Kirjoittaja Aihe: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?  (Luettu 56735 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

• ystäväkansaa
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #90 : 24.10.12 - klo:22:44 »
Sitä se lienee minullakin.
Jo totuttu tapa.  :eusa_angel:

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 25.10.12 - klo:20:52 »
Minullakin muutaman kuukauden aikana muodostunut totutuksi tavaksi.
Olen täällä useimmiten siksi että haen tukea, rohkaisua, lohdutusta.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 26.10.12 - klo:00:14 »
Minä kai pohjimmiltani etsimässä vastauksia uskoa koskeviin kysymyksiini. Ei oikeita vastauksia, vaan mahdollisia vaihtoehtoja. Ja juuri Körttifoorumilla siksi, että ainakin luterilaisuuden sisällä herännäisyys on vaikuttanut minulle lähinnä mahdolliselta ajattelu- tai kokemistavalta. Tosin en tiedä, olenko luterilainen muuta kuin nimellisesti. Usko ja elämä -foorumilta käyn joskus lukemassa korkeastioppineita väittelyitä, mutta en viitsi sinne itse kirjoitella kun en kumminkaan mikään klassisen kristinuskon (mitä se sitten onkaan) edustaja ole. Pidän kumminkin sen foorumin ekumeenisuudesta. Koska näiden foorumien parhaiden puolten yhdistelmä ei liene missään päin bittiavaruutta realisoitunut, olen sitten täällä.

Aina kun en jaksa vääntää täsmällisyyttä tavoittelevaa tekstiä niistä uskonkysymyksistä, ja kun ei tässä ole elämääni sulostuttamassa esimerkiksi puolisoa jolle avautua, kirjoittelen sitten muutakin, päivän sattumuksia sun sellaista. Kaltaiselleni nettisosiaaliselle ihmiselle foorumit ovat luonteva kevyen sosiaalisuuden muoto. Pohjimmainen syy täällä oleiluuni on kumminkin muu.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 26.10.12 - klo:05:39 »

"...yhteydessä useisiin ainakin jossain määrin ja riittävästi samoin ajatteleviin ihmisiin?"

ja päiväkirjan jatke. Vielä vuosi sitten kirjoitin päiväkirjaa, jota oli kestänyt usein päivittäin, mutta ainakin viikottain 42 vuotta. Olin hakenut jonkin aikaa kirjalliseen itseilmaisuun muotoa, mikä suuntautuisi enemmän keskusteluun. Foorumia edelsi päiväkirja nimeltä 'Päiväkirjasta ulos'.
Nyt Foorumi on korvannut kokonaan Rakkaan Päiväkirjani. Ajattelen sitä lämmöllä ja haikeudella. Se on työpöydälläni. Mustekynä on sen päällä valmiina milloin tahansa tarttua. Ehkä kerron tästä sille, 'Rakkaalleni' nro 2.

"'Rakasta nro 2'" ei ole näkynyt. En ole kirjoittanut päivä- enkä muistikirjaa sitten vuoden 2005. Olen "ulkona". En pihalla. Piha on pyhä. Pihalla olen talon talkoissa, joskus jään juttelemaan, useimmin läpikulkumatkalla maailmaan, so. kauppaan, Katu-pappilaan.

Nykyisellään Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla? on valmistautuminen Vantaan herättäjäjuhlien talkoisiin. Kaikki ajatukseni, kaikki toimintani tähtää oman paikan etsimiseen 1600-päisessä talkooporukassa. Näen sieluni silmin penkkimeren Myyrmäen urheilukeskuksessa. Olen silloin 69-vuotias, jolloin elän vielä kolmatta ikäkautta. Neljäs on vanhuus, joka alkaa 80:n iässä. Vanhuus ei ole ikäkausi. Vanhuus on ikuisuus.

Olen ollut täällä käytännöllisesti katsoen päivittäin vuodesta 2005. Olen kolmannen polven körtti. Isäni ja hänen yhdeksästä sisarestaan, joista yksi on sisko, on jo kuusi haudattu tiämmä*) körttipuvussa. Kun vanhin veli vielä eli, heistä on komea kuva. Perintö on rakas ja raskas. Raskautta en valita, koska kolikoilla on aina toinen puoli, elämä ei ole ruusuilla tanssimista pelkästään. Raskautta pitää periaatteessa lähimmäistenkin vuoksi avata, mutta en käy siihen tässä, ku en kehtoo**).

*) "tiämmä", tapasi sanoa Rousto-Ville Lahtinen Kalle Päätalon Iijoki-sarjassa. Ville oli ja on täysinoppinut kirvesmies ja Kallen esikuva ja opettaja käytännön kirvesmiessyyteen.
**)Kun sanoin ensimmäisiä kertoja "kehtoo" silloin kaksi ja nelivuotiaille tyttärenpojilleni, vanhempi kysyi, mikä "kehto"?
Kehtoo on perintö kymmenen vuotta sitten edesmenneeltä isoveljeltäni.

🇫🇮

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #94 : 26.10.12 - klo:18:49 »
Kai se perimmäinen syy on jonkinlainen yhteisöllisyys. Täällä on mukavaa porukkaa, jonka juttuja on mukava seurata ja kommentoida. Vaihdoin aikaan facebookin foorumiin. Täällä jumalanseläntakana kun tämä yhteys on hidas ja kankea, niin olen todennut, että foorumi toimii naamakirjaa paremmin. Täällä on samanhenkisempää porukkaa kuin sukulaiset, joita naamakirjassa kohtaisin. Ja täällä on mielenkiintoisempia juttuja kuin naamakirjakavereillani oli.
Pyryharakka

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 27.10.12 - klo:19:16 »
Uteliaisuus. :icon_wink: Eri ryhmien keskustelufoorumeilla pääsee sisälle tai laiteille katsomaan paremmin, kuin saarnoja kuuntelemalla tai virallista propagandaa lukien... :icon_rolleyes:
Toisaalta toivoin, että täällä olisi ollut joku muukin, jolla on kokemusta talkootöistä lähi-alueiden kirkkojen rakentamisesta ja tukemisesta... Heitä ei ole löytynyt, tekevät eivätkä retostele tekemisillään... oletan.
Kolmanneksi tykkään silloin tällöin, jos on mahdollista käydä myös körttivirsiä veisaamassa. :039:

Sinun pitää nyt, vasara, lukea körttifoorumin eri ketjuja uusiksi - tai muistella selkeästi menneitä!  ( Tuo ... heitä ei ole löytynyt, vähän säpsähdytti... joittenkin täällä olevien tekstien jälkeen!! ).

myyrä

• Vieras
« Vastaus #96 : 30.10.12 - klo:08:39 »
Olen voorumi-addikti.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 30.10.12 - klo:23:05 »
Tul taas käväistyä katsomassa että oliko tullut uusia tämä vai tämä-ketjuun.  :eusa_angel:

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 14.03.13 - klo:19:13 »
Miksikö olen täällä?
Täällä annetaan tilaa hulluille ja hulluille ajatuksille ja kirjoittajille, kuten mulle.
Mutta onneksi joissain rajoissa. Laveissa. ( onks tollasta sanaa? laajoissa taitais olla oikea. )

Eiks körttifoorumi oo ihan huippu?
Musta ihan kiva.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
« Vastaus #99 : 14.03.13 - klo:19:19 »
yhdyn viisveisaajan sanoihin!

:109:
Herra armahda.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 14.03.13 - klo:19:26 »
Samat sanat täältä veikko neuvoselta  :039:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 14.03.13 - klo:19:30 »
No, minä en enää ole, eikä tämä kokemukseni mukaan ole huippua lähelläkään. En uskalla virittää keskustelua oikeastaan mistään, Facebookissa saan terveellisen päiväannokseni tätä lajia tarvitsematta lainkaan pelätä tilannetta, jossa tämä on "seurakuntani" josta saan sitten lemput, tai uhkailukirjeitä kotiin mitä käsittämättömimmin syytöksin. Tauotin tämän, alottelin uudestaan koska Seppos soitti, kirjoitin, ja yhden päivän aikana hän sitten soittikin kolmesti. Kolmannella aloin saada irritaatio-oireita sillä hän ei ollut päivän ainoa yhteydenottaja.

Toisekseen, nyt avasin tämän koska täältä saapui viesti uudistukseta. Ehkä kirjoitan mieluummin muuta ja kokonaan muista asioista. Suurelta osin tämä foorumi,  täällä saadut kokemukset saivat minut eroamaan Herättäjä-yhdistyksestä.  "Unohtuminen" matkailijaryhmästä "körttimatkalla" - asia, josta viimeiseksi kirjoitin, ei kuulunutkaan tänne, vaan Toiviomatkoille. En uskaltanut (!)   ilmoittaa matkanjärjestäjälle, niinkuin ilman muuta olisin tehnyt, jos ao:t oppaat eivät olisi Herättäjä-yhdistyksen jäseniä. Minua pelotti, ja ajattelin, että häivyn siitä sakista, sillä erinäiset ihmiset eivät sen tempun jälkeen pidä minua "körttinä", kuultiin kyllä -  minun on  turha toistaa menneitä erehdyksiä, kuten sen rukoileminen että saisin tänne kirjoitella.

Muutamat suuttuivatkin, ja toiset matkani  järjestäneet ekumeenikot saivat oikein isän kädestä tällä foorumilla, noottia ennätti tulla henkilön nimellä oletetusta rikoksesta - joten todella riittää. "Körttimatkan" erinäisistä muistakin toimintatavoista, joissa vielä itse olin niin riemurinnassa mukana että nyt hävettää,  tulisi voida keskustella - lähinnä siitä perspektiivistä, sitooko jo jokin ihme pakotettu lojaalius, jos ilmoitettavan rikkeen tekijä on ystäväkansaa, mutta ainakaan tänne se ei mahdu. Ei edes blogille.
« Viimeksi muokattu: 14.03.13 - klo:19:39 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : 14.03.13 - klo:19:37 »
Kiitos, ettei viestissäsi ole sitä migreeniä aiheuttavaa pomppivaa olentoa  :icon_biggrin:
Herra armahda.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #103 : 14.03.13 - klo:19:43 »
Atanasia, lue ylläoleva huolellisesti. Joskus se Herra vastaa oikeauskoisiin pyyntöihin.
Asiat järjestyvät usein ihan ihmeeksi, eikö kiva?  Ota vähän Buranaa tai hanki täsmälääkitys.  :026: :026: :026: :026: :026: :026: :026: :026: :026: :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
« Vastaus #104 : 14.03.13 - klo:19:45 »
Olet hyvä ihminen.
Herra armahda.