Niin, mutta kannattaa ottaa huomioon eräs toinenkin seikka ennen kuin ryhtyy tuomitsemaan katolista kirkkoa. Katolinen kirkko opettaa Raamatun mukaisesti esiaviottomasta seksistä, joten miksi ihmiset eivä kuuntele tätä opetusta jos he kuuntelevat opetusta ehkäistystä? Jos heittää nurkkaan toisen, täytyy heittää myös toinen, jotta homma toimisi. Jos vastaan ottaa toisen, niin pitää vastaan ottaa myös toinen. Silloin se homma toimii, ei jos hommat hoidetaan puoliksi "omalla tavalla" ja puoliksi "kirkon tavalla".
Tuosta olen samaa mieltä. Itse hyväksyn ehkäisyn, mutta siis jos kirkolla on periaatteet ja oppi, että ehkäisyä ja esiaviollista seksiä ja huorintekoja ei hyväksytä, niin minusta on väärin syyttää kirkkoa, jos ihminen noudattaa vain osaa kirkon ohjeista. Siis jos niitä ohjeita noudatettaisiin, niin ongelma pienenisi huomattavasti, vaikkei kokonaan poistuisikaan. On otettava huomioon myös raiskaukset, verensiirrot, veren kautta leviävät muut tapaukset esim. väkivaltatilanteissa, HIV-positiiviset äidit yms. Kyllä se vika on ihmisten päänupissa eikä kirkossa, jos he itse valitsevat, mitä ohjeita noudattavat ja mitä eivät. Ongelmaa ei olisi, jos olisi joko-tai asenne eikä sellainen "noudatan niitä lakeja, jotka ovat mukavia" -asenne. Kuitenkin se meni minustakin överiksi kirkon puolelta, kun edellinen paavi väitti, että HIV leviää kondomiakin käytettäessä, koska kondomeissa on "pieniä reikiä". Ei ihmisiä saisi sentään harhaan johtaa asioissa, joista kirkko ei tiedä mitään.
Tilanne on vähän sama kuin jos Suomessa joku noudattaisi (maallista) lakia niin, ettei varasta muuta kuin jos työpaikalta "unohtuu" mukaan paperia, kyniä yms. tai "pyöristelee" lukuja veroilmoituksessa. Sitten jää kiinni ja syyttää Suomen lakia siitä, että se ei puutu todellisiin ongelmiin. Siis pitäisi olla joko-tai -kanta. Jos noudattaa lakia joka kohdassa, niin ongelmaa ei ole, mutta jos vain osassa, niin ongelmia tulee. Siis joko kokee itsensä rikollisena tai ei koe, mutta minusta ei pitäisi mennä väittämään, että "en ole tehnyt mitään väärää verrattuna oikeisiin rikollisiin". Vähän tökerö esimerkki, mutten keksinyt tähän hätään parempaa, kun on kiire.
Ongelma on siinä, että me luterilaisina ajattelememme, että kirkon lakeja ja ohjeita voi muuttaa, jos enemmistö kirkon jäsenistä ja papeista on sitä mieltä, mutta katolisissa kirkoissa (room. kat. ja kreik. kat.) on se periaate, että "säilytetään usko sellaisena kuin se ennenkin oli". Sen vuoksi meidän on vaikea väliin hyväksyä ajatuksia, jotka ovat itsellemme vieraita (ehkäisy, naispappeus ym). Itse kyllä veisin kondomeja kehitysmaihin -mutta luterilaisen kirkon nimissä!