Kun tarkemmin ajattelen, olen ollut erilaisilla "foorumeilla" suunnilleen vuodesta 1985-86 alkaen, ellen väärin muista. Silloinhan ei ollut edes mitään nettiä, oli vain puhelinlinjassa kiinni olevia tietokoneita. Niissä pyöri aika pitkälle tämän foorumiohjelmiston kaltainen ohjelma, jota kutsuttiin boksiksi. Sepposkin on varmasti ollut keksimässä maanlaajuista boksia. Minä osallistuin niihin pieniin, jonkin yhdistyksen tai pienimmillään yhden ihmisen ylläpitämiin keskustelufoorumeihin.
Siitä tuli tapa. Sitten joskus 90-luvun alkuvuosina teknillisiä opintoja harjoittava jälkeläinen esitteli minulle internetin ja etenkin sen kansainväliset news-keskustelut. Ah sitä saavuttamatonta runsautta, joka oli vain yliopistoväen ja isojen yritysten ulottuvilla. Kunnes se sitten noin 1996 avautui rahvaalle. Minäkin sain ammattini puolesta silloiselta Helsingin Puhelinyhdistykseltä tunnukset ja vieläpä ilmaisen sähköpostiosoitteen, joka viikko pari sitten lakkasi toimimasta. Jouti mennä, nyt minulla on seitsemän aktiivista sähköpostitiliä...
Internetin news-ihmemaassa sitten mellastinkin vuosikaudet. Ei se kai ihan hukkaan mennyt. Yksi nuorukainen pyysi minulta neuvoja, miten voisi parantaa yleissivistystä. Näkyy kaveri juuri valmistuneen maisteriksi. Yhdelle voimakkaasta likitaitteisuudesta (myopia magna) kärsivälle jenkille annoin juuri ajokortin saaneena vertaistukea. Nythän news-tekniikalla toteutetut keskusteluryhmät ovat viittä vaille kuolleita, valitettavasti.
No, siitä sitten jatkoin erilaisten ammattiin ja köykaisempiin harrastuksiin liittyvien foorumeiden enemmän tai vähemmän aktiivisena osallstujana. Liittyminen körttifoorumiinkin oli siksi luontevaa, vaikka yleensä olen asiakeskeisenä ihmisenä suhtautunut varauksellisesti aatteellisiin ja maailmankatsomuksellisiin foorumeihin. Hengissä olen kuitenkin täällä selvinnyt.
Eli itse asiassa olen tässä sosiaalisen median käyttämisessä aikamoinen muinaisjäännös. Saa nähdä, milloin oven taakse tulee siloposkisia opiskelijoita digitallentimen kanssa. "Mites sillo, ko setä oli niiku nuori, olix setä feisbuukis, vai olix sillo tvitteri niiku kuulimpaa somee..."
Mt