Noista vaihtoehdoista niin tietenkään millään foorumilla ei voi ilmaista mielipidettään ihan vapaasti. Ylläpidolla on jo ihan lakisääteinen velvollisuus tarvittaessa sensuroida tekstejä (näin siis Suomessa; olen kyllä muutamalla ulkomaisellakin foorumilla ja niiden käytäntöjä en tiedä). Lisäksi foorumeillä, myös tällä, on omat sääntönsä, joiden mukaan voidaan rajoittaa lisää joko sisällön tai muodon (esim. kiroilu, huutaminen) takia. Ylläpito käyttää tätä valtaansa myös liberaalia raamatuntulkintaa edustaviin (tarkoittakoon se sitten mitä tahansa).
Mitään sellaista kuin H-Y:n nykylinja ei kai ole olemassakaan. Taitaa olla kourallinen palkkatyöläisiä ja/tai joihinkin päättäviin elimiin kuuluvia ja heillä näkemyksiään, mutta eihän se tarkoita, että olisi jokin virallinen nykylinja. Minulla ei ole mitään evidenssiä siitä että niiden näkemysten kritisoinnin ylläpito tulkitsisi vihapuheeksi ja kutsuisi kritisoijan puhutteluun. Ei siitäkään, että kukaan muu kritiikkiä olisi pitänyt vihapuheena. (Likikään kaikkia foorumin tekstejä tosin en lue, joten en voi myöskään väittää ettei sitä ikinä kukaan ole tulkinnut vihapuheeksi.) Se, että on jostakin mielipiteestä eri mieltä, ei vielä tarkoita että pitäisi sen mielipiteen esittämistä vihapuheena.
Sitä en tiedä, mihin kaikkeen ylläpito on puuttunut. Puuttumisia on varmaan tapahtunut, mutta oletan että ylläpito voi hoitaa ne henkilökohtaisesti, jolloin minulla ei ole niistä tietoa. En siis voi väittää mitään varmaa siitä, mihin puututaan.
Sitten tuo viimeinen. Foorumilla on paljon keskusteluja, joihin en osallistu, koska en koe saavani niistä mitään. Tämä ei ole minulle mikään peruste arvostella foorumia. Eihän foorumi vain minua varten ole tarkoitettu! Muut saavat puolestani keskustella mistä haluavat. Löydän täältä kuitenkin joitakin keskusteluja, joihin haluan osallistua, ja se riittää. Sanan "hedelmällinen" tässä ymmärtäisin suunnilleen merkityksessä "uutta oivallusta tuova". Oikeasti uudet oivallukset ovat (ainakin kaltaiselleni luupäälle) harvinaisia, mutta olen niitä täältäkin ehkä muutaman saanut. Yleensä silloin, kun en ole varta vasten mitään kysynyt. Toisaalta en etsikään keskusteluilta pelkkää hedelmällisyyttä, vaan toisinaan vaikka vain kuulumisten kertomista, kokemusten vaihtoa, paikkaa purkaa jokin tunne. Eli sitä miksi ihmiset nyt ylipäätään välittävät toistensa kanssa jutella. Vaikka nyt kun on ollut yleisurheilukisat menossa niin mukavaa niistä jutella.
Sanoisin, että foorumin keskustelut ovat harvakseltaan hedelmällisiä, ja toisiin niistä on mukava osallistua, mutta likikään kaikkiin ei. Toisinaan tulee fiilis että nyt tuolla taidetaan taas jakaa jotain epäsuoria pistoja ja iskuja vyön alle tai kaivellaan vanhoja kaunoja, ja silloin en halua lukea, etenkin kun en ole yhtään kärryillä. Eli ei tuo viimeinenkään vaihtoehto ihan sitä ole miltä minusta tuntuu.