Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely  (Luettu 49181 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

• ystäväkansaa
Vs: Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #60 : 29.06.10 - klo:17:45 »
minoon kyllä kaikista alhaasin... käykkö ränkkään kärsää
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #61 : 29.06.10 - klo:21:40 »
minoon kyllä kaikista alhaasin... käykkö ränkkään kärsää

Miten sitä kärsää käyvään ränkkäämään?  :107:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

• Vieras
« Vastaus #62 : 30.06.10 - klo:00:26 »
Entä onko alatien kulkemista korostava ja kaikkea kerskausta varovassa tämän päivän herännäisyydessä ihan oikeasti tilaa vaikkapa suonensisäisiä huumeita käyttäneelle, Kristuksen armon avulla kuiville päässeelle ihmiselle? Onko halua kulkea rinnalla, onko halua tukea omalla, täysin raittiilla elämällä häntä, joka ei vielä pärjää minkäänlaisten viinakiusausten edessä?
Uskon, että tämä kysymykseni ei välttämättä edes vaadi julkista vastausta. Jokaisessa kristillisessä seurakunnassa, liikkeessä ja yhdistyksessä pitäisi kuitenkin aika ajoin pysähtyä tämäntyyppisten kysymysten eteen.
Kuten sanoin, minun on helppo sanoa olevani heikon puolella. Siihen ihan oikeasti asettuminen onkin sitten jo ihan eri asia. Siinä on kuoltava oman lihani mukavuudenhalulle. Ja se ei ole mukavaa.

Niin nimimerkki C-kortti, heikon puolella ei ole helppo olla ja kun vielä joutuu hakemaan oikeuden mukaisuutta, se vie ihmiseltä voimia aivan liian paljon, sitä saa kokea aina … silloin tällöin.

Yleensä elitismistä puhuttaessa kysymys on enemmän kateudesta kuin mistään muusta. Joka paikassa on keulaporukkansa kutsutaan sitä sitten millä nimellä tahansa. Toki elitismiä negatiivisena ilmiönä esiintyy niinkuin kaikkea muutakin, mutta on monesti todella vaikeaa selvittää perimmäisiä kysymyksiä ja tarkoituksia. Suomalaisilla on lisäksi tämä suuri henkilökohtaisen elisitismin pelko ja turha vaatimattomuus. Ymmärrän nöyryyden Jumalan edessä, mutta en nöyristelyä ihmisten edessä. En myöskään kannata sitä, että leikitään vaatimatonta odottaen, että toinen sen tähden huomaisi minut.

Nyt en kyllä usko että on kateudesta kysymys… vaan enemminkin kysymys esimerkiksi herännäisyyden sisällä olevasta elitismimistä. Mikä antaa hieman vallan tunnetta ja hierarkiaa ihmisten välille.Siihen antaa vastauksen nimimerkki Seppos esimerkiksi seuraavassa viestissään:

Tänäinen herännäisyys on siivojen ihmisten siivo liike, joka poikkeavan avarasti kuitenkin suhtautuu siisteihin asioihin, joita toiset syntinä pitävät.
Tätä vastakkaista linjaa edustaa toisenlaiset kristityt, mutta en sano heistä mitään.

Toisenlaiset kristityt…

____________________________________________________________________________________________________
”Herännäisyys eli körttiläisyys on elämisen, ajattelemisen ja uskonnon sekä hartauden harjoittamisen tapa. Se puolustaa arkaa ja ikävöivää uskoa, jossa Kristuksen ja ihmisen väliin ei aseteta mitään. Jumala on suuri ja ihminen pieni. Armo kuuluu kaikille”.
http://www.h-y.fi/
____________________________________________________________________________________________________

Eli minä käsitän että Armo kuuluu kaikille niin ”täydellisille ihmisille, eliittiin kuuluville, siivottomille, siisteille, epätäydellisille ihmisille jne.
Sillä Jumala on suuri ja me olemme pieniä. Vaikka eräät ihmiset uskovat kaikesta huolimatta itsestänsä jotain muuta. Mutta sen varmaan he itse parhaiten tietävät kuinka suuria tai pieniä he ovat Hänen edessään.
« Viimeksi muokattu: 30.06.10 - klo:00:33 kirjoittanut Benkku »

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #63 : 30.06.10 - klo:08:29 »
Eli minä käsitän että Armo kuuluu kaikille niin ”täydellisille ihmisille, eliittiin kuuluville, siivottomille, siisteille, epätäydellisille ihmisille jne.Sillä Jumala on suuri ja me olemme pieniä. Vaikka eräät ihmiset uskovat kaikesta huolimatta itsestänsä jotain muuta. Mutta sen varmaan he itse parhaiten tietävät kuinka suuria tai pieniä he ovat Hänen edessään.

Emmekö me elitistit, täydelliset ja siistit ihmiset ole juuri alhaisia, epätäydellisiä ja siivottomia?  :003:
Acta, non verba.

santtu-62

• Vieras
« Vastaus #64 : 30.06.10 - klo:15:52 »
Emmekö me elitistit, täydelliset ja siistit ihmiset ole juuri alhaisia, epätäydellisiä ja siivottomia?  :003:

Sen varmaan itse tiedät parhaiten kuinka alhaaalla maan mataoinen "liero" olet ja minkälaisessa tunkiossa, käytäviä teet. Mutta sinnekin Hänen katseensa yltää.

Emmekö me elitistit, täydelliset ja siistit ihmiset...
Ketkä me? ... Niin Te ...mutta en minä eikä "epätäydelliset".

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #65 : 03.07.10 - klo:17:51 »
Mä ainakin olen in tel letku elli.
Muista viisaista en tiedä. :-\
Intel letku elli?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #66 : 03.07.10 - klo:18:37 »
Kuka näistä tietää, mutta jos ihan käsi syrämmelle, niin ei meitä työläisiä monia ole tääll :-\ä.
Ja itelläkin noi businekset tuntuu vievän kermakerrokseen, hyi himpe.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #67 : 03.07.10 - klo:21:19 »
Kuka näistä tietää, mutta jos ihan käsi syrämmelle, niin ei meitä työläisiä monia ole tääll :-\ä.
Ja itelläkin noi businekset tuntuu vievän kermakerrokseen, hyi himpe.

No minä ainakin ilmoitaudun työmieheksi, vaikka olenkin sisätöissä ja yrittäjä.

Mt

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #68 : 03.07.10 - klo:21:22 »
Minä olen ilmeisesti sitä eliittiä, kun eläke juoksee, vaikka en tee mitään tarpeellista.
« Viimeksi muokattu: 03.07.10 - klo:22:28 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa AKUANKKA313

• ystäväkansaa
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
« Vastaus #69 : 03.07.10 - klo:22:08 »
Ketäs ne körttiläiset elitistit sitten ette halua ymmärtää? :107:
Miettikääpäs hyvyyttänne sen kannalta.
Pienen ihmisen kannalta.
Kauniita ajatuksia, kun on niin helppo muotoilla.
Katsotteko elämää vain poroporvarin kannalta?
Sekin on hieman putkinäköistä.
Elämä on kemiaa.

santtu-62

• Vieras
Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #70 : 04.07.10 - klo:18:17 »
Joka porukasta löytyy eliitti, joka on jollain tavoin vähintään keskiverron yläpuolella. Ei siinä ole mitään pahaa. Jos erotamme 20% elitististintä porukkaa tästä liikkeestä on meillä heti uusi 20% elitistisimipiä liikkeessämme. Ei eliitti ole ongelma ellei se tai sen jäsenet tee itsestään ongelmaa. Onneksi kaikki ei jakaudu tasan, että jää jotain tavoiteltavaa.
Mitä jää tavoiteltavaa esimerkiksi, keskustelualueella?
Hyväksyntää, mielistelyä tai kaffet ja pulla.

Täytyy vastata omasta puolestani, ei kiitos.

Toinen asia on jos eliitillä tarkoitetaan esikuvia. Tuo sama vertaus toimii tässäkin.  Me tarvisemme esikuvia, jotta meillä on jotain mitä voi katsoa ylöspäin, matkia tai ihailla ihan muuten vaan. Usein he eivät tee itsestään esikuvia, vaan me teemme heistä niitä omaan tarpeeseemme.
Esikuvia… jos nyt herännäisyyden esikuvia haen itselleni. Taitaa mennä historian sivuja hakiessa aika pitkälle.

Mutta kun eliitti tarkoittaa myös valtaa käyttävää ryhmää (eliitti, latinan verbissä eligere, mikä tarkoittaa valitsemista/hyväksytty valituksi ryhmään) ja sitähän eliittiä on myös herännäisyydessä ja tällä ”körttifoorumilla”.
Sosiologiassa ja yleisessä käytössä eliitillä tarkoitetaan suhteellisen pientä hallitsevaa ryhmää, joka nauttii etuoikeutettua asemaa.
Keskustelualueelle on myös muodostunut ”eliitti ryhmä”, vaikka ”julkisesti” annetaan ymmärtää että olemme tasa-arvoisia. Välillä tuntuu että ”körttifoorumi” on muodostunut eräiden ihmisten henkilökohtaiseksi ”täydellisten ja siistien ihmisten lempi lapseksi”.

Eliittiaseman haltijalla ja ryhmällä on paineita pitää yllä oma asemansa. Varsinkin jos joku tuo eriäviä mielipiteitä. Siinä mitataan suvaitsevaisuus ja lähimmäisen rakkaus. Muistutan myös sitten että julkisesti voidaan kyllä puhua ylitsevuotavasti kuinka kaikki sallitaan jne.

Mutta näinhän se tulee olemaan myös tulevaisuudessa…koko yhteiskunnassamme.
 :icon_cool:
« Viimeksi muokattu: 04.07.10 - klo:18:24 kirjoittanut Benkku »

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #71 : 04.07.10 - klo:20:58 »
Keskustelualueelle on myös muodostunut ”eliitti ryhmä”, vaikka ”julkisesti” annetaan ymmärtää että olemme tasa-arvoisia. Välillä tuntuu että ”körttifoorumi” on muodostunut eräiden ihmisten henkilökohtaiseksi ”täydellisten ja siistien ihmisten lempi lapseksi”.

Nyt olisi hyvä saada selville
* miten foorumin eliitti on muodostunut,
* kuinka monta nimimerkkiä siihen kuuluu,
* miten eliittiryhmän olemassaolo ilmenee käytännössä
* käyttääkö eliittiryhmä (tässä en tarkoita moderointioikeudet omaavia) valtaa, ja jos käyttää, miten.

Nämä asiat olisi hyvä saada selville, jotta voisi kehittää asian vaatimia toimenpiteitä.

Mt

santtu-62

• Vieras
« Vastaus #72 : 04.07.10 - klo:21:13 »
Nyt olisi hyvä saada selville...
Nämä asiat olisi hyvä saada selville, jotta voisi kehittää asian vaatimia toimenpiteitä.
mt
Mitä muutosta se toisi jos kerran se on ilmiö joka paikassa, jopa hiekkalaatikolla.

Toiseksi,on ainakin kerran jopa puututtu keskustelualueen keskusteluun ulkopuolelta (se asia on kyllä käsitelty loppuun) ja kuinkahan monta kertaa...

Itse otin aiheen esiin, koska se on minua häirinnyt jo pitemmän aikaa. Minusta nimimerkki Liisan aloitus on hyvä ja se vain... tehköön sitten ihmiset itsenäisesti omia johtopäätöksiä asiasta.
Mutta minusta ei kumminkaan mikään "selvittely" nimimerkeistä johda tai anna mitään, elämä on ...joskus.:icon_wink:
« Viimeksi muokattu: 04.07.10 - klo:21:21 kirjoittanut Benkku »

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #73 : 04.07.10 - klo:21:43 »
---
Mutta minusta ei kumminkaan mikään "selvittely" nimimerkeistä johda tai anna mitään, elämä on ...joskus.:icon_wink:

Jos asia selvitetään, niin eihän siitä sitten voi enää jappasta.  :003:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Mörtti-57

• ystäväkansaa
« Vastaus #74 : 04.07.10 - klo:22:20 »
Notta eliittiä? Benkku on ainakin mulle eliittiä, kun on tänne väsänny tilaston mukahan 4,22 viästiä/päivä mun 0,36 viästiä vastahan. Mukavaa kun jokku jaksaa tuattaa tekstiä tänne luettavaksi, kun ei itte saa aikaaseksi ja siitä kiitos!
Foorumin oikiaa valiojoukkoa ja ELIITTIÄ on ne jokka uskaltaa mennä körttifoorumi tapaamisehen Herättäjäjuhuliilla. :023: Siihen eliittihin on mukava kuulua. :icon_lol:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.