Kirjoittaja Aihe: Roomalaiskirje  (Luettu 2026 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
UUSI ELÄMÄ Vanhurskaudessa
« Vastaus #30 : 03.06.25 - klo:06:58 »
Paavali on julistamassa kirjeitse
Jumalan Evankeliumia roomalaisille.

Synti ja Sovitus ovat olleet
ihmiselämän peruselementit
siitä asti, kun synti oli tullut
yhden ihmisen kautta maailmaan.

Synti odottaa maailmassa
jokaista syntyvää ihmislasta.

Ensimmäinen tällainen oli Kain.
Paholainen oli vähän ihmeissään,
että tuoko nyt on luvattu vaimon siemen,
joka murskaa paholaisen vallan.

Näin Aadam ja Eeva kuitenkin uskoivat.
Pettymys oli suuri,
kun Kain murskasikin pikkuveljensä.

Ja näin synti pääsi Kainin sisimpään.
Kain ei hallinnut sydämensä ovea,
niinkuin Jumala oli kehottanut
Kainia tekemään.

Ja jokainen vuorollamme
tulemme siihen tilanteeseen,
että päästämme synnin
livahtamaan sisimpäämme.

Mutta hyvä sanoma oli
Jumalan lupaus Vaimon Siemenestä,
joka murskaa käärmeen pään.
Se toteutui Golgatalla.

Jumala oli solminut jo toisen
liiton Israelin kanssa.

Toki sitä ennen muitakin liittoja
koko ihmiskunnan
ja eläinkunnankin kanssa.

Israel oli mieltänyt ensimmäisen liiton
omalla tavallaan muotomenoiksi.
Sitten tulee profeetta Jesaja,
joka ilmoittaa,
että ulkonainen jumalanpalvelus
on turhaa ilman sisäistä muutosta.

Johannes Kastaja valmisteli kansaa
ottamaan vastaan Messiaansa.

Messias-odotusta oli,
mutta kuitenkaan Israel
ei ottanut Messiastaan vastaan.

Uskonnollinen johto
toimi samalla motiivilla
kuin Kain.

Ylipapit ja kirjanoppineet
eivät kestäneet sitä,
että Jumala katsoo
vähempiarvoisten puoleen.
 
Kainille viimeinen pisara oli se,
että Jumala katsoi pikkuveljen
Aabelin uhrin puoleen,
mutta hylkäsi
Kainin kokoaman ansioluettelon.

Veronkerääjät ja syntiset
ja huorintekijät ottivat vastaan
Jumalan tarjoaman Pelastuksen
ja saivat syntinsä anteeksi.

Heidän kohdallaan alkoi
Uusi Elämä
Jumalan Vanhurskaudessa.

Mutta uskonnollinen johto päätti,
että Jeesus on syyllinen
jumalanpilkkapykälän perusteella.
Syytetty kun sanoi olevansa
Jumalan Poika.

Mutta pian oppimattomat kalastajat
julistivatkin ylösnoussutta Jeesusta.

Fariseusten ankarimman lahkon
huippuoppilas saavutti
lain vanhurskauteen nähden tason,
josta käytettiin ilmaisua 'täydellinen'.
Hän oli lain vanhurskauteen nähden
nuhteeton.

Saulus uhkui vihaa
ylösnousseeseen Jeesukseen
uskovia kohtaan,
jotka hänen mielestään
rikkoivat Jumalan lakia,
kun sanoivat Jeesusta Jumalan Pojaksi.

Mennessään ottamaan
kristittyjä kinni ja tuomittavaksi
Jeesus itse kirkkaudessaan
tyrmäsi Sauluksen.

Suuri ja mahtava Saulus
oli kohta vähäinen Paulus.

Mutta Jeesus antoi tämän
Israelin ex-huippujuristin
tehtäväksi välittää
pakanoille armon evankeliumi.

Ja sen Paavali kirjaa
kirjeeseen Roomalaisille.

Ihmiskunnan perusongelma
eli synti
on tullut kaikessa kauheudessaan
jo selvitettyä.

Mutta vaikeampi pala
on Sovitus.

Jumalan Laki on selvä.
Synnistä seuraa kuolema.

Mutta kovin vaikea on mieltää
Jumalan Armo.

Että Jumala vanhurskauttaa
jumalattoman.

Paavali on siirtynyt
käsittelemään
ihmisen uutta elämää
Kristuksessa.

Ensimmäiseksi Paavali
vastasi kysymykseen siitä,
pitääkö meidän pysyä synnissä,
että armo tulisi suureksi.

Pois se.
Ei tietenkään.
Mitä ihmettä.

Meidän ei ole pakko tehdä syntiä,
jotta armo tulisi suureksi.

Mutta sitten Paavali
jatkaa ottaen esille
ikäänkuin jatkokysymyksen.

Meidän ei pidä tehdä syntiä,
jotta armo suureksi tulisi,
eikä synnin pidä meitä vallitseman,
mutta ... saammeko tehdä syntiä.

  • Kuinka siis on?

    Saammeko tehdä syntiä,
    koska emme ole lain alla,
    vaan armon alla?

    Pois se!


Vastaus on sama tyrmistyminen
kuin ensimmäiselläkin kerralla.

Tuo jatkokysymys on sellainen,
että se vesittää kaiken sen,
mitä Paavali oli vastannut
ensimmäiseen kysymykseen.

Kun syntikysymyksen ratkaisu
oli se, että
me olemme kuolleet sille,
niin emme kai enää uudelleen
ala palvelemaan sitä.

  • Ettekö tiedä,
    että kenen palvelijoiksi,
    ketä tottelemaan,
    te antaudutte,

    sen palvelijoita te olette,
    jota te tottelette,

    joko synnin palvelijoita,
    kuolemaksi,
    tahi
    kuuliaisuuden,
    vanhurskaudeksi?

Kun me kerran olemme
tulleet nimenomaan
vanhurskauden palvelijoiksi,
niin kuinka me palvelisimme syntiä.

  • Mutta kiitos Jumalalle,
    että te,
    jotka ennen olitte synnin palvelijoita,
    nyt olette tulleet
    sydämestänne kuuliaisiksi
    sille opin muodolle,
    jonka johtoon te olette annetut,

    ja että te synnistä vapautettuina
    olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!


Paavali joutuu oikein
vääntämään rautalangasta.

  • Minä puhun ihmisten tavalla
    teidän lihanne heikkouden tähden.

    Sillä niinkuin te
    ennen annoitte jäsenenne
    saastaisuuden ja laittomuuden
    palvelijoiksi laittomuuteen,

    niin
    antakaa nyt jäsenenne
    vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.

Miten ihmeessä synnistä vapautettu
voisi haluta takaisin
oikein lupaa kysyen,
että kai minä sentään saan
synnin kanssakin seurustella.

  • Sillä kun olitte synnin palvelijoita,
    niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
    Minkä hedelmän
    te siitä silloin saitte?
    Sen,
    jota te nyt häpeätte.
    Sillä sen loppu on kuolema.

    Mutta nyt,
    kun olette synnistä vapautetut
    ja Jumalan palvelijoiksi tulleet,
    on teidän hedelmänne
    pyhitys,
    ja sen loppu on
    iankaikkinen elämä.

Tietenkin me haluamme
olla vapaat synnistä
eikä suinkaan vapaat vanhurskaudesta.

  • Sillä synnin palkka on kuolema,
    mutta Jumalan armolahja
    on iankaikkinen elämä
    Kristuksessa Jeesuksessa,
    meidän Herrassamme.


Israel oli Joosuan johdolla
päässyt Jumalan lupaamaan maahan
pois Egyptin orjuudesta.

Ja sitten Jeesuksen kaima Joosua
ohjeistaa Jumalan kansaa:

  • "Niin peljätkää nyt Herraa,
    palvelkaa häntä
    nuhteettomasti ja uskollisesti
    ja poistakaa ne jumalat,
    joita teidän isänne palvelivat
    tuolla puolella virran
    ja Egyptissä,
    ja palvelkaa Herraa.

    Mutta jos pidätte
    pahana palvella Herraa,
    niin valitkaa tänä päivänä,
    ketä tahdotte palvella,
    niitäkö jumalia,
    joita teidän isänne palvelivat
    tuolla puolella virran,
    vai amorilaisten jumalia,
    niiden,
    joiden maassa te asutte.

    Mutta minä
    ja minun perheeni palvelemme Herraa."


    Silloin kansa vastasi ja sanoi:

    "Pois se,
    että me hylkäisimme Herran
    ja palvelisimme muita jumalia!

    Sillä Herra on meidän Jumalamme,
    hän,
    joka johdatti meidät
    ja meidän isämme
    pois Egyptin maasta,
    orjuuden pesästä,
    ja joka teki meidän silmiemme edessä
    suuret tunnusteot
    ja aina varjeli meitä sillä tiellä,
    jota me vaelsimme,
    ja kaikkien niiden kansojen keskellä,
    joiden kautta me kuljimme.

    Ja Herra karkoitti
    meidän tieltämme kaikki ne kansat,
    myös amorilaiset,
    jotka asuivat tässä maassa.
    Sentähden me palvelemme Herraa,
    sillä hän on meidän Jumalamme."


Me olemme Kristuksessa.
Ja elämme
Hänen Vanhurskaudessaan.

Mutta tosiasia on,
että me olemme koko
maailisen vaelluksemme ajan
taistelukentällä.

Tai oikeammin minä itse
olen se taistelukenttä.


Room 6:15-23

Joos 24:15-18

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34943
Vs: Roomalaiskirje
« Vastaus #31 : 03.06.25 - klo:08:54 »
Minun taistelukentällä soditaan oikeudesta asua Palestiinassa.

Sako siellä asua myös Ismaelin heimo, vaiko vaan Egyptin orjuudesta Herran vapauttama  Israel ?

Missä on oikeus tässä taistelussa , onko Jumala puolueellinen ?

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
UUSI ELÄMÄ Taisteluissa
« Vastaus #32 : 04.06.25 - klo:08:19 »
Pakanain apostoli joutuu
selvittämään asioita lain tunteville.

  • Vai ettekö tiedä, veljet
    - minä puhun lain tunteville -
    että laki vallitsee ihmistä,
    niin kauan kuin hän elää?
    Niinpä sitoo laki naidun vaimon
    hänen elossa olevaan mieheensä;

    mutta jos mies kuolee,
    on vaimo irti tästä miehen laista.

    Sentähden hän saa
    avionrikkojan nimen,
    jos miehensä eläessä
    antautuu toiselle miehelle;
    mutta jos mies kuolee,
    on hän vapaa siitä laista,
    niin ettei hän ole avionrikkoja,
    jos menee toiselle miehelle.

    Niin, veljeni,
    teidätkin on kuoletettu laista
    Kristuksen ruumiin kautta,
    tullaksenne toisen omiksi,
    hänen, joka on kuolleista herätetty,
    että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

Laki ei ulkoa käsin
voinut muuttaa ihmistä.
Se vain varjeli ja kasvatti.

Ja laki itse asiassa toi esiin sen,
että synti asuu meissä.

  • Sillä kun olimme lihan vallassa,
    niin synnin himot,
    jotka laki herättää,
    vaikuttivat meidän jäsenissämme,
    niin että me kannoimme
    hedelmää kuolemalle,

    mutta nyt me olemme
    irti laista
    ja kuolleet pois siitä,
    mikä meidät piti vankeina,

    niin että me palvelemme Jumalaa
    Hengen uudessa tilassa
    emmekä kirjaimen vanhassa.

Laki ei pitänyt meitä vankeina
vaan synti ja kuolema.

Laki holhosi ja varjeli
kuitenkin täystuholta.
Tämä oli lain tehtävä.

Uudessa Liitossa meitä hallitsee
paljon korkeampi laki
kirjoitettuna suoraan
sydämemme lihatauluihin.

Siis mikään Jumalan laki
ei ole paha,
josta meidät pitäisi vapauttaa.

Eikä laista ole kadonnut
ainoakaan piirto.

Mutta Jumalan laki,
joka annettiin Mooseksen kautta,
oli vain varjo täydellisestä laista.

Mooseksen laki kuitenkin
varjeli Israelin.

Ja nyt me olemme valmiit
ottamaan vastaan
ihan uuden aseman
- Jumalan lapseuden, 
jossa meitä ohjaa
Elämän Hengen laki
ja palvelemme Jumalaa
Hengen uudessa olotilassa.

Jos oli vaikea pala nieltäväksi
Jumalan armo,
niin sitä on myös se,
että lain kirjain ei enää
ole holhoojamme.

Ja niin Paavali taas
ottaa esiin uuden lisäkysymyksen.

  • Mitä siis sanomme?

    Onko laki syntiä?

    Pois se!


Laki ei ole syntiä.

Eikä meitä ole vapautettu laista.
Meidät on vapautettu synnistä.

Mutta synnin ja kuoleman lakia
meidän ei enää tarvitse täyttää,
koska Jeesus täytti sen.

Jos emme ole Kristuksessa,
niin sitten tuo laki
seuraamuksineen
on kohtaava meidät.

Ja itse asiassa jokainen ihminen,
joka ei ole Kristuksessa
on jo hengellisesti kuollut.

Jo ennen Mooseksen lakiakin 
oli jokaisen ihmisen sydämeen
kirjoitettu Jumalan laki,
kuten Paavali totesi
jo kirjeen alkupuolella:

  • Sillä kun pakanat,
    joilla ei lakia ole,
    luonnostansa tekevät,
    mitä laki vaatii,
    niin he,
    vaikka heillä ei lakia ole,
    ovat itse itsellensä laki
    ja osoittavat,
    että lain teot
    ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä

Mutta Israelin kansa,
jonka kautta luvattu
Pelastaja eli Vaimon siemen
oli tuleva maailmaan,
tarvitsi erityisholhoojan
vaellustaan varten.

Ja niin Jumalan ja Israelin välille
solmittiin aivan erityinen liitto.

  • Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan
    muuten kuin lain kautta;
    sillä en minä olisi tiennyt himosta,
    ellei laki olisi sanonut:


    "Älä himoitse".


Näin laki varjeli Israelin kansan täystuholta,
jota paholainen on koko ihmiskunnalle
jatkuvasti alusta alkaen tavoitellut.

Ongelmaksi muodostui kuitenkin se,
että laki ei vapauttanut himosta.

Aivan samoinkuin kieltolaki
ei estänyt Aadamia syömästä
kiellettyä hedelmää.

  • Mutta kun synti otti
    käskysanasta aiheen,
    herätti se minussa
    kaikkinaisia himoja;
    sillä ilman lakia
    on synti kuollut.

Jos Jumala ei olisi säätänyt lakia
Israelin kansalle,
olisi se tuhoutunut väistämättä.

Israel palveli jo
täysin rinnoin paholaista
Aaronin tekemän vasikan ympärillä
samaan aikaan,
kun Jumala antoi kiveen kaivertamansa
kymmenen käskyä Moosekselle.

Ilman lakia olisi siis
ihmiskunta tuhoutunut
ja joutunut paholaisen valtaan
täysimääräisesti,
eikä koskaan olisi voinut tulla
luvattua Vaimon siementä maailmaan.

Laki on hyvä ja pyhä.
Mutta antoi synnille maalitaulun.

  • Minä elin ennen ilman lakia;
    mutta kun käskysana tuli,
    niin synti virkosi,
    ja minä kuolin.

    Niin kävi ilmi,
    että käskysana,
    joka oli oleva minulle elämäksi,
    olikin minulle kuolemaksi.

Laki oli lääke,
joka piti Israelin hengissä.
Mutta syntisairautta se ei poistanut.

  • Sillä kun synti otti
    käskysanasta aiheen,
    petti se minut
    ja kuoletti minut käskysanan kautta.

Uskon puutteen vuoksi
Aadam rikkoi käskysanan.
Samoin Israel sille annetun lain.

  • Niin,
    laki on kuitenkin pyhä
    ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.

Laki ei siis suinkaan ole syntiä.
Ja nyt on vielä yhden
jatkokysymyksen paikka.

  • Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi?

    Pois se!

Jälleen yksi järjetön kysymys.
Ja kuitenkin vaikea vastattava.

Ei tietenkään hyvä ole
tullut minulle kuolemaksi.

Synti on tullut minulle kuolemaksi.
Synti  - ja kuolema perässä -
astuivat minuun,
kun avasin sydämeni oven niille.

Mutta silti laki oli ja on edelleen hyvä.
Ja kiitos lain, minäkin näen sen nyt.

  • Vaan synti,
    että se synniksi nähtäisiin,
    on hyvän kautta
    tuottanut minulle kuoleman,

    että synti tulisi
    ylenmäärin synnilliseksi
    käskysanan kautta.


Eli minä olen paha,
koska olen myynyt itseni
synnin alaisuuteen.

  • Sillä me tiedämme,
    että laki on hengellinen,
    mutta minä olen lihallinen,
    myyty synnin alaisuuteen.

Ja edelleen vaikka synti
ei olekaan valtiaani,
niin minä olen taisteluissa
sen kanssa.

  • Sillä minä en tunne omakseni sitä,
    mitä teen;
    sillä minä en toteuta sitä,
    mitä tahdon,
    vaan mitä minä vihaan,
    sitä minä teen.


Ja tämä ratkaiseekin lopullisesti sen,
että laki on edellen hyvä.

  • Mutta jos minä teen sitä,
    mitä en tahdo,
    niin minä myönnän,
    että laki on hyvä.

    Niin en nyt enää
    tee sitä minä,
    vaan synti,
    joka minussa asuu.


Miksi minä en ole tuo tekijä.
Koska olen kuollut Kristuksessa.

Mutta vaikka minä olen
kuollut synnille,
niin synti asuu minussa edelleen.

Synti ei ole minun hallitsijani,
mutta ei se ole poiskaan lähtenyt.

Ja nyt asetelma on se,
minkä Paavali kirjoittaa
Galatalaisille: 

  • ja minä elän,
    en enää minä,
    vaan Kristus elää minussa

Ja siksi
minä haluan tehdä hyvää.

Mutta tuo hyyryläinen
riippuu minussa kiinni.

  • Sillä minä tiedän,
    ettei minussa,
    se on minun lihassani,
    asu mitään hyvää.
    Tahto minulla kyllä on,
    mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
    sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon,
    minä en tee,

    vaan sitä pahaa,
    mitä en tahdo,
    minä teen.
    Jos minä siis teen sitä,
    mitä en tahdo,
    niin sen tekijä en enää ole minä,
    vaan synti, joka minussa asuu.

    Niin huomaan siis itsessäni,
    minä, joka tahdon hyvää tehdä,
    sen lain,
    että paha riippuu minussa kiinni;

Synnillä on asumisoikeus meissä.
Mutta tuo hyyryläinen
ei enää ole valtiaamme.
Mutta se asustelee pysyvästi 
kodissamme sen joka sopukassa.

Me törmäämme siihen jatkuvasti.
Minkä tahansa kynnyksen yli
menemme huoneesta toiseen,
niin se on sielläkin.

Ruumiimme on
Pyhän Hengen temppeli,
mutta tuossa temppelissä
asuu myös synti.

Ja tuo hyyryläinen
oikein riipuu minussa kiinni.
Se tarrautunut jokaiseen
ruumiin jäseneen minussa.

Mutta enää se ei ole
mieleni vangitsija.
Se ei enää ole
minun elämäni lähde.

Minussa on tapahtunut mielenmuutos
ja tapahtuu jatkuvasti mielenuudistus.

  • sillä sisällisen ihmiseni puolesta
    minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,

    mutta jäsenissäni minä näen toisen lain,
    joka sotii minun mieleni lakia vastaan
    ja pitää minut vangittuna synnin laissa,
    joka minun jäsenissäni on.

Ja siksi jokainen uskova ihminen
on jatkuvissa taisteluissa.

Me olemme
kurjia viheliäisiä ihmisiä.
Paavali käyttää adjektiivia

ταλαίπωρος = kärsiväkurja
talaipōros

  • Minä viheliäinen ihminen,
    kuka pelastaa minut
    tästä kuoleman ruumiista?

Jeesus pelastaa meidät
tästä kuoleman ruumiista,
jossa majailee synti.

Mutta niin kauan kuin olemme
tässä ruumiissa,
niin me olemme kärsiviä kurjia
ja sisimpämme
on jatkuva taistelukenttä.

  • Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen,
    meidän Herramme, kautta!

    Niin minä siis tämmöisenäni
    palvelen mielellä Jumalan lakia,
    mutta lihalla synnin lakia.

Tätäkö se Uusi Elämä
nyt sitten on.
No sitä se nyt on.
Ja vieläkin enemmän.

Sillä emme pelkästään
ole taisteluissa sisäisesti.

Vaan meitä ympäröi
paha maailma,
jossa meillä on ahdistus.


Room 7

Room 2:14-15
Gal 2:20

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34943
Vs: Roomalaiskirje
« Vastaus #33 : 04.06.25 - klo:08:52 »
Siinähän olikin runsaasti lakia ja evankeliumia. Luulisi kaikkien lukutaitoisten ymmärtävän, tai ainakin tietävän nämä asiat omassatunnossaan.

Samoin kuin noudatamme maamme perustuslakia, ja saamme sitä rikkoessamme rangaistuksen, samoin on Jumalan laki.

Se luo turvalliset raamit kansan hyvinvoinnille kun niitä noudatetaan. Jos näitä raameja ei olisi ennettu, vallitsisi anarkia.
Siitä nähtiin hyvä (paha) esimerkki kun amerikkalaiset huligaanit rynnivät Washingtonissa capitoliumille ja valtasivat sen.

Lain vartijoina meillä, kuten useimmissa maissa toimivat lainvartijat, sotilaat ja poliisit.
Lainkuuliaisen kansalaisen ei tarvitse pelätä.

Samoin on Kristuksen ( ja myös Raamatun ) lakia noudattavien.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
UUSI ELÄMÄ Kärsimyksissä
« Vastaus #34 : 05.06.25 - klo:07:18 »
Jumalan evankeliumi
tulee nyt julistetuksi.
Paavali on jakanut meille
Jumalan Hyvän Sanoman,
jonka sai tiedoksi
suoraan Jeesukselta.

  • Niin ei nyt siis ole
    mitään kadotustuomiota niille,
    jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.

Kadotustuomio
on synnin ja kuoleman lain
säätämä seuraamus
syntiä tehneille.

Syntiä tehnyt on rikkonut
Jumalan lain eli käskysanan.

Mutta nyt Jeesus on
sovittanut meidät verellään
kärsien meille kuuluvan
kuoleman tuomion.

Ja kun meidät on upotettu Jeesukseen
ja Hänen ristinkuolemaansa,
niin me olemme tuossa Kristuksen
sovitystyössä kuolleet Hänen kanssaan
ja vaellamme nyt Hänessä
kuolleista herätettyinä
Hänen ylösnousemisvoimassaan.

Jumalan laki on toki edelleen
vieläpä ihan uudella ulottuvuudella
säätelemässä meidän elämäämme,
mutta synnin ja kuoleman laki
on jo täytetty Kristuksen kuolemassa.

  • Sillä elämän hengen laki
    Kristuksessa Jeesuksessa
    on vapauttanut sinut
    synnin ja kuoleman laista.

Laki itsessään
ei ole meitä vapauttanut,
vaan päinvastoin tuominnut.
Mutta synti on saanut jo tuomionsa.

  • Sillä mikä laille oli mahdotonta,
    koska se oli lihan kautta heikoksi tullut,

    sen Jumala teki,
    lähettämällä oman Poikansa
    syntisen lihan kaltaisuudessa
    ja synnin tähden
    ja tuomitsemalla synnin lihassa,

Ja nyt me olemme Kristuksessa
kuolleet synnille.
Synti ei enää ole hallitsijamme,
eikä määrääjämme,
vaan meitä ohjaa Elämän Hengen laki.

  • että lain vanhurskaus
    täytettäisiin meissä,
    jotka emme vaella lihan mukaan,
    vaan Hengen.

Meissä on tapahtunut mielenmuutos,
kun käännyimme ja uskoimme
Evankeliumin eli Hyvän Sanoman.

  • Sillä niillä,
    jotka elävät lihan mukaan,
    on lihan mieli,

    mutta niillä,
    jotka elävät Hengen mukaan,
    on Hengen mieli.

Nyt me ilolla yhdymme
Hengestä syntyneinä Jumalan lapsina
Jumalan lakiin.

  • Sillä lihan mieli on kuolema,
    mutta hengen mieli on
    elämä ja rauha;

    sentähden että lihan mieli
    on vihollisuus Jumalaa vastaan,
    sillä se ei alistu Jumalan lain alle,
    eikä se voikaan.

    Jotka lihan vallassa ovat,
    ne eivät voi olla
    Jumalalle otolliset.


Lihan mieli on kuolema.
Se halajaa tehdä
synnin lain mukaisia tekoja,
jotka johtavat
iankaikkiseen kuolemaan
eli eroon Jumalasta.

Mutta me halajamme tehdä
Elämän Hengen lain mukaisia tekoja.

  • Mutta te ette ole lihan vallassa,
    vaan Hengen,
    jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.

    Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä,
    se ei ole hänen omansa.

Meissä on Elämän Henki,
ja me olemme siirtyneet
kuolemasta Elämään.

Toki asumme edelleen
kuolevaisessa ruumiissa.

  • Mutta jos Kristus on teissä,
    niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden,

    mutta henki on elämä
    vanhurskauden tähden.

Mutta synteihin kuollut henkemme
on jo herätetty eloon
ja aikanaan myös ruumiimme
kokee saman ihmeen.

  • Jos nyt hänen Henkensä,
    hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista,
    asuu teissä,
    niin hän,
    joka herätti kuolleista
    Kristuksen Jeesuksen,

    on eläväksitekevä
    myös teidän kuolevaiset ruumiinne
    Henkensä kautta,
    joka teissä asuu.

Ja jonkin verran saamme
myös kokea maistiasia
jo täällä ajassa
ruumiimme eläväksi tekemisestä
esimerkiksi parantumisihmeiden muodossa.

Paavali ei siis nyt enää puhu
uskosta osattomista
vaan Jumalan lapsista.

Nimenomaan Jumalan lapsina
me olemme ensinnäkin
koko ajan oikein suurjännitteessä
Hengen ja lihan välisessä taistelussa,
jota Paavali selvitti edellisessä luvussa.

Nyt hän siirtyy puhumaan siitä,
mitä meidän
kuuliaisina Jumalan lapsina
kuuluisi tehdä maailmassa.

  • Niin me siis, veljet,
    olemme velassa,
    mutta emme lihalle,
    lihan mukaan elääksemme.

Meillä on siis
Jumalan lapsen velvollisuuksia
eli velkaa Isän Rakkauden tähden.
Meidän kuuluu jakaa
saamaamme Rakkautta eteenpäin.

Missään tapauksessa
emme enää ole velkaa
eli meillä ei enää ole
velvollisuutta synnin palvelemiseen.

Tämän tähden meidän
tulee elää jatkuvassa
mielen uudistuksessa
voidaksemme antaa
itsemme eläväksi pyhäksi
Jumalalle otolliseksi uhriksi
toimelliseen Jumalanpalvelukseen,
josta Paavali ohjeistaa myöhemmin.

Mutta jos emme
anna itseämme eläväksi uhriksi,
niin elämämme on
Jumalan lapsenakin kuollutta.

  • Sillä jos te lihan mukaan elätte,
    pitää teidän kuoleman;
    mutta jos te Hengellä
    kuoletatte ruumiin teot,
    niin saatte elää.

Kysymys ei siis ole siitä,
että meidän pitäisi
teoillamme vahvistaa se,
että me olemme Jumalan lapsia.

Me olemme syntyneet Hengestä
Jumalan lapsiksi.
Ja Paavali vahvistaa vielä sen,
että hän puhuu nyt veljille
eli Jumalan lapsille,
joita Jumalan Henki johdattaa.

  • Sillä kaikki,
    joita Jumalan Henki kuljettaa,
    ovat Jumalan lapsia.

Emme siis elä pelossa,
että jos teen väärin,
niin Isä hylkää lapsensa.

  • Sillä te ette ole saaneet
    orjuuden henkeä
    ollaksenne jälleen pelossa,

Me olemme saaneet lapseuden Hengen
sinetiksi ruumiin lunastuksen päivään saakka.

Ja tämä Henki saa meidät
pienen lapsen tavoin huutamaan: 
Isi !

  • vaan te olette saaneet
    lapseuden hengen,
    jossa me huudamme:
    "Abba! Isä!"

Siis tämä Henki todistaa meille sen,
että me olemme Jumalan lapsia.

Ei se, kuinka kuuliasia olemme.

  • Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa,
    että me olemme Jumalan lapsia.
 

Ja kun olemme Jumalan lapsia
niin me olemme myös perillisiä.
Ja perillisinä meillä on
myös velvollisuuksia.

Velvollisuuksien täyttäminen
ei tee meistä Jumalan lapsia.
Mutta Jumalan lapseus
asettaa meille velvollisuuksia.

  • Mutta jos olemme lapsia,
    niin olemme myöskin perillisiä,
    Jumalan perillisiä
    ja Kristuksen kanssaperillisiä,

    jos kerran yhdessä
    hänen kanssaan kärsimme,
    että me yhdessä myös kirkastuisimme.


Siis olemme Kristuksen kanssaperillisiä.
Olemme Hengestä syntyneitä
Jumalan lapsia,
ja jo sen perusteella
Kristuksen kanssaperillisiä
ollen itse asiassa yhtä Hänen kanssaan.

Mutta mitä meille sitten on testamentattu
riippuu siitä, mitä meille on uskottu,
ja miten uskollisia taloudenhoitajia olemme.


Room 8:1-17



UUSI ELÄMÄ
Kärsimyksissä
jatkuu ....


Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
UUSI ELÄMÄ Kärsimyksissä jatkuu
« Vastaus #35 : 05.06.25 - klo:07:20 »
Meillä on siis itse kullakin perintöosa.
Ja saamme periä kirkkauden.

  • Sillä minä päätän,
    että tämän nykyisen ajan kärsimykset
    eivät ole verrattavat
    siihen kirkkauteen,
    joka on ilmestyvä meihin.


Me uskovat kärsimme.
Ja ne, jotka ovat paljon kärsineet,
tulevat saamaan myös suuren kirkkauden.

Koko luomakunta on kärsinyt
aivan hirveästi koko
tämän 6000 vuotta,
jonka ajan kuolema on
ollut maan päällä.

  • Sillä luomakunnan
    harras ikävöitseminen
    odottaa Jumalan lasten ilmestymistä.

    Sillä luomakunta on alistettu
    katoavaisuuden alle
    - ei omasta tahdostaan,
    vaan alistajan -
    kuitenkin toivon varaan,
    koska itse luomakuntakin
    on tuleva vapautetuksi
    turmeluksen orjuudesta
    Jumalan lasten kirkkauden vapauteen.

Tämä luomakunta on alistettu ihmisen tähden.
Siis eläimet eivät tee syntiä.
Eläimillä on yhteys Jumalaan.
Ja tulevat vapautetuksi
katoavaisuuden orjuudesta
Jumalan lasten vapauteen
aivan samoin kuin
me Jumalan lapsetkin.

  • Sillä me tiedämme,
    että koko luomakunta
    yhdessä huokaa
    ja on synnytystuskissa
    hamaan tähän asti;

    eikä ainoastaan se,
    vaan myös me,
    joilla on Hengen esikoislahja,
    mekin huokaamme sisimmässämme,
    odottaen lapseksi-ottamista,
    meidän ruumiimme lunastusta.


Me olemme jo pelastetut.
Mutta ihminen on henki,
joka asuu nyt kuolevaisessa ruumiissa.

Tämä henki oli kuollut
tekemiimme synteihin
ja syntyi uudesti/ylhäältä Hengestä.

Tämä on jo toteutunut.
Me olemme jo Jumalan lapsia.

  • Sillä toivossa me olemme pelastetut,
    mutta toivo, jonka näkee täyttyneen,
    ei ole mikään toivo;
    kuinka kukaan sitä toivoo,
    minkä näkee?

Mutta on toinenkin toivo,
joka ei ole vielä täyttynyt.
Ruumiimme lunastus.
Ja sitä me odotamme
yhdessä luomakunnan kanssa.

  • Mutta jos toivomme,
    mitä emme näe,
    niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.

Eli koko luomakunta huokaa
odottaen tuota vapautusta.

Ja me, joilla on Hengen esikoislahja,
huokaamme ja rukoilemme
tuon iki-ihanan Herran päivän tulemista.

Mutta sitä ennen on vielä
hyvin vaikeat ajat.

Ruumiin lunastus tapahtuu
eri kohderyhmille eri aikoina.

Ja me Krisuksen omat
olemme olleet ahdistuksessa
koko seurakunnan historian ajan.
Ja niin me rukoilemme
ja huokailemme Hengessä.

  • Samoin myös
    Henki auttaa meidän heikkouttamme.

    Sillä me emme tiedä,
    mitä meidän pitää rukoileman,
    niinkuin rukoilla tulisi,

    mutta Henki itse rukoilee
    meidän puolestamme
    sanomattomilla huokauksilla.

Minä olen maailman huonoin rukoilija.
Sydän on täynnä murhetta,
mutta sanoja ei löydy.

Oleellista kuitenkin on,
että sydämeni on kääntynyt
Jumalan puoleen ja linja on auki.

  • Mutta sydänten tutkija tietää,
    mikä Hengen mieli on,
    sillä Henki rukoilee
    Jumalan tahdon mukaan
    pyhien edestä.

Jumalalla on hyvä suunnitelma
jokaista ihmistä kohtaan.

Ja vaikka synti on ensin
vienyt meidät pois tuosta suunnitelmasta,
niin me palaudumme siihen,
kun synnymme uudesti Hengestä.

Ja silloin me voimme palautua
myös siihen kutsumukseen,
mikä itse kullekin on aivoiteltu.

  • Sillä ne,
    jotka hän on edeltätuntenut,
    hän on myös edeltämäärännyt
    Poikansa kuvan kaltaisiksi,
    että hän olisi esikoinen
    monien veljien joukossa;

    mutta jotka hän on edeltämäärännyt,
    ne hän on myös kutsunut;
    ja jotka hän on kutsunut,
    ne hän on myös vanhurskauttanut;
    mutta jotka hän on vanhurskauttanut,
    ne hän on myös kirkastanut.

Jumala kutsuu meitä eri tehtäviin.
Jeesus kirkastettiin Golgatalla.
Jotkut Jumalan edeltätuntevista ihmisistä
ovat juoneet saman maljan.

  • Mitä me siis tähän sanomme?

    Jos Jumala on meidän puolellamme,
    kuka voi olla meitä vastaan?

Oli kutsumuksemme mikä tahansa,
niin olemme parhaassa turvassa
toteuttaessamme Jumalan lapsina
tätä kutsumustamme.

  • Hän,
    joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan,
    vaan antoi hänet alttiiksi
    kaikkien meidän edestämme,
    kuinka hän ei lahjoittaisi meille
    kaikkea muutakin hänen kanssansa?

Kun Jeesus siirsi
meidät kuolemasta Elämään
kärsien itse meille kuuluvan tuomion,
kuinka Hän ei pitäisi meistä huolen
lahjoittaen kaiken muunkin,
mitä mitä tässä ajassa tarvitsemme,
vaikka meillä onkin maailmassa ahdistus.

  • Kuka voi syyttää
    Jumalan valittuja?
    Jumala on se,
    joka vanhurskauttaa.

    Kuka voi tuomita kadotukseen?
    Kristus Jeesus on se, joka on kuollut,
    onpa vielä herätettykin,
    ja hän on Jumalan oikealla puolella,
    ja hän myös rukoilee meidän edestämme.

    Kuka voi meidät erottaa
    Kristuksen rakkaudesta?
    Tuskako,
    vai ahdistus,
    vai vaino,
    vai nälkä,
    vai alastomuus,
    vai vaara,
    vai miekka?

Kärsimyksemme on loppujen lopuksi
meidän ylenpalttinen voittomme,
jota ei kukaan eikä mikään
voi meiltä ryöstää.

  • Niinkuin kirjoitettu on:

    "Sinun tähtesi
    meitä surmataan
    kaiken päivää;
    meitä pidetään
    teuraslampaina".


    Mutta näissä kaikissa
    me saamme jalon voiton
    hänen kauttansa,
    joka meitä on rakastanut.

    Sillä minä olen varma siitä,
    ettei kuolema eikä elämä,
    ei enkelit eikä henkivallat,
    ei nykyiset eikä tulevaiset,
    ei voimat,
    ei korkeus eikä syvyys,
    eikä mikään muu luotu
    voi meitä erottaa
    Jumalan rakkaudesta,
    joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
    meidän Herrassamme.
 


Room 8:18-39


Olemme päässeet
Jumalan Evankeliumin
eli Roomalaiskirjeen
puoleen väliin
eli huippukohtaan.

Uusi Elämä merkitsee
meille kärsimystä tässä ajassa
mutta valtavaa kirkkautta
tulevassa ajassa.

Paavali siirtyy seuraavaksi
Israelin kohtaloihin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34943
Vs: Roomalaiskirje
« Vastaus #36 : 05.06.25 - klo:08:40 »
Kiitos !

Lämpimänä eläinten ystävänä, paitsi käärmeiden ja liskojen, tässä on suuri lohdutus:

Tämä luomakunta on alistettu ihmisen tähden.
Siis eläimet eivät tee syntiä.
Eläimillä on yhteys Jumalaan.
Ja tulevat vapautetuksi
katoavaisuuden orjuudesta
Jumalan lasten vapauteen
aivan samoin kuin
me Jumalan lapsetkin.


Huokailu on minulle tuttua kehkosairauksieni takia, kuin myös ahdistuken jota tunnen pahuuden ja tyhmyyden edessä, sekä liiallisissa paineissa.

Luomakunnan puolesta huokailevat kaikki ilmastomuutoksesta huolestuneet. Trump ei tunnusta koko ilmastomuutosta, ehkä koska se sekoittaa bisnekset. Amerikassa on öljyä, sitä siis pumpataan ja kaupataan hyvään hintaan.

Tyhmyyden ylistyslaulua on veljeily Putinin kanssa.


Toinen hyvä kertaus:

Me olemme jo pelastetut.
Mutta ihminen on henki,
joka asuu nyt kuolevaisessa ruumiissa.

Tämä henki oli kuollut
tekemiimme synteihin
ja syntyi uudesti/ylhäältä Hengestä.


Nimenomaan hengellinen kuolema on syynä maailmalliseen elämäntapaan, rahan mahtiin ja samoin vallanhimoon.

Uudestisynnytetty henki on raitis, raikas ja vapaa. On vapaus ajatella ja sanoa kuten Henkin ohjaa. Omaan päähän ei juuri tarvitse turvata.

Tässä on jo pitkälti hyvän kristillisen elämän tarpeet.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
ISRAEL Valittu
« Vastaus #37 : 06.06.25 - klo:08:52 »
Paavali on välittämässä lukijoille
Jumalan Evankeliumia,
jonka oli saanut tiedoksi
suoraan Jeesukselta.

Takana on
Alkulause ja Tervehdys,
selvitys
Synnistä ja Sovituksesta
sekä
Uudesta Elämästä Kristuksessa
päätyen siihen kuuluviin kärsimyksiin.

Nyt Paavali alkaa
vuodattamaan sydäntään
Israelin tähden. 

  • Minä sanon totuuden Kristuksessa,
    en valhettele

    - sen todistaa minulle omatuntoni
    Pyhässä Hengessä -

    että minulla on
    suuri murhe ja ainainen kipu
    sydämessäni.

    Sillä minä soisin itse olevani
    kirottu pois Kristuksesta
    veljieni hyväksi,
    jotka ovat minun sukulaisiani
    lihan puolesta,
    ovat israelilaisia:

    heidän on lapseus
    ja kirkkaus
    ja liitot
    ja lain antaminen
    ja jumalanpalvelus
    ja lupaukset;

    heidän ovat isät,
    ja heistä on Kristus lihan puolesta,
    hän,
    joka on yli kaiken,
    Jumala,
    ylistetty iankaikkisesti,
    amen!


Ankarimman koulukunnan fariseuksena
Paavali tiesi, mistä puhui,
kun puhui israelilaisista.

Heidän on kaikki
lapseudesta alkaen
ja Jeesus on heistä.

Israel
Aabrahamin Iisakin ja Jaakobin Jumalan
Vaimona
toi maailmaan Jeesuksen.

Egyptin faaraolle
Jaakobin Jumala sanoo näin:

  • Israel on minun esikoispoikani;
    sentähden minä sanon sinulle:

    Päästä minun poikani palvelemaan minua.

    Mutta jos kieltäydyt päästämästä häntä,
    niin katso,
    minä tapan sinun esikoispoikasi.


Israelille kuuluu siis lapseus.
Ja Israel vapautui Egyptin orjuudesta
ja matkasi kohti luvattua
koko ajan kirkkauden pilven alla.

Lapseus oli siis jo aiemmalta ajalta.
Kirkkaus alkoi tuosta pääsiäistapahtumasta.

Aiemmat liitot saivat
kiveen hakatun lakiliiton
Jumalan ja Israelin välille
jumalanpalvelussäädöksineen
ja lupauksineen.

Jumala täytti lupauksensa
lähettämällä Poikansa maailmaan.

Sana tuli lihaksi ja asui
ihmisten keskellä,
mutta Hänen omansa
eivät ottaneet Häntä vastaan.

Mutta kaikille,
jotka ottivat Hänet vastaan,
Hän antoi oikeuden tulla
Jumalan lapsiksi.

Ja näin olemme alkutekijöissä.
Heidän on lapseus,
mutta se ei ole konkretisoitunut vielä.
Mutta kaikki tulee täyttymään.

  • Mutta ei niin,
    että Jumalan sana olisi harhaan mennyt.


Kirj: Sana ei ole poispudonnut

Kaikki tulee toteutumaan
myös Israelin kohdalla.

Ja kohta huomaammekin,
että Paavali ikäänkuin
kertaa Israeliin soveltaen sen,
mitä on jo edellä tuonut esiin:

Laista
Jumalan uskollisuudesta
Jumalan vanhruskaudesta
Uskosta
Lupauksesta
Kirkkaudesta
Armosta eli Suosiosta.

Tämän kaiken täytyy toteutua
ja se tulee toteutumaan Israelin kohdalla.

  • Sillä eivät kaikki ne,
    jotka ovat Israelista,
    ole silti Israel


Jeesuksen ensimmäistä tulemusta 
kärsivänä Messiaana
seuraa Jeesuksen toinen tulemus
Kuningasten Kuninkaana.

Ja silloin tapahtuu
Israelin kansan kohdalla
kaikki edellä selvitetty.

Silloin Israel kokee sen,
että se ei enää ole
vain lihan puolesta
Aabrahamin siementä
vaan Jumalan lupauksen lapsi.

  • eivät kaikki ole lapsia sentähden,
    että ovat Aabrahamin siementä,
    vaan:


    "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset";

    se on:
    eivät ne,
    jotka lihan puolesta ovat lapsia,
    ole Jumalan lapsia,
    vaan lupauksen lapset,
    ne luetaan siemeneksi.

    Sillä lupauksen sana oli tämä:


    "Minä palaan tulevana vuonna
    tähän aikaan,
    ja silloin Saaralla on oleva poika".


Kun Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala
palaa Israeliin toisen tulemuksen myötä,
niin silloin lupaus täyttyy.

Jumalan armo ja suosio
esikoispoikaansa kohtaan
saa täyttymyksensä.

Saara on tässä esikuva Israelista,
joka edelleen odottaa lupauksen lasta.

  • Eikä ainoastaan hänelle näin käynyt,
    vaan samoin kävi Rebekallekin,
    joka oli tullut raskaaksi yhdestä,
    meidän isästämme Iisakista;

Lupauksen lapsi Iisak mieltyi Eesauhun.
Mutta Rebekka Jaakobiin.

Ja nyt lupauksen lapsi eli Jaakob
on mieltynyt olemaan Israel
lihan puolesta.

Mutta Jaakob tulee kokemaan
uudestisyntymisen ihmeen.
Ja silloin siitä tulee Israel.

Ja silloin toteutuu myös
lopputäyttymyksenä tämä:

  • ja ennenkuin kaksoset
    olivat syntyneetkään
    ja ennenkuin olivat tehneet mitään,
    hyvää tai pahaa, niin

    - että Jumalan valinnan mukainen
    aivoitus pysyisi,
    ei tekojen tähden,
    vaan kutsujan tähden -

    sanottiin hänelle:


    "Vanhempi on palveleva nuorempaa",


Rebekka sai tämän infon
synnytystuskissaan.
Ja siksi hän toimi niinkuin toimi,
jotta Jaakob saisi luvatun siunauksen.

  • niinkuin kirjoitettu on:

    "Jaakobia minä rakastin,
    mutta Eesauta minä vihasin".


Miksi Jumala vihasi
tai oikemmin käännettynä
rakasti vähemmän
Eesauta.

Samoinkuin yksilöihmisessä
on taistelu, jossa
liha himoitsee Henkeä vastaan,
ja Henki lihaa vastaan,
niin on ollut
Iisakin ja Rebekan kaksosten välillä.

Edom on käynyt sotaa
estääkseen Israelin pääsyn
luvattuun maahan,
vaikka Israel pyysi lupaa
saada kulkea kiltisti maan läpi
valtatietä pitkin.

Mutta Daavid aikanaan valloitti
Edomin.

Mutta Israelin jakaannuttua,
Edom oli taas Juudan kimpussa.

Mutta vielä tulee aika,
jolloin Daavid istuu valtaistuimellaan
ja Daavidin poika hallitsee
Valtakuntaansa.

Ja silloin on valtatie
Egyptistä Assuriin
ja kaikki palvelevat Herraa.

Israelin kohdalla on nyt niin,
että sovitus on tapahtunut
sen maaperällä,
mutta Israel ei ole ottanut
vielä sovitusta vastaan.

Mutta heti kun se tapahtuu,
niin Jumala armahtaa Israelin.

Suuressa ahdistuksessa
Jaakob itse on synnytystuskissa
ja syntyvä lapsi on
Uudestisyntynyt Israel.

Tekikö Jumala siis väärin,
kun rakasti Eesauta
vähemmän kuin Jaakobia.

  • Mitä siis sanomme?

    Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä?

    Pois se!


Jumala rakasti Eesauta
äärettömän paljon verrattuna siihen,
kuinka paljon Eesau rakasti Jumalaa.

Eesau ei välittänyt esikoisuudesta.
Hän oli valmis vaihtamaan
sen yhteen ruskeaan soppaan.

Mutta siunauksen hän
kyllä olisi kyllä halunnut.
Ja kun ei sitä saanut,
niin siitä tuli iso parku.

Eesau kuitenkin jäi
isänsä ja äitinsä maisemiin,
mutta Jaakob joutui pakolaiseksi.

Jumala sai kuitenkin armahtaa
Jaakobin.

Jaakob kuitenkin joutui kokemaan
saman surun kuin Iisak
ja sitä ennen Aabraham.

Jokainen näistä kolmesta
menetti rakkaan poikansa ajaksi.


Room 9:1-14

2 Moos 4:22-23


ISRAEL Valittu
jatkuu ...

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
ISRAEL Valittu jatkuu
« Vastaus #38 : 06.06.25 - klo:08:54 »
Ja niin tulemme Egyptiin.
Jaakobin rakas poika,
jonka Jaakob luuli kuolleen,
pelasti paitsi Egyptin eli maailman
myös Israelin nälkäkuolemalta.

Jokainen siirto, jonka Jumala tekee,
tähtää ihmisen pelastamiseen.

  • Sillä Moosekselle hän sanoo:

    "Minä olen armollinen,
    kenelle olen armollinen,
    ja armahdan, ketä armahdan".


    Niin se ei siis ole
    sen vallassa,

    joka tahtoo,
    eikä sen,
    joka juoksee,

    vaan Jumalan,
    joka on armollinen.

Joosef kärsi syyttömänä
Egyptin vankiloissa.

Mutta tuli Egyptin valtiaaksi
faaron asettamana.

Sitten tuli toinen faarao,
jota Jumala ei saanut siunata.
Tämä faarao paadutti sydämensä.

Ja kun tuo paatuminen
jo oli ohittanut maaliviivan,
eikä paluuta enää ollut,
Jumalakin paadutti faaraon sydämen,
pelastaakseen jälleen kerran
Egyptin ja Israelin kansat.

  • Sillä Raamattu sanoo faraolle:

    "Juuri sitä varten
    minä nostin sinut esiin,
    että näyttäisin sinussa voimani
    ja että minun nimeni
    julistettaisiin kaiken maan päällä".


    Niin hän siis on armollinen,
    kenelle tahtoo,
    ja paaduttaa,
    kenen tahtoo.
 

Ensimmäinen faarao sai Jumalan suosion.
Toinen ei.

  • Sinä kaiketi sanot minulle:

    "Miksi hän sitten vielä soimaa?
    Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"


Tämä on paholaisen puhetta.
Syyttäjä syyttää Jumalaa kaikesta.
Tai ketä tahansa muuta paitsi itseään.

Ja kuitenkin sekin oli alunperin
kaikkein kirkkain ja hohdokkain kerubi
mitä taivas ja maa koskaan oli nähnyt.

Mutta tuo täydellinen viisaudessa
ja kauneudessa ylpistyi
ja lopulta alkoi sotia luojaansa vastaan.

Ja näin käy meillekin Jumalan kuvaksi
luoduille ihmislapsille,
jos emme välitä esikoisuudesta,
mutta hamuamme kyllä siunausta.

Ja pian olemme pikku paholaisia,
jotka syyttävät Jumalaa kaikesta.

Oli Jumala sitten tehnyt
itse kunkin meistä
halpaa tai jaloa käyttöä varten,
niin jos pidämme kiinni
esikoisuudestamme,
niin ikuisuudessa
ensimmäiset tulevat viimeisiksi
ja viimeiset ensimmäisiksi.

  • Niinpä niin,
    oi ihminen,
    mutta mikä sinä olet
    riitelemään Jumalaa vastaan?

    Ei kaiketi tehty sano tekijälleen:


    "Miksi minusta tällaisen teit?"

    Vai eikö savenvalajalla
    ole valta tehdä
    samasta savensa seoksesta
    toinen astia jaloa,
    toinen halpaa käyttöä varten?

Jokainen ihminen on
samaa saven seosta.
Ei savessa ole mitään vikaa.
Eikä valmistuneessa astiassakaan.

Mutta me päätämme,
mitä syömme ja juomme.
Millä itsemme täytämme.

  • Entä jos Jumala,
    vaikka hän tahtoo näyttää vihansa
    ja tehdä voimansa tiettäväksi,
    on suurella pitkämielisyydellä
    kärsinyt vihan astioita,
    jotka olivat valmiit häviöön,

Toinen faarao oli tällainen astia.
Valmis häviöön.
Vaikka mitä tapahtui,
niin sydän ei kääntynyt.

Sen sijaan kaiken jälkeen
Egyptin kansa tuli tuntemaan
Elävän Jumalan.

  • ja on tehnyt sen
    saattaakseen
    kirkkautensa runsauden ilmi
    laupeuden astioissa,
    jotka hän on
    edeltävalmistanut kirkkauteen?

Jumala on pelastussuunnitelmassaan
edeltävalmistanut
niin Israelin kuin pakanat kirkkauteen.

  • Ja sellaisiksi
    hän myös on kutsunut meidät,
    ei ainoastaan juutalaisista,
    vaan myös pakanoista,

    niinkuin hän myös
    Hoosean kirjassa sanoo:


    "Minä olen kutsuva kansakseni sen,
    joka ei ollut minun kansani,
    ja rakkaakseni sen,
    joka ei ollut minun rakkaani.

    Ja on tapahtuva,
    että siinä paikassa,
    jossa heille on sanottu:


    Te ette ole minun kansani

    siinä heitä kutsutaan elävän Jumalan lapsiksi."

Hoosean kirjan alusta lainattu katkelma
tulee tässä aivan ihmeelliseen valoon.

Profeetta otti omakseen
Jumalan käskystä
haureellisen vaimon
ja haureudesta syntyneet lapset.

Edessä oli
Israelin kuningaskunnan loppu.

Jumala ei enää armahtaisi
Israelin heimoa,
niin että antaisi anteeksi.

Mutta Juudan heimoa
Jumala armahtaisi.

Israel oli haureellinen.
Se oli kuin pakanat.
Se ei ollut Jumalan kansa.

Mutta siinä paikassa
eli Jerusalemissa,
jossa Jeesus tuomittiin kuolemaan,
tulee kuitenkin tarjolle
lapseus
niin uskottomalle Israelille
kuin pakanakansoillekin.

Israel on kuitenkin
joutunut syystänsä kärsimään,
eli ei ole saanut anteeksi,
vaan on joutunut maksamaan teoistaan.

  • Mutta Esaias huudahtaa Israelista:

    "Vaikka Israelin lapset
    olisivat luvultaan kuin meren hiekka,
    niin pelastuu heistä vain jäännös.
    Sillä sanansa on
    Herra toteuttava maan päällä
    lopullisesti ja rutosti."


Jesaja puhuu tuossa itse asiassa
Israelin kansan palaamisesta.

Kysymys on siis Israelin kansan
kurittamisesta eikä hylkäämisestä.

  • Niinkuin Esaias myös on ennustanut:

    "Ellei Herra Sebaot
    olisi jättänyt meille siementä,
    niin meidän olisi käynyt
    niinkuin Sodoman,
    ja me olisimme tulleet
    Gomorran kaltaisiksi".


Paavalin opetus Roomailaiskirjeessä
pohjautui jo alun alkaen
lupauksen siemeneen
Jeesukseen Kristukseen.

Jeesuksen tähden
niin Israelilla kuin meillä pakanoillakin
on uskon kautta Häneen tarjolla Pelastus.

  • Mitä me siis sanomme?

    Että pakanat,
    jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta,
    ovat saavuttaneet vanhurskauden,
    mutta sen vanhurskauden,
    joka tulee uskosta;


Jumala jätti siemenen,
voidakseen antaa
Israelin kautta lupauksen Lapsen.

Pakanat ovat tulleet siitä osalliseksi
saavuttaen uskon vanhurskauden.
Mutta Israel jäi kiinni uskontoon.

  • mutta Israel,
    joka tavoitteli vanhurskauden lakia,
    ei ole sitä lakia saavuttanut.

Pian tulemme huomaamaan,
että me pakanat olemme vastaavassa
vaarassa kuin Israel oli.

Ylpistymme siitä,
että olemme osanneet ottaa vastaan
lahjavanhurskauden uskon kautta.

Ja voimme jopa laittaa itsemme
ikäänkuin Israelin tilalle
kuin työntäen Israelin pois paikaltaan
Jumalan lapsena.

Pois se!

Me emme ole sitä,
mitä Israel on.
Me olemme vain
metäsöljypuun oksia
oksastettuina öljypuuhun.

Mutta nyt tällä hetkellä
Israelin kasvoilla on peite.

Ja niin he eivät nähneet
Pelastajaansa Pelastuksen kalliolla.

Israel ei siis tavoittanut
vanhurskauden lakia
kovasta ponnistuksesta huolimatta.

  • Minkätähden?

    Sentähden,
    ettei se tapahtunut uskosta,
    vaan ikäänkuin teoista;

    sillä he loukkautuivat loukkauskiveen,
    niinkuin kirjoitettu on:


    "Katso, minä panen Siioniin
    loukkauskiven ja kompastuksen kallion,
    ja joka häneen uskoo,
    se ei häpeään joudu".



Room 9:15-33


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34943
Vs: Roomalaiskirje
« Vastaus #39 : 06.06.25 - klo:09:17 »
Kiitos selkeästä opetuksesta !

Ajatuksia syntyi mm. tästä, että Onko oikein rakastaa jotakin enemmän kuin toista ?
Inhimillinen lähimmäisenrakkaus katsoo kaikkien olevan lähimmäisiä ja kaikkia tulisi rakastaa ( tasaveroisesti ? )

Tosiasia on että meillä kaikilla on lempilapsia, lempimusiikkia, lempikirjoja.
Makuasioita ?

Tuo oli uusi asia myös että Abrahamilla, Iisakilla ja Jaakobilla oli kaikilla kadotettu lapsi.

Kärsimys ja rakkaus ovat tuttu pari, molemmat ovat elämänvoimaa antavia. Kumpaakaan ei tule kieltää .

Uskovat odottavat Isrelin silmien avautumista Messiaalle. Siitä alkaa uusi aika maailmassa tapahtumineen joiden enteitä on jo ilmassa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34943
Vs: Roomalaiskirje
« Vastaus #40 : 06.06.25 - klo:09:29 »
Jatkuu... osa synnytti muistuman lahtelaisen herännäisyyden historiasta kirjoitetun kirjan Tuore öljypuun lehti.   Kirja on kirkkoherra Jaakko Ripatin tuotantoa kuten Karjalan luterilaiset seurakunnat evakossa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
ISRAEL Uskosta pelastuva
« Vastaus #41 : 07.06.25 - klo:08:38 »
Paavali on julistanut
Jumalan evankeliumia.

Ilosanoma täytyy ottaa vastaan.
Jos emme käännä virta-avainta,
niin auto ei käynnisty
eikä automatka ala.

Avain on siis kääntyminen,
joka saa virtalähteen avulla
starttimoottorin hetkeksi pyörimään,
ja kohta alkaa ihan uusi vaihe
ja olemme kohta matkalla
määränpäähän ulkopuolisen
voiman avulla
vain ruorista kiinni pitäen.

Mutta jos emme uskossa käännä
virta-avainta,
niin joudumme tekemään
matkan omin voimin.

Israel oli tätä matkaa tehnyt
jo monessa vaiheessa.

Mutta se ei uskossa mennyt
lupaukseen luottaen
suoraan luvattuun maahan
vaan kiersi 40 vuotta erämaassa
eikä yksikään lähtijöistä
Joosuaa ja Kaalebia
lukuun ottamatta
päässyt perille.
Kaikki Egyptistä lähteneet jäivät
Moosesta ja Aaronia myöten taipaleelle.

Toki nämä pyhät silti kerran
ovat luvatussa maassa.

Mutta vaikka Israel
on Jumalan valittu kansa,
niin se vaeltaa edelleen erämaassa.

Se vaeltaa omin voimin
yrittäen pystyttää vanhurskautta.

Mutta vanhurskaus on jo pystytetty
Golgatalle.

Synti sai siellä oikeudellisen
eli vanhurskaan tuomionsa.

  • Veljet,
    minä toivon sydämestäni
    ja rukoilen Jumalaa
    heidän edestänsä,
    että he pelastuisivat.

    Sillä minä todistan heistä,
    että heillä on kiivaus Jumalan puolesta,
    mutta ei taidon mukaan;

    sillä kun he eivät tunne
    Jumalan vanhurskautta,
    vaan koettavat pystyttää
    omaa vanhurskauttaan,
    eivät he ole alistuneet
    Jumalan vanhurskauden alle.

Kristus ei ole lain loppu
vaan sen täyttymys / päämäärä.
Lainaan nyt Jumalan Kansan Raamattua.

  • Kristushan on
    lain päämäärä ja täyttymys,
    vanhurskaudeksi jokaiselle uskovalle.

Kristus on ainoa ihminen,
joka täytti lain.

  • Kirjoittaahan Mooses
    siitä vanhurskaudesta,
    joka laista tulee,
    että ihminen,
    joka sen täyttää,
    on siitä elävä.


Sen tähden Kristus
on lain täyttymys/päämäärä.

Joosua,
joka vei Israelin kansan
Mooseksen sijasta
luvattuun maahan
on esikuva Jeesuksesta.

Itse asiassa nimi Joosua
on Jeesuksen nimi
tarkoittaen Pelastusta.

Kaaleb voi tarkoittaa koiraa.
Ja minä olen jonkunkin verran
ollut tekemisissä koirien kanssa.
Ja sen uskollisempaa elävää en tiedä.

Ja jotkut ymmärtävätkin niin,
että Kaaleb tarkoittaa uskollisuutta.

Ja nyt meille on tarjolla vastaava
usko eli luottamus ja uskollisuus.

  • Mutta se vanhurskaus,
    joka uskosta tulee,
    sanoo näin:


Siis Vanhurskaus sanoo jotain.

  • "Älä sano sydämessäsi:
    Kuka nousee taivaaseen?"


    se on:
    tuomaan Kristusta alas,

    tahi:


    "Kuka astuu alas syvyyteen?"

    se on:
    nostamaan Kristusta kuolleista.
 

Kun meillä on
sydämen usko eli luottamus,
niin meillä on
Jumalan Sana sisimmässämme.

  • Mutta mitä se sanoo?

    "Sana on sinua lähellä,
    sinun suussasi ja sinun sydämessäsi";


    se on se uskon sana,
    jota me saarnaamme.

Ja kaikki tämä oli
tarjolla jo Israelille,
kun se oli astumassa
luvattuun maahan.

Paavalin lainaukset ovat
Viidennestä Mooseksen kirjasta
tilannekuvauksesta,
jossa Mooses on luovuttamassa
kansan Joosuan haltuun.

Siinä puhutaan käskystä.
Mutta nyt tämä Käsky eli Sana
oli tullut lihaksi
taivaasta maan päälle
ja sovittanut meidän syntimme.

Meille on siis tarjolla se,
mikä oli tarjolla jo Israelille
sen saapuessa
Pelastuksen ja Uskollisuuden
saattelemana
Jumalan lupaamaan maahan.

Samaa uskon sanaa
saarnataan nyt meille
Jumalan täytetyn lupauksen pohjalta.

Ja niin Paavali siirtyy lainaamaan
VT:n profeetallisia sanomia tästä lupauksesta. 

  • Sillä jos sinä tunnustat suullasi
    Jeesuksen Herraksi
    ja uskot sydämessäsi,
    että Jumala on hänet
    kuolleista herättänyt,
    niin sinä pelastut;

    sillä sydämen uskolla
    tullaan vanhurskaaksi
    ja suun tunnustuksella
    pelastutaan.

    Sanoohan Raamattu:


    "Ei yksikään,
    joka häneen uskoo,
    joudu häpeään".


Psalmi 25 on Daavidin rukous
Pelastuksesta ja anteeksiantamuksesta.

  • Ei yksikään,
    joka sinua odottaa,
    joudu häpeään;

    häpeään joutuvat ne,
    jotka ovat syyttä uskottomat.


Ei yksikään,
jolla on tällainen uskonsuhde
Jeesukseen Pelastuksemme kallioon,
joudu häpeään.

  • Katso,
    minä lasken Siioniin peruskiven,
    koetellun kiven,
    kalliin kulmakiven,
    lujasti perustetun;

    joka uskoo,
    se ei pakene.

Siis ei yksikään
tai toisinpäin sanoen jokainen.

  • Tässä ei ole erotusta
    juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä;

    sillä yksi ja sama
    on kaikkien Herra,
    rikas antaja kaikille,
    jotka häntä avuksi huutavat.

    Sillä


    "jokainen,
    joka huutaa avuksi Herran nimeä,
    pelastuu".

Tämän lupauksen esiasteella
alkoi nykyinen seurakuntakausi.

Pietari piti Uuden liiton
ensimmäisen saarnan.

  • Niin Pietari astui esiin
    niiden yhdentoista kanssa,
    korotti äänensä
    ja puhui heille:


    "Miehet,
    juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset,
    olkoon tämä teille tiettävä,
    ja ottakaa minun sanani korviinne.

    Eivät nämä ole juovuksissa,
    niinkuin te luulette;
    sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.

    Vaan tämä on se,
    mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:


    'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä,
    sanoo Jumala,
    että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle,
    ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat,
    ja nuorukaisenne näkyjä näkevät,
    ja vanhuksenne unia uneksuvat.

    Ja myös
    palvelijaini ja palvelijattarieni päälle
    minä niinä päivinä vuodatan Henkeni,
    ja he ennustavat.

    Ja minä annan näkyä ihmeitä
    ylhäällä taivaalla
    ja merkkejä alhaalla maan päällä,
    verta ja tulta ja savupatsaita.

    Aurinko muuttuu pimeydeksi
    ja kuu vereksi,
    ennenkuin Herran päivä tulee,
    se suuri ja julkinen.

    Ja on tapahtuva,
    että jokainen,
    joka huutaa avuksi Herran nimeä,
    pelastuu.'

Olemme jälleen tukevasti
Paavalin julistaman
evankeliumin lähtötelineillä.

Tarvitaan vielä yksi pamaus
ja sitten alkaa juoksu.

Ja tuo laukaus on usko.
Jos emme sitä saa,
niin mitään ei tapahdu.

Mutta se on tarjolla.
Me pidämme sitä tarjolla.

Jos ihmiset eivät usko
Pelastuksen evankeliumia,
niin vika ei ehkä olekaan heissä
vaan meissä.

  • Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä,
    johon eivät usko?

    Ja kuinka he voivat uskoa siihen,
    josta eivät ole kuulleet?

    Ja kuinka he voivat kuulla,
    ellei ole julistajaa?

    Ja kuinka kukaan voi julistaa,
    ellei ketään lähetetä?

    Niinkuin kirjoitettu on:


    "Kuinka suloiset ovat niiden jalat,
    jotka hyvää sanomaa julistavat!"

Mutta kun tämä on tapahtunut,
ja sanoma on julistettu,
niin silti toki on niin,
että kaikki eivät halua ottaa
Pelastuksen evankeliumia vastaan.

  • Mutta eivät kaikki
    ole olleet kuuliaisia evankeliumille.

    Sillä Esaias sanoo:


    "Herra,
    kuka uskoo meidän saarnamme?"


Mitään ei tapahdu,
jos Sanaa ei julisteta.

  • Usko tulee siis kuulemisesta,
    mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.


Ja nyt palataan Israelin kohtaloihin.
Onko Israel saanut kuulla Sanan.

  • Mutta minä kysyn:
    eivätkö he ole kuulleet?

    Kyllä ovat:


    "Heidän äänensä on kulkenut
    kaikkiin maihin,
    ja heidän sanansa
    maan piirin ääriin".

Ja Israelilla on ollut asiasta
sisäpiirin tietoa jo alusta alkaen.

Mutta nyt se on kuin jäämässä
Uskon vanhurskauden ulkopuolelle
pystyttäessään omaa vanhurskauttaan
omavoimaisen lain noudattamisen kautta,
joka ei ole sitä auttanut,
vaan se on pysynyt
tottelemattomana ja uppiniskaisena.

Ja niin me,
jotka emme ole kansa,
joilla ei ole sitä,
mitä heillä on ollut alusta asti,
tulemmekin heille ärsykkeeksi.

  • Minä kysyn:

    eikö Israelilla ole ollut siitä tietoa?

    Ensiksi jo Mooses sanoo:


    "Minä herätän teidän kiivautenne
    kansan kautta, joka ei ole kansa,
    ymmärtämättömän kansan kautta
    minä teitä kiihoitan".


    Ja Esaias on rohkea ja sanoo:

    "Minut ovat löytäneet ne,
    jotka eivät minua etsineet;
    minä olen ilmestynyt niille,
    jotka eivät minua kysyneet".


    Mutta Israelista hän sanoo:

    "Koko päivän
    minä olen ojentanut käsiäni
    tottelematonta ja uppiniskaista
    kansaa kohden".


Mutta ei Jumala ole hyljännyt kansaansa.
Se on ja pysyy aitona öljypuuna.


Room 10

Ps 25:3
Jes 28:16
Ap.t 2:14-21

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34943
Vs: Roomalaiskirje
« Vastaus #42 : 07.06.25 - klo:10:36 »
Reilua ja raikasta tekstiä jälleen. Ertyisen kiva oli vertaus koirien uskollisuudesta ja luottavaisuudesta Kaalebiin.

Itse kiertelin neljäkymmentä vuotta elämän valtateillä, saman ajan kuin Israel paettuaan Egyptistä.  Kuolemanpelossa kohtasin Kristuksen. Nyt olen elänyt toiset neljäkymmentä vuotta tietäen olevani kotimatkalla.

Koirat ovat olleen matkakumppaneina niitä suloisimpia.Niiden vaistot olisivat tarpeen edelleenkin. Ne haistavat diabeetikon tilan ja lohduttavat masentunutta.

Kristus hoitaa hengellistä minääni, mutta tarvitsen myös lääkärin apua. Tilasin omalääkärin kun sydän oireilee ja hengityskin vaivaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
ISRAEL Aito öljypuu
« Vastaus #43 : 08.06.25 - klo:09:37 »
Paavali on tuonut esiin
Jumalan Evankeliumin,
jonka oli saanut tiedoksi
suoraan Jeesukselta.

Sen ydinsanoma on
alusta alkaen se,
että me olemme
uskosta pelastuvia.

Nyt hän on tarkentanut
tarkastelun Israeliin,
aitoon öljypuuhun,
johon Uudessa liitossa
myös pakanakansojen
metsäöljypuun oksat oksastetaan.

Miten siis on.

Ei kai mitenkään ole mahdollista,
että Jumalan valittu kansa
Israel olisi hyljätty.

Vastaus on jälleen kerran
jo tutuksi tullut huudahdus:

Ei ikinä!

  • Minä sanon siis:
    ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa?

    Pois se!

Jos Jumala olisi hyljännyt Israelin,
niin Paavalikin olisi
hyljätty/torjuttu/poistyönnetty.

  • Sillä olenhan minäkin
    israelilainen,
    Aabrahamin siementä,
    Benjaminin sukukuntaa.

    Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa,
    jonka hän on edeltätuntenut.

Vaikka Israel rikkoi jatkuvasti liiton,
niin ei Jumala hyljännyt kansaansa.
Mutta seuraamuksensa asialla tietysti oli.

Mutta vaikka Israel oli uskoton,
niin Jumala ei silti ollut uskoton.

Paavali kirjoittaa tästä samasta asiasta
Timoteukselle:

  • Muista Jeesusta Kristusta,
    joka on kuolleista herätetty
    ja on Daavidin siementä
    minun evankeliumini mukaan,
    jonka julistamisessa minä kärsin vaivaa,
    kahleisiin asti,
    niinkuin pahantekijä;
    mutta Jumalan sana ei ole kahlehdittu.

    Siitä syystä minä kärsin kaikki
    valittujen tähden,
    että hekin saavuttaisivat pelastuksen,
    joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
    ynnä iankaikkisen kirkkauden.

    Varma on tämä sana;
    sillä:

    jos olemme kuolleet
    yhdessä hänen kanssaan,
    saamme myös hänen kanssaan elää;

    jos kärsimme yhdessä,
    saamme hänen kanssaan myös hallita;
    jos kiellämme hänet,
    on hänkin kieltävä meidät;

    jos me olemme uskottomat,
    pysyy kuitenkin hän uskollisena;
    sillä itseänsä kieltää hän ei saata.

Juutalaisten tähden
Paavali kärsi vaivaa kahleisiin asti.
Ja näin myös Elia aikanaan.

  • Vai ettekö tiedä,
    mitä Raamattu sanoo
    kertomuksessa Eliaasta,
    kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia:


    "Herra,
    he ovat tappaneet sinun profeettasi
    ja hajottaneet sinun alttarisi,
    ja minä yksin olen jäänyt jäljelle,
    ja he väijyvät minun henkeäni"?


Elia ei itse asiassa syyttänyt Israelia
vaan oikeammin kääntäen: 
kääntyi rukouksessa anoen
Herran puoleen neuvoa kysyen.

Paavalin käyttämä verbi
voi liittyä yhtä lailla
puolustamiseen kuin syyttämiseenkin
tuomarin edessä.

Siis kysymys voi olla myös
Jumalan edessä tapahtuvasta
anomisesta tai esirukouksesta
kolmannen osapuolen puolesta.

Ja Elian lailla myös Paavali
suhtautuu Israeliin
kantaen yli ymmärryksen käyvää
murhetta heimoveljiensä puolesta, 
kuten aloitti tämän Israel-osuuden. 

  • Minä sanon totuuden Kristuksessa,
    en valhettele
    - sen todistaa minulle
    omatuntoni Pyhässä Hengessä -

    että minulla on suuri murhe
    ja ainainen kipu sydämessäni.

    Sillä minä soisin itse olevani kirottu
    pois Kristuksesta veljieni hyväksi,

    jotka ovat minun sukulaisiani
    lihan puolesta,
    ovat israelilaisia:

    heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot
    ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;

    heidän ovat isät,
    ja heistä on Kristus lihan puolesta,
    hän, joka on yli kaiken, Jumala,
    ylistetty iankaikkisesti, amen!

Jumalan neuvo
niin Elialle kuin Paavalillekin on:

  • Mutta mitä sanoo hänelle
    Jumalan vastaus?


    "Minä olen jättänyt itselleni
    seitsemäntuhatta miestä,
    jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille."


Elia ja Paavali ovat esittäneet
tuomarille kysymyksen.
Ja saaneet tuomarin päätöksen.

Yhteinen nimittäjä päätöksessä
on Baal.

Epäjumalanpalvelus
eli uskottomuus Jumalaa kohtaan
siirtää meidät paitsioon.

Olemme alueella,
jossa emme saisi olla.

Peli katkaistaan
ja käynnistetään uudelleen.

Ja nyt palataan pelin sääntöihin,
joista ensimmäinen ja tärkein on usko.

Se johtaa meidät Armoon.

  • Samoin on nyt tänäkin aikana
    olemassa jäännös
    armon valinnan mukaan.

Paitsiossa olevia
Jumala ei voi käyttää,
mutta aina on niitä,
jotka ovat käyttökelpoisia astioita.

Tyhjiä astioita,
joita Jumala voi käyttää ja täyttää.

Nämä astiat saavat täyttyä armosta.
Niihin ammennetaan armoa armon päälle.

  • Mutta jos valinta on armosta,
    niin se ei ole enää teoista,
    sillä silloin armo
    ei enää olisikaan armo.

Toisten kohdalla Jumalan armo eli suosio
on hyödyllinen isännälleen.

Astia täyttyy jatkuvasti.
Siis astiaa käytetään.
Siitä kaadetaan ja siihen kaadetaan.

Mutta jos astia yrittää itse täyttyä,
niin se on mahdottoman edessä.

  • Miten siis on?

    Mitä Israel tavoittelee,
    sitä se ei ole saavuttanut,

    mutta valitut ovat sen saavuttaneet;
    muut ovat paatuneet,


Kirj.
paatuvat/kovettuvat/turtuvat tuhkakiveksi
πωρόω pōroō

Israel tavoitteli vanhurskautta
lain kautta.

Laki tuli kuvioihin vasta sen jälkeen,
kun Israel ei uskonut eli luottanut Jumalaan,
eikä mennyt ottamaan luvattua maata omakseen.

Ja niin Israel joutui pitkälle sakkokierrokselle,
jonka aikana sille annettiin holhoojaksi laki.

Eikä Israel ole vieläkään luvattua saavuttanut.
Usko ja sitä seuraava armo lahjana
on kompastuskivi, johon he kompastuivat.

He tarrautuivat lakiin
eikä kaikkiriittävän Jumalan rintoihin.
Näin he eivät tulleet tuntemaan
Jumalan Rakkautta ja huolenpitoa.

Mutta Jumalan armo ottaa vastaan kaikki
halukkaat sen lunastuksen kautta,
joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

Jumala valitsee jokaisen,
joka suostuu lunastettavaksi.
He saavat lahjaksi vanhurskauden.

Mutta nyt Israelin silmillä on peite.

  • niinkuin kirjoitettu on:

    "Jumala on antanut heille
    uneliaisuuden hengen,
    silmät,
    etteivät he näkisi,
    ja korvat,
    etteivät he kuulisi,
    tähän päivään asti".

Tämä lainaus Jesajalta kaikuu 
UT:n sivuilla monesti.

Se päättyy kantoon,
joka on pyhä siemen (Jes 6:13).

Paavalin seuraava lainaus
onkin Daavidin
Messiaanisesta psalmista 69
eli Herran kärsivaän palvelijan
rukouksesta.

  • Ja Daavid sanoo:

    "Tulkoon heidän pöytänsä
    heille paulaksi ja ansaksi
    ja lankeemukseksi ja kostoksi,

    soetkoot heidän silmänsä,
    etteivät he näkisi;
    ja paina yhäti heidän selkänsä kumaraan".

Lankeemus eli kompastuminen
oli siis Israelin kohtalo epäuskon tähden.

He olivat suistuneet pois perustukelta,
joka oli Aabrahamin usko.

Tämä kompuroiminen tai lankeaminen
ei tietenkään tarkoita sitä,
että heidät olisi tarkoitettu kaatumaan. 

Aivan päinvastoin.
Siis. Pois se.

  • Minä siis sanon:

    eivät kaiketi he ole
    sitä varten kompastuneet,
    että lankeaisivat?

    Pois se!

Vaan mitä varten nyt on näin.
Paavali käyttää ilmaisua kiivaus,
joka usein ymmärretään aivan väärin.

Kysymys on kateellisuudesta eli
mustasukkaisuuden kiivaudesta.

  • Vaan heidän lankeemuksensa kautta
    tuli pelastus pakanoille,
    että he itse syttyisivät kiivauteen.


Israelin ei olisi tarvinnut kompastua
epäuskoon. Se olisi voinut
vaeltaa suoraa päätä sille
luvattuun maahan,
ja ottaa se omakseen.

Kaikki olisi voinut edetä ihan toisin.
Ja olisimme päässeet suoraan siihen,
että Jeesus olisi perustanut Valtakuntansa
maan päälle,
ja Valtakunnan evankeliumia olisi
julistettu pahan estämättä
kaikille kansoille jo pari tuhatta vuotta
Israelista käsin.
Ja tämä olisi ollut
suureksi rikkaudeksi maailmalle.

Mutta nyt kävi näin kuin kävi.
Ja niin taas kerran täytyi ottaa
varasuunnitelma käyttöön.

Pakanat ottivat Sanan vastaan
ja julistavat Armon evankeliumia,
jonka Jeesus antoi suoraan Paavalille,
ja sitten kyllä Israelikin ajan kanssa
tulee kateelliseksi ja ottaa
omaan Messiaansa vastaan.

  • Mutta jos heidän lankeemuksensa
    on maailmalle rikkaudeksi
    ja heidän vajautensa
    pakanoille rikkaudeksi,
    kuinka paljoa enemmän heidän täyteytensä!

Me pakanat helposti alamme
pröystäillä meitä kohdanneesta armosta. 

Ja niin Paavali oikein
moninkertaisesti selittää,
että ei ole kysymys meidän
pakanoiden erinomaisuudesta.

Hän johdattaa meitä pakanoita
oikein varoituksen sanaan.

  • Teille, pakanoille,
    minä sanon:

    Koska olen pakanain apostoli,
    pidän minä virkaani kunniassa,

    sytyttääkseni,
    jos mahdollista,
    kiivauteen niitä,
    jotka ovat minun heimolaisiani,
    ja pelastaakseni edes muutamia heistä.

Siis älkäämme hyvät pakanat 
vaan alkako pröystäilemään
Israelilaisten edessä.

Meidän pelastuksemme
perustuu Israelin elämään.
Ei Israelin lankeemukseen.

  • Sillä jos heidän hylkäämisensä
    on maailmalle sovitukseksi,
    mitä heidän armoihin-ottamisensa on
    muuta kuin elämä kuolleista?




Room 11:1-15

2 Tim 2:8-13
Room 9:1-5


ISRAEL Aito öljypuu
jatkuu ...

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
ISRAEL Aito öljypuu jatkuu
« Vastaus #44 : 08.06.25 - klo:09:44 »
Siis me pakanat olemme kyllä saaneet
erityisen osan kahdeksi päiväksi
eli kahdeksi millenniumiksi.

Mutta kolmantena päivänä
Jeesus pääsee määränsä päähän
ja perustaa Israelille Valtakunnan,
ja se kestää siis vielä 1000 vuotta.

Tämä Israelin kääntyminen
merkitsee elämää kuolleista.

Israel Jumalan Vaimona
kokee tuossa taitekohdassa
ylösnousemuksen.

Ja Kristuksen Morsian,
joka pääasiassa koostuu pakanoista,
on myös jo hiukan aiemmin
sen kokenut.

Siis Elämän ylösnousemus
on tapahtunut.

Ja maan päällä jatkuva elämä
kokee ihan uuden olomuodon.

Uutisleipä eli Israel on
vihdoin pyhä paitsi asemaltaan
myös tekojensa osalta,
kun missään Herran Pyhällä vuorella
ei kukaan tee pahaa.

  • Mutta jos uutisleipä on pyhä,
    niin on myös koko taikina,
    ja jos juuri on pyhä,
    niin ovat myös oksat.

Ja me surkeat pakanat
olemme jo nyt päässeet
täysin armosta osallisiksi
tästä Jumalan Valtakunnasta.

Se on sisäisesti meissä.
Ja niin olemme jo asetetut
eli istumme taivaallisissa.

Mutta vielä kerran.
Älä hyvä pakana vaan ylpeile.

  • Mutta jos muutamat oksista
    ovat taitetut pois

    ja sinä,
    joka olet metsäöljypuu,
    olet oksastettu
    oikeiden oksien joukkoon
    ja olet päässyt
    niiden kanssa osalliseksi
    öljypuun mehevästä juuresta,

    niin älä ylpeile oksien rinnalla;

    mutta jos ylpeilet,
    niin et sinä kuitenkaan kannata juurta,
    vaan juuri kannattaa sinua.

Joku kuitenkin tekee näin:

  • Sinä kaiketi sanonet:

    "Ne oksat taitettiin pois,
    että minut oksastettaisiin".


Voi raukkaa, joka näin ajattelee.
Eikä ymmärrä ollenkaan sitä,
että Israel on se puu,
johon hänet on oksastettu.

Jos aidot oksat hakataan pois,
niin kuinka ei sitten epäaitoja,
jos tuottavat huonoa hedelmää,
joista pahanmakuisimmat ovat
ylpeyden mehua sisältäviä.

  • Oikein;

    epäuskonsa tähden ne taitettiin pois,
    mutta sinä pysyt uskosi kautta.

    Älä ole ylpeä,
    vaan pelkää.

Kuinka paljon ennemmin
minut hakataan pois,
jos ylpeilen Israelin
eli Jumalan silmäterän edessä.

  • Sillä jos Jumala ei ole säästänyt
    luonnollisia oksia,
    ei hän ole säästävä sinuakaan.


Jos Jumala on irrottanut luonnollisia oksia,
kuinka suuressa vaarassa minä olenkaan,
jos pilkkaan puuta, johon olen oksastettu.

  • Katso siis Jumalan
    hyvyyttä ja ankaruutta:

    Jumalan ankaruutta
    langenneita kohtaan,

    mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan,
    jos hänen hyvyydessänsä pysyt;

    muutoin sinutkin hakataan pois.


Jos Jumala on kyennyt oksastamaan
metsäöljypuun oksan jaloon puuhun,
niin kuinka ei sen aitoja oksia.

Niillä kun on jo kaikki,
mitä minulla ei ole.

Minulla ei ole muuta kuin
lahjaksi saatu usko.

Ja sama lahja on Pelastus
myös näille aidoille
ja kaiken omistaville oksille,
jotka ovat Jumalan valittua kansaa.

  • Mutta nuo toisetkin,
    jos eivät jää epäuskoonsa,
    tulevat oksastettaviksi,
    sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.

    Sillä jos sinä olet leikattu
    luonnollisesta metsäöljypuusta
    ja vasten luontoa oksastettu
    jaloon öljypuuhun,

    kuinka paljoa ennemmin
    nämä luonnolliset oksat
    tulevat oksastettaviksi
    omaan öljypuuhunsa!

Tämä nykyinen armotalouskausi
on vain väliaikainen.

Ja sen tarkoitus on saada
Israel mustasukkaiseksi
meidän pakanoiden kautta.

Siis vain osaksi aikaa
on Israelia kohdannut paatumus.

  • Sillä minä en tahdo, veljet
    - ettette olisi oman viisautenne varassa -

    pitää teitä tietämättöminä
    tästä salaisuudesta,
    että Israelia on osaksi kohdannut paatumus

    - hamaan siihen asti, kunnes
    pakanain täysi luku on sisälle tullut

Ja sitten koko Israel on pelastuva.

  • ja niin kaikki Israel on pelastuva,
    niinkuin kirjoitettu on:


    "Siionista on tuleva pelastaja,
    hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.

    Ja tämä on oleva
    minun liittoni heidän kanssaan,
    kun minä otan pois heidän syntinsä."

Kun Uusi Liitto,
jonka Jumala on solminut
Israelin kansan kanssa,
tulee konkreettiseksi
Jaakobin ahdistuksen seurauksena,
niin syntyy Uuden Liiton Israel.

Nyt heidän kasvoillaan on kuitenkin peite.
Ja evankeliumin valo ei loista heille
niinkuin pitäisi,
eikä heidän kauttaan vielä maailmalle,
niinkuin se tulee loistamaan
Messiaan Valtakunnassa.

He ovat nyt armon evankeliumin vihollisia.
Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa,
että he ovat rakastettuja isien tähden.

Mutta kun tuo pakanain täysi luku
on sisälle tullut,
ja Kristuksen Morsian temmataan
yläilmoihin ja viedään Isän kotiin,
ja palaa sieltä aikanaan
vihittynä Karitsan Vaimona,
niin silloin Jumalan Vaimo Israel
myös tunnistaa Messiaansa.

  • Sillä ei Jumala
    armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.

    Samoin kuin te ennen olitte
    Jumalalle tottelemattomia,
    mutta nyt olette saaneet laupeuden
    näiden tottelemattomuuden kautta,

    samoin nämäkin nyt
    ovat olleet tottelemattomia,
    että myös he
    teille tulleen armahtamisen kautta
    nyt saisivat laupeuden.

    Sillä Jumala on sulkenut
    kaikki tottelemattomuuteen,
    että hän kaikkia armahtaisi.


Oli ihminen kuinka hankala tapaus tahansa,
niin mikään ei estä
Jumalaa pelastamasta tätä.

Jumala tahtoo,
että kaikki pelastuisivat
ja tulisivat tuntemaan Totuuden.

Jumala on jopa hoitanut tuomiomme
pois päiväjärjestyksestä,
ottaen sen omalle kontolleen.

Ei tarvita muuta kuin
armon vastaan ottaminen.

Kukaan ei pelastu muutoin kuin armosta.
Israelille, jonka rikkauksiin kuuluu laki,
se on vaikeampi pala kuin meille pakanoille.

Mutta Jumalalle on kaikki mahdollista.
Sekin mikä ihmiselle on mahdotonta.
Siis ihmisen pelastuminen.

  • Oi sitä Jumalan
    rikkauden ja viisauden ja tiedon
    syvyyttä!

    Kuinka tutkimattomat
    ovat hänen tuomionsa
    ja käsittämättömät hänen tiensä!

    Sillä kuka on tuntenut
    Herran mielen?

    Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa?

    Tai kuka on ensin
    antanut hänelle jotakin,
    joka olisi tälle korvattava?

    Sillä
    hänestä ja hänen kauttansa ja häneen
    on kaikki;

    hänelle kunnia iankaikkisesti!

    Amen.

Ja  nyt Paavali on edennyt
siihen vaiheeseen asti,
että hän voi alkaa selvittää meille,
jotka olemme armosta pelastettuja,
mitä meidän tulisi tehdä elämällämme.
Minkälainen uskovan vaelluksen pitäisi olla.


Room 11:16-36