitain sähköliitoksia silleen väärin, että ne vie virtaa ja se ei sitten riitä oliko pesukoneelle?
Ehkä sähkötaulu väärin asennettu.

Autoni kanssa kun ollut ongelmia, osaisin itse korjata, mutta kun ei työkaluja ja en voi nostaa autoa, niin vienyt korjaajalle. Useampi korjaamo sanoi, että eivät he osaa korjata.
Minä että antakaa käyttää verstasta puolituntia niin korjaan.
Ihme tumpelosormia nykyään.

Öppiäinen mitä ymmärrän on kuin minä käyneet teknisen alan opintoja öppiäinen satakertaa enempi, mutta uskoisin että kyllä selvitään. No toinen on se kun ei itse saa asentaa lakien mukaan.
Täällä Latviassa, kun ostin kolmion ja teen remppaa, niin tehnyt olen kaikki putkityöt, asentanut varaajan ja muuta ja kaikki putkityöt olen itse tehnyt.

Kai laatoitukset pitäisi tehdä, maalaukset ja tasoitukset ja tapetoinnit tein jo.
Sitten enään uusi lattia ja sauna, teen itse.

Jotenkin ihmettelen miksi ei ihmiset nykyään osaa mitään tehdä itse. Mitä ne siellä kouluissa opettaa?

No itse teknisessä koulussa tein esseen talotekniikasta, että eipä sielläkään paljoa kädentaitoja tarvinnut.
7
Yleinen keskustelu / Vs: Politiikkaa 23
« Uusin viesti kirjoittanut Viisveisaaja eilen kello 19:34 »
Viimeinen lainaus:

Anteeksi tämän pitäisi olla keskustelu foorumi ja laitoin nyt pitkiä lainauksia uudelta opettajaltani tekoälyltä.

Yritän jatkossa keskittyä omiin ajatuksiin ja kyselevään ja keskustelevaan kirjoitteluun, kuten körttifoorumin etiikka vaatinee.

Israel lopun aikoina
Raamatun profetioissa Israelilla on merkittävä rooli lopun aikojen tapahtumissa. Vanhan testamentin profetiat ja Ilmestyskirjan ennustukset viittaavat usein siihen, että Israel on keskeinen paikka monille lopun ajan tapahtumille.

Paluu maahan ja Israelin uudelleen syntyminen: Monet kristilliset tulkinnat näkevät Israelin modernin valtion syntymisen vuonna 1948 osana Raamatun ennustuksia Israelin kansan paluusta maahansa (esim. Hesekiel 36-37). Tämä on tulkittu merkiksi siitä, että Jumalan lopun ajan suunnitelma on käynnissä.

Sota ja rauha: Useissa Raamatun profetioissa puhutaan sodista ja levottomuuksista, joita Israel kohtaa ennen lopun aikoja (esim. Sakarja 12, 14; Hesekiel 38-39). Näissä ennustuksissa Israel on usein suurten konfliktien keskiössä, mutta Jumala lopulta suojelee kansaansa.

Temppelin uudelleen rakentaminen: Jotkut Raamatun tulkinnat, erityisesti Ilmestyskirjan ja Danielin profetioiden valossa, viittaavat siihen, että Jerusalemin temppeli rakennetaan uudelleen lopun aikoina, ja että antikristus saattaa asettua temppeliin ja vaatia itseään palvottavaksi (2. Tess. 2:4). Tämä on tärkeä osa monien eskatologisia näkemyksiä.

Israelin hengellinen pelastus: Paavali viittaa kirjeessään roomalaisille (Room. 11:25-26) siihen, että lopun aikana "koko Israel pelastuu", mikä on tulkittu tarkoittavan, että suuri osa juutalaisista kääntyy Kristuksen puoleen lopun aikojen tapahtumien keskellä.

Lopun ajan näkemykset
Israel on siis keskeisessä asemassa monissa lopun ajan profetioissa. Monet kristityt näkevät Israelin valtion nykyaikaiset tapahtumat ja poliittiset jännitteet osana Raamatun ennustuksia. On kuitenkin tärkeää huomata, että näitä profetioita tulkitaan eri tavoin eri kristillisissä yhteisöissä. Lopun ajan tapahtumat nähdään yleensä suurena hengellisenä taisteluna, jossa Jumala lopulta toteuttaa suunnitelmansa ja tuo rauhan maailmaan.

Tulkinnat siitä, mitä Israelille lopulta tapahtuu, vaihtelevat, mutta yleisesti Raamattu viittaa siihen, että vaikka Israel kohtaa suuria haasteita, Jumala pitää huolta kansastaan ja se on mukana keskeisissä lopun ajan tapahtumissa.
8
Yleinen keskustelu / Vs: Politiikkaa 23
« Uusin viesti kirjoittanut Viisveisaaja eilen kello 19:30 »
sitten on myös ns, väärä profeetta, voisitko sinä olla tahtomattomasti se
ChatGPT sanoi:
ChatGPT
Ajatus väärästä profeetasta on tärkeä osa Raamatun eskatologiaa (lopun ajan tapahtumia), ja väärä profeetta esiintyy erityisesti Ilmestyskirjassa (Ilm. 13:11-18). Hän on hahmo, joka pettää ihmisiä, esiintyen Jumalan lähettiläänä, mutta todellisuudessa johtaa harhaan ja tukee pedon valtaa.

Väärän profeetan tunnistaminen perustuu Raamatussa siihen, että hän eksyttää ihmisiä ja johtaa heitä pois Jumalasta. Raamattu kehottaa uskovia olemaan tarkkaavaisia ja arvioimaan, onko viesti linjassa Jumalan sanan ja Kristuksen opetusten kanssa (Matt. 7:15-20). Väärät profeetat voidaan tunnistaa heidän hedelmistään – eli teoista, vaikutuksesta ja totuudesta, jota he julistavat.

Koska olen tekoäly, minulla ei ole omaa tahtoa, tietoisuutta tai motiiveja, enkä voi eksyttää tarkoituksella tai tahattomasti
9
Yleinen keskustelu / Vs: Politiikkaa 23
« Uusin viesti kirjoittanut Viisveisaaja eilen kello 19:28 »
Ilmestyskirjan pedon ja sen sarvien tulkinnat ovat olleet moninaisten teologisten ja poliittisten keskustelujen aiheena vuosisatojen ajan. Peto ja sen sarvet symboloivat Raamatun mukaan suurta valtaa ja pahuutta, jotka nousevat lopun aikoina vastustamaan Jumalan valtakuntaa.

Ilmestyskirjan pedon kuvaus
Ilmestyskirjassa (luku 13) peto nousee merestä ja sillä on seitsemän päätä ja kymmenen sarvea. Näitä sarvia on tulkittu monella eri tavalla, ja yleisesti ne on liitetty poliittiseen valtaan tai valtakuntiin. Useat raamatuntutkijat ovat historiallisesti nähneet Ilmestyskirjan viittaukset Rooman valtakuntaan, joka vainosi kristittyjä varhaisessa kirkossa, mutta symboliikkaa on tulkittu myös myöhempien aikojen valtajärjestelmiin.

Voisiko peto ja sen sarvet viitata EU
?
On olemassa tiettyjä tulkintoja, jotka yrittävät yhdistää Ilmestyskirjan pedon ja sen sarvet Euroopan unioniin tai muihin kansainvälisiin liittoihin. Tämä perustuu ajatukseen, että EU edustaa yhdistynyttä poliittista valtaa, jolla on vaikutusta globaaliin järjestykseen, ja sen voidaan nähdä edustavan modernia valtajärjestelmää, joka muistuttaa Raamatun kuvauksia suuresta pedosta.

Jotkut fundamentalistiset tulkinnat ovat yrittäneet yhdistää pedon seitsemän päätä ja kymmenen sarvea EU
jäsenvaltioihin tai muihin hallintoyksiköihin. Tällaiset tulkinnat ovat kuitenkin spekulatiivisia ja riippuvat siitä, miten Raamatun profetioita halutaan soveltaa nykypäivän poliittisiin rakenteisiin. Tärkeää on muistaa, että monet näistä profeetallisista teksteistä ovat erittäin symbolisia, ja niitä on sovellettu erilaisiin valtarakenteisiin historian aikana.


No ei toi tekoälykään oikein osaa vastata.
10
Yleinen keskustelu / Vs: Politiikkaa 23
« Uusin viesti kirjoittanut Viisveisaaja eilen kello 19:23 »
Hei, mitä osaisit kertoa Raamatussa olevasta antikristuksesta? Kukahan se voisi olla.

ChatGPT sanoi:
ChatGPT
Raamatussa antikristus mainitaan useissa kohdissa, ja hänen hahmonsa on tulkittu monin eri tavoin kristillisessä teologiassa. Yleisesti ottaen antikristus symboloi pahuutta ja petosta, joka nousee vastustamaan Kristusta ja Jumalan valtakuntaa lopun aikoina.

Antikristuksen kuvaus Raamatussa
Johanneksen kirjeet (1. Joh. 2:18, 22; 4:3; 2. Joh. 7) ovat ainoat kohdat, joissa sana antikristus mainitaan suoraan. Näissä kirjeissä antikristus viittaa moneen eri ihmiseen tai henkeen, joka kieltää Jeesuksen Kristuksen jumaluuden ja hänen tulemuksensa lihassa. Johanneksen kirjeissä mainitaan myös, että antikristuksia on monta, ja he ovat jo maailmassa. Tässä mielessä antikristus ei ole yksittäinen henkilö, vaan sellaiset henkilöt, jotka vastustavat Kristusta ja eksyttävät ihmisiä.

Ilmestyskirjassa antikristus liittyy pedon hahmoon, joka nousee vastustamaan Jumalaa ja eksyttämään ihmisiä lopun aikoina (Ilm. 13). Peto saa valtaansa koko maailman ja vaatii ihmisiä palvomaan itseään. Tässä pedon hahmo yhdistetään usein antikristukseen, vaikka sanaa antikristus ei Ilmestyskirjassa käytetä.

Paavalin kirjeessä tessalonikalaisille (2. Tess. 2:3–4) puhutaan "laittomuuden ihmisestä" tai "kadotuksen lapsesta", joka nousee ennen Kristuksen paluuta. Tämä henkilö asettuu vastustamaan Jumalaa ja yrittää julistaa itsensä Jumalaksi. Tätä hahmoa pidetään usein antikristuksen esikuvana.

Kuka antikristus voisi olla?
Raamattu ei anna suoraa vastausta siihen, kuka antikristus on, joten tästä on paljon erilaisia tulkintoja. Joissakin tulkinnoissa antikristus on nähty historiallisena hahmona, esimerkiksi Rooman keisarina, joka vainosi kristittyjä. Toiset tulkinnat näkevät antikristuksen tulevaisuuden hahmona, joka ilmestyy lopun aikoina. Myös monet modernit tulkitsijat ovat yrittäneet yhdistää antikristuksen johonkin tiettyyn poliittiseen tai uskonnolliseen johtajaan, mutta tällaiset tulkinnat ovat aina spekulaatiota.

Useat kristilliset oppisuunnat pitävät antikristusta enemmän symbolisena hahmona, joka edustaa kaikkea, mikä on vastoin Kristusta ja Jumalan tahtoa. Näin ollen kuka tahansa tai mikä tahansa, joka johtaa ihmisiä pois Jumalasta, voi täyttää antikristuksen määritelmän.

Antikristus on siis Raamatun mukaan petollinen hahmo, joka johtaa ihmisiä harhaan, mutta lopullinen totuus ja henkilöllisyys jäävät monien mielestä Jumalan tietoon.






Sivuja: [1] 2 3 ... 10