Äänestys

Mikä / mitkä vaihtoehdoista pitävät mielestäsi paikkansa?

Foorumilla kukin voi ilmaista mielipiteitään ihan vapaasti, ajattelipa asioista mitä vain
1 (9.1%)
Foorumilla ei saa keskustella vapaasti, ellei edusta liberaalia raamatuntulkintaa
4 (36.4%)
H-Y:n nykylinjan kritisointi tulkitaan vihapuheeksi ja siitä joutuu puhutteluun
3 (27.3%)
Foorumilla on ylläpito puuttunut ainoastaan vapaiden suuntien edustajien julistamiseen
1 (9.1%)
Foorumin keskustelut ovat oikein hedelmällisiä ja niihin on mukavaa osallistua
2 (18.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 6

Äänestys päättynyt: 08.08.17 - klo:10:38

Kirjoittaja Aihe: Körttifoorumin keskustelukulttuuri  (Luettu 49470 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
Vs: Körttifoorumin keskustelukulttuuri
« Vastaus #60 : 12.08.17 - klo:13:38 »

Murheen alla veisaa Siion heleimmin Herralle kiitosta.
Elvyttäkööt nämäkin virret ahdistetun kansan toivoa, tukekoot sitä kestävyyteen
elävässä Jumalassa ja hänen Kristuksessansa,
herättäkööt ikävää isänmaahan, joka ylhäällä on.
(Vilhelmi Malmivaaran vuonna 1893 uudistamien Siionin virsien alkulause)
Myös nykyisten virsien.

https://www.h-y.fi/siionit

🇫🇮

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #61 : 12.08.17 - klo:14:29 »
Jos ymmärsin viestinne haluatte sulkea tämän keskustelu ketjun?

Minusta keskustelu ei kumminkaan olisi hyvä lopettaa, vaikka näkemys eroja on.

ps.Keskusteluhan loppuu mikäli katsotte sen jatkuvuuden olevan hyödytön.

Ketkä "te"?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #62 : 12.08.17 - klo:14:46 »
Nyt kun muutama nimimerkki on kritisoinut keskustelufoorumin keskustelukulttuuria, niin se koetaan häiritsevänä.

Näytätkö ihan rautalangasta vääntäen eli suorin lainauksin, missä kohden joku on kokenut kritiikin häiritsevänä? Eri mieltä siitä ehkä on oltu, mutta se ei ole sama asia kuin sen häiritseväksi kokeminen.

Ainakin omasta puolestani tämä keskustelu jatkukoon, ei häiritse, pikemmin päinvastoin. Samaa mieltä en kaikkien keskustelijoiden kanssa ole, mutta ei minun tarvitse eikä heidänkään tarvitse.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #63 : 12.08.17 - klo:15:04 »
Tässähän sinullaolisi hyvä mahdollisuus kirjoittaa ihan omin sanoin se keskivaihtoehto, kun kerran mieleistä vaihtoehtoa ei löytynyt annetuista.

"Foorumin keskustelukulttuuri ei ratkaisevasti poikkea muiden foorumien keskustelukulttuurista."

Olen nettiurani aikana ehtinyt olla mukana useammalla kymmenellä keskustelufoorumilla, toisilla aktiivisemmin, toisilla vain piipahtanut. Joitakin lähinnä luen, toisille myös kirjoitan. Tämän perusteella väittäisin noin.

Useilla foorumeilla tavan takaa toistuu valitus, että hyvät keskustelut ovat kadonneet, foorumi on kuihtumassa pois. Se taitaa olla tämän formaatin yleinen ominaisuus. Samoin kuin valitus ilmapiiristä ja valitus ylläpidon sensuuritoimista.

Omaperäisintä körttifoorumin keskustelukulttuurissa on epäsuora ja vihjaileva kielenkäyttö sekä piilomerkitysten etsintä toisten viesteistä. Tottahan sellaista muuallakin on, mutta täällä enemmän. Johtuneeko keskustelijoiden iästä (veikkaan että täällä on keski-ikä vakiofoorumeistani vanhin) - minulla on vähän se tuntuma, etteivät vanhemmat ikäpolvet ole saaneet nuorena sanoa suoraan mitä ajattelevat, ja arkailevat sitä edelleen. Vai eikö sitä körttiläisenä saa? Joillakin muilla kristinuskoon tavalla tai toisella keskittyvillä foorumeilla ollaan reippaampia. Itse olen tästä ajatellut että kai minunkin pitää koettaa sopeutua foorumin kulttuuriin ja hillitä suoraan sanomisen haluani, mutta koska en halua vihjaillakaan, pysyn usein mieluummin hiljaa.

Poissa Bengt Sandberg

• ystäväkansaa
  • Vieras.
« Vastaus #64 : 12.08.17 - klo:15:18 »
Ketkä "te"?
Missä kohtaa viestissä on "te"?

Poissa Bengt Sandberg

• ystäväkansaa
  • Vieras.
« Vastaus #65 : 12.08.17 - klo:15:22 »
Näytätkö ihan rautalangasta vääntäen eli suorin lainauksin, missä kohden joku on kokenut kritiikin häiritsevänä? Eri mieltä siitä ehkä on oltu, mutta se ei ole sama asia kuin sen häiritseväksi kokeminen.
Ainakin omasta puolestani tämä keskustelu jatkukoon, ei häiritse, pikemmin päinvastoin. Samaa mieltä en kaikkien keskustelijoiden kanssa ole, mutta ei minun tarvitse eikä heidänkään tarvitse.

En tiedä kuinka kauan olet ollut aktiivinen körttifoorumi. Mutta oman kokemukseni niin hyvässä kuin pahassakin uskon että mielipiteeni on oikea.
Sillä olen ollut foorumilla eri nimimerkeillä ja olen jo sisäistänyt mitä ja miten aktiiviset nimimerkit käyttäytyvät keskustelualueella.
Muistaakseni minut on kerran taidettu sulkeakin tältä foorumilta, ehkä siinä oli omaakin syytä tai sitten ei.

Tällä hetkellä koen että ylläpidon puoleltakin tämä keskustelu on mennyt jo tietyn rajan yli.
 Eli se häiritsee foorumin keskustelu ilmapiiriä.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #66 : 12.08.17 - klo:15:25 »
Noista vaihtoehdoista niin tietenkään millään foorumilla ei voi ilmaista mielipidettään ihan vapaasti. Ylläpidolla on jo ihan lakisääteinen velvollisuus tarvittaessa sensuroida tekstejä (näin siis Suomessa; olen kyllä muutamalla ulkomaisellakin foorumilla ja niiden käytäntöjä en tiedä). Lisäksi foorumeillä, myös tällä, on omat sääntönsä, joiden mukaan voidaan rajoittaa lisää joko sisällön tai muodon (esim. kiroilu, huutaminen) takia. Ylläpito käyttää tätä valtaansa myös liberaalia raamatuntulkintaa edustaviin (tarkoittakoon se sitten mitä tahansa).

Mitään sellaista kuin H-Y:n nykylinja ei kai ole olemassakaan. Taitaa olla kourallinen palkkatyöläisiä ja/tai joihinkin päättäviin elimiin kuuluvia ja heillä näkemyksiään, mutta eihän se tarkoita, että olisi jokin virallinen nykylinja. Minulla ei ole mitään evidenssiä siitä että niiden näkemysten kritisoinnin ylläpito tulkitsisi vihapuheeksi ja kutsuisi kritisoijan puhutteluun. Ei siitäkään, että kukaan muu kritiikkiä olisi pitänyt vihapuheena. (Likikään kaikkia foorumin tekstejä tosin en lue, joten en voi myöskään väittää ettei sitä ikinä kukaan ole tulkinnut vihapuheeksi.) Se, että on jostakin mielipiteestä eri mieltä, ei vielä tarkoita että pitäisi sen mielipiteen esittämistä vihapuheena.

Sitä en tiedä, mihin kaikkeen ylläpito on puuttunut. Puuttumisia on varmaan tapahtunut, mutta oletan että ylläpito voi hoitaa ne henkilökohtaisesti, jolloin minulla ei ole niistä tietoa. En siis voi väittää mitään varmaa siitä, mihin puututaan.

Sitten tuo viimeinen. Foorumilla on paljon keskusteluja, joihin en osallistu, koska en koe saavani niistä mitään. Tämä ei ole minulle mikään peruste arvostella foorumia. Eihän foorumi vain minua varten ole tarkoitettu! Muut saavat puolestani keskustella mistä haluavat. Löydän täältä kuitenkin joitakin keskusteluja, joihin haluan osallistua, ja se riittää. Sanan "hedelmällinen" tässä ymmärtäisin suunnilleen merkityksessä "uutta oivallusta tuova". Oikeasti uudet oivallukset ovat (ainakin kaltaiselleni luupäälle) harvinaisia, mutta olen niitä täältäkin ehkä muutaman saanut. Yleensä silloin, kun en ole varta vasten mitään kysynyt. Toisaalta en etsikään keskusteluilta pelkkää hedelmällisyyttä, vaan toisinaan vaikka vain kuulumisten kertomista, kokemusten vaihtoa, paikkaa purkaa jokin tunne. Eli sitä miksi ihmiset nyt ylipäätään välittävät toistensa kanssa jutella. Vaikka nyt kun on ollut yleisurheilukisat menossa niin mukavaa niistä jutella.

Sanoisin, että foorumin keskustelut ovat harvakseltaan hedelmällisiä, ja toisiin niistä on mukava osallistua, mutta likikään kaikkiin ei. Toisinaan tulee fiilis että nyt tuolla taidetaan taas jakaa jotain epäsuoria pistoja ja iskuja vyön alle tai kaivellaan vanhoja kaunoja, ja silloin en halua lukea, etenkin kun en ole yhtään kärryillä. Eli ei tuo viimeinenkään vaihtoehto ihan sitä ole miltä minusta tuntuu.
« Viimeksi muokattu: 12.08.17 - klo:15:36 kirjoittanut öppiäinen »

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #67 : 12.08.17 - klo:15:27 »
Missä kohtaa viestissä on "te"?

"Jos ymmärsin viestinne haluatte sulkea tämän keskustelu ketjun?"

"ps.Keskusteluhan loppuu mikäli katsotte sen jatkuvuuden olevan hyödytön."

Haluatte, katsotte. En tiedä, teititteletkö jotakuta, vai puhutko monikossa, mutta noissa kohden.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #68 : 12.08.17 - klo:15:31 »
Mistä motiivista nousee halu ja tarve säätää ja säädellä toisten keskustelijoiden osuutta keskusteluihin ?
Meistä ei kukaan ole samanlainen, jokaisella on hiukan eri vivahteisia mielipiteitä.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #69 : 12.08.17 - klo:15:33 »
Armo on varmaan sitäkin, että hyväksyy toisen ihmisen keskeneräisyyden.

Ja kyllä...olen opettelemassa itse vasta sitä.
En ole täysinoppinut, en varmaan edes puolivälissäkään.

Mutta armo antaa tilaa toiselle olla oma itsensä ja antaa samalla mahdollisuuden kasvuun.

Joku joskus sanoi ettei jatkuvasti kynnetyssä pellossa kasva mikään, ei ole kasvurauhaa.

Sama vähän kuin että koko ajan venyttäisi toista ja hoputtaisi, että kasva, kasva, kasva siinä tahdissa kun minä marssitan sinua.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #70 : 12.08.17 - klo:15:34 »
Ja vanhan kansan sanonta, viisaus sanoo:

"Arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin"

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #71 : 12.08.17 - klo:15:35 »
Yleensä hedelmällinen tarkoittaa hyvältä maistuvaa ja lopputulemalta miellyttävää.

Minä ymmärrän sanan merkityksen aika lailla toisin. Hedelmällinen voi olla kirpeääkin. Jotakin uutta keskustelun pitää antaa, jotta se olisi hedelmällinen. Ei vain sitä, että saa vahvistusta jo olemassaoleville mielipiteilleen, vaikka se kuinka miellyttävältä tuntuisikin.

Poissa Bengt Sandberg

• ystäväkansaa
  • Vieras.
« Vastaus #72 : 12.08.17 - klo:15:45 »
Noista vaihtoehdoista niin tietenkään millään foorumilla ei voi ilmaista mielipidettään ihan vapaasti. Ylläpidolla on jo ihan lakisääteinen velvollisuus tarvittaessa sensuroida tekstejä (näin siis Suomessa; olen kyllä muutamalla ulkomaisellakin foorumilla ja niiden käytäntöjä en tiedä). Lisäksi foorumeillä, myös tällä, on omat sääntönsä, joiden mukaan voidaan rajoittaa lisää joko sisällön tai muodon (esim. kiroilu, huutaminen) takia. Ylläpito käyttää tätä valtaansa myös liberaalia raamatuntulkintaa edustaviin (tarkoittakoon se sitten mitä tahansa).

Mitään sellaista kuin H-Y:n nykylinja ei kai ole olemassakaan. Taitaa olla kourallinen palkkatyöläisiä ja/tai joihinkin päättäviin elimiin kuuluvia ja heillä näkemyksiään, mutta eihän se tarkoita, että olisi jokin virallinen nykylinja. Minulla ei ole mitään evidenssiä siitä että niiden näkemysten kritisoinnin ylläpito tulkitsisi vihapuheeksi ja kutsuisi kritisoijan puhutteluun. Ei siitäkään, että kukaan muu kritiikkiä olisi pitänyt vihapuheena. (Likikään kaikkia foorumin tekstejä tosin en lue, joten en voi myöskään väittää ettei sitä ikinä kukaan ole tulkinnut vihapuheeksi.) Se, että on jostakin mielipiteestä eri mieltä, ei vielä tarkoita että pitäisi sen mielipiteen esittämistä vihapuheena.

Sitä en tiedä, mihin kaikkeen ylläpito on puuttunut. Puuttumisia on varmaan tapahtunut, mutta oletan että ylläpito voi hoitaa ne henkilökohtaisesti, jolloin minulla ei ole niistä tietoa. En siis voi väittää mitään varmaa siitä, mihin puututaan.

Sitten tuo viimeinen. Foorumilla on paljon keskusteluja, joihin en osallistu, koska en koe saavani niistä mitään. Tämä ei ole minulle mikään peruste arvostella foorumia. Eihän foorumi vain minua varten ole tarkoitettu! Muut saavat puolestani keskustella mistä haluavat. Löydän täältä kuitenkin joitakin keskusteluja, joihin haluan osallistua, ja se riittää. Sanan "hedelmällinen" tässä ymmärtäisin suunnilleen merkityksessä "uutta oivallusta tuova". Oikeasti uudet oivallukset ovat (ainakin kaltaiselleni luupäälle) harvinaisia, mutta olen niitä täältäkin ehkä muutaman saanut. Yleensä silloin, kun en ole varta vasten mitään kysynyt. Toisaalta en etsikään keskusteluilta pelkkää hedelmällisyyttä, vaan toisinaan vaikka vain kuulumisten kertomista, kokemusten vaihtoa, paikkaa purkaa jokin tunne. Eli sitä miksi ihmiset nyt ylipäätään välittävät toistensa kanssa jutella. Vaikka nyt kun on ollut yleisurheilukisat menossa niin mukavaa niistä jutella.

Sanoisin, että foorumin keskustelut ovat harvakseltaan hedelmällisiä, ja toisiin niistä on mukava osallistua, mutta likikään kaikkiin ei. Toisinaan tulee fiilis että nyt tuolla taidetaan taas jakaa jotain epäsuoria pistoja ja iskuja vyön alle tai kaivellaan vanhoja kaunoja, ja silloin en halua lukea, etenkin kun en ole yhtään kärryillä. Eli ei tuo viimeinenkään vaihtoehto ihan sitä ole miltä minusta tuntuu.

Kiitos paljon että vaivaudut vastaamaan. Koin sen hyvin positiiviseksi, tämän tapaista keskustelukultuuria on mukava lukea ja se antaa paljon ainakin minulle.

ps. valitettavasti en sen enempää voi tänään osallistua foorumille,

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #73 : 12.08.17 - klo:15:47 »
Lisään vielä, että olen sekä muualla että täällä tottunut siihen, että aloituksiini ei vastata, kukaan ei halua keskustella niistä asioista joista minä, ja että enemmistö on kanssani eri mieltä. Se nyt vain on normaalia niin tällä foorumilla, muilla foorumeilla kuin elämässä yleensä. Ei mitään sen dramaattisempaa.

Jos enemmistö on kanssani eri mieltä niin en koe että minua kiusataan tai yritetään savustaa joukosta pois. Se vain on normaalitila elämässä, että ollaan erimielisiä. Vasta sitten minusta tuntuu kurjalta, jos minulle ruvetaan väittämään, etten todellisuudessa ajattele kuten ajattelen, että oikeasti ajattelen kuten muutkin mutta haluan vain periaatteessa väittää vastaan tms. Eli joku on tietävinään mitä tarkoitan, eikä edes välitä yrittää ottaa selvää. Tämä on jokin nimenomainen oma kipeä kohtani (muuallakin kuin täällä).

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #74 : 12.08.17 - klo:16:00 »
Esitän kysymyksen:

Onko mitenkään mahdollista unohtaa edes kahdeksi päiväksi YouTube käyttö siinä määrissä mitä se on foorumilla ja onko se ainoa tapa ilmaista itseään nykyisin viesteissään? ”

En nyt oikein ymmärrä, mikä siinä häiritsee. Täällä on muutama musiikkietju, eikö niissä youtuben käyttö ole ihan paikallaan? Muissa ketjuissa olen sitä harvemmin havainnut. En ainakaan mitenkään häiriöksi asti. Jolleivät youtube-sisällöt kiinnosta, niin eihän niitä linkkejä ole pakko mennä avaamaan. En minä ainakaan yleensä viitsi.

Mutta siitä haluan foorumia kehua ja kiittää, että täällä lähinnä on tekstiä vain. Joillakin foorumeilla sivu täyttyy kuvista ja ihmisillä on kilometrinmittaiset allekirjoitukset. Sieltä on todella vaikea etsiä itse sisältöä välistä.