Ah kunne kulkenen
https://youtu.be/9xr-hDaji7UJulkaistu 17.6.2016
Vuoden 1963 virsikirjasta, virsi 379.
1. Ah, kunne kulkenen, kun tuska sydämen nyt täyttää synnin tähden? mä kurja minne lähden? ken mulle alla taivaan tois avun tähän vaivaan?
2. Oi Jeesus armias, käyn luokses kutsustas vaivassa vaikeassa, tuskassa haikeassa. Pisaran armostasi suo vuotaa tuskahani.
( 3. Mun raskas kuormani, mun synkät syntini mua vaivaista nyt vaivaa ja sydäntäni kaivaa. Ne haavoihis saan heittää, ne armos anna peittää.
4. Suo virran ruskean, sun veres puhtahan, mua puhdistaa ja pestä, synnistä vääryydestä. Ne mereen syvään suista, niin ettet niitä muista. )
5. Sä lunastajani, oot lohduttajani. Mun syntini Sä kannoit, kun uhriks itses annoit. Sä synnit hautaas heitit, ne unhotukseen peitit.
( 6. On häijy luontoni, vaan, Jeesus, Herrani, mua tahdot aina auttaa, veres ja henkes kautta. Ken sinuun uskoo luottaa, se hengen heelmää tuottaa. )
7. Sä tunnet puutteeni, vaan ole aarteeni. Mun köyhyyteni kanna, sun hyvyyttäsi anna. Sä voitat synnin voimat, ja syyttäjäni soimat.
( 8. Kun joukot saatanan, mua sotii vastahan, ei saa ne vahingoittaa, voin sinussa ne voittaa. Kun veres havaitsevat, ne aivan vapisevat. )
9. Suo, Jeesus, sinussa, mun aina riippua. Niin en mä vaivu vaivaan, vaan kauttas perin taivaan, sen mulle katkeralla, sä tuotit kuolemalla.
10. Ah, sydän irroita, synnistä kaikesta, ettei se erottaisi, sinusta vierottaisi, tee minut eläväksi, sun ruumiis jäseneksi.
Säv. Jakob Regnart 1574, teksti Johann Heermann. Suom. E. Cajanus, virsikirjaan 1701.
Candomino kuoroa johtaa Tauno Satomaa, levytetty 1982.