Kirjoittaja Aihe: Suvaitsevaisuuden sapelin Sivallus / Suvaitsevaisuuden sammakko  (Luettu 33535 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Minna Kettusen puhe olisi hyvä saada esiin tähän keskusteluun !

Kuuluu parhaillaan Päätösseurojen radioinnissa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
Minna Kettusen puhe olisi hyvä saada esiin tähän keskusteluun !

Kuuluu parhaillaan Päätösseurojen radioinnissa.

https://herattajajuhlat.fi/5094-minna-kettunen

🇫🇮

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Pekka, kiitos !  Oisin mie issekii sen viimein löytänt, mut en siin juhla-humuussai ehtint hakkee.

Kyl tää miul yksinkertasel ihmisel olj paljo paremp saarna ko sellane jos vaik kuinka mont kertaa saannoot Jeesukse nimen.

Vot, on meil onneks kaikiis maakunniis ihmisii jolt oma leipä, tai heinät, ei oon vähehentynehet vaik antaa vierailkii. Kaik ei oo miu ommaa, se on Jumala ommaa, jost pittää jakkaa.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Kaik ei oo miu ommaa, se on Jumala ommaa, jost pittää jakkaa.

Tämä onkin mielestäni oikea näkökulma suvaitsevaisuuteenkin. Kun ’Kaik on Jumala ommaa’, mikä minä olen valitsemaan, että tuon suvaitsen ja tuota en. Jumala hoitakoon karsimisen ja kasvattamisen. Oman itseni kohdalla asia on toki toinen. Kun itsekin olen Jumalan oma, on minut kutsuttu toteuttamaan Hänen tahtoaan. Niinpä sitä joutuu tekemään ratkaisuja: teenkö noin vai näin, jätänkö kokonaan tekemättä…?

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Valitsemisen vaikeus !   Jumalan ommaa ei saa ottaa luonnonvaroista yli välttämättömän.
Ahneus monen pettää. Ja jotkut tykkäävät " Jot tää kaikki kuuluu minulle, tää on miu ommaa  "

On kysyttävä Viisaan neuvoa.

Poissa vn

• ystäväkansaa
Jep, näinhän tuo menee...
Välillä tuntuu että parempi olla hiljaa ja jättää tekemättä....liiasta puhumisesta ei voi
tällaista hidasta hämäläistä syyttää...tai sitten syytetään kaikesta...mutta mulla on puolustaja!

Niin, muistelinkin tässä koska minua on viimeksi kehuttu...siitä on yli 50 vuotta aikaa...
taisi olla jopa ennen minun kultaista 70-lukua mitä välillä täälläkin muistelen...
Se oli kauppakoulussa tai -opistossa, mutta kumminkin, matikan opettaja kyseli välillä
kaikenlaista, mm. valuuttakursseja, meikämanne oli ainoa joka niihin osasi vastata.
Taisi olla kyseessä Belgian frangi suhteessa markkaan...vastasin noin 6 penniä...
opettaja hetken aikaa katsoi minua ja sanoi "Teillä on tarkat tiedot"....se oli teitittelyaikaakin se.
Heh, ja näköjään mulla on tarkat tiedot edelleen kun tuollaista höpisen palstan täytteeksi.  :003:

En tiedä liittyykö suvaitsevaisuuteen...nähdä itseni ja toiset ainutkertaisena ja ainutlaatuisena
Jumalan luomana persoonana, eikä minulla ole lupaa pistää halvasta Jumalan luomistyötä!

Ja tuo...älkää menneitä murehtiko, älkää kantako huolta huomisesta, kullekin päivälle
riittää omat ilot ja kiitoksen aiheet!
 :eusa_angel: :109: :039:

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
Lisää ajatelmia aiheesta.

Sanalle "suvaitsevaisuus" ihmisten kesken on monia erilaisia määritelmiä ja tämä ei ole minkäänlainen ongelma.

Ongelmallista on se, että jos kaksi ihmistä keskustelee suvaitsevaisuudesta ja molemmat käytävät sanaa eri merkityksessä, tällöin he puhuvat toistensa ohi, siis tuuleen,  ja mitään oikeaa keskustelua ei ole meneillään. Molemmat keskustelevat mielikuvitushenkilön kanssa, vaikka näennäisesti juttelevat keskenään.
Tästä johtuen on hyvä suvaitsevaisuudesta keskustellessa pyrkiä selvittämään, mikä termin sisältö kulloisessakin keskustelussa on, jotta pystyisi keskustelemaan asiasta oikealla tavalla. Tämä sama piirre toki on muissakin keskusteluissa, joissa käytetään termejä, joita voi ymmärtää eri tavoin.

Kuten totesin, sana "suvaitsevaisuus" ymmärretään eri yhteyksissä eri tavoin ja tästä syntyy hämminkinä.
Ihanne olisi se, että jokaiselle merkitykselle olisi oma sanansa, tällöin väärin ymmärryksille ei ole samassa määrin sijaa.
Valitettavasti näin ei ole, ihmisen käyttämä kieli ei ole täydellinen ja sen avulla ei muutoinkaan voi täydellisesti ilmaista omia ajatuksiaan.
Jos esim. ihmisten välille syntyy riita, pääsääntöisesti riita johtuu väärinymmärryksestä, eli ihmisten välisiä viestejä ei ole pystytty tulkitsemaan oikein.
Kommunikoinnin tehottomuus yhdistettynä syntiinlangenneeseen luontoon = myrkyllinen soppa

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Sanalle "suvaitsevaisuus" ihmisten kesken on monia erilaisia määritelmiä ja tämä ei ole minkäänlainen ongelma. piirre toki on muissakin keskusteluissa, joissa käytetään termejä, joita voi ymmärtää eri tavoin.

Minusta suvaitsevaisuus ei ole mitenkään erityisen vaikeaselkoinen sana. Siitä ollaan toki eri mieltä, mihin sitä tulisi soveltaa ja missä laajuudessa.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
Minusta suvaitsevaisuus ei ole mitenkään erityisen vaikeaselkoinen sana. Siitä ollaan toki eri mieltä, mihin sitä tulisi soveltaa ja missä laajuudessa.

En ymmärrä, mitä tämä kommentti tarkoittaa.
Tulkitsen tuon niin, että lauseesi  tarkoittaa sitä, että sanan "suvaitsevainen" merkitys on helpposelkoinen.

Antaisitko sitten jonkinlaisen tiivistetyn määritelmän, mitä se tarkoittaa?

Onko se yksittäisen asian hyväksymistä silloin, kun asia on oikea vaiko myös silloin, kun asia on väärä?
Mikäli ensimmäinen, kenen määritelmä oikeasta ja väärästä hyväksytään?

Yritän hahmottaa tätä käsitettä itselleni. Minusta kun näyttää siltä, että tuo sana tunnutaan ymmärtävän niin eri tavoin.
Ryhdyin keskustelemaan aiheesta eräässä helluntalaisten facebooksivustolla jossa on suuri yleisö ja sielläkään ei ole yksimielisyyttää siitä, mitä sanalla tarkoitetaan.

Reilusti liioitellen tuntuu siltä, että sanan merkityksestä on niin monta käsitystä, kuin on ihmistäkin.

Tarkoitukseni ei ole sanoa, mikä määritelmä sanalle "suvaitsevainen" on oikea (eli ei ole tarkoitus sanoa, mitä se oikeasti tarkoittaa), vaan tarkoitukseni on sanoa, että kyseistä sanaa käytetään useissa eri merkityksissä.
Haluaisin tehdä jonkinlaista yhteenvetoa siitä, millä eri tavoilla kyseisen sanan merkitystä ymmärretään.

Jonkin määritelmän mukaan olen kaiketikin suvaitsevainen tämän asian suhteen, koska hyväksyn sen, että sanan merkitys ymmärretään kovin monella eri tavalla - mitäpä muutakaan voin tehsä, koska asia näyttää olevan näin. Mitä sitten tulee sanojen käyttöön, jossa ei loppujen lopuksi edes itse ymmärretä, mitä itse käyttämänsä sanat tarkoittavat, sellaiseen asiaan suhtaudun kielteisesti.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Minä en koe sanaa suvaitsevainen erikoisesti keskustelun alustukseksi.
Sitä on tai sitä ei ole.

On mielestäni ' pilkun viilaamista'  tehdä sanoista ' kärpäsestä härkänen'.

Sanan vaikutus tai vaikutuksen puute ovat ilmeiset monissa asioissa, mutta ruveta näistä saivartelemaan...turhaa

Synonyymi avarakatseinen , sama juttu.

Onko tärkeämpää sanan määrittely, vai sen vaikutus tai puute ?

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
Minä en koe sanaa suvaitsevainen erikoisesti keskustelun alustukseksi.
Sitä on tai sitä ei ole.

On mielestäni ' pilkun viilaamista'  tehdä sanoista ' kärpäsestä härkänen'.

Sanan vaikutus tai vaikutuksen puute ovat ilmeiset monissa asioissa, mutta ruveta näistä saivartelemaan...turhaa

Synonyymi avarakatseinen , sama juttu.

Onko tärkeämpää sanan määrittely, vai sen vaikutus tai puute ?

Minä teen tutkimusta siitä, millä erilaisilla tavoilla sana "suvaitsevainen" ymmärretään suomalaisten parissa.
Tässä vaiheessa tutkimustyötäni olen saanut jo koottua jonkin verran ainestoa kokoon.
Projektini ei ole vielä valmis, vaan tiedon keruu ja sen jäsentäminen on edelleen kesken.
Tuskin olen ensimmäinen ihminen, joka tutkii sitä, kuinka erilaisten sanojen merkityksiä ymmärretään eri käyttäjien kesken.
Tässä hommassa joutuu viilaamaan pilkkua ja vääntämään rautalangasta.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
Täällä ei saa nostaa itseään jalustalle, joten kerron vielä, että olen itse tämän "tutkimuksen" toimeksiantaja ja luultavasti yritän saada aikaan jonkinlaista yhteenvetoa aiheesta toivottavasti selkeässä muodossa luettavaa.
Mitään aikataulua minulla ei ole, työstän asiaa eri paikoissa aina, kun siltä tuntuu.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
En ole siis ainakaan tässä vaiheessa ottamassa kantaa siihen, mikä on käsitteen oikea tulkinta vaan syvällisemmin analysoimassa eri tulkintoja ja myös etsimässä erilaisia tulkintoja käsitteelle.

Poissa vn

• ystäväkansaa
Onko niin että tällä hetkellä "suvaitsevaisuus" korostuu mielipiteisiin ja ajatuksiin,
elämänkatsomukseen, eikä niinkään miten tuo sana sinänsä ymmärretään?
Esim.
Sanan ja uskonnonvapaus, avioliitto, pride, puolueet, nuoret/varttuneet, rikkaat/köyhät,
hitaat/nopeat, terveet/sairaat.....

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Ai jaa.   Minulle sanat ovat aika yksiselitteiset.

Suvaitsevainen = Ei näe omaa mielipidettään ainoana oikeana.

Suvaitsematon =  Suvaitsee vain samaa mieltä olevat

Kattaa lähes kaiken elämän alueilla.