Kirjoittaja Aihe: Roomalaiskirje  (Luettu 2055 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Roomalaiskirje
« : 20.05.25 - klo:19:06 »
Olen jo avannut Raamattupiirin
Raamatun viimeisestä kirjasta
osikolla Ilmestyskirja 
ja sitten
Raamatun ensimmäisestä kirjasta
otsikolla Genesis.

Aristellen ja kuin lupaa kysyen
rohkenen vielä avata kolmannen,
joka käsittee
Jumalan evankeliumia.

Koko Raamattu on tietenkin
Jumalan evankeliumia
Alusta Aameneen saakka.

Johanneksen tallentamassa
Ilmestyskirjassa Jeesus käski
Johanneksen lähettää
kirje seitsemälle seurakunnalle.

Paavali lähetti seurakuntakirjeitä
seitsemälle paikkakunnalle.

Paavalin seurakuntakirjeet
ovat yleensä ladotut Raamattuun
epäjärjestyksessä.
Kirjoittamisjärjestyksessä
ne olisivat näin:

Tessalonikalaisille
Galatalaisille
Korinttolaisille
ROOMALAISILLE
Efesolaisille
Kolossalaisille
Filippiläisille

Keskimmäisenä eli huippukohdassa
on siis
Paavalin kirje
ROOMALAISILLE

Roomalaiskirje on sisällöltään
Jumalan Evankeliumi.


  • Paavali,
    Jeesuksen Kristuksen palvelija,
    kutsuttu apostoli,
    erotettu julistamaan
    Jumalan evankeliumia


Tuosta katkelmasta löytyy
muun muassa sanat:

δοῦλος = orja
ἀπόστολος = lähetetty
εὐαγγέλιον = hyvä sanoma

Roomalaiskirje alkaa siis
sanoin:

'Paulos dulos'

Ja jos tuon Pauloksen vielä kääntää,
niin ensimmäiset sanat ovat:

'Vähäinen orja'

Kirjeen kahdella ensimmäisellä sanalla
Paavali pyyhkii pois kaikki
odotukset koskien Paavalia.

Hän ei ole mitään.
Hän on orja.
Ja orja tekee,
mitä isäntä käskee.
Ja kenen orja Paavali oli.
Kirjaimellisesti kääntäen:

  • Vähäinen orja
    Jeesuksen Kristuksen

Lukijan ja kuulijan
silmä ja korva ei enää
odota mitään Paavalilta,
vaan odottaa viestiä
Jeesukselta Kristukselta.

Paavali on orjana
vain Herransa lähettiläs (apostoli).

Ja tällä lähettiläällä
on tuotavana Jumalan viesti
Hyvä Sanoma
Suuri Ilosanoma
Jumalan Evankeliumi
koskien Hänen Poikaansa:

  • jonka Jumala on edeltä luvannut
    profeettainsa kautta
    pyhissä kirjoituksissa,
    hänen Pojastansa

    - joka lihan puolesta
    on syntynyt Daavidin siemenestä

    ja pyhyyden hengen puolesta
    kuolleistanousemisen kautta
    asetettu Jumalan Pojaksi voimassa -

    Jeesuksesta Kristuksesta,
    meidän Herrastamme


Tästä Jumalan Evankeliumista,
jonka Jeesus antoi tiedoksi
suoraan Paavalille,
haluaisin nyt vielä kolmanneksi
avata Raamattupiirin,
kun Roomalaiskirjeestä
ei vielä näyttänyt olevan
Raamattupiiriä.





Room 1:1-4

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Roomalaiskirje
« Vastaus #1 : 20.05.25 - klo:19:31 »
Minun mielestä opetat raittiisti, nöyrästi ja Hengen ilmoitusta noudattaen.
En ole luvan antaja, enkä tiedä kuka muukaan meistä olisi.

Seppos ( moderaattorimme )on joutunut muutamaan käännyttäjään puuttumaan, mutta hän ei hauku aikä pure.

Anna palaa kuten sydämeni käskee. Minä ainakin iloitsen sinusta !

Riitta-mummi
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Roomalaiskirje
« Vastaus #2 : 20.05.25 - klo:19:40 »
Nyt muistin että Roomalaiskirje oli Martti Lutherille ehkä kaikkein tärkein.


Martti Luther kirjoittaa Roomalaiskirjeestä esipuheessaan Uuteen testamenttiin:

”Tämä kirje on oikea Uuden testamentin pääkappale ja kaikkein puhtainta evankeliumia, hyvin sen arvoinen, että kristitty ei osaa sitä vain sanasta sanaan ulkoa, vaan käyttää sitä sielunsa jokapäiväisenä leipänä. Sillä sitä ei koskaan lueta eikä tutkita liian paljon eikä liian hyvin; ja mitä enemmän sitä käytetään, sitä kalliimmaksi se tulee ja sitä paremmalta se maistuu - - ”



”Tässä kirjeessä meillä on siis mitä runsaimmin sitä, mitä kristityn pitää tietää, nimittäin mitä laki, evankeliumi, synti, rangaistus, armo, usko, vanhurskaus, Kristus, Jumala, hyvät teot, rakkaus, toivo ja risti ovat ja kuinka meidän tulee käyttäytyä itseämme ja jokaista kohtaan, olkoon hän hurskas tai syntinen, vahva tai heikko, ystävä tai vihamies”
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Alkulause
« Vastaus #3 : 21.05.25 - klo:13:11 »
Olipa hyvä johdanto Lutherilta
tälle Raamattupiirille.

Kiitos Riitta-mummi!


Johannes kirjoitti
Jeesuksen sanelusta
seitsemän seurakuntakirjettä
ja lähetti ne Jeesuksen käskystä
eri paikkakuntien seurakuntiin.
Jokainen niistä alkaa näin:

  • ... seurakunnan enkelille kirjoita


Samoin Paavali kirjoittaa
seitsemälle seurakunnalle.
Ja mainitsee kirjeissään
vastaanottajan.

  • tessalonikalaisten
    seurakunnalle
    ...
    Galatian
    seurakunnille
    ...
    Korintossa olevalle
    Jumalan seurakunnalle
    ...
    Roomassa oleville
    Jumalan rakkaille
    ...
    Efesossa
    oleville pyhille
    ...
    Kolossassa
    asuville pyhille
    ...
    pyhille Kristuksessa Jeesuksessa,
    jotka ovat Filippissä


Kaikki muut tervehdykset
alkoivat suoraan
vastaanottajan maininnalla,
mutta Roomalaiskirjeessä
se tulee vasta
sen jälkeen,
kun Paavali on esitellyt
itse Sanoman.

Roomalaiskirje on siis
luonteeltaan aivan erityinen
koko maailmaan
- yhtä kuin Rooma -
julistettava Jumalan Evankeliumi.

Ja tämän evankeliumin
Paavali oli saanut tiedoksi
suoraan Jeesukselta.

Hän oli julistanut sitä
jo esimerkiksi Galatalaisille,
ja muistuttaa heitä siitä
Galatalaiskirjeessä näin sanoen:

  • Sillä minä teen teille tiettäväksi,
    veljet,
    että minun julistamani evankeliumi
    ei ole ihmisten mukaista;
    enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut,
    eikä sitä ole minulle opetettu,
    vaan Jeesus Kristus
    on sen minulle ilmoittanut.


Paavali oli asetettu pakanain apostoliksi.
Ja galatalaiset totisesti olivat olleet
syvässä pakanuudessa.

  • Paavali, apostoli,
    virkansa saanut,
    ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta,
    vaan Jeesuksen Kristuksen kautta
    ja Isän Jumalan,
    joka on hänet kuolleista herättänyt

Mutta paha paholainen oli
vempauttamassa heitä taas
pakanuuteen eli uskon sijasta
uskonnon muotomenoihin.

  • Minua kummastuttaa,
    että te niin äkkiä käännytte hänestä,
    joka on kutsunut teidät
    Kristuksen armossa,
    pois toisenlaiseen evankeliumiin,

    joka kuitenkaan ei ole mikään toinen;
    on vain eräitä,
    jotka hämmentävät teitä
    ja tahtovat vääristellä
    Kristuksen evankeliumin.

    Mutta vaikka me,
    tai vaikka enkeli taivaasta
    julistaisi teille evankeliumia,
    joka on vastoin sitä,
    minkä me olemme teille julistaneet,
    hän olkoon kirottu.


Roomassa Paavali ei ollut käynyt.
Hän julistaa heille
tämän kirjeen kautta
Jumalan Evankeliumin.

Matteus, Markus ja Luukas
samoinkuin Johannes
ovat tallentaneet meille
Jeesuksen elämäkerran.

Ja toki niistä löytyy evankeliumi
- Valtakunnan evankeliumi -
eli ilmoitus
tulevasta Jumalan Valtakunnasta.

Mutta Jeesus paljasti
useita salaisuuksia
vasta Paavalille.

Yksi näistä salaisuuksista on
armon evankeliumi.

Jeesus antoi suoraan Paavalille
- pakanain apostolille -
ilmestyksen kautta tiedoksi
tämän nyt meneillään olevan
armotalouskauden salaisuuden.

Tästä Paavali kertoo
Efesolaisille näin:

  • Sen takia minä,
    Paavali,
    teidän, pakanain,
    tähden
    Kristuksen Jeesuksen
    vanki,
    notkistan polveni -

    olette kaiketi kuulleet siitä
    Jumalan armon taloudenhoidosta,
    mikä on minulle
    teitä varten annettu,

    että näet tämä salaisuus on
    ilmestyksen kautta
    tehty minulle tiettäväksi,
    niinkuin olen siitä
    edellä lyhyesti kirjoittanut


Salaisuus viittaa
nyt meneillään olevaan
armotalouskauteen,
johon hänen julistamansa
armon evankeliumi liittyy.

Siis Paavali ei saanut
julistamaansa evankeliumia tiedoksi
esimerkiksi Jeesuksen opetuslapsilta.
Hän sai sen suoraan Jeesukselta
ihmeellisten ilmestysten kautta.

Jopa niin ihmeellisten,
että Jumalan täytyi sallia
Paavalin lihaan pistin,
jotta Paavali ei ylpeilisi.

  • Ja etten niin erinomaisten
    ilmestysten tähden ylpeilisi,
    on minulle annettu lihaani pistin,
    saatanan enkeli,
    rusikoimaan minua,
    etten ylpeilisi.

Mitä siten on Armon Evankeliumi.
Armo ei ole sormien läpi katsomista.
Vanhurskas Jumala ei voi niin tehdä.

Jos Hän tekisi niin,
emme ikinä pääsisi eroon
paholaisestakaan,
vaan Jumalan täytyisi päästää
paholainenkin joukkoineen taivaaseen
olemaan meidän kiusanamme
aina ja iankaikkisesti.

Jumala lähetti
ainokaisen Poikansa,
joka otti päälleen
meidän syyllisyytemme
ja kärsi siitä aiheutuvan
Jumalan vanhurskaan tuomion.

Ja niin Jumala voi
sormien läpi katsomatta
lukea meidät syyttömiksi
eli vanhurskauttaa meidät,
koska Hänen ainokainen Poikansa
otti päälleen rikkomuksemme
ja näin sovitti meidät Jumalan kanssa.

Raamatussa synti ja velka
ovat ikäänkuin synonyymeja.

Jos joku maksaa jonkun ihmisen velat,
niin silloin tämä ihminen on vapaa
veloistaan ja niiden seurauksista.

Jeesus maksoi
koko ihmiskunnan syntivelan.

Siksi Paavali sanookin
evankeliuminsa alkujakeissa,
joita avauksessani lainasin,
että Jumalan evankeliumi
on nimenomaan ilosanoma
Hänen Pojastaan.

Jumalan Evankeliumi
on siis
Edeltä luvattu
Jumalan Suosion eli Armon
Evankeliumi
Hänen Pojastaan.

Paavalin alkulause
ei kuitenkaan pääty tähän,
vaan virke jatkuu
lyhyelllä analyysilla
Jumalan Pojasta.

Paavali julistaa siis jo
Jumalan Evankeliumia.

  • Paavali,
    Jeesuksen Kristuksen palvelija,
    kutsuttu apostoli,
    erotettu julistamaan
    Jumalan evankeliumia,
    jonka Jumala on edeltä luvannut
    profeettainsa kautta
    pyhissä kirjoituksissa,

    hänen Pojastansa
    - joka lihan puolesta on syntynyt
    Daavidin siemenestä
    ja pyhyyden hengen puolesta
    kuolleistanousemisen kautta
    asetettu Jumalan Pojaksi voimassa -
    Jeesuksesta Kristuksesta,
    meidän Herrastamme

Jumalan Poika
Isän rinnalta/povesta/helmasta
tuli ihmisruumiiseen,
jonka Jumala valmisti neitsyen kohtuun.

Pojan kuolema ristillä
ja sitä seuraava ruumiin ylösnousemus
oli osoitus siitä,
että nyt Pojalla oli kaikki valta.

Tästä vallasta ja voimasta
me tulemme osallisiksi
ja tulemme itsekin
Jumalan lapsiksi
ottamalla Hänet vastaan
ja uskomalla Hänen nimeensä.

Mutta Roomalaiskirjeen
ensimmäinen virke jatkuu edelleen.

Nyt Paavali jatkaa alkulausetta
ilmaisten syyn sille,
miksi hän julistaa
Jumalan Evankeliumia
Hänen Pojastaan.

  • jonka kautta me olemme saaneet
    armon ja apostolinviran,
    että syntyisi uskon kuuliaisuus
    hänen nimeänsä kohtaan
    kaikissa pakanakansoissa,
    joihin tekin,
    Jeesuksen Kristuksen kutsumat,
    kuulutte:


Kysymyksessä on siis myös
uskon kuuliaisuuden evankeliumi.

Kuuliaisuus ja uskominen
tulevat kumpikin
samasta sanajuuresta:

πείθω = luottaa
peitho

Jos panemme
täyden luottamuksemme
Poikaan,
meillä on iankaikkinen elämä.

Ja nyt Paavali kirjoittaa
Roomassa oleville
uskon kuuliaisuudessa
eläville Jumalan rakkaille.

Näille Paavali toivottaa
Armoa ja Rauhaa.

Ja tähän päättyy
Roomalaiskirjeen
seitsemän jaetta pitkä virke
eli Alkulause.

Koska tämä kirje on
Jumalan Evankeliumi,
niin Paavali pohjustaa
sen näin täydellisesti,
ennenkuin mainitsee
Vastaanottajan.

  • kaikille Roomassa oleville
    Jumalan rakkaille,
    kutsutuille pyhille.
    Armo teille ja rauha Jumalalta,
    meidän Isältämme,
    ja Herralta
    Jeesukselta Kristukselta!



Room 1:1-7

Gal 1:1-12
Ef 3:1-3
2 Kor 12:7
« Viimeksi muokattu: 21.05.25 - klo:13:20 kirjoittanut kalamos »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Roomalaiskirje
« Vastaus #4 : 21.05.25 - klo:17:33 »
Olen pohtinut niitä hyökkääviä kirjoituksia jotka ovat kalamokseen eri foorumeilla kohdistunut. Olen muutaman 'oikeaoppisen'  huomannut häntä syyttelevän erilaisin argumentein.

Kuitenkin yleisesti puhutaan Raamatun tulkinnoista.  Tulkinta on minusta sitä että yhtä hyvin musiikkia, kuvataidetta, sanataidetta, elokuvataidetta voi  t u l k i t a.
Eri ihmiset ovat erilaisia instrumenttejä, he soivat ja resonoivat erilaisin sävyin.
Kun asia jota esitetään on aito, oikea ja vahva, sen ydin kyllä löydetään.

Raamatun ydin on Jumalan rakkaus Kristuksessa. Jo tämän ymmärtäminen riittää, muu on tulkintojen varassa.

Itse aloittamaasi Roomalaiskirjeeseen ei voi muuta sanoa kuin että uskon sen arvokkaaksi meille kristityille. Olen sitä lukenut , mutta minulle Efesolaiskirje avaituu helpommin.

Odotan mitä osoitat meille seuraavaksi.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Tervedyssanat
« Vastaus #5 : 22.05.25 - klo:08:47 »
Jatketaan siitä mihin jäätiin.

Olemme käyneet läpi
Roomalaiskirjeen Avaussanoista
seitsemän jaetta pitkän Alkulauseen.

Aivan samoinkuin
alkulauseen jokainen Sana
oli Jumalan Voimalla ladattu
ilmoitus Jumalan evankeliumista,
on alkusanojen tervehdysosan
jokainen Sana täysi annos
Jumalan Armoa ja Rauhaa.

  • Ensiksikin
    minä kiitän Jumalaani
    Jeesuksen Kristuksen kautta
    teidän kaikkien tähden,
    koska teidän uskoanne
    mainitaan kaikessa maailmassa.

Kaiken siunaus on kytketty
Jumalan lasten ylle uskon kautta.
Roomalaisten uskosta
puhuttiin jo kaikessa maailmassa.

Aiemmin kirjoittaessaan
Korinton seurakunnalle,
Paavali oli jo maininnut
lähestyvän ahdingon
antaen toimintaohjeita sen varalta.

Vain uskon kautta
uskovat saattoivat kestää
lähestyvän ahdingon.

Paavalin toivottama
Jumalan armo eli suosio ja rauha
eivät olleet ylellisyys
eikä pelkkä kohteliaisuus
vaan välttämättömyys
tulevina päivinä.
Ja niiden osallisuus edellytti
uskoa eli luottamusta Jeesukseen.

Paavalilla oli siis todella
suuri ja vilpitön ilo
ja kiitoksen aihe Jumalalle siitä,
että Rooman kristityillä oli tuo usko.

  • Sillä Jumala,
    jota minä hengessäni palvelen
    julistaen hänen Poikansa
    evankeliumia,
    on minun todistajani,
    kuinka minä teitä
    lakkaamatta muistan

Paavali paitsi kiitti Jumalaa
Rooman uskovista,
myös aivan erityisellä tavalla
kantoi heitä jatkuvasti Herran eteen
rukoillen heidän puolestaan.

Ja hänen huolensa roomalaisista
oli niin suuri,
että hän olisi välttämättä
halunnut päästä heidän luokseen.

  • aina rukouksissani anoen,
    että minä jo vihdoinkin,
    jos Jumala tahtoo,
    pääsisin tulemaan teidän tykönne.

Siis Paavalin sydämessä oli
oikein polte Roomaisten tähden.
He tarvitsisivat vahvistusta.

  • Sillä minä ikävöitsen teitä nähdä,
    voidakseni antaa teille
    jonkun hengellisen lahjan,
    että te vahvistuisitte

Paavali ei lähesty heitä ylhäältä päin
vaan vähäisenä orjana.
Hän haluaa kyllä antaa heille
hengellisen lahjan,
mutta yhtä lailla saada heiltä
virkistystä ja vahvistusta.

  • se on,
    että me yhdessä ollessamme
    virkistyisimme yhteisestä uskostamme,
    teidän ja minun

Paavali haluaa kohdata heidät,
jotta tämä olisi mahdollista.

  • Ja minä en tahdo, veljet,
    teiltä salata, että jo monesti
    olen päättänyt tulla teidän tykönne
    saadakseni jonkin hedelmän
    teidänkin keskuudestanne,
    niinkuin muidenkin pakanain,
    mutta olen ollut estetty tähän saakka.

Paavali on ollut kuin
koira juoksunarussa,
joka ei pääse pihalta
sinne mihin haluaisi,
vaikka yhä uudestaan yrittää
moniin eri suuntiin.

  • Kreikkalaisille ja barbaareille,
    viisaille ja tyhmille minä olen velassa;
    omasta puolestani
    minä siis olen altis teillekin,
    Roomassa asuvaisille,
    julistamaan evankeliumia.

Alkusanat lähestyvät päätöstään.
Alkulause selvittäen raamit
Jumalan Evankeliumille
ja tervehdys Roomalaisille
ovat nyt sulkeutumassa.

Suurjännitekaapeli on viritetty
Paavalin ja Rooman uskovien välille.
Paavali kokee pakkoa päästä Roomaan.

Historiasta tiedämme,
että se lopulta toteutuikin,
mutta hirmuinen oli matka
tuohon määränpäähän.

Se oli Paavalin
kutsumuksen täyttymys.

Nyt on aika siirtyä itse asiaan.
Jumalan evankeliumiin,
joka on Jumalan Voima,
oli edessä sitten mitä tahansa.

  • Sillä minä en häpeä evankeliumia;
    sillä se on Jumalan voima,
    itsekullekin uskovalle pelastukseksi,
    juutalaiselle ensin,
    sitten myös kreikkalaiselle.

Ja kytkentä tuohon voimaverkkoon
tapahtuu uskon kautta.

  • Sillä siinä
    Jumalan vanhurskaus ilmestyy
    uskosta uskoon,
    niinkuin kirjoitettu on:


    "Vanhurskas on elävä uskosta".

Meidät pelastetaan uskon kautta.
Ensin tulee
Jumalan Sana eli evankeliumi,
johon sisältyy Jumalan voima.

Jos me otamme sen vastaan,
niin me saamme lahjaksi uskon
ja meidät vanhurskautetaan.

Sen jälkeen Sanan voima
vaikuttaa meissä uskon tekoja,
joissa Jumalan vanhurskaus
tulee esiin.

Jumalan Sana eli Jeesus Kristus
on tuon uskon alkaja.
Hän vaikuttaa meissä uskon.

Ja sitten meillä on etuoikeus
elää Hänen uskossaan.

Siis Jeesus Kristus
on tuon uskon lähde
alusta loppuun saakka.

Jeesus ja Hänen uskonsa
ovat meille lahja.

Ne, jotka ottavat
tämän lahjan vastaan,
ovat vanhurskautettuja
ja elävät vanhurskasta elämää
uskon kautta.

Ne,
jotka tuon lahjan hylkäävät,
ovat vääriä eli epävanhurskaita.
Ja he elävät elämää,
joka ei ole kuuliaista Herralle.

Siis vanhurskaissa
vaikuttaa eri voima
kuin epävanhurskaissa.

Meissä vaikuttaa
evankeliumiin kätketty
Jumalan voima,
jossa Jumalan vanhurskaus ilmestyy
tai ehkä oikeammin käännettynä
paljastuu tai tulee ilmi
uskosta uskoon  uskoon
siis kääntymisestä alkaen
aina uusina uskon tekoina.

Jumalan vanhurskaus
ilmestyi minulle uskon kautta,
ja sitten siitä alkaen
minä olen elänyt tuossa uskossa
ja lahjavanhurskaudessa.

Ja koko ajan puhutaan
Jeesuksen uskosta
eli Jumalan Pojan uskosta.

Siinä lahjauskossa minäkin sain
ottaa vastaan pelastuksen
ja sitten siitä alkaen
olen saanut elää siinä.

Paavali oli ennenkuin
oli tästä mitään tiennyt,
saavuttanut fariseuksena tason,
josta mainitsi filippiläisille.

  • Lain vanhurskauteen
    nähden nuhteeton

Mutta nyt hänellä oli aarteena
Jeesuksen uskon kautta
saatava lahjavanhurskaus.

Jotta olisimme kelvollisia
lahjan vastaanottajia,
meidän täytyy ensin sisäistää se,
että me tarvitsemme tuon lahjan.

Ja se edellyttää tajuntaa siitä,
että synti on jotain,
mistä seuraa tuomio.

Ja sitten me voimme ymmärtää
sen, mitä merkitsee Sovitus.
Ja voimme ilolla ja riemulla
antaa sovittaa itsemme.

Alkusanojen jälkeen
Paavali ottaa käsittelyyn
juuri tämän aiheen:
Synti ja Sovitus

Ja tuota aihetta on lähestyttävä
juuri tuossa järjestyksessä.

Siksi seuraavaksi syöksymme
synnin syövereihin seurauksineen.

Johdanto on takana,
ja nyt on vuorossa Paavalin
juurta jaksain etenevä
perustava opetus siitä,
miksi me tarvitsemme
Jumalan Evankeliumia.

Seuraavaksi on siis vuorossa
veret seisauttava kuvaus
jumalattomuudesta.

Ja se tyrmää auttamattomasti
jokaisen lukijan.

Ensin voi tulla sellainen ajatus,
että hyi kamala noita jumalattomia.

Mutta sitten tulee Paavalilta
yllättävä isku tai veto ja ...
Kalamos etunenässä on kanveesissa.


Room 1:8-17

Fil 3:6

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Roomalaiskirje
« Vastaus #6 : 22.05.25 - klo:09:44 »
Kun luen tekstiäsi, vaikuttaa siinä ensimmäiseksi Jumalan rakkauden määrä.

Sekä Paavali, että sinä kalamos ilmennätte juuri sitä rakkautta joka vallitsi pienen alkuseurakunnan keskuudessa. Sen soisi vaikuttavan yhäkin kaikkien kristittyjen kesken. Muunuskoisiakin kohtaan meitä on kehoitettu olemaan anteeksiantavat ja auttavat, kuten Laupias samarislainen oli.

Itse kamppailen nyt ristiriitaisten ajatusten kanssa. miten rukoilla Israelin puolesta ?

Ihmisenä ajattelen että Palestiinassa vallitsee viha ja väkivalatinen ihmisoikeuksien riisto.
Raamattu, joka on uskovien opas, kehotetaan rukoilemaan Israelin puolesta.

Miksi Israel nyt kostaa Hamasin pahat teot viattomille, vaikka heidänkin Toorassa on sanat: Kosto on Herran.
Vaikuttaako holokaustkin  tässä. Onko Hamas heille samaa kuin natsistit ?

Minustakin tuntuu kuin olisin koira juoksunarussa, voin haukkua mutta en pääse kiinni viholliseen.

Rukoilen siis. Tapahtukoon sinun tahtosi !

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Roomalaiskirjeen jakautuminen
« Vastaus #7 : 23.05.25 - klo:10:00 »
Olemme juosseet
Roomalaiskirjeen
ensimmäisen osion
eli Avaussanat läpi.

Sen ensimmäinen virke
eli seitsemän jaetta pitkä
Alkulause
kertoi jo mistä on kysymys.

Kysymys on
Jumalan Evankeliumista.

Ja sitten vasta tultiin
Tervehdykseen,
joka toivottaa lukijoille
Jumalan Armoa eli Suosiota
ja
Jumalan Rauhaa eli
Suloisuutta, Mielihyvää,
Suosion- ja Rakkauden osoitusta,
Kiitosta,
Hyvinvointia, Terveyttä jne.

Se Ilosanoma,
josta Vanhan Testamentin lupaukset
Raamatun
ensimmäisestä sanasta alkaen
ovat antaneet toivoa ihmiskunnalle,
on nyt täyttynyt ja
ja tallennettuna
Uuden Testamentin puolelle.

Jumalan Hyvä Sanoma
on nyt kokonainen
ja siinä on Voima.
Kuten Paavali toteaa
avaussanojensa lopussa:

  • Sillä minä en häpeä evankeliumia;
    sillä se on Jumalan voima,
    itsekullekin uskovalle pelastukseksi,
    juutalaiselle ensin,
    sitten myös kreikkalaiselle.

Nyt me voimme
- me pakanatkin -
nähdä ja kokea uskon kautta
Jumalan Valtakunnan
päästen osallisiksi
Uuden liiton siunauksista.

  • Sillä siinä Jumalan vanhurskaus
    ilmestyy uskosta uskoon,
    niinkuin kirjoitettu on:

    'Vanhurskas on elävä uskosta'.

Jo Jeremia kirjoitti Jeesuksesta:

  • Herra on meidän vanhurskautemme

Paavali lainaa Habakukia:

  • vanhurskas on elävä uskostansa

Kun lukee nuo
Vanhan Testamentin tekstikatkelmat
kokonaisuudessaan,
niin huomaa,
että kysymys on yksin
Herran Pelastusteosta.

Tämä Herra oli tullut maailmaan
ja Johannes Kastaja
Vanhan Liiton viimeisenä profeettana
todistaa Hänestä:

  • Joka uskoo Poikaan,
    sillä on iankaikkinen elämä;
    mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle,
    se ei ole elämää näkevä,
    vaan Jumalan viha
    pysyy hänen päällänsä.

Eli kysymys on
Herran Vanhurskaudesta,
jonka me saamme lahjaksi.

Ja tämän asia on nyt tullut
täysin selväksi jo
Roomalaiskirjeen Alkusanojen myötä.

Alkusanojen jälkeen
alkaakin sitten tarkka selvitys
Synnistä ja Sovituksesta.

Sen jälkeen on vuorossa
kuin jankkaus ja tankkaus
Uudesta Elämästä. 

Ja nämä kolme
Roomalaiskirjeen
ensimmäistä osiota
muodostavat varsinaien
Jumalan Evankeliumin
julistamisen.

Sitten pakanain apostoli
luo silmäyksen Israelin kohtaloihin.

Ja lopuksi on vielä ohjeet
Uuden Liiton uskovan vaelluksesta
päätössanoineen.

Eli karkea jako Roomalaiskirjeelle
on

- Jumalan evankeliumi
- Israel
- Uskovan vaellus

Kolmesta pääosiosta
muodostui myös Ilmastyskirja
ja Genesis,
joista olen avannut Raamattupiirin.

Ja kaikissa kolmessa kirjassa
törmäämme ajallaan
Israelin kohtaloihin.

Nyt olen näissä kaikissa
kahistelemassa vielä alkusivuja
ja siis pakanamaailman
ympäröimänä.

Johannes kirjoittaa kirjeitä
Jeesuksen sanelusta
pakanaseurakunnille.

Mooses selvittää
tämän maailman alkutapahtumia.

Paavali puhuu suoraan
ja konstailematta pakanoista.

  • Ja minä en tahdo,
    veljet,
    teiltä salata,
    että jo monesti olen päättänyt
    tulla teidän tykönne
    saadakseni jonkin hedelmän
    teidänkin keskuudestanne,
    niinkuin muidenkin pakanain,
    mutta olen ollut estetty tähän saakka.


Tulen siis myöhemmin
kaikissa näissä
Raamattupiireissä
käsittelemään myös Israelin kohtaloita
Aabamin töppäilyistä alkaen.

Tietenkin voisin avata myös
ihan oman keskustelun Israelista.
 
Mutta nyt esimerkiksi tässä
Raamattupiirissä
haluan edetä järjestyksessään
Roomalaiskirjeen ensimmäistä pääosiota,
joka siis on

Jumalan Evankeliumi

Sen ensimmäinen kolmannes
eli
Alkusanat on syöty.

Se maistui varsin hyvälle.
Se oli täynnä
Suosiota ja Suloisuutta.
 
Mutta nyt seuraavaksi
tarjottava jälkiruoka
ei niin hyvältä enää maistukaan.

Tarjolla on seuraavaksi
jättikulhollinen Syntiä.

Maistelen vielä
sanoja:

  • Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy
    uskosta uskoon ...


Kun kuulen
heti seuraavassa virkkeessä
karmivat sanat:

  • Jumalan viha ilmestyy
    taivaasta ...




Room 1:16-17
Jer 23:6
Hab 2:4
Joh 3:36
Room 1:13
Room 1:18

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Roomalaiskirje
« Vastaus #8 : 23.05.25 - klo:10:37 »
Kiitän Jumalaa siitä  että olet ilmestynyt tänne Körttifoorumille avaamaan meille
Jumalan Evankeliumia.

Niinhän ilmoititkin heti aluksi että vain siitä haluat kirjoittaa. Se on oikein ja se totuus on sinun kirjoituksissa.

Näin kauan on pitänyt minunkin elää ja odottaa että tulee joku jolle on annettu ymmärrys. Se on Kristuksen hengen työtä.

Tämäkin selvennys kertoo siitä:

Jumalan Armoa eli Suosiota
ja
Jumalan Rauhaa eli
Suloisuutta, Mielihyvää,
Suosion- ja Rakkauden osoitusta,
Kiitosta,
Hyvinvointia, Terveyttä jne.


Näitähän saa uskova kokea, mutta ei aina osaa sanoin kertoa.

Samoin tämä, että osaat yhdistää eri aikojen Jumalan ihmiset kaikki samaa päämäärää tavoittelevaksi kokonaisuudeksi: Evankeliumiksi pelastukseksemme !

Eletyn elämän kokemukset alkavat olla takanapäin, nyt on aika nähdä mitä Jumala on varannut ja tarkoittanut omilleen.

Tähänastisesta sydämellisesti kiittäen !   R-m :117:


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Jumalattomuus
« Vastaus #9 : 24.05.25 - klo:08:36 »
Roomalaiskirjeen alkusanat
päättyivät tervehdykseen,
jonka loppuhuipennus oli
Usko ja Vanhurskaus:

  • Vanhurskas on elävä uskosta

Alkusanojen jälkeen
alkaakin sitten tarkka selvitys
Synnistä ja Sovituksesta

Se jakaantuu yhdeksään osaan:

- Jumalattomuus
- Tuomio
- Laki
- Jumalan Uskollisuus
- JUMALAN VANHURSKAUS
- Usko
- Lupaus
- Kirkkaus
- Armo

Tuon selvityksen keskellä
eli huippukohdassa on
JUMALAN VANHURSKAUS.

Ja koko osio päättyy
JUMALAN ARMOON.

Ja juuri tästä on kysymys,
kun puhutaan
synnistä ja sovituksesta.

1
Me olemme syntisiä.
Jumala on Vanhurskas.

2
Jeesus on ottanut päälleen
meidän syntimme
ja lahjoittanut meille
oman Vanhurskautensa.

Tämä lahja otetaan vastaan
uskon kautta.
Ja sitten me elämme
Jumalan Pojan uskossa.

Tähän tosiasiaan päättyi
Roomalaiskirjeen Alkusanat,
jotka paljastivat jo
runsain määrin asioita
Jumalan Evankeliumista,
joka meidän pitää saada kuulla.

  • Sillä minä en häpeä evankeliumia;
    sillä se on Jumalan voima,
    itsekullekin uskovalle pelastukseksi,
    juutalaiselle ensin,
    sitten myös kreikkalaiselle.
    Sillä siinä Jumalan vanhurskaus
    ilmestyy uskosta uskoon,
    niinkuin kirjoitettu on:

    "Vanhurskas on elävä uskosta".


Siis me emme voi tehdä
mitään muuta kuin
ottaa Sana vastaan
mielenmuutoksessa
eli kääntyä Jumalan puoleen.

Ja tuossa kohtaamisessa
Jeesuksen Ristin juurella
me saamme lahjaksi
Vanhurskauden.

Näin meistä tuli vanhurskaita.
Ja nyt meillä on usko,
jonka vaikuttaa Jumala.
Ja tuosta uskosta
me nyt elämme.

Itse asiassa me olemme
nyt yhtä Jumalan kanssa
Jeesuksen kautta.

Olemme syntyneet uudesti
Jumalan Pyhästä Hengestä.
Ja näin olemme
kirjaimellisesti kääntäen
adoptoidut Jumalan lapsiksi.

Mutta sitten on ihmisiä,
joilla ei ole Jumalaa.
He ovat siis vailla Jumalaa
eli jumalattomia.

Ja nyt näillä kahdella
ihmisryhmällä
on valtava ero.

Ensimmäisessä
eli Jumalan lapsissa
tulee näkyviin
sisimmässä oleva Vanhurskaus.

Mutta sitten jälkimmäisessä
eli jumalattomissa ilmenee Vääryys.

Ja nyt Paavali siirtyy
niin kertakaikkisen ihanista
Alkusanoista
sanomaan
Synnistä ja Sovituksesta.

Ja ensimmäisenä on vuorossa
JUMALATTOMUUS seurauksineen.

Kuitenkin se ihanuus,
josta Paavali alkusanoissa kirjoitti,
perustuu juuri siihen,
että synti on saanut tuomionsa,
ja meille on siksi tarjolla SOVITUS.

Ilman tietoisuutta synnistämme,
emme myöskään voi tulla tilaan,
jossa voisimme
antaa sovittaa itsemme.
Mutta kaikki eivät anna siltikään.

Paavali käyttää samaa sanaa,
johon tutustuimme jo
Ilmestyskirjassa.

Ilmestyskirja alkoi substantiivilla,
joka perustui verbiin
  • ἀποκαλύπτω = paljastaa, ilmaista
    apokalyptō

Roomalaiskirjeen Alkusanat
päättyivät jakeeseen,
jossa on juuri tuo verbi.

Sekä Ilmestyskirja,
että Paavalin julistama
Johanneksen lailla
suoraan Jeesukselta
ilmestysten kautta
saamansa Sanoma,
sisältävät 
kauheita kuvauksia synnistä
ja sen seurauksista,
mutta ovat kokonaisuudessaan
Hyvä Sanoma
Jumalan Rakkaudesta
meitä syntisiä kohtaan.

Ja tämän Rakkauden
me voimma ottaa vastaan
antamalla sovittaa itsemme
Jumalan kanssa.

Ja nyt tämä Vanhurskaus ilmenee
eli paljastuu eli tulee ilmi
jatkuvana uskonsuhteena Jumalaan
uskosta uskoon.

Mutta nyt Paavali on siirtynyt
keskellä tätä Hyvää Sanomaa
puhumaan ihmisistä,
joiden hallitsija ei olekaan
Jumala vaan Synti.

Nämä ihmiset eivät ole
Kristuksen orjia vaan synnin orjia.
He ovat siis vailla Jumalaa
eli jumalattomia.

Heidän sydämensä täyttää
sama vääryys,
joka löytyi ensimmäisen
kerran Aamuruskon pojan
eli Luciferin sydämestä.

He kyllä tietävät Jumalasta.
Ei kukaan voi olla
tietämätön Jumalasta.

Jumala ja Hänen Rakkautensa
meitä kohtaan näkyy kaikkialla.
Ja yhtä selvästi näkyy
pahan aikaansaannokset.

Mutta nämä jumalattomat ihmiset
ohittavat Jumalan.

He toimivat kuin Lucifer   
ja asettavat oman valtaistuimensa
korkeimmalle paikalle.

Ja niin he ovat sotajalassa
Jumalaa vastaan.
He vihaavat Jumalaa.
Ja tämä ilmenee heidän teoissaan,
joita Jumala vihaa.

  • Sillä Jumalan viha
    ilmestyy taivaasta
    kaikkea ihmisten
    jumalattomuutta ja vääryyttä
    vastaan,

    niiden,
    jotka pitävät totuutta
    vääryyden vallassa,

    sentähden että se,
    mikä Jumalasta voidaan tietää,
    on ilmeistä heidän keskuudessaan;
    sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.

    Sillä hänen näkymätön olemuksensa,
    hänen iankaikkinen voimansa
    ja jumalallisuutensa,
    ovat,
    kun niitä hänen teoissansa tarkataan,
    maailman luomisesta asti nähtävinä,
    niin etteivät he voi
    millään itseänsä puolustaa,

    koska he,
    vaikka ovat tunteneet Jumalan,
    eivät ole häntä
    Jumalana kunnioittaneet
    eivätkä kiittäneet,
    vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet,
    ja heidän ymmärtämätön
    sydämensä on pimentynyt.

    Kehuessaan viisaita olevansa
    he ovat tyhmiksi tulleet
    ja ovat
    katoamattoman Jumalan kirkkauden
    muuttaneet katoavaisen ihmisen
    ja lintujen ja nelijalkaisten
    ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.

    Sentähden Jumala on heidät,
    heidän sydämensä himoissa,
    hyljännyt saastaisuuteen,
    häpäisemään itse omat ruumiinsa,
    nuo,
    jotka ovat vaihtaneet
    Jumalan totuuden valheeseen
    ja kunnioittaneet ja palvelleet
    luotua enemmän kuin Luojaa,
    joka on ylistetty iankaikkisesti,
    amen.

    Sentähden Jumala on
    hyljännyt heidät
    häpeällisiin himoihin;

    sillä heidän naispuolensa
    ovat vaihtaneet
    luonnollisen yhteyden
    luonnonvastaiseen;

    samoin miespuoletkin,
    luopuen luonnollisesta yhteydestä
    naispuolen kanssa,
    ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa
    ja harjoittaneet,
    miespuolet miespuolten kanssa,
    riettautta
    ja villiintymisestään saaneet itseensä
    sen palkan, mikä saada piti.

    Ja niinkuin heille ei kelvannut
    pitää kiinni Jumalan tuntemisesta,
    niin Jumala hylkäsi heidät
    heidän kelvottoman mielensä valtaan,
    tekemään sopimattomia.

    He ovat

    täynnänsä kaikkea
    vääryyttä,
    pahuutta,
    ahneutta,
    häijyyttä,

    täynnä
    kateutta,
    murhaa,
    riitaa,
    petosta,
    pahanilkisyyttä;

    ovat
    korvaankuiskuttelijoita,
    panettelijoita,
    Jumalaa vihaavaisia,
    väkivaltaisia,
    ylpeitä,
    kerskailijoita,
    pahankeksijöitä,
    vanhemmilleen tottelemattomia,

    vailla
    ymmärrystä,
    luotettavuutta,
    rakkautta
    ja laupeutta;

    jotka,
    vaikka tuntevat
    Jumalan vanhurskaan säädöksen,
    että ne,
    jotka senkaltaisia tekevät,
    ovat kuoleman ansainneet,
    eivät ainoastaan itse niitä tee,
    vaan vieläpä
    osoittavat hyväksymistä niille,
    jotka niitä tekevät.

Onneksi tuo Sanan katkelma
on niin selkeä,
ettei sitä tarvitse yhtään selittää.

Mutta täystyrmäys
on vielä edessäpäin.

Se kohtaakin juuri meidät,
jotka olemme kauhuissamme
tuon luettuamme.

  • Sentähden sinä, oi ihminen,
    et voi millään itseäsi puolustaa,
    olitpa kuka hyvänsä ...

Mitä ihmettä! 




Room 1:16-17
Room 1:18-32
Room 2:1

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Roomalaiskirje
« Vastaus #10 : 24.05.25 - klo:09:56 »
Voi meitä syntisparkoja !  Jos olisimme Mooseksen lain tai vaikkapa Paavalin ajatusten tuomittavia, ei meillä olisi toivoa.

Kiitos Jumalalle että Hänen ainoa Poikansa on Puolustajamme siinä oikeusistuimessa jossa rikkomuksemme käsitellään.

Hänen verensä tähden meidät, jotka uskomme Hänen nimensä ,ja olemme Hänen nimeensä kastetut,  saamme pelastuksen. Emme oman pyhityksemme ansiosta, vaan Hänen suuren rakkautensa tähden.

Rakkaus, sen voima on lain kirjainta voimakkaampi. Sen suojaan jäämme.

...
Myös huolen ja murheen rakkaitten läheistemme jumalattomuudesta saamme heittää Kristukselle, Kaikkivoivalle kuninkaallemme.

Armosta olemme pelastetut !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Tuomio
« Vastaus #11 : 25.05.25 - klo:06:52 »
Roomalaiskirjeen alkusanat
päättyivät iki-ihanaan todistukseen
Jumalan Evankeliumista,
joka on Jumalan Voima,
joka pelastaa meidät
uskon kautta.

  • Sillä minä en häpeä evankeliumia;
    sillä se on Jumalan voima,
    itsekullekin uskovalle pelastukseksi,
    juutalaiselle ensin,
    sitten myös kreikkalaiselle.

    Sillä siinä Jumalan vanhurskaus
    ilmestyy uskosta uskoon,
    niinkuin kirjoitettu on:

    "Vanhurskas on elävä uskosta".

Meillä on siis ihana
Totuuden Sana siitä,
että Jumalan Vanhurskaus
ilmestyy/paljastuu/ilmenee
Jumalan lapsissa.

Ja Paavali palaa myöhemmin
tähän asiaan kertoessaan
Jumalan Uskollisuudesta.

  • se Jumalan vanhurskaus,
    joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen
    tulee kaikkiin ja kaikille,
    jotka uskovat;
    sillä ei ole yhtään erotusta.

    Sillä kaikki ovat syntiä tehneet
    ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

    ja saavat lahjaksi
    vanhurskauden hänen armostaan
    sen lunastuksen kautta,
    joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

    jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi
    uskon kautta hänen vereensä,
    osoittaaksensa vanhurskauttaan,
    koska hän oli jättänyt rankaisematta
    ennen tehdyt synnit

    jumalallisessa kärsivällisyydessään,
    osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa,
    sitä, että hän itse on vanhurskas
    ja vanhurskauttaa sen,
    jolla on usko Jeesukseen.

Tuo Hyvä Sanoma pitää sisällään
kiusallisen kiven kengässä:

SYNTI

Niin valtavan suloinen kuin onkin
Roomalaiskirjeen avaussanojen
esiintuoma Jumalan Hyvä Sanoma,
niin Paavali kuitenkin joutuu aloittamaan
Totuuden Sanan
syvällisen tutkistelun siitä tosiasiasta,
että jokainen meistä,
joissa nyt ilmenee
Jumalan Vanhurskaus,
olemme tehneet syntiä.

Jos emme tiedosta tätä,
niin emme voi sisäistää 
myöskään Hyvää Sanomaa.

Ja niin Paavali siirtyessään
varsinaiseen asiatekstiin
alkusanojen jälkeen
suorastaan töksähtäen
siirtää lukijan toiselle raiteelle.

Ensin pyörät pyörivät kiskoilla
suorastaan unettavassa levossa
Jumalan Hyvän Sanoman Voimassa
ihanien asioiden ja kuvien
ilmestyessä sielumme maisemiin,
kun olemme melkein nukahtamaisillamme.

Ja sitten yht'äkkiä
tulee raiteiden vaihto.

Hypähdämme hereille,
ja meidän sielumme maisemiin tömähtääkin
ihan toisenlainen kuulutus
kuin Vanhruskauden ilmestyminen.

  • Sillä Jumalan viha
    ilmestyy taivaasta
    kaikkea ihmisten
    jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan,
    niiden,
    jotka pitävät totuutta
    vääryyden vallassa

Ja näistä ihmisistä,
jotka eivät ole meidän laillamme
Jumalan lapsia,
vaan ovat ihmisiä,
joilla ei Jumalaa ole
eli jumalattomia,
saimme viimeksi
aivan kauhistuttavan selonteon.

No eihän tuo meitä koske.
Kyllä tässä selvitään,
vaikka vauhti kiihtyykin.

Mutta seuraava vaihde
heilauttaa vaunuamme
vieläkin kovemmin.

Ja nyt juuri meille,
jotka kauhistuimme
noita jumalattomia,
kuulutetaan tuomio.

  • Sentähden sinä, oi ihminen,
    et voi millään itseäsi puolustaa,
    olitpa kuka hyvänsä,
    joka tuomitset.

    Sillä mistä toista tuomitset,
    siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset,
    koska sinä, joka tuomitset,
    teet samoja tekoja.

Mitä! Minäkö? Eeeiiiiii! Ei kinä!

Minä en ole tappanut ketään.
Ai niin.
Mitä tulikaan sanottua veljelle.

Mutta en minä sentään
ole tehnyt huorin.
Ai niin ... no tuota ...
hiukan katseeni taisi vaeltaa.

Minä en pidä
tästä rataosuudesta.

Voisimmeko jo siirtyä
kolmanteen lukuun,
jossa kerrotaan
Jumalan uskollisuudesta 
ja Hänen lahjavanhurskaudestaan.

Niin. Joo.
Ei sinne tietenkään
pääse kuin juuri näitä kiskoja pitkin.

  • Ja me tiedämme,
    että Jumalan tuomio
    on totuuden mukainen niille,
    jotka senkaltaisia tekevät.

    Vai luuletko, ihminen,
    sinä, joka tuomitset niitä,
    jotka senkaltaisia tekevät,
    ja itse samoja teet,
    että sinä vältät Jumalan tuomion?

Niin mutta 
minähän olen jo saanut anteeksi ...
Mistä nyt oikein on kysymys.

Konduktööriiiii ...

  • Vai halveksitko hänen
    hyvyytensä ja
    kärsivällisyytensä ja
    pitkämielisyytensä
    runsautta,

    etkä tiedä,
    että Jumalan hyvyys
    vetää sinua parannukseen?

Mitä se parannus on.

  • Kovuudellasi
    ja sydämesi katumattomuudella
    sinä kartutat päällesi vihaa
    vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion
    ilmestymisen päiväksi,
    hänen,

    "joka antaa kullekin
    hänen tekojensa mukaan":


Eli parannuksen teko on katumista.

  • niille,
    jotka hyvässä työssä kestävinä
    etsivät
    kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta,
    iankaikkisen elämän,

    mutta niiden osaksi,
    jotka ovat itsekkäitä
    eivätkä tottele totuutta,
    vaan tottelevat vääryyttä,
    tulee viha ja kiivastus.


Joo...oo..o.

Eli se parannus
on niinkuin suunnanvaihto.
Paluuta takaisin.

Voisimmeko palata takaisin
niihin ihaniin avausanoihin.

Pysyttäisiin vaan siellä ratapihalla.
Niin no.

Miten sitten päästäisiin perille.
Isän Kotiin.
Kirkkauden majoihin.

  • Tuska ja ahdistus
    jokaisen ihmisen sielulle,
    joka pahaa tekee,
    juutalaisen ensin,
    sitten myös kreikkalaisen;

    mutta kirkkaus ja kunnia ja rauha
    jokaiselle,
    joka tekee sitä,
    mikä hyvä on,
    juutalaiselle ensin,
    sitten myös kreikkalaiselle!

Nyt minä alan aavistaa,
mistä on kysymys.

Siis uskonto ei auta pätkääkään.
Tarvitaan usko.

  • Sillä Jumala
    ei katso henkilöön.

    Sillä kaikki,
    jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet,
    ne myös ilman lakia hukkuvat,

    ja kaikki,
    jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet,
    ne lain mukaan tuomitaan;

    sillä eivät lain kuulijat
    ole vanhurskaita Jumalan edessä,
    vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

Eli ...
oikeastaan ...

uskonnolla kiivailijat
tuomitaan ankarammin
kuin pakanat,
joilla ei lakia ole.

  • Sillä kun pakanat,
    joilla ei lakia ole,
    luonnostansa tekevät,
    mitä laki vaatii,

    niin he,
    vaikka heillä ei lakia ole,
    ovat itse itsellensä laki

    ja osoittavat,
    että lain teot ovat kirjoitetut
    heidän sydämiinsä,

    kun heidän omatuntonsa
    myötä-todistaa
    ja heidän ajatuksensa
    keskenään syyttävät
    tai myös puolustavat heitä -

    sinä päivänä,
    jona Jumala on tuomitseva
    ihmisten salaisuudet
    Kristuksen Jeesuksen kautta,
    minun evankeliumini mukaan.

Voi kiitos konduktööri Paavali.
Kertoisitko pian tuosta
Sinun saamastasi Evankeliumista,
joka on Jumalan voima,
itsekullekin uskovalle pelastukseksi,
juutalaiselle ensin,
sitten myös kreikkalaiselle.

Eli siis Jumalan Evankeliumi
eli Jumalan Hyvä Sanoma
on loppujen lopuksi sama
niin juutalaisille kuin pakanoille.

Mutta nuo lakijutut. 
Niitä täytyy varmaan
vielä vähän ensin setviä.

Room 2:1-16

Room 1:16-17
Room 3:22-26
Room 1:18

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Roomalaiskirje
« Vastaus #12 : 25.05.25 - klo:07:27 »
Kiitos ' vaihdemies' !  Juna-vertaus on hyvä ymmärtää sillä nuoruudessa käytin useammin junaa matkaoilla kuin autoa.

Mukava matkaseura olet myös. Puhut ,omin sanoin selventäen, ja allegorioin, auki Paavalin joskus kimurantit sanonnat.

Selvä on se, että kaikki ihmiset, Jumalan luomina, ovat saaneet mielen joka erottaa hyvän ja pahan, ilman lain kirjojakin.


Hekin ymmärtävät vanhempien kunnioittamisen ja toisen omaisuuden varastamisen  toisen oikeaksi, toisen vääräksi teoksi.

Uskovan on noudatettava Jumalan lakia, elettävä toisia kunnioittaen ja kuuliaisina Kristuksen opetuksille.

Vanhurskaus on lahjaa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Roomalaiskirje
« Vastaus #13 : 25.05.25 - klo:11:37 »
Minulle nousi kaksi lausetta raamatusta, joista toinen on Room 12:2

Kirje roomalaisille 12:2


Älkää mukautuko tämän maailmanajan menoon, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, jotta voisitte tutkia, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä.


Ehkä enemmän tähän vaikutti äsken päättynyt Sateenkaarimessun sanoma.

Toinen kuuluu: Pitäkää lamppunne palamassa. Luuk  12.35

Koko Luuk 12 on painavaa opetusta alkaen varoituksesta tekopyhyydestä.

https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/LUK.12
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Laki
« Vastaus #14 : 26.05.25 - klo:08:31 »
Roomalaiskirjeen alkusanat
tekivät kerralla selväksi
Jumalan Evankeliumin.

Hyvän Sanoman siitä,
kuinka Jumala
ja Hänen Vanhurskautensa
ilmenee meissä
Hänen omissaan.

Mutta sitten alkusanojen jälkeen
niin seesteinen rullaus kiskoilla
päättyi heräämiseen
karmeisiin synnin maisemiin.

Meille näytettiin,
minkälainen on
jumalaa vailla oleva ihminen.

Ikkunasta näkyi
Jumalan Vanhurskauden sijasta
ihmisten vääryys.

Tulimme kerralla tietoisiksi siitä,
että synti eli vääryys
on Vanhurskauden vastakohta.
Ja vääryyttä kohtaa tuomio.

Vanhurskaus ja vääryys
ovat oikeastaan oikeudellisia termejä.

Voitaisiin puhua
oikeamielisyydestä ja väärämielisyydestä.

Kun ihminen on ottanut uskon kautta
vastaan Jumalan Sanan
Jeesuksessa Kristuksessa,
niin ihminen on saanut sisimpäänsä
Jumalan Vanhurskauden
eli Jumalan oikeamielisyyden.

Silloin ihminen elää uskosta uskoon
Jumalan Vanhurskaudessa
uskoen eli luottaen Jumalan Sanaan.

Ihiminen,
joka ei elä uskonkuuliaisuudessa
Jumalan Sanaa kohtaan,
elää väärämielisyydessä
ja heijastaa sitä vääryyttä,
mikä alunperin oli syntynyt
kaikkein ihanimman
ja korkea-arvoisimman
kerubin sydämessä.

Kysymyksessä oli ylpeys: 
Minä saan istua missä haluan, 
ennkä halua istua
alempana kuin Jumala.

Ensimmäinen ihmispari
meni lankaan.

Ja vielä tänäkin päivänä
ylpeys tulee esiin kuin
kansalaisoikeutena,
jota marssein vaaditaan.

Sen sijaan ne,
jotka haluavat palvoa Jumalaa 
ja olla kuuliaisia Sanalle,
ovat tuomittavina.

Jo ensimmäinen ihmispari
sai lupauksen Jumalalta,
että Vaimon Siemen
tulee pelastamaan
pahan valtaan joutuneen
luomakunnan.

Tämän toteutumisen estämiseksi
paholainen päätti saastuttaa
kaiken ihmissiemenen.

Langenneet Jumalan pojat
yhtyivät ihmisten tyttäriin.

Vedenpaisumus pelasti
viime hetkellä
luomakunnan täystuholta.

Vielä paholainen sai
pelastetun ihmiskunnan
lankeamaan uskonnon kautta
paholaisen palvontaan.

Ja tämä prosessi on edelleen käynnissä,
vaikka silloin Jumala hajotti ihmiset
ympäri maailman
Baabelin tornia rakentamasta.

Jumalan kansa oli saanut alkunsa
uskon isä Aabrahamin myötä.

Aabraham ja Saara eivät vielä
olleet saaneet luvattua lasta.

Loot eli vaarallisilla maisemilla.
Jumalan pitkämielisyys odotti
viime sekunneille saakka.

Ja sitten oli pakko pelastaa ihmiskunta
antamalla sataa tulta ja tulikiveä
Sodoman ja Gomorran ylle.

Sitten alkoi hiljalleen
Jumalan lupauksen täyttyminen.
Saara synnytti Iisakin.

Jumala tarvitsi yhden kansan,
jonka kautta voisi tuoda Pelastajan
maailmaan.

Ja niin Jumala oli kutsunut
epäjumalan palvonnan keskeltä
Abramin.

Ja Aabram sai sitten nimekseen Aabraham.
Korkeasta isästä tuli siis
monien tai paljouden isä.

ja Aabrahamin pojanpoika
sai nimekseen Jaakob,
joka muuttui sitten nimeksi Israel.
Pettäjästä tuli Jumalan ruhtinas.

Maailmaan oli syntynyt
Jumalan kansa. Ruhtinaskansa.

Jo sen esi-isää Aabrahamia
heettiläiset nimittivät
Jumalan ruhtinaaksi.

Ja Jumala antoi lakinsa tuolle kansalle.
Tämä laki oli ankara,
mutta se pelasti
Jumalan ruhtinaskansaa
tuhoutumasta.

Se varjeli tämän yhden kansan,
joka oli kuitenkin itsesssään
niskurikansa, 
synniltä siinä määrin,
että Jumala saattoi tuoda
oman Poikansa sen kautta maailmaan.

Israelin kansalle annettu laki
siis varjeli sen
täydeltä jumalattomuudelta.

Laki tuomitsi sen rikkojat ankarasti.
Kuitenkin lain ydin jäi tavoittamatta.

Rakkaus oli vaihtunut ylpeydeksi.
Jumalan palvelus
uskonnollisiksi menoiksi.

Ja niin laki,
joka ensin pelasti Israelin kansan
täystuholta,
olikin tullut ansaksi,
joka johti Jumalan kansan
samaan ylpeyteen
pakanakansojen rinnalla
kuin mihin Lucifer lankesi
muiden Jumalan tähtien rinnalla.

  • Mutta jos sinä kutsut itseäsi
    juutalaiseksi ja luotat lakiin
    ja Jumala on sinun kerskauksesi
    ja tunnet hänen tahtonsa
    ja,
    opetettuna laissa,
    tutkit, mikä parasta on,

    ja luulet kykeneväsi olemaan
    sokeain taluttaja,
    pimeydessä olevien valkeus,
    ymmärtämättömien kasvattaja,
    alaikäisten opettaja,

    sinulla kun laissa on
    tiedon ja totuuden muoto:

    niin sinäkö,
    joka toista opetat,
    et itseäsi opeta;

    joka julistat,
    ettei saa varastaa,
    itse varastat;

    joka sanot,
    ettei saa tehdä huorin,
    itse teet huorin;

    joka kauhistut
    epäjumalia,
    kuitenkin olet
    temppelin ryöstäjä;

    joka laista kerskaat,
    häväiset lainrikkomisella
    Jumalaa?

    Sillä


    "teidän tähtenne
    Jumalan nimi tulee pilkatuksi
    pakanain seassa",


    niinkuin kirjoitettu on.


Laki oli jäänyt lihan tasolle.

  • Ympärileikkaus kyllä on hyödyllinen,
    jos sinä lakia noudatat;

    mutta jos olet lainrikkoja,
    niin sinun ympärileikkauksesi
    on tullut ympärileikkaamattomuudeksi.

Ulkoisesti näytti siltä,
että he olivat Jumalan kansa
lakipykälineen.

Mutta sydän ei ollutkaan ympärileikattu.
Se oli yhtä ylpeä kuin Luciferilla.

Kun sen sijaan,
laista tietämättömät pakanat
noudattivat heidän sydämeensä
kirjoitettua Jumalan lakia,
ja olivat näin
ilman ulkoista ympärileikkausta
ympärileikatut sydämeltä.

  • Jos siis ympärileikkaamaton
    noudattaa lain säädöksiä,
    eikö hänen
    ympärileikkaamattomuutensa
    ole luettava
    ympärileikkaukseksi?


Ja tätä asiaa
kiihkouskonnolliset juutalaiset
eivät millään tahtoneet ymmärtää.

Vaikka olivat tulleet
Jeesukseen uskoviksi
he tahtoivat edelleen,
että pakanatkin noudattaisivat
Israelin kansalle annettua
ympärileikkaussäädöstä.

Vaikka pakanauskovat olivat
jo suoraan päässeet
ympärileikkauksen päämäärään,
johon juutalaiset eivät olleet päässeet
lihan ympärileikkauksella.

  • Ja luonnostaan ympärileikkaamaton,
    joka täyttää lain,
    on tuomitseva sinut,
    joka lainkirjaiminesi
    ja ympärileikkauksinesi
    olet lainrikkoja.

Siis todellista Jumalan kansaa
ovatkin sydämeltä ympärileikatut.

  • Sillä ei se ole juutalainen,
    joka vain ulkonaisesti on juutalainen,
    eikä ympärileikkaus se,
    joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;

    vaan se on juutalainen,
    joka sisällisesti on juutalainen,
    ja oikea ympärileikkaus
    on sydämen ympärileikkaus
    Hengessä, ei kirjaimessa;

    ja hän saa kiitoksensa,
    ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

Pelkkä ulkoinen ympärileikkaus
ei ollut lain noudattamista.

Siihen piti sisältyä
jo Vanhan Testamentin mukaan
huulten, korvien ja sydämen
ympärileikkaus.

Tämä ei kuitenkaan
monestikaan toteutunut
Israelin kansan keskuudessa
heidän epäuskonsa tähden.

Mutta onneksi
Jumala on uskollinen.

Room 2:17-29