Kirjoittaja Aihe: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?  (Luettu 56722 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #75 : 23.10.12 - klo:09:57 »
Yleensä mikä on saanut tulemaan jollekin foorumille on että on googlettanut jotain muuta ja foorumi on löytynyt sivutuotteena. Se mikä saa sinne jäämään, on sitten eri asia. Täällä on saanut olla suhteellisen vapaasti, vaikkakin alussa tuntui että täällä on vähän liian hiljaista. Mutta ehkä juuri se tuo sen vapauden osltaan... vähemmän verisiä taistoja ja uskonkiivailulja. Tosin jos koen olevani liian eri mieltä jostain, en aina vaivaudu edes avaamaan suutani. Joskus on ollut pakko. Vähemmän duunia, enemmän jorinaa; jorinat tulee pian vähän vähenemään.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #76 : 23.10.12 - klo:10:12 »
Sokrates kyseli, Paavalikin kyseli ja Nilsiän Paavokin kyseli. Kyselyissä on taikaa. Moderni körttiläisyyskin on oppinut kyselemään vihdoin viimein. Jos körttiläisyys lopettaisi kyselyn niin tulisi tenkkapoo. Mistä löytyisi kyselevä ryhmä? Melkein kaikki antaisivat vastauksia. Mutta minua ei kiinnosta. Kyselevä ihminen on hyvä ihminen.

Minua jopa neuvottiin kyselemään kun körtteihin yhytin. Luontojanikin olen kysyvä ja etsivä. Nykyään kysyn paljon googlelta.
"Kysyvä ei Tieltä eksy ".
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #77 : 23.10.12 - klo:10:21 »
Sokrates kyseli, Paavalikin kyseli ja Nilsiän Paavokin kyseli. Kyselyissä on taikaa. Moderni körttiläisyyskin on oppinut kyselemään vihdoin viimein. Jos körttiläisyys lopettaisi kyselyn niin tulisi tenkkapoo. Mistä löytyisi kyselevä ryhmä? Melkein kaikki antaisivat vastauksia. Mutta minua ei kiinnosta. Kyselevä ihminen on hyvä ihminen.

Ks. tuo allekirjoitukseni.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vasara

• ystäväkansaa
« Vastaus #78 : 23.10.12 - klo:10:52 »
Uteliaisuus. :icon_wink: Eri ryhmien keskustelufoorumeilla pääsee sisälle tai laiteille katsomaan paremmin, kuin saarnoja kuuntelemalla tai virallista propagandaa lukien... :icon_rolleyes:
Toisaalta toivoin, että täällä olisi ollut joku muukin, jolla on kokemusta talkootöistä lähi-alueiden kirkkojen rakentamisesta ja tukemisesta... Heitä ei ole löytynyt, tekevät eivätkä retostele tekemisillään... oletan.
Kolmanneksi tykkään silloin tällöin, jos on mahdollista käydä myös körttivirsiä veisaamassa. :039:

myyrä

• Vieras
« Vastaus #79 : 23.10.12 - klo:11:04 »
Kysyvä kylän löytää, sanoo kansanviisaus. Laitanpa peukalon kyselyn tärkeydelle. Meidän on herpaantumatta kyseltävä - sitä kautta myös väärät diktaattorit, valheruhtinaat, juonittelevat pahanpuhujat ja maksetut kampittajat paljastuvat mahdollisimman hyvin. Joku liperikaula sanoo rukoilkaamme. Minä sanon:kyselkäämme! :kahvi: :023:

Keitä ovat väärät diktaattorit, valheruhtinaat, juonittelevat pahanpuhujat ja maksetut kampittajat?

t. nimim. kyselijä

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #80 : 23.10.12 - klo:11:48 »
Kerroin sen viime sunnuntain seuroissa. Olen täällä siksi, että satuin toistakymmentä vuotta sitten päätoimikunnan kokouksen päätyttyä ehdottamaan Jaakko Eleniukselle, että kaikki körtit pääsisivät kirjoittelemaan asioita kuin asioita riippumatta ajasta ja sijainnista ja vielä ilmaiseksi. Vastaus oli selvä. Ryhdy toimeen. Siitä seuraa tietysti miellyttäviä velvollisuuksia. Ansio foorumin nykymuodosta ei kuulu minulle sillä aloitimme hyvin kömpelöllä ja vaatimattomalla versiolla verrattuna nykyiseen. Liisa teki työn ja uusi koko homman, siitä hänelle suuret kiitokset. Näin eläkeläiselle tämä sopii hyvin. Kun täällä ei pahemmin riidelläkään, niin tätä jaksaa hoitaa hyvän tukiryhmän kanssa. Kiitos kaikille kirjoittajille.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #81 : 23.10.12 - klo:11:53 »
Juuri nyt olen siksi foorumilla, että joudun lorvimaan koululla luokkani koulukuvausta odotellen. Ei ole mitään hyödyllisempää tekemistäkään. Tie näille sivuille on tullut tutuksi.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #82 : 23.10.12 - klo:11:54 »

Kun myyrä nouset maan pinnalle onkalostasi ja kuljet, tarkkailet, liikut ja kyselet niin ehken huomaat. Juonitteleviin pahanpuhujiin lienet elämäsi aikana törmännyt. Rahaa on tässä maassa ja maailmassa jaettu väärästä valasta. Rahaa on esimerkiksi toimittajille tarjottu hyvin pontevasti lehtien ulkopuolelta jutuista, joista toimittaja tietää, että niistä ei jutuiksi ole. Rahaa on vaivihkaa ja verotta annettu kuntien päättäjille ja poliitikoille edullisista maaalueista. Tuosta jokunen on tälläkin hetkellä posessa, eivät tosi likikään kaikki vastaaviin tekoihin syyllistyneet. Tajunnet jossain vaiheessa, että rahalla on moni maan matkaaja hiljennetty lopullisesti maallisessa katsannossa asiaa ajatellen. Eikä meidän aina tarvitse mennä Viroon tai liivimiehiin asti.

Piru liikkuu muuallakin kuin papinvaaleissa. Diktaattoreja tietänet useita.

Eräs yhä tunnettu ja nyt yli 70-vuotias radiotoimittaja sanoi joka ikisen kansalta saamansa - kaikkiaan 13 - vuoden radiotoimittajapatsaan lisänneen hirmuisesti kateellisten ja katkerien määrää radiotalossa. Melkein jokainen halusi olla suosituin, yksi ja sama useana vuonna siihen pystyi. Lopulta tuo radiotoimittaja pistettiin YLE:sta pihalle vääriksi osoittautuneiden väitteiden vuoksi, väitteiden, jotka oikeus kumosi ja YLE tuomittiin maksamaan raditoimittajalle kuusinumeroisen summan markkoja.

Laitanpa tuon vähän ennen yhdeksää kirjoittamani tekstin talteen. Tiedän sillä olevan käyttöä useassa eri tilanteessa tulevien vuosien aikana. Eli aistit avoimiksi kaikki, silmät ja korvat apposelleen auki jokainen. On tärkeätä miettiä ihmisten ymmärrystä ja motiiveja. Elämme vuotta 2012. Monella tapaa tämä on toisenlainen vuosi kuin vaikkapa 1999 - se on sitä sanokaamme nyt vaikka kevyensyvien värähtelyjen vuoksi. Mutta tuosta(kin) myöhemmin.

Muuten: ihan eri asiaa: tarkoittamani Joensuun dosentti et ole sinä, myyrä. Tarkoittamani Joensuun dosentti on pistänyt lainausmerkit "suurmies" ( minä en laittaisi Olavi Kareksen edessä olevaan suurmies-sanaan lainausmerkkejä, Joensuun dosentti laittoi ) Olavi Kareksen nimen eteen yhdessä tänä vuonna ilmestyneessä HK:n numerossa. Tulen tällä foorumilla tulevaisuudessa ihmettelemään noita lainausmerkkejä ja hieman vertaamaan eri ihmisten tosiasiallisesti tekemiä ja vaikuttamia asioita. Tulen vertaamaan eri ihmisten tekemiä tekstejä. Mutta se on toinen juttu. :kahvi:
« Viimeksi muokattu: 23.10.12 - klo:11:59 kirjoittanut Kalistaja »

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #83 : 23.10.12 - klo:11:58 »

Tuo edellinen on siis nopea vastaus etenkin myyrälle - mutta kokonaisuudessaan juttu on tietenkin samanaikaisesti jokaiselle joka tätä foorumia lukee.
« Viimeksi muokattu: 23.10.12 - klo:12:02 kirjoittanut Kalistaja »

myyrä

• Vieras
« Vastaus #84 : 23.10.12 - klo:12:09 »
Jeps, asia ymmärretty. Oikeista asioista kirjoitat. Tuli tuosta mieleen kuntien kaavoituspolitiikka, jota kannattaakin seurata tarkemmin...

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #85 : 23.10.12 - klo:14:51 »
Miksi olen fooruumilla? Kalistajalla oli hyvä ja edelleen ajankohtainen kysymyslista vuodelta 2006.
On hyvä asettaa itselleen kysymyksiä, jopa kyseenalaistaa jotain. Näin tehdään jopa työelämässä,
niinpä sain potkut. Tänään olen kuitenkin onnellisempi, hyväntuulisempi, pinna palaa harvemmin.
Kyselen, vastauksia ei aina löydy. Täältä foorumilta löytyy välillä hienoja vastauksia joita toivoisin
muistavani, toisten kokemuksia on hyvä lukea, välillä itsekin kertoa jotain.
Kyselystä tuli taas mieleeni Lemisen tekstiä minkä joskus laitoin "päivän ajatukseen".
En kaiva sitä esille, enkä muista...mutta jotain...varmat vastaukset vähenevät, loppuvat, kysely alkaa.

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #86 : 23.10.12 - klo:21:52 »
Kun tarkemmin ajattelen, olen ollut erilaisilla "foorumeilla" suunnilleen vuodesta 1985-86 alkaen, ellen väärin muista. Silloinhan ei ollut edes mitään nettiä, oli vain puhelinlinjassa kiinni olevia tietokoneita. Niissä pyöri aika pitkälle tämän foorumiohjelmiston kaltainen ohjelma, jota kutsuttiin boksiksi. Sepposkin on varmasti ollut keksimässä maanlaajuista boksia. Minä osallistuin niihin pieniin, jonkin yhdistyksen tai pienimmillään yhden ihmisen ylläpitämiin keskustelufoorumeihin.

Siitä tuli tapa. Sitten joskus 90-luvun alkuvuosina teknillisiä opintoja harjoittava jälkeläinen esitteli minulle internetin ja etenkin sen kansainväliset news-keskustelut. Ah sitä saavuttamatonta runsautta, joka oli vain yliopistoväen ja isojen yritysten ulottuvilla. Kunnes se sitten noin 1996 avautui rahvaalle. Minäkin sain ammattini puolesta silloiselta Helsingin Puhelinyhdistykseltä tunnukset ja vieläpä ilmaisen sähköpostiosoitteen, joka viikko pari sitten lakkasi toimimasta. Jouti mennä, nyt minulla on seitsemän aktiivista sähköpostitiliä...

Internetin news-ihmemaassa sitten mellastinkin vuosikaudet. Ei se kai ihan hukkaan mennyt. Yksi nuorukainen pyysi minulta neuvoja, miten voisi parantaa yleissivistystä. Näkyy kaveri juuri valmistuneen maisteriksi. Yhdelle voimakkaasta likitaitteisuudesta (myopia magna) kärsivälle jenkille annoin juuri ajokortin saaneena vertaistukea. Nythän news-tekniikalla toteutetut keskusteluryhmät ovat viittä vaille kuolleita, valitettavasti.

No, siitä sitten jatkoin erilaisten ammattiin ja köykaisempiin harrastuksiin liittyvien foorumeiden enemmän tai vähemmän aktiivisena osallstujana. Liittyminen körttifoorumiinkin oli siksi luontevaa, vaikka yleensä olen asiakeskeisenä ihmisenä suhtautunut varauksellisesti aatteellisiin ja maailmankatsomuksellisiin foorumeihin. Hengissä olen kuitenkin täällä selvinnyt.

Eli itse asiassa olen tässä sosiaalisen median käyttämisessä aikamoinen muinaisjäännös. Saa nähdä, milloin oven taakse tulee siloposkisia opiskelijoita digitallentimen kanssa. "Mites sillo, ko setä oli niiku nuori, olix setä feisbuukis, vai olix sillo tvitteri niiku kuulimpaa somee..."

Mt

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #87 : 23.10.12 - klo:22:23 »
Kun tarkemmin ajattelen, olen ollut erilaisilla "foorumeilla" suunnilleen vuodesta 1985-86 alkaen, ellen väärin muista. Silloinhan ei ollut edes mitään nettiä, oli vain puhelinlinjassa kiinni olevia tietokoneita. Niissä pyöri aika pitkälle tämän foorumiohjelmiston kaltainen ohjelma, jota kutsuttiin boksiksi. Sepposkin on varmasti ollut keksimässä maanlaajuista boksia. Minä osallistuin niihin pieniin, jonkin yhdistyksen tai pienimmillään yhden ihmisen ylläpitämiin keskustelufoorumeihin.

Siitä tuli tapa. Sitten joskus 90-luvun alkuvuosina teknillisiä opintoja harjoittava jälkeläinen esitteli minulle internetin ja etenkin sen kansainväliset news-keskustelut. Ah sitä saavuttamatonta runsautta, joka oli vain yliopistoväen ja isojen yritysten ulottuvilla. Kunnes se sitten noin 1996 avautui rahvaalle. Minäkin sain ammattini puolesta silloiselta Helsingin Puhelinyhdistykseltä tunnukset ja vieläpä ilmaisen sähköpostiosoitteen, joka viikko pari sitten lakkasi toimimasta. Jouti mennä, nyt minulla on seitsemän aktiivista sähköpostitiliä...

Internetin news-ihmemaassa sitten mellastinkin vuosikaudet. Ei se kai ihan hukkaan mennyt. Yksi nuorukainen pyysi minulta neuvoja, miten voisi parantaa yleissivistystä. Näkyy kaveri juuri valmistuneen maisteriksi. Yhdelle voimakkaasta likitaitteisuudesta (myopia magna) kärsivälle jenkille annoin juuri ajokortin saaneena vertaistukea. Nythän news-tekniikalla toteutetut keskusteluryhmät ovat viittä vaille kuolleita, valitettavasti.

No, siitä sitten jatkoin erilaisten ammattiin ja köykaisempiin harrastuksiin liittyvien foorumeiden enemmän tai vähemmän aktiivisena osallstujana. Liittyminen körttifoorumiinkin oli siksi luontevaa, vaikka yleensä olen asiakeskeisenä ihmisenä suhtautunut varauksellisesti aatteellisiin ja maailmankatsomuksellisiin foorumeihin. Hengissä olen kuitenkin täällä selvinnyt.

Eli itse asiassa olen tässä sosiaalisen median käyttämisessä aikamoinen muinaisjäännös. Saa nähdä, milloin oven taakse tulee siloposkisia opiskelijoita digitallentimen kanssa. "Mites sillo, ko setä oli niiku nuori, olix setä feisbuukis, vai olix sillo tvitteri niiku kuulimpaa somee..."

Mt

Itseasiassa aloitin sosiaalisen median vuonna 1980 puhelinpuolella avaamalla Rovaniemellä puhelinnumeron, johon voi soittaa ja keskustella muiden siellä roikkuvien kanssa. Se oli todella suosittu ja levisi koko maahan hyvin nopeasti. Siellä eivät näkyneet papiljotit eikä haissut henki eikä valkosipuli. Mitään markkinointia ei tarvinnut tehdä. Asiasta mainittiin alueradiossa ja sen jälkeen se oli kuin nuijalla lyöty. Systeemi tehtiin ylijäämämateriaalista, joten sen toteuttaminen tuli todella halvaksi.

Boxit ja newsit olivat aikansa lapsia ja niissä käytiin, mutta parhaat boxit olivat ulkomailla ja ammattini vuoksi jahtasin vilpillisin keinoin puhelinmaksuja kierteleviä nuoria. Saimme heitä helposti kiinni, mutta oikeus ei tuominnut, kun laki sanoo, että jos tuomari ei ymmärrä on asia ratkaistava vastaajan hyväksi. Soitin pahimmille kotiin ja puhuin isän kanssa, että täällä oli reilun parin sadantuhannen markan puhelinlasku. Se loppui siihen, mutta emme me koskaan niitä laskuja kuitenkaan perineet johtuen oikeuden ja poliisin ymmärryksen puutteesta. Se oli sitä aikaa se.

Sitten tuli internet Ensin Mosaic ja sitten Netscape, joka oli hurjan hyvä.

Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #88 : 24.10.12 - klo:19:05 »
Käyn lueskelemassa ja laitan aina jotain pientä kommenttia itsekin muutamaan ketjuun.

Poissa sadetta

• ystäväkansaa
« Vastaus #89 : 24.10.12 - klo:21:03 »
Tätä nykyä kai olen tottunut paikkaan. Jokin tuttuus.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa